Bakława??

1. Data: 2002-07-03 17:35:09

Temat: Bakława??
Od: "Dorunia" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam pytanko czy ktoś robił ciasto bakława?
Jestem ciekawa jak wychodzi i czy można ciasto fyllo kupić gdzieś gotowe,
czy też trzeba samemu je wytworzyć?
Mam ostatnio taką ochotę na zrobienie tego smaczniastego ciasta, na razie
jadałam tylko w greckich restauracjach.

Pozdrawiam
Dorunia

1. Data: 2002-07-04 08:32:20

Temat: Re: Bakława ( przepis)
Od: "Jola L-L" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dorunia" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> czy też trzeba samemu je wytworzyć?
> Mam ostatnio taką ochotę na zrobienie tego smaczniastego ciasta, na razie

BAKŁAWA

Ciasto:
35dkg maki o temp.pokojowej
spora szczypta soli
4 jajka
1/8 litra letniej wody
1/2 lyzeczki octu
3 lyzki oleju
Nadzienie:
70 gram luskanych orzechow wloskich
70 gram migdalow
70 gram pistacji
80 gram cukru
1 lyzeczka mielonego cynamonu
80 gram masla
Ponadto:
100gram masla
100 gram miodu
sok z 1 pomaranczy
sok z 1/2 cytryny
otarta skorka z 1/2 sparzonej pomaranczy i cytryny
Z podanych skladnikow zagniesc ciasto struclowe i pozostawic na 60
min.Oddzielnie posiekac orzechy wloskie, migdaly i pistacje. Cukier
wymieszac z cynamonem, maslo pokroic w kawalki.
Polowe ciasta rozwalkowac. Nastepnie dalej walkowac na sciereczce
posypanej maka i rozciagac rekami. Grubsze brzegi obciac.Pokroic ciasto na 8
kwadratow. Tak samo postapic z druga czescia ciasta.Forme do pieczenia
natluscic maslem, wlozyc 4 platki ciasta tak, aby lekko na siebie
zachodzily. Posypac orzechami, 1/3 cukru zmieszanego z cynamonem, oblozyc
1/3platkow masla. W ten sam sposob ulozyc nastepna warstwe ciasta, posypac
migdalami, cukrem z cynamonem i oblozyc platkami masla. kolejna warstwe
ciasta posypac pistacjami, cukrem i maslem, pokryc reszta ciasta. Brzegi
lekko skleic, ciasto pokroic na 16 rownych prostokatow, polac stopionym
maslem i piec 45 min. w temp. 220 st.na zlotobrazowy kolor. Na chwile przed
koncem pieczenia podgrzac miod, dodac otarta skorke i sok z cytryny i
pomaranczy. Zdjac z ognia. Baklawe wyjac z piekarnika i nasaczyc tym miodem.

Przepis pochodzi z ksiazki "Ciasta na kazda okazje "( 300 najlepszych
przepisow z czasopisma Burda Moden). Ja baklawy nie robilam. Jak sie robi
dobre ciasto struclowe- w nastepnym poscie- bo ten juz peka w szwach...:)))

Jola L-L

1. Data: 2002-07-04 09:06:00

Temat: Re:ciasto struclowe- przepis
Od: "Jola L-L" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ciasto struclowe :

Zrobienie ciasta struclowego to prawdziwa sztuka, ktorej trzeba sie nauczyc.
Niezaleznie od tego, czy nadzienie bedzie slodkie czy pikantne- im ciensze
platy- tym jest ono lepsze.Podstawowymi skladnikami sa : maka , tluszcz,
woda i szczypta soli ( patrz : baklawa).Najlepsza jst maka typu
550.Skladniki na ciasto struclowe powinny byc uprzednio ogrzane. Tluszcz
staly trzeba stopic, nie nalezy go jednak rozgrzewac zbyt mocno.Ogrzana( do
temp. pokojowej) make wsypuje sie do miski, dodajac sol, wode, tluszcz (
ewentualnie jajko- jak jest w przepisie). Wszystkie skladniki zagniata sie w
kierunku od srodka do brzegow miski, az powstanie dosc twardawe ciasto.
Trzeba je dokladnie wyrobic, najlepiej na oproszonej maka stolnicy. Gdy
bedzie dostatecznie elastyczne, formuje sie podluzny bochen i wyrabia reka
okreznym ruchem, az stanie sie gladkie i ciagliwe, nie bedzie przywierac do
reki a na wierzchu pojawia sie wyrazne pecherze powietrza. Druga reka od
czasu do czasu podsypujemy nieco maki, aby ciasto nie przywieralo do
stolnicy. Najlepiej nie dodawac na poczatku calej , przewidzianej w
przepisie ilosci maki, a dosypywac ja podczas wyrabiania ciasta. Masa
powinna jej wchlonac tyle, aby uzyskala odpow. konsystencje.Rozprowadzenie
zbyt gestego , twardego ciasta dodatkiem plynu jest prawie niemozliwe.
Nastepnie trzeba ciasto zbic, aby usunac resztki maki i odpowietrzyc( bo
inaczej bedzie sie rwalo podczas rozciagania). W tym celu formuje sie kule i
uderza nia z wys.20-30 cm o stolnice.Potem zawija sie kule ciasta w
plastikowy woreczek (albo wklada do ogrzanej i natluszczonej olejem miski i
pozostawia na 15 min. w cieplym miejscu aby "odpoczelo'. Teraz ciasto trzeba
jeszcze raz zagniesc , po czym ROZWALKOWAC.
W tym celu posypuje sie zwykly obrus lub dziecinne przescieradlo maka i
uklada ciasto na srodku. Walkuje sie je mozliwie cienko we wszystkich
kierunkach, po czym rozciaga.Teraz zaczyna sie najtrudniejsza faza. Rece
posypuje sie maka i wsuwa dlonie pod ciasto od spodu do polowy szerokosci,
po czym rozsuwa w kierunku brzegow. Te czynnosc powtarza sie dotad, az
ciasto bedzie tak cienkie, ze bedzie mozna przez nie czytac gazete:))). Im
bardziej elastyczne ciasto, tym mniejsze niebezpieczenstwo , ze sie
rozerwie. Dlatego tez dobrze jest posmarowac je od czasu do czasu plynnym
tluszczem, aby z wierzchu nie obeschlo. Na koniec obcina sie zbyt grube
brzegi nozycami.
Teraz naklada sie na strucle wybrane nadzienie, pozostawiajac wolne
brzegi ze wszystkich stron szer. ok. 3 cm .Potem podwija sie brzeg , tak,
aby nawet rzadkie nadzienie nie splynelo. Teraz trzeba strucle zwinac: w tym
celu nalezy uniesc do gory brzeg ciasta, przytrzymac je palcami, dlonmi
lekko przycisnac ciasto do sciereczki, po czym przytrzymujac uniesiona
sciereczke , zrolowac. Boki zawinac pod spod. Pomagajac sobie sciereczka,
przeniesc na natluszczona blache lub dowolna forme i piec ok. 40 min. w
temp. 180-200 st. .Strucle mozna podawac na cieplo lub zimno. Nie nalezy jej
przechowywac zbyt dlugo, gdyz nadzienie spowoduje , ze ciasto mieknie.

ufff Jola L-L
przepis z tego samego zrodla co baklawa

jak sie robi smoothie (zimny koktail owocowy)?
http://www.kuchenny.faq. prv.pl/
czy te biale ufo to patisony?
Kto ma stronę.
Dzien dobry,