znieczulenie przewodowe

1. Data: 2003-09-11 16:52:46

Temat: znieczulenie przewodowe
Od: "Ewa" <e...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Niedługo idę do szpitala i będę miała znieczulenie przewodowe dolędźwiowe.
Ostatnio żadnych skutków ubocznych nie miałam, ale słyszałam ze można dostać
ostych bólów głowy (trwających nawet do 3 miesięcy), jeśli się zacznie
ruszać na mniej niż 12 - 24 godzin od wstrzyknięcia znieczulenia. Czy
powinnam uważać i nie chodzić przez ten czas?

Pozdrawiam
Ewa

2. Data: 2003-09-11 17:13:59

Temat: Re: znieczulenie przewodowe
Od: "Robert" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

bjq9e8$pc7$...@n...news.tpi.pl,
Ewa <e...@p...onet.pl>:
> [...]
> miesięcy), jeśli się zacznie ruszać na mniej niż 12 - 24 godzin od
> wstrzyknięcia znieczulenia. Czy powinnam uważać i nie chodzić przez

Byla bardzo niedawno dyskusja - zobacz w archiwum niedawne posty SzM

--
Robert

3. Data: 2003-09-11 17:19:24

Od: "Robert" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

bjqagt$ck0$...@t...icpnet.pl,
Robert <u...@o...pl>:
> bjq9e8$pc7$...@n...news.tpi.pl,
>
> Byla bardzo niedawno dyskusja - zobacz w archiwum niedawne posty SzM

Np. w google:

http://groups.google.com/groups?th=3d40acca82acb0a6

--
Robert

4. Data: 2003-09-11 17:59:25

Od: "kazaan" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mój wujas miał właśnie takie znieczulenie. Niestety ale nie zastosował się
do zaleceń lekarza i tylko na chwilę wychylił się z łóżka, chciał coś ze
stolika wziąść. No i nie długo się zaczęło. Potworny bół głowy przez ponad
tydzień czasu. Nawet zastrzyki przeciwbólowe niewiele pomagały. Tak więc
lepiej wytrzymaj te 24 godziny, a o chodzeniu to w ogóle zapomnij.

5. Data: 2003-09-12 09:52:15

Od: "SzM" <m...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Niedługo idę do szpitala i będę miała znieczulenie przewodowe dolędźwiowe.
Są dwa rodzaje:
zewnątrzoponowe - po nim głowa nie boli
podpajeczynówkowe - po tym może boleć głowa

> [...]
> ruszać na mniej niż 12 - 24 godzin od wstrzyknięcia znieczulenia. Czy
> powinnam uważać i nie chodzić przez ten czas?

Zacytuję fragmenty moich wcześniejszych postów:
Sa trzy głowne czynniki ryzyka popunkcyjnych bolow glowy (PDPH):

- wiek i plec: im młodsza kobieta tym wieksze prawdopodobienstwo
PDPH nie wystepuje ponizej 10r.z, chory w wieku 20-29 ma 4 krotnie wyzsze
ryzyko niz 60-latek

- grubosc i rodzaj igły:
a) grubosc:
20G - czestosc PDPH 22%,
22G - 5%,
25G - 1%,
26G - 0,2%
b) rodzaj:
20G standardowe (ostre Quincke`go) - 22%,
20G pencil point (atraumatyczne) - 7%
wg innego zrodla (2): przejscie z igieł ostrych na "tepe" owocowało redukcja
PDPH z 36% do 4%

- technika, czyli ilosc prob potrzebnych do skutecznego naklucia (efekt
"sitka" w oponie twardej) oraz klucie ostrzem igły w poprzek włokien opony
(czyli poziomo) i ich przecinanie, a nie wzdluz - czyli sciecie igly
ustawione pionowo i rozsuwanie włokien.

Inne przyczyny:
- odwodnienie chorego przed nakłuciem (rezim bycia na czczo)
- pacjent nakluwany w stresie zwykle ma ciezszy przebieg PDPH - jeśli
wystąpi (rola premedykacji i uspokojenia!)
- wysokosc nad poziomem morza - im wyzej tym czesciej

Wazne!!!
Lezenie lub nie po zabiegu NIE MA ZADNEGO zwiazku z wystepowaniem PDPH!

oraz

U starszej generacji anestezjologów ciągle istnieje przekonanie, że leżenie
po znieczuleniu podpajęczym zmniejszy częstośc występowania popunkcyjnego
bólu głowy. Obecnie wiadomo, że tak nie jest. Tym niemniej ponieważ takie
zalecenie nic nie kosztuje - wielu "na wszelki" wypadek poleca chorym
płaskie leżenie w łóżku przez 24 godz.
Tak naprawdę po jakimkolwiek znieczuleniu "w kęgosłup" chory powinien
pozostawać w łóżku co najmniej 12 godz. od ostatniej dawki leku w pełni
znieczulającej (nie dotyczy to dawek przeciwbólowych), ale z innego powodu
niż profilaktyka bolow glowy. Otóż po znieczuleniu może istnieć resztkowa
blokada ruchowa. Czucie zawsze wraca szybciej niż sprawność motoryczna
(pełna siła mięśniowa). Choremu się wydaje, że skoro powróciło już w pełni
czucie i może ruszać nogami to może także wstawać z łóżka i chodzić. Często
takie próby kończą się upadkiem i dodatkowym kłopotem! Stąd zalecenie
leżenia w łóżku po przewodowych blokadach centralnych.

SzM

6. Data: 2003-09-14 08:38:02

Od: "Gocha" <l...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ewa" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> ruszać na mniej niż 12 - 24 godzin od wstrzyknięcia znieczulenia. Czy
> powinnam uważać i nie chodzić przez ten czas?

Witajcie. No właśnie, ja mam 31 lat, jestem po operacji przy takim
właśnie znieczuleniu. Musisz zacisnąć zęby i leżeć na płasko całą dobę!
Dobrze Ci radzę, ja wstałam na moment po 12 godz leżenia i słono
za to zapłaciłam, bóle głowy były tak silne, że mimo cięcia na tyłku i drenu
leżałam na plecach kolejne półtorej doby żeby tylko przeszło...
i warto być tu zdyscyplinowanym bo rzeczywiście jak w końcy z trudem
podniosłam się wszystko minęło jak ręką odjął. żeby jakoś zabić czas
czytałam wtedy wciągającą książkę. Polecam, to trochę pomaga znieść trudy.

Powodzenia, pozdrawiam, Gocha.

7. Data: 2003-09-14 09:06:33

Od: "SzM" <m...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
drenu
> leżałam na plecach kolejne półtorej doby żeby tylko przeszło...
Tak właśnie wygladają popunkcyjne bóle głowy, które występuja niezależnie
czy ktos leży czy nie po znieczuleniu. Jak tylko się wstaje natychmiast
pojawia się ból głowy, zwykle w okolicy potylicznej (z tyłu głowy). Typowo
zaczyna się po 24-48 godz. po znieczuleniu. Choć jak widać mogą wystąpić już
po 12godz...

> i warto być tu zdyscyplinowanym bo rzeczywiście jak w końcy z trudem
Jeszcze raz powtarzam: wystapienie bólów głowy nie ma nic wspólnego z
leżeniem po zabiegu. Jeśli maja wystąpić to wystąpią bez względu na
zachowanie pacjenta! Czynniki ryzyka podałem w poprzednich postach

> podniosłam się wszystko minęło jak ręką odjął. żeby jakoś zabić czas
> czytałam wtedy wciągającą książkę. Polecam, to trochę pomaga znieść trudy.
No to miałaś szczęście. Bóle potrafią być tak silne, że nie można nawet
minimalnie poruszyć się w łóżku, aby ich uniknąć, najsilniejsze mogą
prowadzić do omdleń...
Stąd u młodych pacjentów do zabiegów planowych lepiej wykonywać
znieczulenie zewnątrzoponowe, a nie podpajęcze.

SzM

8. Data: 2003-09-14 17:36:21

Od: "Paunow" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

No właśnie na czym polega to znieczulenie zewnątzroponowe.Gdzie dokładnie
wprowadzana jest igła i jakiego środka się do tego używa?Ja miałam już 2
razy znieczulenie zewnątrzoponowe może i podpajęczynówkowe- tego lekarz mi
nie powiedział dokładnie :( i ani razu nie wystąpiły u mnie bóle głowy!!
Mam 18 lat i dlatego się pytam bo szykuje mi się 3 znieczulenie tego typu bo
lekarze lubią grzebać w moim kolanie :( I mam w takim razie jeszcze jedno
pytanie.Czy są jakieś znieczulenia które nie wiążą się z całkowitym
"paraliżem" poniżej pasa?Aha i jeszcze dlaczego przy tych znieczuleniach w
przestrzeń międzykręgową mam problemy z oddychaniem?

9. Data: 2003-09-14 18:45:32

Od: "SzM" <m...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> No właśnie na czym polega to znieczulenie zewnątzroponowe.Gdzie dokładnie
> wprowadzana jest igła i jakiego środka się do tego używa?
znieczulenie zewnątrzoponowe - zo; znieczulenie podpajęcze - pp
Zarówno w zo jak i pp końcówka igły umieszczona zostaje w kanale kręgowym. W
zo igłę zatrzymuje się przed oponą twardą, czyli w przestrzeni
zewnątrzoponowej. W pp igłę kieruje się kilka-kilkunastu milimetrów dalej,
przebija się oponę twardą i pajęczą i wchodzi się do przestrzeni podpajęczej
wypełnionej płynem mózgowo-rdzeniowym, w którym jest "zanurzony" ośrodkowy
układ nerwowy.
Różnice?
zo
- potrzebna duża ilość leku (ok. 10x więcej), aby mógł pokonać opony i
osiągnąć rdzeń kręgowy
- dłużej się czeka na maksymalny efekt leków, efekt ten bywa
nieprzewidywalny, po podaniu trudniej sterować zakresem znieczulenia
- zaletą jest jednak nie przebijanie opony, wobec tego nie występuje
zagrożenie popunkcyjnymi bólami głowy
- możliwe jest umieszczenie cienkiego cewnika w przestrzeni zewnątrzoponowej
i dodawanie leków w trakcie zabiegu w miarę ustępowania działania, jak
również podawanie ich po zabiegu w celu zniesienia bólu pooperacyjnego
- dobierając leki można uzyskać zniesienie czucia, bez znoszenia czynnosci
ruchowej kończyn
- zo mozna wykonać w każdym odcinku kręgosłupa, także szyjnym lub piersiowym
(ból kończyn górnych, ból po zabiegach na klatce piersiowej i nadbrzuszu)

pp
- mała ilość leku = brak reakcji tokscznych
- efekt występuje po kilku minutach, znieczulenie jest łatwo sterowalne
ułożeniem pacjenta
- prostsza i szybsza technika wykonania
- choć możliwe w praktyce nie umieszcza się cewników w przestrzeni
podpajęczej, przy przedłużającym się zabiegu nie jest możliwe dodanie leku
-oczywiście możliwe są popunkcyjne bóle głowy
- pp można wykonać tylko w zakresie dolnej połowy ciała (operacje brzucha
poniżej pępka, krocze, kończyny dolne)

To tyle z głównych różnic.
W pewnych rękach oba rodzaje są bezpieczne i grożne powikłania praktycznie
się nie zdarzają (ważne aby nie brać przed tymi znieczuleniami żadnych
środków obniżających krzepliwość krwi). Pp to osławione już bóle głowy, zo
najczęściej przemijające i słabe bóle pleców. Inne po obu znieczuleniach to
kłopoty z oddaniem moczu po zabiegu, zawroty głowy przy próbie wstawiania
bezpośrednio po zbiegu, przemijające "mrówki chodzące po nogach" przy
ustępowaniu blokady.

> [...]
> lekarze lubią grzebać w moim kolanie :( I mam w takim razie jeszcze jedno
> pytanie.Czy są jakieś znieczulenia które nie wiążą się z całkowitym
Generalna zasada - do zabiegu podaje się zawsze leki w stężeniach znoszących
czynność i napięcie mięśni (aby ułatwić pracę chirurgowi). Po zabiegu można
znieczuleniem zo sterować w taki sposób, aby pacjent mógł chodzić a nie czuł
bólu.

>Aha i jeszcze dlaczego przy tych znieczuleniach w
> przestrzeń międzykręgową mam problemy z oddychaniem?
Czyżby zbyt wysokie znieczulenie? Przy bardzo wysokiej blokadzie (brak
czucia na skórze do wysokości sutków) wyłączone zostają mięśnie
międzyżebrowe. U części chorych (zwykle tych, którzy mają przedoperacyjne
zaburzenia oddechu, np. otyli, palacze papierosów, astmatycy) w takich
warunkach dochodzi do pogorszenia wydolności oddechu.
Czyżby spadek ciśnienia krwi? To jest bardziej prawdopodobne - oba rodzaje
powodują rozszerzenie naczyń dolnej połowy ciała i nawet znaczny spadek
ciśnienia krwi (aby zapobiec przed znieczuleniem przetacza się "na szybko"
500-1000ml kroplówek). Stąd możliwe (w trakci pierwszych 30min.
znieczulenia) - uczucie duszności, zawroty głowy, nudności (wymioty),
senność i ziewanie

Uff...

SzM

10. Data: 2003-09-14 20:34:27

Od: "Paunow" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> To tyle z głównych różnic.
Dzięki troszkę mi to rozjaśniło :)

> [...]
można
> znieczuleniem zo sterować w taki sposób, aby pacjent mógł chodzić a nie
Nie tego raczej na pewno nie miałam bo nie mogłam ruszać nóżkami-jakby je
ktoś zabrał :(

> [...]
> 500-1000ml kroplówek). Stąd możliwe (w trakci pierwszych 30min.
> znieczulenia) - uczucie duszności, zawroty głowy, nudności (wymioty),

Możliwe że to oba przypadki.Jak z ciśnieniem to szczerze mówiąc nie pamiętam
jak to było-za duży stres chyba.
Paulina

Orzecznictwo ZUS
ból w dole brzucha