Bol to 8-my zmysl czlowieka ? Re: Co trzeba aby bol zaliczyc do zmyslow czlowieka ? Re: Popularyzacja

11. Data: 2001-10-17 13:21:12

Temat: Re: Bol to 8-my zmysl czlowieka ? Re: Co trzeba aby bol zaliczyc do zmyslow czlowieka ? Re: Popularyzacja
Od: Lech Trzeciak <l...@i...gov.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dariusz wrote:

> Chyba sie nie rozumiemy.
> Trend jest taki, ze wszelki bol jest choroba.

Nie ma takiego trendu. Ból w medycynie od bardzo dawna był objawem choroby, a
nie chorobą. Czasami nie można stwierdzić przyczyny bólu - czyli choroby - ale
ból jest nadal tylko objawem.

Leszek

12. Data: 2001-10-17 13:41:46

Od: Lech Trzeciak <l...@i...gov.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dariusz wrote:

> Dla mnie bol to 8-my zmysl czlowieka.
>
> Jezeli tak nie uwazasz, to zechciej jedynie napisac dlaczego nie.

Zwyczajowo wyróżniano chyba pięć zmysłów: wzrok, słuch, węch, smak, dotyk?
Wyróżniono je w ten sposób, ponieważ pozwalają poznawać świat zewnętrzny
(odbierają informacje o świecie zewnętrznym i przekazują mózgu). Informacje o
świecie zewnętrznym uzyskujemy jednal także przez receptory temperatury, ponadto
pośrednio przez receptory czucia głębokiego (wzajemnego położenia części ciała).
Ból nie niesie informacji ze świata zewnętrznego, tylko ze świata wewnętrznego -
choć czasami pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym ze światem zewnętrznym
(jest więc nieco dalej od klasycznych zmysłów niż tzw. czucie głębokie). Jak
lubisz jałowe dysputy, to zauważ jeszcze, że świadomość bodźca nie jest
warunkiem wyodrębnienia zmysłu (przecież zwierzęta nie mają świadomości typu
ludzkiego, a nikt nie kwestionuje posiadania przez nie narządów zmysłów). W
konsekwencji informacje nie uświadamiane mogą podpadać pod szeroką definicję
zmysłów jako mechanizmów odbioru bodźca ze środowiska - zatem całe unerwienie
wegetatywne jest narządem (narządami) zmysłów. Można też rozszerzyć definicję
poza układ nerwowy (wynajdując nowy typ zmysłu: zmysł immunologiczny), a
następnie zejść z definicją poniżej poziomu organizmu na poziom komórki. Tylko
że poszerzając definicję krok za krokiem dojdziemy do takiej definicji, która
obejmuje wszystko - a taka definicja jest kompletnie bezużyteczna. O definicję i
jej granice można się spierać - ale nie ma powodu, gdyż nic z tej definicji nie
wynika poza akademickimi sporami oraz odpytywaniem dzieci w szkole.

> Dla mnie bol to 8-my zmysl czlowieka.

No dobrze, załóżmy, że definicję zmysłu ustalimy tak, żeby ból w to włączać -
tylko co z tego wynika?

Leszek

13. Data: 2001-10-17 13:42:01

Od: Kaja <f...@f...pl> szukaj wiadomości tego autora

Raf256 napisał(a):

> jeżeli mówisz o FUT do pl.test - to jest to objaw choroby Dariusza

Nie widzisz , że to idzie na pl.sci.psychologia, a nie na pl.test?...Aż taki
ciemny jesteś?

Pozdrawiam, Kaja
--
*Wiek nie chroni przed głupotą, broda
mędrcem nie czyni*

14. Data: 2001-10-17 13:48:49

Od: Lech Trzeciak <l...@i...gov.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dariusz wrote:

> [...]

pośrednio przez receptory czucia głębokiego (wzajemnego położenia części ciała).
Podobnie jest ze odczuciem równowagi (informacja w zasadzie dotycząca świata
wewnętrznego, czasami potrzebna do interpretacji informacji o świecie
zewnętrznym). Ból również nie niesie informacji ze świata zewnętrznego, tylko ze

15. Data: 2001-10-17 14:09:49

Od: <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Znalem kilka osob ktore zmarly na raka pluc i zadnych boli nie
> odczuwaly.

Stary, Ty znales tyle osob, ze glowa boli. Gdyby tak posumowac rok Twoich
wypowiedzi to okazaloby sie, ze nie ma tylu ludzi na tej naszej ziemi.

> Ci ktorzy nie znaja Horche Ramireza moga zostac mocno wprowadzeni w
> blad przez opinie wyglaszane przez tego myslacego inaczej, cierpiacego
> na
> roznego rodzaju manie przesladowcze osobnika

Itd itp w swietnie wszystkim znanym stylu bota-experta od spraw wszelakich.
A moze Ty jestes czlowiekim renesansu, expercie, tak niedocenianym przez
wspolczesnych? :)

Sam zadajesz sobie pytania, sam ze soba prowadzisz dyskusje, niewiele zreszta z
niej rozumiejac ("mam na ten temat wlasne zdanie, z ktorym sie zreszta nie
zgadzam").

Daj sobie troche luzu, wez pigulke, przespij sie i bedzie ok.

Jak ja Cie lubie, bez Ciebie swiat nie bylby tym czym jest. Podobnie jak bez
ibn Ladina.

Tomek

16. Data: 2001-10-17 14:10:23

Od: Dariusz <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy potrafisz pisac na temat ?

17. Data: 2001-10-17 14:12:53

Temat: Re: Bol to 8-my zmysl czlowieka ?
Od: Dariusz <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Raf256 napisał:

> jeżeli mówisz o
NIE.
Naucz sie czlowieku pisac na temat.

Temat: Bol to 8-smy zmysl czlowieka

A temat to jest test na inteligencje.
Unikasz tematu i nie potrafisz odpowiedz, to znaczy ze jestes Raf256
malo inteligentny.
Ciagle sie tutaj reklamujesz i robisz kase, a nigdy nie potrafisz
odpowiedziec na temat.

18. Data: 2001-10-17 14:29:44

Od: Dariusz <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Lech Trzeciak napisał:

> Zwyczajowo wyróżniano chyba pięć zmysłów: wzrok, słuch, węch, smak, dotyk?
Dlatego napisalem ze bol to 8-my zmysl.

> Wyróżniono je w ten sposób, ponieważ pozwalajš poznawać œwiat zewnętrzny
> (odbierajš informacje o œwiecie zewnętrznym i przekazujš mózgu). Informacje o
> œwiecie zewnętrznym uzyskujemy jednal także przez receptory temperatury, ponadto
> poœrednio przez receptory czucia głębokiego (wzajemnego położenia częœci ciała).
> Podobnie jest ze odczuciem równowagi
dlatego sie mowi o zmysle rownowagi/ zaburzenia rownowagi

(informacja w zasadzie dotyczšca œwiata
> wewnętrznego, czasami potrzebna do interpretacji informacji o œwiecie
> zewnętrznym).

> Ból również nie niesie informacji ze œwiata zewnętrznego, tylko ze
> œwiata wewnętrznego -
Nie moge sie z tym zgodzic.
Bol niesie tak informacje ze swiata zewnetrznego jak i wewnetrznego
Przeciez definicja zmyslu to odbior zewnetrznych bodzcow.

Reakcja na zewnetrzne bodzce moze byc przeciez bol, zatem spelnia
definicje
zmyslu - zmyslu bolu.

choć czasami pozostaje w zwišzku przyczynowo-skutkowym ze
> œwiatem zewnętrznym (jest więc nieco dalej od klasycznych zmysłów niż tzw.
> czucie głębokie). Jak lubisz jałowe dysputy, to zauważ jeszcze, że œwiadomoœć
> bodŸca nie jest warunkiem wyodrębnienia zmysłu

Takiej jalowej dyskuty nie bede prowadzil, poniewaz postawiona teza jest
formalnie bledna.
Jak juz to podswiadomosc, z uwagi na szybkosc reakcji zmyslow na bodzce.
A wyodrebienie zmyslow ma charakter specjalizacyjny i wzjemnie sie
uzupelniajacy.

(przecież zwierzęta nie majš
> œwiadomoœci typu ludzkiego, a nikt nie kwestionuje posiadania przez nie narzšdów
> zmysłów).

Znow bledna teza, bo zalozenie bledne.
Zwierzeta maja zmysly i reaguja zmyslami na bodzce srodowiska.
Do tego nie jest potrzebna swiadomosc typu ludzkiego.
A niby dlaczego mialaby byc potrzebna.
Reakcje na bodzce uchwycone zmyslami sa przetwarzane przez
podswiadomosc.

W konsekwencji informacje nie uœwiadamiane mogš podpadać pod szerokš
> [...]
> unerwienie wegetatywne jest narzšdem (narzšdami) zmysłów. Można też rozszerzyć
> definicję poza układ nerwowy (wynajdujšc nowy typ zmysłu: zmysł immunologiczny),
> a następnie zejœć z definicjš poniżej poziomu organizmu na poziom komórki. Tylko
> że poszerzajšc definicję krok za krokiem dojdziemy do takiej definicji, która
> obejmuje wszystko - a taka definicja jest kompletnie bezużyteczna. O definicję i
> jej granice można się spierać - ale nie ma powodu, gdyż nic z tej definicji nie
> wynika poza akademickimi sporami oraz odpytywaniem dzieci w szkole.

Ale to sa twoje rozwazania.

> No dobrze, załóżmy, że definicję zmysłu ustalimy tak, żeby ból w to włšczać -
> tylko co z tego wynika?

Blad.
Definicja zmyslu dokonale uznaje bol jako kolejny zmysl i nie wymaga
zadnej modyfikacji.

A bedzie z tego wynikac ochrona bolu jako zmyslu
i ograniczenie dopuszczalnosci wylaczenia bolu jako zmyslu.

Wtedy nie bedzie mozna nazywac bolu choroba, bo jaka choroba jest wzrok,
sluch, zmysl smaku, wech ?

przeciez nuikt nie nazywa leczeniem wzroku zakladania okularow
ochronnych przy spawaniu,
zakladaniu sluchawek przy halasie, czy ubierania sie gdy jest zimno.

Dlatego koncepcja jest taka, ze bol to 8-my zmysl
a gdy jest uciazliwy to go nie leczymy, a jedynie zmniejszamy
intensywnosc bodzcow wywolujacych ten bol.

Czyli calkowita alinacja bodzca, przyczyny bolu od elementu czuciowego.

Co wyda sie oczywiste w przypadku zaliczenia bolu do zmyslow.

Bo nikt nie oslabia sobie sluchu, nawet czasowo, gdy jest narazony na
intensywny halas,
nikt nie soalabia sobie wzroku , nawet czasowo, gdy go oslepia slonce

Zatem definicja zmyslow jest dla bolu jako 8-go zmyslu tez wlasciwa.
J.

19. Data: 2001-10-17 14:36:37

Od: Dariusz <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

t...@p...onet.pl napisał:

> Stary, Ty znales tyle osob, ze glowa boli. Gdyby tak posumowac rok Twoich
> wypowiedzi to okazaloby sie, ze nie ma tylu ludzi na tej naszej ziemi.

Jak masz duza rodzine to i wiele osob znasz.

> Sam zadajesz sobie pytania, sam ze soba prowadzisz dyskusje, niewiele zreszta z
> niej rozumiejac

Chyba cos ci sie pokrecilo.
Oczywiscie ze zadaje pytania, ale nie dyskutuje ze soba, a np. ty ze
mna.
To sie nazywa program Mind Extension Studies.

20. Data: 2001-10-17 15:29:02

Od: "Horche Ramirez" <h...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dareczek znowu tworzy podwaliny pod nauke XXI w. ;))))
Dzis zdefiniowal osmy zmysl, az sie boje jakiego to wiekopomnego odkrycia
dokona jutro ;)))))

UNIJNE PRAWO FARMACEUTYCZNE
usg u ciezarnych - podstawa?
zaniedbanie lekarskie czy wszystko OK?
Plukanie zewnetrznego przewodu sluchowego
DNA