system kar i nagórd

1. Data: 2003-04-09 20:30:01

Temat: Re: system kar i nagórd
Od: "patrycja." <p...@K...pl> szukaj wiadomości tego autora

"esta"

> No jak to po co? Będzie na nas stosować. :))

ROTFL, zostałam uprzedzona ;)

1. Data: 2003-04-09 20:32:06

Od: Paweł Niezbecki <t...@p...neostrada.pl> szukaj wiadomości tego autora

esta <f...@n...cmok.us>

> No jak to po co? Będzie na nas stosować. :))

No tak, na mnie już przećwiczyła i "dzieci", i "ból głowy" ;PP

P.

PS: Tylko ciągle nie wiem, ile ona ma lat i czy już ma odpowiednie
uprawnienia.

1. Data: 2003-04-09 20:38:45

Od: "patrycja." <p...@K...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Paweł Niezbecki"
> No tak, na mnie już przećwiczyła i "dzieci", i "ból głowy" ;PP

o kurde! dzieci sobie nie przypominam ;D

1. Data: 2003-04-09 20:41:30

Od: Paweł Niezbecki <t...@p...neostrada.pl> szukaj wiadomości tego autora

patrycja. <p...@K...pl>

> o kurde! dzieci sobie nie przypominam ;D

"pytam poważnie, jest coś takiego jak "system kar i nagród" i generalnie
"wszyscy" wiedzą z czym się to je.. ale ja potrzebuję _konkretne_założenia_

oj... dzieci ;D"

;PPP

;P.

1. Data: 2003-04-09 21:29:41

Od: "Annie" <C...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "patrycja." <p...@K...pl> napisał w
wiadomości news:b71gpu$m3l$1@nemesis.news.tpi.pl

> proszę o _rzeczowe_ przykłady przekładania tematu w praktykę...znaczy
> jakie kary i jakie nagrody.. w określonych /też przykład/ sytuacjach

Jestem juz troche za bardzo zmeczona na przyklady. Bedzie troche z
teorii :) Moze sie przyda.

- "Jeżeli robimy coś niezgodnego z naszym sumieniem i dostajemy za to
nagrodę to przekonamy się do tego tylko wtedy, gdy nagroda ta będzie
mała. Gdy nagroda będzie duża wówczas nie będziemy zmieniać punktu
widzenia na daną sprawę, gdyż zrobiliśmy to dla nagrody. Mała nagroda
wywoła u nas dysonans (po co to zrobiłem? Za nic? Przecież nie jestem
głupi!) i uwierzymy w to, że postępujemy słusznie"

-"Duże nagrody i surowe kary stanowią silne uzasadnienie wewnętrzne,
dlatego blokują powstanie dysonansu, a zatem nie dopuszczają do zmiany
postawy"

- "Stosownie do tego czy chcesz, aby ktoś uczynił coś lub powstrzymał
się od czegoś tylko raz, najlepszą strategią będzie obietnica nagrody
lub zagrożenie surową karą. Jeśli jednak chcesz, aby u kogoś
wykształciła się głęboko zakorzeniona postawa, to im mniejsza nagroda l
ub kara, która wzbudzi chwilową uległość, tym większa będzie końcowa
zmiana postawy, a więc bardziej długotrwały skutek"

- "Ponieważ karanie przybiera zwykle formę przemocy osoba, która próbuje
wyeliminować u kogoś oznaki agresji, może zamiast osiągnięcia
zamierzonego celu stać się wzorem zachowania agresywnego"

-"Smutną konsekwencją zastąpienia motywacji wewnętrznej motywacją
zewnętrzną (poprzez posłużenie się nagrodami) jest to, że ludzie tracą
zainteresowanie czynnością, która uprzednio sprawiała im przyjemność.
Nazywa się to efektem nadmiernego uzasadnienia: ludzie w nadmiernym
stopniu uzasadniają swoje działanie przyczynami zewnętrznymi (takimi jak
nagroda) i nie doceniają własnego wewnętrznego zainteresowania tym
działaniem"

Wszystkie cytaty z "Psychologia społeczna - serce i umysł"
Elliot Aronson, Timothy D. Wilson, Robin M. Akert.

Pozdrawiam

--
Ania
"Siejąc grzeczność, zmieniasz świat!"

Pisząc na priv usuń "CostaM" z adresu

1. Data: 2003-04-09 22:11:27

Od: "patrycja." <p...@K...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Annie" <C...@i...pl> napisał w wiadomości

jej! masz ogromne... ~coś ode mnie ;D
nie mogłam się zdecydować więc sama sobie wybierz ;)

1. Data: 2003-04-09 22:19:07

Od: "Annie" <C...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "patrycja." <p...@K...pl> napisał w
wiadomości news:b725tr$f94$2@nemesis.news.tpi.pl

> jej! masz ogromne... ~coś ode mnie ;D
> nie mogłam się zdecydować więc sama sobie wybierz ;)

Mam rozumiec, ze sie przydalo? Jak tak to wystarczy mi satysfakcja :)

1. Data: 2003-04-09 22:22:57

Od: "patrycja." <p...@K...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Annie"

> Mam rozumiec, ze sie przydalo? Jak tak to wystarczy mi satysfakcja :)

jej! masz ogromną ~satysfakcję ;D

patrycha ;)

1. Data: 2003-04-10 16:13:01

Od: "Greg" <U...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

"patrycja." w news:b71voe$bnf$1@atlantis.news.tpi.pl napisał(a):

> ta metoda dotyczy _gnie_ (więc nie tylko...grr)
> wychowywania dzieci... chcesz "narzucić" im
> /myślę że to dośc trafne słowo/ pewne normy
> zachowań etc.

"Czesto wydaje sie nam, ze najlatwiejszym sposobem nauczania, wychowania i
zarzadzania jest metoda kar i nagrod. Taka metoda eliminuje wartosc
zaufania. Bolesnie moga odczuc skutki takiego "kierowania" relacja
zarzadzajacy zespolem szefowie, wychowujacy swoje dzieci rodzice, czy...
zazdrosni o swoich partnerow kochanokowie.
Motywowanie pracownika jedynie karami i nagrodami oznacza, ze jego
sumiennosc, zaangazowanie, a nawet poswiecenie beda trawaly tak dlugo, jak
dlugo dzialac beda kij i marchewka (kara i nagroda). I tu rozwazmy koszta.
Pracodawca musi zape sobie staly dostep do zasobow (kar i nagrod) i
nieustannie kontrolowac czyjes zachowanie. Podobnie w relacji
rodzic-dziecko. Tak traktowane dzieci koncentruja sie sie raczej na tym,
aby dostac nagrode i uniknac kary, a nie na tym, czy zachowanie jest
dobre, czy zle. Wystarczy brak nadzoru lub ograniczenie mozliwosci
zastosowania kar i nagrod, a zarowno pracownik, jak i dziecko wroca do
zachowan, ktore sami uwazaja za sluszne, wygodne, albo korzystniejsze
(Greg: stana sie najemnikami, ktorzy pojda za tym, co da nagrode lub
kare).
Co dzieje sie, kiedy zamiast poslugiwac sie karami i nagrodami,
zastosujemy "metode zaufania"? Steven Covey stwierdzil, ze "zaufanie jest
najwyzsza forma motywowania ludzi. Wydobywa z nich to, co najlepsze".
Odchodzac od nakazowego traktowania drugiego czlowieka, od metody nadzoru,
mozemy posluzyc sie jedynie zaufaniem. I tu czesto mamy do czynienia z
czyms, co nie jest mozliwe do osiagniecia w zaden inny sposob. Zaufanie
zobowiazuje. Uznajac wolnosc wyboru drugiego czlowieka, zmusz sie go do
wyboru i do przejecia za niego odpowiedzialnosci. Zwlaszcza dla osob,
ktore sa silnie nastawione na opcje, nie na procedury, zufanie jest
wlasciwie jedynym sposobem, by mobilizowac je do rozwoju, poswiecen,
poprawy. Taka osoba rozumuje nastepujaco: wlasnie dlatego, ze ufajac,
dajesz mi wolnosc, to mnie zobowiazuje - nie toje nakazy, zakazy,
zinstytucjonalizowane przysiegi. I odwrotnie: nadzor, kontrola,
sprawdzanie, "sledztwa", jakim poddajemy na przyklad zachowanie partnera -
oznaczaja, ze umowa oparta na zaufaniu zostala zerwana. (...) Z czasem
jednak wejdzie na wyzszy poziom, poziom motywowania przez zaufanie, nie
poprzez kary i nagrody. I odwrotnie: staly brak zaufania, nadzor i przymus
ostatecznie zwalnia osobe z jej wlasnego zaangazowania. Kary i nagrody
musza wiec stawac sie coraz silniejsze, kontrola coraz bardziej
intensywna. Brak zaufania oznacza dla tego, kto nie ufa, coraz wiecej
pracy, coraz wiecej zuzytkowanej energii przy minimalnych i tylko
doraznych efektach.
Jesli chcemy wychowac nasze dziecko na uczciwego i obowiazkowego
czlowieka, jesli chcemy miec partnera, ktory dochowa nam wiernosci -
trzeba ufac. Warto traktowac tych, na ktorych nam zalezy, tak jakby
potrafili sie sami zobowiazac, jakby byli obowiazkowi, wierni i uczciwi.
Brak zaufania jest sygnalem, ze juz z zalozenia mamy kogos za wiarolomce,
oszusta czy leniucha. To nie okazja czyni zlodzieja, lecz nasza
podejrzliwosc i brak zaufania".

Fragment artykulu "Nie kijem, a zaufaniem", ktory mozna przeczytac w
kwietniowych Charakterach. Autorka jest dr Joanna Heidtman - psycholog i
socjolog pracujaca w Zakladzie Badania Procesow Grupowych w Instytucie
Socjologii UJ. Zajmuje sie badaniami eksperymentalnymi wladzy i konfliktu.
Jest czlo Amerykanskiego Stowarzyszenia Socjologicznego oraz
Stowarzyszenia Konsultantow i Trenerow Zarzadzania MATRIK.

Greg
Serwis PSPHome - http://www.psphome.htc.net.pl
Z psychologia jedyne co mam wspolnego to to, ze jestem czlowiekiem.

Jeszcze raz Moral Disengagement
Moral Disengagement
Moral Disengagement
prawda li to fałsz