szałwia

1. Data: 2005-02-19 20:07:23

Temat: szałwia
Od: Barbara Miącz <s...@i...te.ria.pl> szukaj wiadomości tego autora

Chce posiac szalwie lekarska Salvia officinalis. Nasion chwilowo nie
znalazlam ale widzialam nasiona szalwii omaczonej Salvia farinacea. Czy
tej listki tez maja zastosowanie kulinarne i lecznicze ?
pozdrawiam, Barbara

2. Data: 2005-02-20 15:19:46

Temat: Re: szałwia
Od: "Bogda" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Barbara Miącz" <s...@i...te.ria.pl> napisal w wiadomosci
> Chce posiac szalwie lekarska Salvia officinalis

Ta szalwia w mojej ksiazce jest krzewem, moze byc odm. "Icterina" lub
"Purpurascens"
(purpurowe liscie), wytrzymuje -18 stopni.

Nasion chwilowo nie
> znalazlam ale widzialam nasiona szalwii omaczonej Salvia farinacea. Czy
> tej listki tez maja zastosowanie kulinarne i lecznicze ?

Chodzi chyba o szalwie omszona ? to bylina i jest to chyba roslina tylko
ozdobna ale pewna nie jestem.
pozdrawiam, Bogda

3. Data: 2005-02-20 16:27:56

Od: Marta Góra <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 20 Feb 2005 16:19:46 +0100, Bogda napisał(a):
..

> Ta szalwia w mojej ksiazce jest krzewem, moze byc odm. "Icterina" lub
> "Purpurascens"
> (purpurowe liscie), wytrzymuje -18 stopni.

Typ wytrzymuje niższe temperatury, wszystko chyba zależy od gleby i
stanowiska na jakim się ją uprawia. Odminy o barwnych liściach sa ponoć
mniej odporne, nabyłam jesienią i testuję.
To półkrzew, jak lawenda.

Nie wiem Barbaro jakie ilości tej szałwi potrzebujesz, ale już jedna sztuka
daje masę liści. Jesienią widziałam ją po 3 zł za sadzonkę.

> Chodzi chyba o szalwie omszona ? to bylina i jest to chyba roslina tylko
> ozdobna ale pewna nie jestem.

Salvie nemorosa - szalwia omszona (gajowa) to bylina, bardzo odporna i
zimująca u nas bez większych problemów.

Salvia farinacea - szałwia omączona u nas nie zimuje. Nabyłam, bo
zachwyciły mnie jej niebieskie kwiaty. Też jestem jej ciekawa, jeszcze nie
uprawiałam.
Więcej tutaj

http://www.floridata.com/ref/s/salv_far.cfm

Pozdrawiam
Marta

4. Data: 2005-02-20 17:12:07

Od: "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
sztuka
> daje masę liści. Jesienią widziałam ją po 3 zł za sadzonkę.

Kiedyś wyczytałam w Kwietniku i dałabym sobie głowę uciąć, że właściwości
lecznicze ma tylko Salvia officinalis, reszta nie.

Pozdrawiam
Kaśka

5. Data: 2005-02-20 17:20:57

Od: Barbara Miącz <s...@i...te.ria.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2005-02-20 17:27, Użytkownik Marta Góra napisał :

> Salvie nemorosa - szalwia omszona (gajowa) to bylina, bardzo odporna i
> zimująca u nas bez większych problemów.
>
> Salvia farinacea - szałwia omączona u nas nie zimuje. Nabyłam, bo
> zachwyciły mnie jej niebieskie kwiaty.

Dzięki. Wyjaśnilaś mi. Bo ja z powodu braku miejsca kombinowałam, żeby
była byliną , żeby była piękna i jadalna :- / 3w1/.
Sadzonki lekarskiej są w sprzedaży a pewnie i znajomi maja, nie bedzie
problemu ze zdobyciem.
pozdrawiam, Barbara

6. Data: 2005-02-20 18:03:30

Od: "JerzyN" <N0,007,SPAM@megapolis.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl>
> Kiedyś wyczytałam w Kwietniku i dałabym sobie głowę uciąć, że
właściwości
> lecznicze ma tylko Salvia officinalis, reszta nie.

A może chodziło o to, że ze względu na określone cechy tylko ta nadaje
się do przemysłowego przerobu?
Uwaga na tujon, przedawkowanie jest niemiłe.

Masz jeszcze [jako leczniczą/przyprawową] Salvia sclarea - szałwia
muszkatołowa.
--
Pozdrawiam, Jerzy

7. Data: 2005-02-20 19:03:35

Od: Barbara Miącz <s...@i...te.ria.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2005-02-20 19:03, Użytkownik JerzyN napisał :
> Masz jeszcze [jako leczniczą/przyprawową] Salvia sclarea - szałwia
> muszkatołowa.

O, jeszcze znalazłam info, że to roślina dwuletnia , ale może będzie
się sama wysiewała. Olejek z kwitnącego ziela jest stosowany do
aromatyzowania art. spożywczych i w kosmetyce, ma właściwości
antyseptyczne i
# Szałwia muszkatołowa (Salvia sclarea)
Jest ziołem występującym w rejonach śródziemnomorskich. Olejek
destylowany jest z całej rośliny i ma ciepły, leśny aromat. Przywraca
równowagę i podnosi nastrój. Można go polecić osobom cierpiącym z powodu:
Kurczy mięśni
Negatywnych myśli
Fizycznego wyczerpania spowodowanego przepracowaniem
Napięcia przedmenstruacyjnego
Niepokoju
Stresu #
Nasiona są w ofercie Plantico i sklepów internetowych też /google/.
Warto chyba poszukać.
pozdrawiam, Barbara

8. Data: 2005-02-20 19:04:01

Od: Barbara Miącz <s...@i...te.ria.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2005-02-20 19:03, Użytkownik JerzyN napisał :

> Uwaga na tujon, przedawkowanie jest niemiłe.

Nie grozi, kontroluję się .

> Masz jeszcze [jako leczniczą/przyprawową] Salvia sclarea - szałwia
> muszkatołowa.

Ciekawa :-)
/http://galeria.tekpolska.pl/?l=pl&pre=S,%A6&grp=kwi
aty&sHere=1&search=%

9. Data: 2005-02-20 19:05:10

Od: "Miłka" <m...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

>Salvie nemorosa - szałwia omszona (gajowa) to bylina, bardzo odporna i
>zimująca u nas bez większych problemów.

Nawet nie wiesz jaki kamień spadł mi z serca, nabyłam jesienią
"Cknockont" (tak jest na wywieszce) o bordowych liściach i szkoda by było
żeby mi padła tym bardziej że okryta tylko śniegiem.

> Typ wytrzymuje niższe temperatury, wszystko chyba zależy od gleby i
> stanowiska na jakim się ją uprawia. Odmiany o barwnych liściach są ponoć
> mniej odporne, nabyłam jesienią i testuję.

A jakie masz te kolorowe szałwie ?
Miałam kiedyś tricolor (tj. fioletowo biało zieloną) i nie wiedząc jeszcze o
jej preferencjach glebowych, posadziłam ja w najlepszym wg mnie miejscu, tam
gdzie trawa najlepiej rosła czyli przy "źródełku".

http://fotogalerie.pl/fotka/2441871108921496085

Możecie sobie wyobrazić co mi z niej pozostało po zimie :-(
Niestety teraz nie mogę jej dostać, a kupiłam ją na bazarach. Trafiła mi się
taka variegata, jasnozielona z białym i zielono/fioletowa a tamtej nie mogę
uchodzić. Może u Ciebie, marto znajdę ???
;-)

Serdecznie Miłka

PS.: Jak na razie wszystkie moja szałwie to officinalis.

10. Data: 2005-02-20 19:57:29

Od: "Miłka" <m...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nasion chwilowo nie

> Chodzi chyba o szałwie omszona ? to bylina i jest to chyba roślina tylko
> ozdobna ale pewna nie jestem.
> pozdrawiam, Bogda

Teraz szukam zdjęć w necie szałwi o których mowa i znalazłam taką którą
podpisano jako 'szałwia omączona' Victoria" Salvia farinacea

http://ogrodowy.republika.pl/pliki/kwiaty5.html#szal
wiaom

Więc już sama nie wiem czy ją ktoś mąka posypał czy też jest z meszkiem
;-)

Serdeczne Miłka

[OT] Vamea
poncyrka