Re: znieczulenie przewodowe

From: "SzM" <m...@p...com.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: znieczulenie przewodowe
Date: Fri, 12 Sep 2003 11:52:15 +0200

> Niedługo idę do szpitala i będę miała znieczulenie przewodowe dolędźwiowe.
Są dwa rodzaje:
zewnątrzoponowe - po nim głowa nie boli
podpajeczynówkowe - po tym może boleć głowa

> Ostatnio żadnych skutków ubocznych nie miałam, ale słyszałam ze można
dostać
> ostych bólów głowy (trwających nawet do 3 miesięcy), jeśli się zacznie
> ruszać na mniej niż 12 - 24 godzin od wstrzyknięcia znieczulenia. Czy
> powinnam uważać i nie chodzić przez ten czas?

Zacytuję fragmenty moich wcześniejszych postów:
Sa trzy głowne czynniki ryzyka popunkcyjnych bolow glowy (PDPH):

- wiek i plec: im młodsza kobieta tym wieksze prawdopodobienstwo
PDPH nie wystepuje ponizej 10r.z, chory w wieku 20-29 ma 4 krotnie wyzsze
ryzyko niz 60-latek

- grubosc i rodzaj igły:
a) grubosc:
20G - czestosc PDPH 22%,
22G - 5%,
25G - 1%,
26G - 0,2%
b) rodzaj:
20G standardowe (ostre Quincke`go) - 22%,
20G pencil point (atraumatyczne) - 7%
wg innego zrodla (2): przejscie z igieł ostrych na "tepe" owocowało redukcja
PDPH z 36% do 4%

- technika, czyli ilosc prob potrzebnych do skutecznego naklucia (efekt
"sitka" w oponie twardej) oraz klucie ostrzem igły w poprzek włokien opony
(czyli poziomo) i ich przecinanie, a nie wzdluz - czyli sciecie igly
ustawione pionowo i rozsuwanie włokien.

Inne przyczyny:
- odwodnienie chorego przed nakłuciem (rezim bycia na czczo)
- pacjent nakluwany w stresie zwykle ma ciezszy przebieg PDPH - jeśli
wystąpi (rola premedykacji i uspokojenia!)
- wysokosc nad poziomem morza - im wyzej tym czesciej

Wazne!!!
Lezenie lub nie po zabiegu NIE MA ZADNEGO zwiazku z wystepowaniem PDPH!

oraz

U starszej generacji anestezjologów ciągle istnieje przekonanie, że leżenie
po znieczuleniu podpajęczym zmniejszy częstośc występowania popunkcyjnego
bólu głowy. Obecnie wiadomo, że tak nie jest. Tym niemniej ponieważ takie
zalecenie nic nie kosztuje - wielu "na wszelki" wypadek poleca chorym
płaskie leżenie w łóżku przez 24 godz.
Tak naprawdę po jakimkolwiek znieczuleniu "w kęgosłup" chory powinien
pozostawać w łóżku co najmniej 12 godz. od ostatniej dawki leku w pełni
znieczulającej (nie dotyczy to dawek przeciwbólowych), ale z innego powodu
niż profilaktyka bolow glowy. Otóż po znieczuleniu może istnieć resztkowa
blokada ruchowa. Czucie zawsze wraca szybciej niż sprawność motoryczna
(pełna siła mięśniowa). Choremu się wydaje, że skoro powróciło już w pełni
czucie i może ruszać nogami to może także wstawać z łóżka i chodzić. Często
takie próby kończą się upadkiem i dodatkowym kłopotem! Stąd zalecenie
leżenia w łóżku po przewodowych blokadach centralnych.

SzM