znaki zapytania

1. Data: 2001-06-21 18:12:02

Temat: znaki zapytania
Od: Mariusz Mroczkowski <M...@p...f128.n480.z2.fidonet.org> szukaj wiadomości tego autora

Hello All!

Przy badaniu tetnic szyjnych (USG) przypadkowo wykryto guzki tarczycy.
Specjalistyczne badanie USG określiło je jako "dwa drobne zwyrodnienia
koloidowe".
Dwa kolejne badania (w odstepie 3 miesiecy) TSH różniły sie od siebie.
I - 0,1
II - 0,217
przy drugim, FT4: - 1,5
Endokrynolog olał kiepski wynik TSH twierdzac ze od biedy miesci sie w normie.
Mam od dawna dość typowe objawy towarzyszące nadczynnosci (n.p.: silna
niedowaga przy dobrym apetycie, rzadko zaspokajane uczucie łaknienia).
Diagnoza: - Nic panu nie jest. Do widzenia za rok.

Potem byłem u urologa.
PSA (prostate specific antigen) 0,8
Przy badaniu odczuwalem bolesnosc (umiarkowaną).
Diagnoza: Nic panu nie jest. Do widzenia za rok.

Norma dla TSH to (w/g moich danych) 0,4 - 4,0
Norma dla PSA to (j/w) - <=0,4 a jesli przekracza to "suspicious"

Jesli nic mi nie jest to sie bardzo cieszę, ale czyżby w Polsce po reformie
obowiazywały inne normy, bo w obu wypadkach zostałem "wysłany na drzewo"...?
A tyle sie mówi o konieczności _wczesnego wykrywania_ schorzeń...

Proszę o komentarz.

Pozdrawiam!
Mariusz -=maVox=-

2. Data: 2001-06-22 12:42:22

Temat: Re: znaki zapytania
Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 21 Jun 2001, Mariusz Mroczkowski wrote:

> Jesli nic mi nie jest to sie bardzo cieszę, ale czyżby w Polsce po reformie

nie wiem, ale leczy sie pacjentow a nie wyniki badan i same wyniki
badan bez innych informacji niczego nie musza oznaczac. Co do
badania PSA - jego czulosc i specyficznosc zalezy od metody
ale istnieje bardzo duzo wynikow falszywie ujemnych gdy traktowac
to badanie jako pojedynczy screening a nie jako badanie monitorujace
wykryta juz chorobe z tego wzgledu w czesci krajach (np. Kanada
tak przynajmniej wynika z ich zalecen odnosnie wykonywania
badan profilaktycznych) bardziej bazuje sie na wynikach badania
per rectum i ew. USG niz wyniku PSA - powtarzam jako screening

P.
----
Piotr Kasztelowicz <P...@a...torun.pl>
[http://www.am.torun.pl/~pekasz]