Co trzeba zeby robic goralskie oscypki i je sprzedawac turystom ?

1. Data: 2001-09-21 17:36:35

Temat: Co trzeba zeby robic goralskie oscypki i je sprzedawac turystom ?
Od: Dariusz <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Co trzeba zeby robic goralskie oscypki i je sprzedawac turystom ?

Czy trzeba miec jakies uprawnienia , zezwolenia, byc baca ?

Kiedys pisano ze nie spelniaja norm UE, ale sa dobre.
Bylem u bacy ktory je wedzil w bacowce, ale u niego byly drozsze niz na
Krupowkach.
Teraz mi znajomy mowil ze zamiast mleka owczego jest krowie, a kolor to
troche wedzenia ale i moczenie w kawie inka i stad taka brazowa torebka
gdy serek troche polezy i pusci soki.

Ale i tak te sery sa dobre i niezaleznie od ilosci bakterii nie szkodza,
sa zmaczne i sa bardzo atrakcyjnym upominkiem do zagryzienia.

Czy ktos w miesci moze tez robic oscypki z mleka krowiego, czy tez jest
to zakazane ?

Jacek

1. Data: 2001-09-21 17:55:13

Od: "Katarzyna T. Nowak" <k...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Dariusz <d...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:3...@p...onet.pl...
> Co trzeba zeby robic goralskie oscypki i je sprzedawac turystom ?
>
> Czy trzeba miec jakies uprawnienia , zezwolenia, byc baca ?
Tak, trzeba byc baca i miec stado owiec:-))) I koniecznie ciupage:-) K

1. Data: 2001-09-21 17:57:41

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jacek
Nudzisz się Ekspert?
Zajrzyj do archiwum.
Jerzy

1. Data: 2001-09-22 10:11:44

Od: "Vefour" <h...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Oprocz ciupagi tzreba miec jeszcze neizla kondycje, aby w upale siedziec nad
garem goracej wody i formowac te sery ........ Ni i trzeb akondycyjnie
wytrzymac wieczorny alkoholizm :)

Wiedzony wspomnieniami z mlodosci,

V.

Użytkownik Katarzyna T. Nowak <k...@p...wp.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:9ofuvn$abg$...@n...onet.pl...

1. Data: 2001-09-23 00:13:13

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

No coz, Jerzy, chapeau !
My o wiele wolniej zorientowalysmy sie o co chodzi...

podpisano :

Przybite dziewczyny

--
Niesz !
9ofuqb$rjn$...@s...icm.edu.pl...

1. Data: 2001-09-24 06:31:03

Od: "Korfanty" <k...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich.
Czytam od dłuższego czasu ta grupe i postanowilem sie wlaczyc do dyskusji.
http://www.ceper.com.pl/Reportaze/oscypki/oscypki.ht
ml
gwoli wyboru.
Zasiegniete z Internetu
Powstawanie oscypka rozpoczyna się w momencie dojenia owiec na hali, gdzie
juhasi trzy razy dziennie zaganiają owce do koszar. Następnie mleko
przecedzane jest przez lniane płótno do puciery, czyli dużej beczki. Ważne
jest by miało ono naturalną temperaturę 36-40 oC. Teraz baca wsypuje do
mleka podpuszczkę składająca się z enzymów trawiennych wydzielanych przez
śluzówkę żołądka cieląt. Obecnie coraz częściej stosuje się podpuszczkę
fabryczną w proszku. Dodanie enzymów powoduje ścinanie się białka w mleku, i
tak po półgodzinnym mieszaniu powstaje zbita masa serowa. Masę tą juhas
rozbija drewnianym kijem, zwyczajowo zwanym ferulą na drobne kawałki i parzy
wodą rozgrzaną do temperatury 60-70oC , najlepiej czerpaną prosto z potoku.
Ser osadza się na dnie i juhas zbija go rękami w jednolita bryłę.
Baca drewnianym czerpakiem nabiera około litr sera i wyciska z niego
serwatkę, kilka razy zanurzając ser w gorącej wodzie. Grudkę odciśnięto
sera umieszcza w drewniej foremce , która nadaje mu charakterystyczny
wrzecionowaty kształt ze zdobionym walcem po środku. Tak uformowany oscypek
kierowany jest do kąpieli solankowej na jedną dobę. Sól niszczy zarazki oraz
wyciąga wodę z sera. Po kąpieli oscypek wędruje pod powałę gdzie będzie
leżakował około tygodnia (rzadko kiedy tyle leży ale jak jest znajomy baca
to taki oscypek i wzimie jest dobry) zanim powędruje do wędzarni.

Tarta ze sliwkami wyszla mi.........
[OT] Jakie piwo?
"Crestione"
Curacao