14 latek, szczury i inne :-)

1. Data: 2006-03-27 08:19:23

Temat: 14 latek, szczury i inne :-)
Od: "Basia Z." <bjz_@_(prosze_usun_podkreslenia)_poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ciekawa sprawa, bo mam już drugiego 14-latka (to znaczy Michał był
14-latkiem 5 lat temu) ale jakoś łagodniej przechodził ten okres, czy co ?
W każdym razie nie pamiętam takich jazd.
Ogólnie nie jest najgorzej, Maciek uczy się dobrze, wygrywa w różnych
olimpiadach, jest w miarę grzeczny (pyskuje, ale nie jest chamski) ale:

- Olewa szkołę jak sie tylko da, zeszytów prawie nie prowadzi, zadania
domowe robi rano lub w szkole. Zazwyczaj jego oceny wyglądają tak 5, 5, 6,
6, (za odpowiedzi i sprawdziany) 2,1, (za zadania domowe).

- Szlaban na komputer nie pomaga, bo jest tyle innych ciekawych zajęć - np.
czytanie książek - czyta wszystko co wpadnie pod rękę w tym regularnie
"Gazetę Wyborczą" i "Politykę". Jak tylko wychodzę z pokoju natychmiast coś
czyta. Nie mam nic przeciwko czytaniu, ale on totalnie olewa inne sprawy.
Jak nikogo nie ma w domu - natychmiast gra na komputerze.

- Przez ostatnie 3 nocy grał z bratem w RPG do godz. 2, lub nawet 4.
Ustawili na stole całe armie z guzików, specjalnie pokupowali jakieś
kamyczki do akwarium. Ja nie mam nic przeciwko takim grom, ale dlaczego w
nocy ? w sobotę i niedzielę miał turniej szachowy, rano był półprzytomny.
Dziś do szkoły wstał też prawie nieprzytomny, a 16 ma kolejną rundę
turnieju.
Moje gderanie i marudzenie absolutnie nic nie pomaga. Czuję ze staję się
nudna a on to olewa.

- Najgorsza sprawa - szczury - ma 12 szczurów, sam je kupił i rozmnożył.
Niby się nimi opiekuje, ale zawsze ale to zawsze daje im jeść nieregularnie.
Zazwyczaj (po tych zarwanych nocach) zasypia około 21 i musze go budzić aby
dał jeść tym szczurom.
Budzę go zazwyczaj 5 do 6 razy, pod koniec już z rykiem.
Czasem tak mi żal tych zwierzaków że w końcu sama im daję jeść.
Biedne szczury mało nie powyłażą z klatek (zresztą jeden sie nauczył
otwierać i czasem wyłażą)
Czyści im klatki raz na jakieś 2 czasem 3 tygodnie. Tak pod koniec to smród
w pokoju jest wprost nieopisany.
Ja nie wiem, czy on tego w ogóle nie czuje ?

W sumie musiałam sie wyżalić, ale czy ktoś ma jakiś bardzo konkretny pomysł
do skłonienia nastolatka do odpowiedzialnego zajęcia się swoimi zwierzakami.
Tak żeby te zwierzaki przy tym nie ucierpiały.
Przy czym zaznaczam ze ja szczury też kocham i nie chcę ich nikomu oddawać.

Pozdrowienia.

Basia

2. Data: 2006-03-27 09:17:51

Temat: Re: 14 latek, szczury i inne :-)
Od: "Old Rena " <o...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Basia Z. <bjz_@_(prosze_usun_podkreslenia)_poczta.onet.pl> napisała:
[ciach]
> [...]
> Tak żeby te zwierzaki przy tym nie ucierpiały.
> Przy czym zaznaczam ze ja szczury też kocham i nie chcę ich nikomu oddawać.

Ani jednego nie chcesz oddać? Chcesz zjeść ciastko i mieć je nadal?

Widzę kilka możliwości rozwiązania sytuacji, z tym że nie sądzę, by Ci się
spodobały. Tylko jedno jest próbą bezstratnego wyegzekwowania opieki nad
zwierzakami.
1. Rezygnacja z utrzymywania fikcji, że to Maciek opiekuje się zwierzakami.
Skoro je kocham i nie chcę nikomu oddawać, to biorę szczury pod swoją opiekę.
Mówię to dziecku wprost, podając powody. I puszczam mimo uszu obietnice. Syna
jedynie proszę o pomoc, gdy nadmiar obowiązków nie pozwala mi się szczurami
zająć.

2. Siadam do poważnej rozmowy z dzieckiem i negocjacje kończę umową pisemną.
Umowa zawiera zapisy o konsekwencjach jej niedotrzymania. Może również
uwzględniać zakres mojej pomocy (minimalnej). I konsekwencje _naprawdę_
wyciągam. To wymaga ode mnie rezygnacji z dotychczasowych działań pozornych.
Oraz być może skończy się rozdaniem szczurów.

3. Cyniczne i bezwzględne dla zwierząt (czyli ucierpią): pozwalam Maćkowi
zajmować się szczurami tak jak do tej pory. Jego szczury - jego sprawa. Mam
za dużo na głowie, a on jest już duży. Wie, jakie są konsekwencje
zaniedbywania zwierzaków. Nie przypominam, nie budzę (są budziki na świecie),
nie daję jeść szczurkom.

Old Rena (BP, NMSP: nie pozwoliłabym na rozmnożenie szczurków
nieodpowiedzialnemu młodzieńcowi)
[Renata Gierbisz]

3. Data: 2006-03-27 09:23:07

Od: Joanna Duszczyńska <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Basia Z." <bjz_@_(prosze_usun_podkreslenia)_poczta.onet.pl>
napisał w wiadomości news:e0872e$8ah$1@news2.ipartners.pl...

> [...]
> Tak żeby te zwierzaki przy tym nie ucierpiały.
> Przy czym zaznaczam ze ja szczury też kocham i nie chcę ich nikomu

Może spróbuj od napisania listu - skoro czyta wszystko co mu wpadnie w rękę.
Przywieś na klatce kartkę z tekstem :

"Maćku!
Nie mamy już siły powstrzymywać oddechu. Pewnie się zaraz podusimy od tego
smrodu.
Posprzątaj nam w klatce.
Twoje kochane szczurki."

--
Joanna
http://jduszczynska.republika.pl

4. Data: 2006-03-27 09:42:55

Od: Adam Moczulski <a...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

Basia Z. napisał(a):

> W sumie musiałam sie wyżalić, ale czy ktoś ma jakiś bardzo konkretny pomysł
> do skłonienia nastolatka do odpowiedzialnego zajęcia się swoimi zwierzakami.
> Tak żeby te zwierzaki przy tym nie ucierpiały.

Daj mu do poczytania "Piaseczniki" Martina.
Adam

5. Data: 2006-03-27 09:46:42

Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Basia Z." <bjz_@_(prosze_usun_podkreslenia)_poczta.onet.pl> writes:

Nie, żebym się znał na wychowywaniu dzieci, ale...

> - Przez ostatnie 3 nocy grał z bratem w RPG do godz. 2, lub nawet 4.

I co? Nie mozesz ich posłać do łóżka? A w każdym razie tego młodszego?

MJ
PS. Natomiast jeśli pomimo olewania prac domowych uczy się dobrze i ma
dobre wyniki z klasówek, to trudno - nie zmusisz go, żeby te prace
domowe pisał... I chyba nie warto.

6. Data: 2006-03-27 09:55:38

Od: "Basia Z." <bjz_@_(prosze_usun_podkreslenia)_poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Adam Moczulski" :

> Daj mu do poczytania "Piaseczniki" Martina.
> --

Czytał !
I bardzo mu się podobało (mi też).

Ale jakoś nie wiąże tego ze swoimi szczurami.

Pozdrowienia.

Basia

7. Data: 2006-03-27 10:00:25

Od: "Basia Z." <bjz_@_(prosze_usun_podkreslenia)_poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Old Rena " :

> [...]
Syna
> jedynie proszę o pomoc, gdy nadmiar obowiązków nie pozwala mi się

Ależ on taką sytuacją byłby uszczęsliwiony !
Ale nie jest to dobre wyjście. Choćby z tego powodu, ze to on kupił parkę
szczurów wbrew mojej woli (ja się zgadzałam na dwie samice), potem
wypuszczał je razem, chociaż 14-latek to już chyba wie ze małe szczurki nie
biorą się z powietrza.
Chodzi o to ze powinien poznać konsekwencje nieodpowiedzialności.

> [...]
pozornych.
> Oraz być może skończy się rozdaniem szczurów.

To jest chyba najlepszy pomysł.

> [...]
> za dużo na głowie, a on jest już duży. Wie, jakie są konsekwencje
> zaniedbywania zwierzaków. Nie przypominam, nie budzę (są budziki na

Tez źle - żal mi zwierzaków.

Pozdrowienia.

Basia

8. Data: 2006-03-27 10:13:30

Od: Agnieszka Krysiak <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

A czereśnie tego lata były słodkie, co poświadcza "Basia Z."
<bjz_@_(prosze_usun_podkreslenia)_poczta.onet.pl> mówiąc:
/.../
> [...]
>Tak żeby te zwierzaki przy tym nie ucierpiały.
>Przy czym zaznaczam ze ja szczury też kocham i nie chcę ich nikomu oddawać.

To ból. Dla mnie pierwszą rzeczą byłoby wzięcie zwierząt "w zastaw" -
nie ma, że boli. Dopóki sama je karmisz, młodzieniec może sobie je
olewać - taka jest prawda.
Moja rada jest taka: znajdź jakiś "lokal zastępczy" dla szczurowni, skad
zwierzaki wrócą, jeśli młody się nie zobowiąże do dbania o nie. Pomijam
fakt, że IMO co ich liczba jest o najmniej połowę za wysoka jak na
zwykłe mieszkanie - dzieciak najwyraźniej sobie nie radzi z obowiązkami.
Również moje wielkie IMO - powinnaś przeboleć stratę i
rozprowadzić/sprzedać większość zwierząt. Bolesne - ale uważam, że
wyjdzie wam wszystkim na dobre. Bo młody najwyraźniej ma w poważaniu
twoje uwagi i nie sądzę, by dalsze _jakiekolwiek_ ględzenie do
czegokolwiek go zmotywowało. A jeśli on z buta traktuje twoje wysiłki -
znaczy to, że tylko z buta możesz go przywrócić do pionu.

Agnieszka (która zawsze traktowała naukę jako ostatnią w hierarchii,
więc w tym względzie nie pomoże)
(ale może poradzić, żeby sobie darować ględzenie - niech nastołatek
ponosi skutecznie konsekwencje własnego postępowania)
--
Proudly (-.-------.- Folk Lore for the Masses -.--------.-)
Presents: ("Kobieta znacznie mniej odpowiada za to, co robi.)

9. Data: 2006-03-27 10:14:15

Od: Agnieszka Krysiak <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

A czereśnie tego lata były słodkie, co poświadcza Adam Moczulski
<a...@d...pl> mówiąc:

> Daj mu do poczytania "Piaseczniki" Martina.

O to to!

Agnieszka (przychylająca się)

10. Data: 2006-03-27 10:18:19

Od: Agnieszka Krysiak <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

A czereśnie tego lata były słodkie, co poświadcza "Old Rena "
<o...@g...pl> mówiąc:

> [...]
>jedynie proszę o pomoc, gdy nadmiar obowiązków nie pozwala mi się szczurami

Dzięki czemu syn nauczy się, że można pozbyć się kłopotu, ale nadal
korzystać z przyjemności.

Agnieszka
--

Wychowanie dzieci moich i męza