wspomóżcie kremem do tortu

1. Data: 2007-09-27 19:24:32

Temat: wspomóżcie kremem do tortu
Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Krem czekoladowy do tortu mi się zamarzył, ale taki niezbyt ciężki i
łatwy do zrobienia.
Ikselko, nie ukrywam, że w tej kwestii liczę bardzo na Ciebie :-).

Pozdrawiam
Ewa

2. Data: 2007-09-27 19:33:20

Temat: Re: wspomóżcie kremem do tortu
Od: Ikselka <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

medea pisze:
> [...]
> łatwy do zrobienia.
> Ikselko, nie ukrywam, że w tej kwestii liczę bardzo na Ciebie :-).

Zaraz poszukam, gdzieś mam na płytach moją kuchnię - tort
migdałowo-czekoladowy (krem tam był pyszny), ale do kremu szykuj też
koniak lub brandy, bo bez tego ani rusz. To może dam ten przepis w
całości, choc już go tu podawałam dawno temu :-) Może przypomnienie się
przyda innym.

--
XL wiosenna
Chwilami jestem tu:

3. Data: 2007-09-27 19:42:57

Od: Ikselka <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka pisze:

> [...]
> koniak lub brandy, bo bez tego ani rusz. To może dam ten przepis w
> całości, choc już go tu podawałam dawno temu :-) Może przypomnienie się

( na dużą tortownicę ; na małą - połowa ilości )

1) Część "ciemna" :
1 kostka miękkiego masła lub margaryny ( ja użyłam masła i
zapewniam , że ciasto to z masłem jest lepsze )
10 czubatych łyżek cukru
cukier waniliowy
10 żółtek
4 łyżki stołowe dobrego dżemu lub miękkiej marmolady ( to daje
wilgoć )
4 czubate łyżki kakao rozpuszczalnego ( może być 6 )
10 dag rodzynek
24 łyżki z małym czubkiem mąki ( tortowej )
24 łyżki mleka ( czyli niepełna szklanka )
3 pełne łyżeczki sody ( rozpuścić w dodatkowych 3-4 łyżkach mleka )

Masło , cukier i cukier waniliowy zmiksować na gładko . Dodać żółtka
, znowu zmiksować starannie . Dodać wszystko pozostałe bez rodzynek -
zmiksować na puszystą masę - tak z 5 minut mikserem . Rodzynki
wymieszać z małą ilością mąki i dodać do ciasta , wymieszać . Włożyć
do tortownicy wysmarowanej masłem i wysypanej mąką .
Piec w temp. 175-180 * C ok. 1 godziny , sprawdzając , czy się wcześniej
nie przypala , bo piekarniki różnie pieką . Jeśli się wybrzuszy , skroić
czubek i sobie zjeść (ciasto to jest pyszne samo w sobie i można je piec
jako ciasto czekoladowe , wcale nie z przeznaczeniem na tort ) . Wyjąć z
tortownicy po lekkim przestygnięciu . Po całkowitym ostudzeniu
podzielić poziomo na 2 równe części .

2) Część "jasna" :
10 białek
30-40 dag cukru ( ja daję 35 )
migdały - 35-40 dag

Migdały zalać w garnku wrzątkiem , postawić na gazie , podgrzać
prawie do zawrzenia , odcedzić na sitku , wrzucić do zimnej wody ,
poczekać , aż ostygną w wodzie , odcedzić , ściągnąć skórki , osuszyć
starannie w ściereczce . Zetrzeć na wiórki w specjalnej maszynce ( ja
mam taka zwykłą , z korbką ) .
Białka ubić na sztywną pianę ze szczyptą soli , dodać 25-30 dag
cukru i znowu ubić do sztywności . Wymieszać delikatnie , ale dokładnie
z migdałami . Włożyć do tortownicy , której dno wyłożone jest folią al
. , oczywiście wysmarowanej masłem i wysypanej mąką ( folia też ) . Piec
w temp. j.w. - do uzyskania koloru złotego .
Ostudzić , wyjąć z tortownicy po całkowitym ostudzeniu .

3) Masa czekoladowa - uwaga : ta jest bez jajek , ale musi być z
prawdziwym masłem bez oleju , margaryna po roztopieniu puszcza jakąś
wstrętną wodę i masa się za nic nie ubije ! Oczywiście możecie
zrobić dowolną inną masę czekoladową , taką , jaką zwykle i chętnie
robicie . Każda będzie dobra .
1/2 l mleka
3 łyżki mąki ziemniaczanej ( z małym czubkiem )
25 dag cukru
8 łyżek kakao rozpuszczalnego
cukier waniliowy
2 kostki masła bardzo miękkiego
3 łyżki koniaku/brandy) lub 1 i 1/2 łyżki spirytusu

Odlać 1/2 szklanki mleka , wymieszać z mąką ziemniaczaną . Resztę
mleka zagotować , wlać mleko z mąką ziemniaczaną , cały czas mieszając .
Do bardzo gorącego wsypać cukier i cukier waniliowy , wymieszać ,
wsypać kakao , wymieszać , dodać masło , niech sie rozpuści , lekko
wymieszać łyżką , zostawić pod przykryciem na kilka godzin , ale nie w
lodówce , lecz w temp. pokojowej , aby masło po stężeniu nie było za
twarde .
.
Po całkowitym wystudzeniu ( kiedy masło w garnku nie jest już płynne )
ubić na puszystą masę . Dodać alkohol , chwilę ubijać dla wymieszania .

4) Wykończenie tortu :
Ułożyć na podstawce plaster ciemnego ciasta , posmarować masą ,
potem jasne , znowu posmarować , znowu ciemne . Posmarować całość .
Dalej dekorować dowolnie , jak kto lubi .

UWAGA!!! Mała modyfikacja: odkąd odkryłam w Lidl'u doskonałą ciemną
(dark, nie gorzką) czekoladę firmy Bellarom - Deluxe Finest Dark
Chocolate, kusi mnie, aby zamiast kakao i części masła wrzucić całą
tabliczkę tej czekolady do gorącego budyniu mlecznego, a dalej robić wg
przepisu. Na pewno byłoby lepsze.

4. Data: 2007-09-27 19:48:59

Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka pisze:

> TORT MIGDAŁOWO - CZEKOLADOWY

Dzięki! Ale widzi mi się, że to robota zegarmistrzowska i długa z tym
tortem, więc zachowam przepis na kiedy indziej :-), jutro będę miała za
mało czasu.

Pozdrawiam
Ewa

5. Data: 2007-09-27 19:55:03

Od: Ikselka <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

medea pisze:

> Dzięki! Ale widzi mi się, że to robota zegarmistrzowska i długa z tym
> tortem, więc zachowam przepis na kiedy indziej :-), jutro będę miała za
> [...]
Tak tylko wygląda z opisu - moje opisy są czasem przerażające, ale robię
je głównie dla moich córek, więc są szczegółowe. Jednak mniej dzięki
temu wątpliwości.
Sam krem nie jest wcale pracochłonny, zauważ, a jest przepyszny. Może
spróbuj z tą czekoladą, powinien być ekstra.

6. Data: 2007-09-27 20:04:25

Od: Ikselka <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

medea pisze:

> Najgorsze te migdały. Już sobie wyobrażam, jak je obieram, ścieram na
> tarce i klnę ;-).

No, przecież kto by to robił! Trzeba mieć taki kręciołek do orzechów i
migdałów - ściera na wiórki w parę minut :-)

7. Data: 2007-09-27 20:05:06

Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka pisze:

> [...]

> Sam krem nie jest wcale pracochłonny, zauważ, a jest przepyszny. Może
> spróbuj z tą czekoladą, powinien być ekstra.

Może spróbuję. Chociaż znalazłam właśnie jakiś kuszący tort
orzechowo-czekoladowy w dodatku GW :-).

Pozdrawiam
Ewa

8. Data: 2007-09-27 20:11:03

Od: Ikselka <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

medea pisze:

> Najgorsze te migdały. Już sobie wyobrażam, jak je obieram, ścieram na
> tarce i klnę ;-).

Kręciołek do migdałów i orzechów - trzy minuty i śliczne wiórki gotowe :-)

9. Data: 2007-09-27 20:11:41

Od: Ikselka <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka pisze:

> Kręciołek do migdałów i orzechów - trzy minuty i śliczne wiórki gotowe :-)

A po sparzeniu migdały same się pięknie wyślizgują ze skórek w palcach :-)

10. Data: 2007-09-28 06:45:57

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Ikselka" <i...@p...onet.pl> wrote in message

> No, przecież kto by to robił! Trzeba mieć taki kręciołek do orzechów i
> migdałów - ściera na wiórki w parę minut :-)

Taki?
http://www.gastromedia.pl/index.php?szukaj=M%B3ynek+
do+orzech%F3w
albo: