Co tu ugotować?

1. Data: 2008-10-09 12:00:40

Temat: Co tu ugotować?
Od: ßloo ta><i <g...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

To:
http://tiny.pl/sxw1

czy może to:
http://tinyurl.com/3w5lnh

jak Państwo myślą?

2. Data: 2008-10-09 12:18:20

Temat: Re: Co tu ugotować?
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 9 Oct 2008 14:00:40 +0200, ßloo ta><i napisał(a):

> (...)
> jak Państwo myślą?

"Jak Państwo myślą" to mówi baba od świń do dziedzica i jego żony, z natury
nie śmiejąc zwracać się do nich w drugiej osobie, lecz w trzeciej - dla
wyrażenia odwiecznego szacunku i sej od nich zależności.
Jak Państwo myślicie?

3. Data: 2008-10-09 12:31:39

Od: Bbjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka pisze:

> Jak Państwo myślicie?

Wyżej proponowane to odpowiednik: jak pan myślisz.
Wnioski se sama pani wyciąg.
--
Bbjk

4. Data: 2008-10-09 12:39:56

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 09 Oct 2008 14:31:39 +0200, Bbjk napisał(a):

> Wyżej proponowane to odpowiednik: jak pan myślisz.

Właśnie się dziwię, czemu ta piękna forma odeszła do lamusa.
Zapewne z powodu masowego wtargnięcia wsi (a raczej wiochy - nie ubliżam
wsi) do miast i w zw. z tym do "kultury"...

> Wnioski se sama pani wyciąg.

"Se wyciągłam" już dawno, a wyżej przedstawiłam wlaśnie.

5. Data: 2008-10-09 12:52:12

Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka pisze:

> Właśnie się dziwię, czemu ta piękna forma odeszła do lamusa.

Żadna to stara forma. Używa się 2 osoby, kiedy się chce zmniejszyć
dystans. Tradycyjna forma to właśnie: "jak Państwo myślą?".

Ewa

6. Data: 2008-10-09 13:05:43

Temat: ntg Re: Co tu ugotować?
Od: Bbjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

medea pisze:
> Używa się 2 osoby, kiedy się chce zmniejszyć
> dystans. Tradycyjna forma to właśnie: "jak Państwo myślą?".

No jasne!

A to fragmencik stosownego felietonu:
"Zwrot, który zauważyłem (...) to wyjątkowy "kwiatek". "Państwo
słyszycie", "Państwo widzicie", "Państwo będziecie" i tak dalej. Niby
elegancja, bo mówca zwraca się do słuchaczy per "Państwo", ale słoma z
butów wystaje. Proszę przypomnieć sobie podstawy wiedzy o języku z klasy
bodajże piątej. Jeżeli mówca zwraca się do grupy ludzi per "Państwo
widzicie", to jak powie do jednej osoby? - "Pan widzisz?"

Elegancka forma zwracania się do innych w języku polskim zakłada użycie
trzeciej osoby w odmianie czasownika: "pan widzi", "pani słyszała",
"Państwo zobaczą". Autor, który mówi lub pisze: "Państwo widzicie",
miesza drugą i trzecią osobę gramatyczną w jednej maleńkiej frazie i...
sprawia wrażenie buca, który okrutnie stara się wyglądać i zachowywać
się elegancko".
--
Bbjk, kończąc ntg

7. Data: 2008-10-09 14:37:32

Od: Panslavista <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka pisze:

> "Se wyciągłam" już dawno, a wyżej przedstawiłam wlaśnie.

jeszcze tutaj produkujesz trollico?

8. Data: 2008-10-09 15:49:35

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 09 Oct 2008 14:52:12 +0200, medea napisał(a):

> Żadna to stara forma. Używa się 2 osoby, kiedy się chce zmniejszyć
> dystans. Tradycyjna forma to właśnie: "jak Państwo myślą?".
>
> Ewa

To forma analogiczna do gwarowego "państwo siedzom", "ojciec idom", "ojciec
dadzom pokój"... Przełożyło się to wprost na konstrukcje typu wlasnie
"państwo myślą", "państwo chcą", "państwo jedzą" - to gwarowa naleciałość,
z której nawet dzisiejsza elita sobie sprawy już nie zdaje z powodów
oczywistych.

9. Data: 2008-10-09 15:53:57

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> "państwo myślą", "państwo chcą", "państwo jedzą" - to gwarowa naleciałość,
> z której nawet dzisiejsza elita sobie sprawy już nie zdaje z powodów

Trochę lekceważąco. Powinno być jeszcze "jaśnie"...

10. Data: 2008-10-09 15:57:31

Temat: Re: ntg Re: Co tu ugotować?
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 09 Oct 2008 15:05:43 +0200, Bbjk napisał(a):

> [...]
> bodajże piątej. Jeżeli mówca zwraca się do grupy ludzi per "Państwo
> widzicie", to jak powie do jednej osoby? - "Pan widzisz?"

Tak, kiedyś to była klasyczna polszczyzna.
PANI SOBIE TO W OGÓLE WYSTAWIASZ?
:-)

> [...]
> miesza drugą i trzecią osobę gramatyczną w jednej maleńkiej frazie i...
> sprawia wrażenie buca, który okrutnie stara się wyglądać i zachowywać

To pisał ani chybi chłopointeligencki produkt socjalizmu...

Zatem wytłumaczę dokładniej, bo sprawa polega na tym, że:
a) "państwo widzą" - stosujemy, kiedy mówimy do osób innych, niż owi
państwo w podmiocie (np. "Przecież ci państwo widzą, że sami robią błędy"
b) "państwo widzicie" - mówimy, kiedy zwracamy się wprost do owych państwa:
"Przecież państwo widzicie, że sami robicie błędy".

Finito. I nie dyskutuję dłużej na ten oczywisty temat.

SCHECHTEREZADA WAS POCHLONIE
MÓJ KRAKÓW :D
ZNOWU PYCHOTKA...
pesto z bazylii/rukoli na zimę