szczepienie drzew i krzewów

1. Data: 2003-07-19 21:26:23

Temat: szczepienie drzew i krzewów
Od: "Mietek" <m...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Pytałem już kiedyś w innym wątku przy okazji czereśni ale jakoś bez
odzewu:-( więc ponawiam pytania.
Mam mały ogródek :-( i mogę posadzić tylko kilka drzewek. Interesuje mnie w
związku z tym jak najskuteczniej zaszczepić czereśnię oraz brzoskwinię, tak
aby było na nich po kilka odmian, począwszy od najwcześniejszych do zupełnie
późnych, - chciałbym mieć cały czas świeże owoce.
Podobnie rzecz ma się z winoroślą, a konkretnie z Interlaken. Posadziłem i
rośnie jak głupie ale z plennością nie jest nadzwyczajnie więc zaszczepiłbym
ze dwie inne odmiany.
pozdrawiam
Mietek

2. Data: 2003-07-21 07:25:40

Temat: Re: szczepienie drzew i krzewów
Od: "Bogdan" <t...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Mietek" <m...@p...fm> napisał w wiadomości
> Pytałem już kiedyś w innym wątku przy okazji czereśni ale jakoś bez
> odzewu:-( więc ponawiam pytania.

czytałem poprzedni wątek, ale ze względu na brak czasu nie mogłem sie skupić
i odpowiedzieć.
Otóż w moim ogrodzie na każdym drzewie mam po 4 do 5 odmian.
Jeśli chodzi o czereśnie i jeśli gałęzie nie są za stare to można jeszcze
zaoczkować, w przeciwnym razie pozostaje szczepienie wiosną, to samo dotyczy
jabłoni. Gdy szczepy się przyjmą, nalęży zadbać o to aby szybciej rosnące
nie zagłuszyły wolniej rosnących.
Obecnie jest idealna i ostateczna pora na łatwe i skuteczne szczepienie
porzeczki wysokopiennej i agrestu na podkładce porzeczki złotej.
A robi się to następująco:
wysoki pęd porzeczki złotej obcinam na odpowiedniej wysokości / nie powinien
być jeszcze zdrewniały/, nożem tnę go wzdłuż a raczej rozłupuję,
przygotowany do szczepienia agrest lub porzeczkę z dwócz stron strugam aby
pasowało do przecięcia na podkładce, obwiązuję smaruję maścią aby nie
wyschło i czekam na efekty.
w ten sposób zrobiłem piętrowe drzewka porzeczek czerwonych, białych oraz
różnych gatunków agrestu.
Gdyby coś było niejasnego to pytaj.

Pozdrawiam
Bogdan

3. Data: 2003-07-21 11:01:01

Od: "Piotr Szuta" <l...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Bardzo zainteresowało mnie, to co piszesz o szczepieniu porzeczki i agrestu.
Chciałbym spróbować tej sztuki.
Może wskażesz z jakiej literatury mam skorzystać ( jakieś fotki ze swoich
zbiorów na priv mile widziane), aby
wykonać takie szczepienia właściwie, ponieważ jestem początkującym amatorem.

Piotr

4. Data: 2003-07-21 11:31:52

Od: "Bogdan" <t...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr Szuta" <l...@p...com> napisał w wiadomości
> [...]
> zbiorów na priv mile widziane), aby
> wykonać takie szczepienia właściwie, ponieważ jestem początkującym

Od dziecka interesowały mnie różne sposoby rozmnażania roślin tak że nie
podam ci literatury ponieważ z niej nie korzystałem, pozatem wg ksiązek nie
da sie robić niektórych rzeczy, np długo nie mogłem wykonać zabiegu
okulizacji, robiłem wg książki i nic mi sie nie przyjmowało,dopiero
dociekanie, podglądanie zawodowców dało pozytywny skutekAle wracając do
tematu porzeczki:

bierzesz gałązkę jednoroczną zdrową niezdrewniałą ale dość sztywną, powinna
mieć jakies 4-5 oczek.
bardzo ostrym nożem z dwóch stron od dołu robisz bardzo długie cięcie, nie
wiem jak to określić czy to jest cięcie czy zaostrzenie patyka ale tylko z
dwóch stron identycznie jak przy szczepieniu w szparę z literatury. Na
nieciętej części powinno pozostać oczko.Im dłuższe cięcie tym lepiej
oczywiście w granicach zdrowego rozsądku. Następnie ścinasz czubek podkładki
/ też niezdrewniały/ uważając aby grubość podkładki była tej samej grubości
co gałązka przeznaczona do szczepienia . Podkładkę ostrym nożem rozcinasz
wzdłuż, wsuwasz do opory gałązkę przeznaczoną do szczepienia, obwiązujesz
paskiem foliowym aby zapobiec wysychaniu i to wszystko.
Porzeczka złota wypuszcza wiele gałązek na jednym pędzie, tak że można
wcześniej uformować odpowiedniej wielkości odpowiednie drzewko i na
poszczególnych gałązkach zaszczepić odmiany porzeczek, agrestu jakie komu
pasują. Ja osobiście nie szczepiłem tym sposobem tylko porzeczki czarnej.
Przepraszam za tak długi post, ale nie mogłem krócej. Chętnie odpowiem na
pytania dot w/wym tematu

Pozdrawiam
Bogdan

5. Data: 2003-07-21 11:57:41

Od: r...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

(...)
> Przepraszam za tak długi post, ale nie mogłem krócej. Chętnie odpowiem na
> pytania dot w/wym tematu
>
> Pozdrawiam
> Bogdan

Ja przeczytałem z ciekawością, iglaki też może szczepisz, ja próbowałem
wiele razy, ale wyniki przeciętne , dopowiem, raczej bardzo słabe :-(
:-) Bogusław

6. Data: 2003-07-21 12:05:06

Od: "Bogdan" <t...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ja przeczytałem z ciekawością, iglaki też może szczepisz, ja próbowałem
> wiele razy, ale wyniki przeciętne , dopowiem, raczej bardzo słabe :-(
> :-) Bogusław
Niestety iglaków nigdy nie szczepiłem i nie będę powtarzał plotek póki sam
nie spróbuję, też jestem zainteresowany.
Pozdrawiam
Bogdan

7. Data: 2003-07-21 12:32:33

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości
-botaniczny.pl
Bogusław Radzimierski <r...@o...pl> napisał(a): >
> iglaki też może szczepisz, ja próbowałem
> wiele razy, ale wyniki przeciętne , dopowiem, raczej bardzo słabe :-(
> :-)

Hejka. To podobnie jak ze znajomością psychiki ludzkiej. :-)
Pozdrawiam niewykluczająco Ja...cki

8. Data: 2003-07-21 12:45:15

Od: r...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

(...)
> Hejka. To podobnie jak ze znajomością psychiki ludzkiej. :-)
> Pozdrawiam niewykluczająco Ja...cki

Psyche-dusza
Logos - nauka
Nie wykluczył bym Janusza Czapskiego, niech nie zwiedzie nas jego
nieobecność.
Ten post dotyczy Boletusa i jego sobowtóra :-)))
:-) Bogusław

9. Data: 2003-07-21 22:02:49

Od: "Mietek" <m...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

dzięki, też myślałem o oczkowaniu bo drzewka są bardzo młode
czy masz może jakiś link z instrukcją jak to się fachowo robi?
a co z winoroślą?
pozdrawiam
Mietek

Ponownie Roundup