zupa czekoladowa

1. Data: 2004-01-07 21:06:07

Temat: zupa czekoladowa
Od: "Antoś" <k...@W...interia.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich serdecznie. Właśnie przeczytałam, że w Krakowskiem w XIX
wieku podawano w Wigilię zupę czekoladową. Przejrzałam już dostępne mi
źródła, ale nigdzie indziej nie znalazłam nawet wzmianki na ten temat...
Były tylko zupy czekoladowe z dodatkiem wina, ale nie sądzę, żeby o to
właśnie chodziło ;)Czy ktoś zna może ten zwyczaj lub nawet przepis? Będę
wdzieczna za wszelkie wskazówki. Pozdrawiam, Antosia

1. Data: 2004-01-07 23:13:27

Temat: Re: zupa czekoladowa
Od: BasiaBjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Antoś napisał:
> Właśnie przeczytałam, że w Krakowskiem w XIX
> wieku podawano w Wigilię zupę czekoladową. Przejrzałam już dostępne mi
> źródła, ale nigdzie indziej nie znalazłam nawet wzmianki na ten temat...

Antosio, przejrzałam Ćwierczakiewiczową specjalnie na tę okolicznośc, są
rózne dziwne zupy postne, ale czekoladowej nie uświadczysz tam... Jak
wyegzekwuję zwrot Monatowej, może znajdę?
Inna rzecz, ze widuję w tych starych książkach niesamowite postne
potrawy... ;)
--
pa, Basia z lekkim obrzydzeniem

1. Data: 2004-01-08 00:00:56

Od: "Antoś" <k...@W...interia.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> wyegzekwuję zwrot Monatowej, może znajdę?
> Inna rzecz, ze widuję w tych starych książkach niesamowite postne

Bardzo Ci dziękuję. Swoją drogą, nie bardzo wyobrażam sobie smak tej potrawy
;)
Antosia

1. Data: 2004-01-08 07:55:49

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Bardzo Ci dziękuję. Swoją drogą, nie bardzo wyobrażam sobie smak tej
potrawy
> ;)
====
Po tym jak ktoś parę wątków wcześniej wrzucił link do szynki gotowanej w
kokakoli to już mało może mnie zdziwić. Swoją drogą dzieciarnia byłaby chyba
szczęśliwa po podaniu zupy czekoladowej. Wyobrażam ją sobię jako rozgrzaną
czekoladę, może z mlekiem, aromatami (rum?), w której pływają różne bakalie,
może kawałki owoców takich jak śliwy czy pomarańcze, ew. inne słodkości...

waldek
====

1. Data: 2004-01-08 08:09:18

Od: BasiaBjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Antoś napisał:
> Witam wszystkich serdecznie. Właśnie przeczytałam, że w Krakowskiem w XIX
> wieku podawano w Wigilię zupę czekoladową.

Mam, znalazłam przepis :) Jak i mnóstwo przedziwnych, słodkich zup... ;>
W nocy napiszę więcej na ten temat ;)
--
pa, BasiaBjk

1. Data: 2004-01-08 10:22:26

Od: "batory" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Po tym jak ktoś parę wątków wcześniej wrzucił link do szynki gotowanej w
> kokakoli to już mało może mnie zdziwić.

No więc, też byłam zdziwiona, w czym to brązowym gotuje szynkę moja kuzynka,
gdym u niej gościła na angielskiej wsi. Okazało, się, że wyszło coś
pysznego. Z tym, że szynka była przedtem peklowana i wędzona, potem gotowana
w kokakoli, a jeszcze potem opiekana na grilu. W sumie dość dziwacznie by
się zdawało, ale efekt był znakomity. Acha, kokakola nie może być light.
Pozdrawiam - Agnieszka

1. Data: 2004-01-08 21:59:16

Od: BasiaBjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Antoś napisał:
> Czy ktoś zna może ten zwyczaj lub nawet przepis? Będę
> wdzieczna za wszelkie wskazówki.

Jest taka książka, średnio ciekawa*, Zupy codzienne i wykwintne. W
dziale:zupy mleczne, z chleba i piwa figuruje takie coś:

Zupa czekoladowa
1 l mleka, 100 g czekolady, 6 łyżek cukru pudru, 2 żółtka.

Bardzo prosty przepis, właściwie procedura intuicyjna. Brrr...
Mam duże wątpliwości, czy o takie cosik chodziło.
--
pa, BasiaBjk. co ją otrząsa na wspomnienie kakałka ;)
*eufemizm

1. Data: 2004-01-09 11:37:02

Od: "Joanna" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> właśnie chodziło ;)Czy ktoś zna może ten zwyczaj lub nawet przepis? Będę
> wdzieczna za wszelkie wskazówki. Pozdrawiam, Antosia

Chyba popsuję wszystkim "słodkolubnym" samaka, ale u mojej babci na Kujawach
zupą czekoladową nazywało się - czerninę (dla nie wtajemniczonych: zupa z krwi
kaczki). Dzieci przeważnie lubiły tą "zupę czekoladową", aż do czasu kiedy
byliśmy wtajemniczani w skład. Ja lubię do tej pory i moje dziecko też jada u
babci właśnie "zupę czekoladową". Jadało się ją na specjalne okazje, ale nie
Wigilię.
Joanna

1. Data: 2004-01-09 12:19:01

Od: Evunia <h...@n...year.pl> szukaj wiadomości tego autora

9 Jan 2004 12:37:02 +0100, na pl.rec.kuchnia, Joanna napisał(a):

> [...]
> kaczki). Dzieci przeważnie lubiły tą "zupę czekoladową", aż do czasu kiedy

Pamiętam, jak moja ciocia, z okazji naszego przyjazdu, chciała nas uraczyć
czymś szczególnym i dobrym i zrobiła właśnie czerninę ;)
Gdyby mi nie powiedzieli, z czego ta zupa jest, może bym zjadła, może by mi
nawet smakowało, ale wiedziałam, że to z krwi i żadne tłumaczenia mamy, jej
zawstydzenie, ani też dziwna mina mojej cioci nie były w stanie sprawić,
żebym choć spróbowała. Do dziś nie znam smaku tej zupy i nie sądzę, żebym
była w stanie wziąć ją do ust, choć duzo osób się nią zachwycało.

--
Eva Sheers

1. Data: 2004-01-09 12:43:21

Od: Evunia <h...@n...year.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wed, 7 Jan 2004 22:06:07 +0100, na pl.rec.kuchnia, Antoś napisał(a):

> wieku podawano w Wigilię zupę czekoladową

Prawdopodobnie to nie będzie ten przepis, którego szukasz, ale co szkodzi
zerknąć :)

http://www.kuchnia.3miasto.pl/6267.htm

A tutaj jest wzmianka o tej zupie na Wigilię, niestety bez przepisu:

http://www.filipini.poznan.pl/art.php?op=tresc&idArt
=198

--
Eva Sheers