wyborcza a paracetamol/ zagadka detektewistyczna

1. Data: 2004-04-19 07:23:57

Temat: wyborcza a paracetamol/ zagadka detektewistyczna
Od: "alexandra" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Może zetkneliście się już z artykułem z piątkowej, telewizyjnej Gazety
Wyborczej, a może jeszcze nie, więc na wszelki wypadek zacytuję ("Ogórek pod
szkłem", str.72) :

"Od wiary w reklamę mój syn odzwyczaił się w bardzo wczesnym wieku. Oglądał
wtedy jeszcze z otwartą buzią te wszystkie przesuwające się przed jego
oczami cukierki o niebiańskim smaku, aż pewnego dnia pośród nich pokazano
cudowne lekarstwo o nazwie panadol. To akurat Kuba już znał: całą noc po nim
wymiotował.
Wystarczyła lekka manipulacja z mojej strony, tzn. wyjaśnienie, że wszystkie
prezentowane w telewizji produkty prowadzą do tego samego skutku, aby
przestał ich tak bardzo pragnąć. Ostatecznie zaś zrezygnował z zamiaru
zaopatrzenia się w nie, kiedy dodałem, że towary z bloku reklamowego można
kupować w sklepie tylko łącznie, tzn. zawsze z panadolem.
Trujący panadol odegrał więc w mojej rodzinie nawet rolę pożyteczną. Nie
powiem jednak, że nie miałem żadnych wątpliwości, czy świadomie można mówić
dziecku nieprawdę. Teraz już wiem, że można. Okazało się bowiem, że panadol,
reklamując się, wiedział, że się po nim wymiotuje. Jak przeczytałem
ostatnio, paracetamolu, czyli głównego składnika tego leku, "nie powinno się
w ogóle podawać doustnie dzieciom" ze względu na jego toksyczność. Jednak to
każdy klient miał dopiero sprawdzić na sobie po zakupie. Jak widać, stosunki
klienta z reklamą układają się według dość w końcu sprawiedliwej zsady:
"Kłamstwo niech się kłamstwem odciska". Prawdę o tym, że wmawiany dzieciom w
brzuch paracetamol jest dla nich szkodliwy, ujawnił ostatni "Business Week",
a nie jedno z kilkudziesięciu pism o zdrowiu. Zamieniły się one rolami -
pisma o zdrowiu interesują się tylko zdrowiem biznesu."

Koniec artykułu.

Co jest kłamstwem a co prawdą, jeśli w ogóle w sposób czarnobiały można się
wyrażać o działaniu leków?
Nie mówię tu o działaniach niepożadanych dotyczących kilku procent
pacjentów.
Po prostu zaskoczyła mnie tak generalna, jednoznaczna ocena paracetamolu,
znanego leku pierwszego rzutu dla dzieci, pacjentów z wrażliwym żoładkiem
itd..
Czy faktycznie paracetamol jest winny? Czy ktoś z Was posiada wspomniany w
artykule egzemplarz "Business Week'a"?
Mogłam też źle zrozumieć ideę samego artykulu, który zabezpiecza się (?)
stwierdzeniem: "Kłamstwo niech się kłamstwem odciska".

pozdrawiam

alexandra

2. Data: 2004-04-20 19:30:08

Od: "Andrzej S." <s...@x...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wyjasnienie jest bardzo proste.
Paracetamol jest lekiem "strategicznym".
Gdy Europa byla podzielona na Uklad Warszawski i NATO to w Polsce stosowany
byl pyramidon a na Zachodzie paracetamol. W Lekach Podlewskiego w 1985 r.
mozna bylo wyczytac pol strony na temat dzialan ubocznych paracetamolu i
bardzo wielu przeciwskazan do stosowania tego leku.
Teraz nalezymy do NATO wiec " na uzbrojeniu" mamy zlomowane F-16 i
paracetamol :)
Andrzej S.

3. Data: 2004-04-21 11:39:44

Od: Tomasz Jarzynka <t...@S...kadu.net.RU> szukaj wiadomości tego autora

Andrzej S. wrote:

> [...]
> w 1985 r. mozna bylo wyczytac pol strony na temat dzialan ubocznych
> paracetamolu i bardzo wielu przeciwskazan do stosowania tego leku.

Bo paracetamol ma wlasciwie niewielki margines bezpieczenstwa, 6g moze
powodowac trwale uszkodzenie watroby. Z badan zachodnich (do rosyjskich
nie bardzo mam dostep) wynika jednak, ze aminofenazon i propifenazon
ma wiecej negatywnych skutkow dlugofalowych, a poza tym u niektorych
wywoluje alergie o owrzodzenia.

> Teraz nalezymy do NATO wiec " na uzbrojeniu" mamy zlomowane F-16 i
> paracetamol :)

Jesli chodzi o srodki p/bolowe to jestesmy dosc nietypowym krajem.
Spozycie lekow bez recepty jest u nas ogromne, a lekarze sa niezbyt
chetni wypisywaniu silnych srodkow p/bolowych. W USA powszechna
praktyka jest wypisywanie opioidow i to nie w terminalnej fazie
choroby, w Polsce jest to nie do pomyslenia, najwyzej Tramal.

--
tomasz k. jarzynka / 601706601 / tomee (at) kadu (dot) net
KADU: http://kadu.net Rozkłady ZTM: http://ztm.moo.pl

XMMS is shut down

4. Data: 2004-04-21 18:07:08

Od: "Dariusz Karbowy" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Bo paracetamol ma wlasciwie niewielki margines bezpieczenstwa, 6g moze
> powodowac trwale uszkodzenie watroby.

A ja ostatnio czytałem, że nie powinno przekraczać się dawki 15g/dobę!
Zawsze byłem przekonany, że jest to bezpieczny lek. Jaki więc zamiast
paracetamolu polecalibyście bezpieczniejszy na np. ból głowy? Ibuprofen?

--
Pozdrawiam: Dariusz Karbowy
GG: 3164675

5. Data: 2004-04-21 21:05:06

Od: "Andrzej A." <w...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dariusz Karbowy <d...@w...pl> napisał(a):

Jaki więc zamiast
> paracetamolu polecalibyście bezpieczniejszy na np. ból głowy? Ibuprofen?

Rzekłeś !!!

6. Data: 2004-04-22 17:17:15

Od: "alexandra" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tomasz Jarzynka" <t...@S...kadu.net.RU> napisał w
wiadomości news:1352527.sIq7QORHf0@arista.neostrada.pl...

> Bo paracetamol ma wlasciwie niewielki margines bezpieczenstwa, 6g moze
> powodowac trwale uszkodzenie watroby.

2,0 g to niewielki margines bezpieczeństwa? Hmm.. myślę, że z
farmakologicznego punktu widzenia 2,0 gramy w tą czy w tą
to jednak istotna różnica, żeby nie powiedzieć - Bardzo Istotna (pomińmy
popadanie w skrajności, gdzie istotne bywają
miligramy itd, bo nie dotyczy to paracetamolu, chyba że są jakieś nowsze
doniesienia ;)
Skoro maksymalna dawka dobowa paracetamolu nie powinna przekraczać 4,0 g, to
po co się rozwodzić nad toksycznością
po przekroczeniu 6,0 g? Wszystko w nadmiarze szkodzi, nihil novi sub sole.
Gdyby ktoś się uparł, przedawkowałby vit C.

7. Data: 2004-04-22 17:41:09

Od: "alexandra" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A ja ostatnio czytałem, że nie powinno przekraczać się dawki 15g/dobę!
> Zawsze byłem przekonany, że jest to bezpieczny lek. Jaki więc zamiast
> paracetamolu polecalibyście bezpieczniejszy na np. ból głowy? Ibuprofen?

15,0/dobę? Gdzie to wyczytałeś??

A co do paracetamolu i ibuprofenu to chyba trzeba przyjąć zasadę -
- komu dany preparat ma służyć i w jakim celu.
Paracetamol jest w większości krajów (Podstawy farmakoterapii,
Wojciech Kostowski) podstawowym lekiem przeciwgorączkowym
i przeciwbólowym ze względu na znaczne zastrzeżenia dotycząe pochodnych
kwasu salicylowego i pochodnych pirazolonu. Jego największą wadą
jest hepatotoksyczność (w Dużych dawkach może spowodować uszkodzenie
miąższowe wątroby rzadziej inne działania niepożądane). Lek jest mniej
hepatotoksyczny u małych dzieci (brak hepatotoksycznego metabolitu) -
- stąd dodatkowo zaskoczył mnie artykuł z serii "Ogórek pod szkłem",
wg. którego jest najzupełniej odwrotnie.
U osób z uzależnieniem od alkoholu lekiem z wyboru jest ibuprofen,
nie paracetamol (indukcja enzymatyczna).
Ibuprofen - jako p/zapalny, p/bólowy i p/gorączkowy o słabszym działaniu
(wszędzie plusy, wszędzie minusy)
od kwasu salicylowego, fenylbutazonu i indometacyny, jest jednak mniej
toksyczny.
Zgodnie z opiniami klinicznymi ibuprofen jest najmniej toksyczny spośród
NLPZ,
stąd jego zastosowanie preferowane jest przez Europejską Unię
PrzeciwREUMATYCZNĄ.
Zależy - co komu.

pozdrawiam

alexandra

8. Data: 2004-04-22 18:28:11

Od: Tomasz Jarzynka <t...@S...kadu.net.RU> szukaj wiadomości tego autora

alexandra wrote:

> [...]
> po przekroczeniu 6,0 g? Wszystko w nadmiarze szkodzi, nihil novi sub sole.
> Gdyby ktoś się uparł, przedawkowałby vit C.

Nie liczy sie ilosc preparatu, tylko stosunek dawki toksycznej do
terapeutycznej. Paracetamol wystepuje w tabletkach po 0,5g czyli 6g
to 12 tabletek. Dla porownania by przedawkowac benzodiazepiny ze skutkiem
smiertelnym (toksycznosc prawie nie wystepuje) uwazane za tak niebezpieczne
leki potrzebaby kilkudziesieciu tabletek.

I oczywiscie, witaminy moga byc w nadmiarze toksyczne, takze kwas
askrobinowy.

9. Data: 2004-04-24 08:52:32

Od: "alexandra" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Fakt... dzięki za info :)

pozdrawiam

alexandra

Użytkownik "Tomasz Jarzynka" <t...@S...kadu.net.RU> napisał w
wiadomości news:1725103.kDgX5EIxko@arista.neostrada.pl...

10. Data: 2004-05-09 19:57:48

Od: "wedrowiec" <w...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Proponuje przeczytać. Niestety nie jest ten artykuł dostępny on-line
PRACE KAZUISTYCZNE

Wiadomości Lekarskie 2003, nr 11-12: 587

Karolina Kędzierska, Marek Myślak, Ewa Kwiatkowska, Joanna Bober, Jacek
Różański, Leszek Domański, Kazimierz Ciechanowski

OSTRA NIEWYDOLNOŚĆ NEREK W PRZEBIEGU ZATRUCIA PARACETAMOLEM (ACETAMINOFEN) -
OPIS DWÓCH PRZYPADKÓW

Z Kliniki Nefrologii, Transplantologii i Chorób Wewnętrznych
oraz z *Zakładu Biochemii i Chemii Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie

Opisano dwa przypadki zatrucia paracetamolem (acetaminophenem), których
skutkiem była ostra niewydolność nerek ze skąpomoczem. Jeden z pacjentów
wymagał dializoterapii. U obydwojga wystąpiła hepatotoksyczność bez objawów
znaczniejszej niewydolności wątroby. Żaden z pacjentów nie był leczony n-
acetylocysteiną z powodu późnego zgłoszenia się do ośrodka dializ.
Niewydolność wątroby może, lecz nie musi poprzedzać wystąpienie ostrej
niewydolności nerek w przebiegu zatrucia paracetamolem.

Key words: acetaminofen, niewydolność nerek, niewydolność wątroby.

chitochrom
prawo farmaceutyczne
keflex a cilest
PWLR - aktualizacja