Co dobry nauczyciel powinien umieć

1. Data: 2002-10-17 09:06:22

Temat: Co dobry nauczyciel powinien umieć
Od: Sławomir Żaboklicki <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pobudzony uwaga Jerzego chciałbym prosić o wspólne
utworzenie listy, co nauczyciel powinien umieć.

Nie chodzi mi o wiedzę merytoryczną z danego przedmiotu, a
o umiejętności ogólniejsze, zawodowe. Nie talenty wszelakie,
w genach rodzicow otrzymane, a techniki, których się można
nauczyć i stosować. Prosiłbym też o drobne uzasadnienie i
ewentualnie miejsce (źródło) gdzie mozna się więcej na dany temat
dowiedzieć.
Na przykład, czy są nauczycielowi potrzebne umiejetnosci aktorskie?
Co powinien umieć zagrać? Jak to ćwiczyć?

Pozdrawiam
SZ

2. Data: 2002-10-17 09:50:15

Temat: Re: Co dobry nauczyciel powinien umieć
Od: M...@f...edu.pl (Marek Pawłowski) szukaj wiadomości tego autora

Sławomir Żaboklicki wrote:

>Pobudzony uwaga Jerzego chciałbym prosić o wspólne
>utworzenie listy, co nauczyciel powinien umieć.

A czy nie wystrczy zacytować programu jakiegoś rzetelnego studium
pedagogicznego?

>Na przykład, czy są nauczycielowi potrzebne umiejetnosci aktorskie?
>Co powinien umieć zagrać? Jak to ćwiczyć?

Parę lat temu przyglądałem się z boku jednemu z takich rzetelnych (co do
programu)
studiów. Było w programie i aktorstwo (prowadzone przez panią profesor z
nadaniem
"belwederskim" w tej dziedzinie) i całkiem sensowne ćwiczenia.

Może więc problem nie leży w tym, że brak wiedzy, a pospolite ruszenie
musi od podstaw układać jakąś listę. Może problem polega na tym
że wiedza, wiedzą, a życie, życiem. Rozsądne na papierze programy
rzadko kiedy w praktyce są realizowane. A zarówno wykładowcy
jak i kursanci najczęściej bez żenady mrugają do siebie okiem
i raczej udają niż uczciwie realizują (przykład wyżej był wyjątkiem).
Liczy się nie wiedza, a papier i godzinówka za odbycie zajęć (to u
wykładowców). Nikt też raczej nie sprawdza efektów ("dorosłych ludzi,
i to nauczycieli, egzaminować i może oblewać?!"). Wystarczy być!.
Tak też skonstruowane są ministrialne przepisy. Nie mówią jaką
wiedzą należy się wykazać, tylko ile godzin szkolenia odsiedzieć.
Nie liczy się wykazanie kwalifikacji tylko odbycie kursu.
I czy może być inaczej? Z czego by żyli urzędnicy od oświaty i
ich akademiccy krewni i znajomi, gdyby nauczyciele - zamiast
płacić im za obowiązkowe "kursowanie" - mogli jedynie się nauczyć
czego trzeba i zdać w tym temacie stosowne egzaminy?

Pozdrawiam,
MP

--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.soc.edukacja

3. Data: 2002-10-17 11:14:10

Od: Sławomir Żaboklicki <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> A czy nie wystrczy zacytować programu jakiegoś rzetelnego studium
> pedagogicznego?

Moje pytanie celowało w nieco innych adresatów. Tych co studia
pokończyli i chcą
podreperować swój warsztat. Na studiach nie zawsze byli rzetelnych i
nie zawsze
byli rzetelni. Teraz juz wiedzą, że nie dysponując określonym
warsztatem męczą
się więcej niz ci, którzy warsztat mają. To tak, jak z domowym
majsterkowaniem.
Mozna śrubki okręcać i przykręcać nożem, ale człowiek sie umorduje i
przyjemność
żadna. Jeżeli jednak wiem, gdzie dostać śrubokręt, jak wybrać
odpowiedni i jak
się nim posłużyć, to wkręcam sobie do woli i bez wysiłku.

Chodzi więc o to, żeby określić, jakie narzędzia warto mieć, jak sie
nimi
posługiwać i jakie korzyści z posługiwania się wynikają.

> [...]
> płacić im za obowiązkowe "kursowanie" - mogli jedynie się nauczyć
> czego trzeba i zdać w tym temacie stosowne egzaminy?

I tu też warto wiedzieć co warto. Jeżeli juz muszę chodzić na kursy
wszelakie i jeszcze za nie płacić, to dobrze by bylo jeszcze wiedzieć,
na które bardziej warto, czego na kursie wymagać. Bo jak nie umiemy
wymagać, to dostajemy buble i zleżałe towary. Tak jest zawsze i
wszędzie.
Jeżeli kursant na wstępie mi mówi, że jemu zależy tylko na papierku,
to go traktuję inaczej niż tego, który przedstawia mi konkretną listę
tematów go interesujących. Nauczyliśmy sie wymagać w sklepach, a nie
umiemy
jeszcze na kursach.
Pozdrawiam
SZ

4. Data: 2002-10-29 21:35:50

Od: "Dariusz D." <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Sławomir Żaboklicki" <z...@p...onet.pl> wrote in message
> Pobudzony uwaga Jerzego chciałbym prosić o wspólne
> utworzenie listy, co nauczyciel powinien umieć.
>
> Nie chodzi mi o wiedzę merytoryczną z danego przedmiotu, a
> o umiejętności ogólniejsze, zawodowe.

Dobry nauczyciel powinien miec haryzme, powienien umiec "zahipnotyzowac"
dzieci tak by z zaciekawienia wrecz zaniemowily i otworzyly buzie...
Dobry nauczyciel ma w sobie to cos, co sprawia, ze nawet najwieksze urwisy
go sluchaja. I na zadnych studiach nie mozna sie tego nauczyc, zadna
praktyka pedagogiczna tego nie da...

Pozdrawiam,
Darek, nauczyciel

5. Data: 2002-10-29 22:48:52

Temat: Re: Co dobry nauczyciel powinien umie
Od: "Roman Obczynski" <r...@k...chip.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dariusz D." <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
<..>
> Dobry nauczyciel ma w sobie to cos, co sprawia, ze nawet najwieksze urwisy
> go sluchaja. I na zadnych studiach nie mozna sie tego nauczyc, zadna
> praktyka pedagogiczna tego nie da...
<...>
Skupia na przedmiocie...cisza, spokój i praca...
Dobrego nauczyciela nie widać! To tak, jak dobrego Admina.
Nie widać go, a wszystko dobrze pracuje.

6. Data: 2002-12-17 21:04:57

Od: jarek witkowski <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

nauczyciel powinien umiec się wyluzowac, nie brać wszystkiego ze
smiertelną powagą i umiec zaciekawic, jak zaciekawi a nie przestraszy to
polowa sukcesu
a czego można nauczyc kolezanke ktora drze się az ja słysze w swojej
klasie jak stawia po kikanascie luf za jednym razem jednemu uczniowi,
nie mozliwe? a jednak , stawia przy 1 liczbe wskazujaca ile tego wstawiła ;)

7. Data: 2002-12-20 08:11:34

Od: "C-Etnes" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Myslę, że ta koleżanka powinna zmienic zawód .... Takie zachowanie
nauczyciela świadczy wyłącznie o jego frustracji z powodu braku umiejętnosci
znalezienia się w tym zawodzie, przenoszenia - odreagowania problemów
rodzinnych, ect.

DarekK

8. Data: 2002-12-20 08:12:46

Od: "C-Etnes" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

9. Data: 2002-12-20 11:47:38

Od: "Roman Obczynski" <r...@k...chip.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "C-Etnes" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
umiejętnosci
> znalezienia się w tym zawodzie, przenoszenia - odreagowania problemów
<..>
Witam!
Prawdą jest, że "darcia się", nie powinno być!
To samo, z ilością ndst!
Do niczego dobrego to nie prowadzi!
Ale ja bym tak nie forowal wyroków...
W jakich warunkach tę "przydatność" mierzysz?
(Za dużo już widziałem i słyszałem...)
np w jednej szkole tak jw a w innej już OK?
Pytania:
1. jaki staż? (ile pracuje w zawodzie ucząc tego przedmiotu)
2. jaki skład klasy (może to wyjątkowe "głąby")
3 jaka sytuacja w układzie dyrekcja-nauczyciel-rodzice?
(Może jest młotek||kowadło?)
4. może faktycznie ma np przejściowe problemy...
(np. emocjonalne?)
W każdym, razie OBOWIĄZKIEM przełożonych
(i koleżeństwa ze szkoły jest sytuacji zaradzić).
--
Roman
Nie wiesz? Zobacz tu:

Koncentracja u dzieci
islandzki
[reklama] Szkolenia komputerowe
Inżynier dyplomowany?
Nauczanie zintegrowane-środki dydaktyczne