Choroba genetyczna w rodzinie a badania - pytanie moralne

11. Data: 2006-07-19 10:51:17

Temat: Re: Choroba genetyczna w rodzinie a badania - pytanie moralne
Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid> szukaj wiadomości tego autora

@dams wrote:

> co za różnica , kochacie się planujecie razem przyszłość, więc jak
> będziecie planowac dziecko wtedy niech zrobi testy -> tak się z nim
> umów - będzie najlepiej i nie zranisz go wtedy.

Nie wiem czy Yam chce zawrzec związek sakramentalny czy tylko cywilny,
ale w tym pierwszym przypadku ma to zasadnicze znaczenie: ślub zawarty
bez zamiaru posiadania dzieci (albo z zamiarem ich nieposiadania) jest
nieważny. Więc lepiej te sprawy wyjaśnić przed ślubem, bo rzeczywiście
może to być dla kogoś ważna przesłanka by się nie żenić/wychodzić za
mąż. I rozumiem strach chłopaka, ale trzeba też zrozumieć dziewczynę
która ma prawo chcieć mieć własne zdrowe dzieci, a nie (na przykład)
tylko przysposobione.

Pozdr,
--
ŁK

12. Data: 2006-07-19 15:12:58

Od: "Dorota D." <d...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lukasz Kozicki" <R...@v...cy.invalid> napisał w
wiadomości news:44be0e23$1@news.home.net.pl...

> ślub zawarty
> bez zamiaru posiadania dzieci (albo z zamiarem ich nieposiadania) jest
> nieważny.

Co za bzdura!
A jeśli oboje nie chcą? Twoim zdaniem nie mogą być razem wg kościoła?

D.

13. Data: 2006-07-19 15:17:02

Od: "Margola" <margola_@_kafeteria.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dorota D." <d...@g...com> napisał w wiadomości

> Użytkownik "Lukasz Kozicki" <R...@v...cy.invalid> napisał w
> wiadomości news:44be0e23$1@news.home.net.pl...

> Co za bzdura!
> A jeśli oboje nie chcą? Twoim zdaniem nie mogą być razem wg kościoła?

Ależ mogą być. Istnieją tylko poważne wątpliwości co do ważności zawartego
małżeństwa (w świetle prawa kanonicznego)

Margola

14. Data: 2006-07-19 15:23:54

Od: "Dorota D." <d...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Margola" <margola_@_kafeteria.pl> napisał w wiadomości

> Ależ mogą być. Istnieją tylko poważne wątpliwości co do ważności zawartego
> małżeństwa (w świetle prawa kanonicznego)

Ale chyba tylko wtedy, gdyby jedno z nich ukryło zamiar
nie-posiadanie-dzieci przed drugim?

D.

15. Data: 2006-07-19 15:32:35

Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid> szukaj wiadomości tego autora

Dorota D. wrote:

> Ale chyba tylko wtedy, gdyby jedno z nich ukryło zamiar
> nie-posiadanie-dzieci przed drugim?

Nie, nie tylko wtedy.

Pozdr,
--
ŁK

16. Data: 2006-07-19 15:34:58

Od: "Dorota D." <d...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lukasz Kozicki" <R...@v...cy.invalid> napisał w
wiadomości news:44be5010$1@news.home.net.pl...

> Nie, nie tylko wtedy.

W takim razie nie żałuję, że nie wzięłam ślubu kościelnego, jeśli Kościół
nie bierze pod uwagę, że ludzie zwyczajnie mogą się kochać, chcieć być
razem, a przy tym nie rozmnażać. Tym bardziej, jeśli nie mogę mieć dzieci,
więc moje małżeństwo byłoby nie ważne... PARANOJA.

D.

17. Data: 2006-07-19 15:38:06

Od: Jacek Skowroński <j...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

PT Dorota D. scripsit:

> Użytkownik "Margola" <margola_@_kafeteria.pl> napisał w wiadomości

> Ale chyba tylko wtedy, gdyby jedno z nich ukryło zamiar
> nie-posiadanie-dzieci przed drugim?

Nie tylko. Także wtedy, gdy jedno z nich bądź oboje pozytywnym aktem
woli wyluczyłyby samo małżeństwo lub jakiś istotny element małżeństwa
albo jakiś istotny przymiot. Odpowiedni przepis jest w kanonie 1101 § 2
Kodeksu Prawa Kanonicznego.

--
Jacek Skowroński http://podaj.net/ksiazki-uzytkownika.php?id=605

GnuPG: 1024D/FB345534 50A6 5F42 E8E5 3517 CB8E 1403 0E1F 14F5 FB34 5534

18. Data: 2006-07-19 15:41:16

Od: "Margola" <margola_@_kafeteria.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> razem, a przy tym nie rozmnażać. Tym bardziej, jeśli nie mogę mieć dzieci,
> więc moje małżeństwo byłoby nie ważne... PARANOJA.

To znaczy, paranoją byłoby branie ślubu bez akceptacji płynących z niego
konsekwencji (np. że jeśli stosuje się antykoncepcję, to pozostaje się w
niezgodzie z nauką Kościoła i świadomie grzeszy alb że jeśli zawiera się
ślub z zamiarem nieposiadania dzieci - nie dotyczy to bezpłodności, która
przeciez nie płynie ze swiadomego wyboru osoby niepłodnej - to nie zawierasz
go ważnie). Wolna wola, wolny wybór :)

Natomiast, jak napisałam powyżej, jeśli nie możesz mieć dzieci i
poinformowałaś o tym partnera, to ślub byłby ważny. To Ci dopiero
zagwozdka...

Ślub dla samej ceremonii jest rzeczywiście chorą zabawą. No bo po co? (kij w
mrowisko, znów?)

Margola

19. Data: 2006-07-19 15:43:55

Od: Jacek Skowroński <j...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

PT Dorota D. scripsit:

> [...]

> razem, a przy tym nie rozmnażać. Tym bardziej, jeśli nie mogę mieć dzieci,
> więc moje małżeństwo byłoby nie ważne... PARANOJA.

Jeśli nie można mieć dzieci to jest inna sytuacja. Chodzi o takie osoby,
które mogą, ale z góry wykluczają tę możliwość.

20. Data: 2006-07-19 16:03:22

Od: "Dorota D." <d...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

> To znaczy, paranoją byłoby branie ślubu bez akceptacji płynących z niego
> konsekwencji...

Po prosty zawsze myślałam, że ślub się z miłosci bierze, a nie żeby dzieci
mieć...
Widać tylko cywilny ;-)

D.

Co najmocniej cementuje związek