Co z dyni? Oraz sezonowe warzywa :)

1. Data: 2003-09-15 11:26:55

Temat: Odp: Co z dyni? Oraz sezonowe warzywa :)
Od: "Jola B." <j...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik g...@k...pl <g...@k...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:bk475f$i9m$...@n...news.tpi.pl...
> Mam ktos pomysl na dynie, raczej pochodzacy z kuchni rodziemnomorskiej.
> A co z patisonow, kabaczkow i innych darow jesieni mozna zrobic?
> pzdr
> greg
> W tym roku po raz pierwszy robiłam dżem z dyni. Pokroiłam wkostkę,
dodałam taką samą ilość cukru. pomieszałam i dusiłam pod przykryciem do
rozpuszczenia cukru. Potem zalałam szklanką soku pomaranczowego i dalej
gotowałam na małym ogniu. Gdy ciecz wyparowała dodałam 1/3tej masy smażonej
pigwy. Razem to jeszcze smażyłam z1/2godziny - igotowe -mówię Wam pycha.
Pozdrowienia Ja

1. Data: 2003-09-15 11:56:05

Temat: Re: Co z dyni? zupy (P)
Od: "Agata" <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Mam ktos pomysl na dynie, raczej pochodzacy z kuchni rodziemnomorskiej.
> A co z patisonow, kabaczkow i innych darow jesieni mozna zrobic?

...zupy.....grupowe i netowe

http://www.dieta.hg.pl/zupa%20z%20dyni.htm
http://www.kuchnia.3miasto.pl/787.htm
http://kuchniadomowa.webpark.pl/zupyaromatykorbol.ht
http://www.mniammniam.pl/pu.php?u=475&p=1541

"Zupa z dyni:
- 1 średniej wielkości dynia
- 3 ząbki czosnku
- 3 szklanki bulionu warzywnego
- tymianek, zioła prowansalskie, sól

Dynię wydrążyć, oddzielić pestki od miąższu.
Czosnek przecisnąć przez wyciskarkę, podsmażyć na patelni
na niewielkiej ilości oleju, dodać miąższ dyni, przyprawy.

Po chwili przełożyć całość do garnka, zalać bulionem.

Gotować na małym ogniu pod przykryciem 1/2 godziny.

Zmiksować zupę, podawać przybraną świeżymi listkami mięty."
Patrycja Kazala

"ZUPA Z DYNI NA OSTRO
Pokroic drobno 2 pory, zmiazdzyc 4 zabki czosnku.
Podsmazyc na 1 lyzce oliwy z oliwek.

Pokroic w kostke (albo inne dowolne kawalki)

* Dynie (w oryginalnym przepisie 700 g)
* 1 czerwona papryke
* 1 ostra papryke
* ewentualnie 1 koper wloski (bulwa)
* ewentualnie 6 lisci szalwi lub 6 lisci bazylii

Dodac do garnka z porami i czosnkiem. Poddusic we wlasnym sosie.
Zalac 1 litrem rosolu z kostki. Gotowac ok 20 minut.

Zmiksowac, podawac ew. posypane drobno pokrojonymi prazonymi pestkami z
dyni.

Dobrze, jezeli troche postoi przed podaniem, aby sie "zgryzla".
Marek Swierkosz

"Przepis pochodzi z kuchni austriackiej. (...)
1/2 kilo dyni
1 l rosolu na kosciach cielecych lub wywaru warzywnego
50 g masla
60 g cebuli
30 g maki
sol
galka muszkatolowa
bialy pieprz
1 zoltko
0,15 l smietany
siekany koperek

Dynie obieramy, czyscimy z pestek, krajemy na male kawalki. Posiekana
cebule posmazamy w masle, dodajemy dynie, chwile dusimy pod przykryciem,
oproszamy maka. Dodajemy rosol lub wywar, polowe smietany, solimy i
pieprzymy do smaku. Gotujemy az dynia bedzie miekka, przecieramy przez
sito. Zaciagamy zoltkiem. Na wydaniu dodajemy resze smietany, posypujemy
odrobina mielonej galki muszkatolowej i koperkiem."
Wladyslaw Los

tyle
agataw

1. Data: 2003-09-15 12:03:49

Temat: Re: Oraz sezonowe warzywa :) cukinia (P)
Od: "Agata" <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Mam ktos pomysl na dynie, raczej pochodzacy z kuchni rodziemnomorskiej.
> A co z patisonow, kabaczkow i innych darow jesieni mozna zrobic?

Cukinia

"SOPA de CALABACITA
(Meksykanska zupa z cukini )

1 litr wody
1/2 kg. posiekanej cukini
1 posiekana cebula
2 lyzki stolowe masla lub margaryny
2 lyzki stolowe maki
2 lyzki stolowe granulowanego bulionu
2 zoltka
1 szklanka slodkiej smietanki, kremowki

Ugotowac w wodzie cukinie z cebula i bulionem. Gdy miekkie zmiksowac w
blenderze.Rozpuscic maslo, dodac make, wlac zmiksowany plyn I gotowac az sie
zagotuje. Czesc pzelozyc do innego naczynia. Rozmieszaz z zoltkami. Wlozyc
do garnka z zupa. Dobrze rozmieszac. Podgrzac, ale nie gotowac.

ZUCCHINI AND TOMATO FRITTATA
Omlet z cukinia po wlosku

8 jaj
1/4 szklanki startego parmezanu
2 lyzeczki posiekanego szczypiorku
2 lyzeczki oliwy
2 cienko pokrojone cukinie
1/4 szklanki drobno posiekanej cebuli
1 pomidor obrany i posiekany
1 roztarty zabki czosnku
sol i pieprz

Nagrzac piekarnik do 160 C. Rozmieszac w misce jaja , parmezan, sol, pieprz
i szczypiorek. W teflonowej patelni z metalowa raczka ( taka ktora mozna
wlozyc do piekarnika ) rozgrzac oliwe. Usmazyc polowe cukini do mniekkosci.
Przelozyc do miseczki. Usmazyc 2 polowe. Dolozyc do tamtej. Usmazyc
pomidory, cebule i czosnek. Dodac usmazona cukinie. i rozlozyc rowno na
patelni. Wlac rozmacone jaja. Smazyc az sie zetnie spod, ok. 3 minut. Wlozyc
do piekarnika I piec ok 15 minut az sie zetnie wierzch a calosc nabierze
zlotego koloru. Ostroznie, za pomoca 2 lopatek , przelozyc omlet na duzy
talerz. Kroic w trojkaty jak tort."
autorstwo F.

Zimna zupa
Pokroic na kawalki dwie dokladnie umyte cukinie, wrzucic do gotujacej
wody na 3-4 minuty
Byle nie dluzej!!! rozgotowana cukinia ma dokladnie "0" smaku.
Wrzucic do garnuszka cukunie, 1 jogurt naturalny, rozgnieciony zabek
czosnku, troche posiekanego szczypiorku sol i pieprz
Rozbic to wszystko mikserem na ladna jaso zielona mase, dolac wody do
konsystencji zupy albo wrzucic kostki z lodu (szybciej bedzie chlodne) i to
koniec. Oczywiscie doprawic do smaku."
Paul Urstein

Ja robie zupy 'kremowe' - warzywa najpierw gotuje, potem miksuje. Pyszna
jest
zupa np. z cukini (miksujesz ugotowana cukinie, cebule i por), mozna tez
dodac
jogurtu 0%, na koniec doprawic do smaku (super pasuje papryka). To samo
mozna
zrobic z kalarepki lub pomidora (wtedy bez pora)."
Dunia

Placki
"Pyszne są! Robi się mniej więcej tak jak ziemniaczane.

Składniki:
cukinia
jajko
2 czubate łyżki mąki (ja daję z pełnego przemiału, można też białą)
szczypta soli do smaku
2-3 łyżki łuskanych nasion dyni (nie trzeba, ale miło urozmaicają smak i
konsystencję).
olej do smażenia (ja najbardziej lubię na oliwie z oliwek)

Cukinię w całości (ze skórką) utrzeć na drobnej tarce do warzyw (na wiórki).
Porządnie odcisnąć sok (tak jak z ziemniaków na pyzy np.). Dodać jajko,
mąkę, sól i nasionka dyni (można też wetrzeć cebulę!), wymieszać. Smażyć z
obu stron na złoto. Jak się będą rwać przy obracaniu, śmiało dosypać mąki
(Im lepiej odciśnięty sok, tym mniej kłopotów z obracaniem). Po usmażeniu
można na chwilę położyć na talerz z papierowym ręcznikiem, żeby odsączyć
nadmiar tłuszczu. Można podawać jako przystawkę na ciepło albo jako dodatek
do dania. Można zrobić sos "gulaszowy" albo jaki inny. Można też położyć po
obróceniu na patelni plasterek ulubionego sera. Ja jem "saute", posypane
gruboziarnistą solą. Pyszności. Bardzo polecam." Agata N.

Roznosci
Gulasz warzywny z cukinia w roli glownej

Pasta (ja uzywam farfalli) z cukinia: cebule i czosnek dusze na oliwie,
dodaje cukinie pokrojona w kostke, dodaje ok.1/2 szklanki bialego wytrawnego
wina (ja daje czesto retsine), dusze kilka/kilkanascieminut, dolewam
smietane (1/2 - 1 kubek) troche ostrej papryki w proszku, dusze kilka minut.
Nakladam na makaron, posypuje parmezanem

Zupa-krem: dusze cebule z czosnkiem, dodaje cukinie, po chwili zalewam
rosolem blyskawicznym Knorr (1litr), gotuje, miksuje, dodaje smietany

Zupa-krem 2: cebula, czosnek jw., do tego rosol jw, + pomidory pokrojone w
drobna kosteczke, gotuje, miksuje, dodaje sok z 1/2 cytryny - wazne, bo w
przeciwnym razie zupa jest mdla.

Placki, tak jak ziemniaczane, tylko trzeba dobrze wycisnac sok z cukinii.

Faszerowana - wydrazona cukinie napelniamy farszem z miesem mielonym,
zapiekamy w piekarniku do miekkosci (tego przepisu jeszcze nie
wykorzystalam, wiec nie wiem, kiedy sie te "miekkosc"
osiaga :-))
Agnieszka Niezbecka

"Cukinie obieram, wydrazam pestki, kroje w kawalki i dusze na odrobinie
oliwz z
duza iloscia roztartego czosnku + obrane ze skorki pomidory (proporcje
wedlug
gustu i smaku), doprawiam tylko sola. Czesto daje tez pokrojona w kawalki,
osobna ugotowana fasolke szparagowa. Jak ktos woli pikantne, doprawi
pieprzem,
papryka itd... U mnie w tej potrawie kroluje czosneczek." Joanna Sereinig

Jeszcze można cukinie zaprawić do słoików (przepis tak jak na ogórki)
pokroić cukinię w kostkę, przyprawy do smaku sól i szczyptę cukru, do tego
ocet (na 2,5 kg. około 1/3 szklanki) oraz olej (chyba taka sama ilość jak
octu; nie pamiętam dokładnie proporcji) słoiki pasteryzować 10 min"
Danka

"Budyń cukinowy:

Cukinie pokroić w kostkę (jak młode i z mięką skórką, to nie trzeba obierać,
nasiona usuwac tylko wtedy, gdy są twarde itp.), czosnek (sporo) obrać i
rozdusić, przysmażyć lekko na odrobinie oliwy, dodać cukinie, posolić. Dusić
całość dosyć długo, aż cokolwiek odparuje, na sam koniec podbić mąką pszenną
rozrobioną w niewielkiej ilości wody.
Dobre i delikatne.

Coś z daleka przypominającego giuwecz:

W żaroodpornym raczej płaskim naczyciu[1] układamy niezbyt grubymi warstwami
kolejno:
- cukinię w cieńkich plastrach;
- bakłażan takoż w cieńkich plastrach;
- świeże pomidory pokrojone w kostkę;
- cebulę w cieniutkich talarkach;
- trochę drobiowego mięsa pokrojonego w kostkę;
- bułgarski ser (w ostateczności chudą fetę) pokrojony w kostkę;
- lekko podgotowane lub surowe ziemniaki (mogą być w łupinkach) pokrojone na
cieniutkie plasterki;
Warstwy przesypujemy posiekanym czosnkiem, ziołami (dobry cząber, mięta,
bazylia - w miarę możliwości świeże). Wkładamy do wygrzanego piekarnika i
czekamy aż się upiecze. Na początku można przykryć folią do pieczenia -
będzi bardziej mokre. Na samym końcu pieczenia można wbić na wierzch jajka.
Rezygnacja z jajek i fety sprawi, że całość będzie zdecydowanie mniej
kaloryczna ;)).

[1] Idealne były by małe gliniane miseczki (ot takie na jedną porcję) z
pokrywkami. Problem polega na tym, że trzeba je mieć ;))."
Zbigniew Okon

zebrala w wolnym czasie agata

1. Data: 2003-09-15 12:06:32

Temat: Re: Co z dyni? Patison (P)
Od: "Agata" <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Mam ktos pomysl na dynie, raczej pochodzacy z kuchni rodziemnomorskiej.
> A co z patisonow, kabaczkow i innych darow jesieni mozna zrobic?

Patisony powtorka.....

Literatura....

Miniaturowe patisony z wonnymi przyprawami
(ignorujemy miniaturowe i obieramy nasze, kroimy w zgrabne kawalki i
traktujemy wedlug przepisu)

Proporcje na zalewe....
100ml wody z :
150gr. cukru, laska wanilii, laska cynamonu, 6 gozdzikami, plastrami
swiezego imbiru, skorka z pomaranczy i skorka z cytryny.......stawiamy na
ogniu i doprowadzamy do wrzenia. Wrzucamy patisony i gotujemy do momentu az
noz wejdzie w nie bez trudu. Wyjmujemy patisony i odkladamy do salaterki zas
sos gotujemy przez jakis czas do momentu uzyskania syropu....ktorym polejemy
patisona.....Serwujemy zimne lub cieple
(teraz najlepsze....serwowac z PIERNIKIEM.....a ja od siebie dodam ze
wyglada na swietny dodatek do miesa w ilosciach rozsadnych)
zrodlo "Zapomniane warzywa" E. Scotto

Miks z grup dyskusyjnych....

"Sprobuj raczej na cieplo, na przyklad panierowany.
Pokroj na plastry grubosci ok. 1 cm, jesli ma twarda skorke, obierz ja,
jak ma gniazda nasienne, usun, potem trzeba posolic, posypac pieprzem,
oproszyc maka, jajkiem, bulka tarta i usmazyc..." autor Boguslaw Kempny

"Patisson po prowansalsku.
1 duzy patisson lub 2 srednie, 3 pomidory, 2 cebule ,30 dkg szynki,1 szkl.
bialego wytrawnego wina, 2 zabki czosnku, tymianek, lisc laurowy,
seler(zielen), pietruszka(zielen), oliwa z oliwek,sol , pieprz.
Pokroic szynke w kostke i podsmazyc na oliwie z oliwek. Obrac cebule,
pokroic cieniutko wrzucic do garnka i podsmazyc, mieszajac od czasu do
czasu. Pomidory pokroic
w duze cwiartki. Wrzucic do garnka razem z tymiankiem, lisciem laur. ,
selerem, pietruszka oraz pokrojonym czosnkiem. Zalac winem. Posolic,
popieprzey, pomieszac, przykryc. Dodac wody kiedy wyparowuje i dusic na
wolnym ogniu okolo 30 min.
Podawac gorace." autor Joanna Bauzac

"Tymczasem mojego patisona zuzylam do surowki z
pomidorem, cytryna, oliwa, sola i cukrem. " Ela Wysocka

"ja uwielbiam smazone na patelni..."
"surowe, w plasterkach. niektorzy wczesniej obtaczaja w jajku i mace, ja
wole
wrzucac takie czyste na rozgrzany tluszcz."Rena

"Mozna takze zrobic patison nadziewanego [nadziwka wg fantazji].
Mozna pokroic na 1,5-2 cm plastry i usmazyc w panierce
Mozna na surowo.
Smazenia z innymi warzywkami nie probowalam.
ale mozesz wyprobowac jako jeden ze skladnikow np. leczo, albo
chinszczyzny."Basia

"Jak mialam sporo patisonow na dzialce to robilam je marynowane - w slodkiej
marynacie jak gruszki.
Patisony obieralam, kroilam w kostke i potem juz wszystko jak z gruszkami."
Basia

http://kuchnia.gery.pl/przepisy/p460.htm
http://www.wegekucharz.host.sk/jarz_paszt/103.html

Moja koncepcja....

Potraktuje je jak dynie....obiore ze skorki, pokroje w te polkregi,
rozpuszcze w wodzie cukier, dodam gozdziki i cynamon na wrzacy syrop wrzuce
patisona i bede gotowac powoli az bedzie szklisty (kilka minut CZUWANIA).
Przeloze do sloikow gorace, do syropu wleje ocet i pod przykryciem
zagotuje...zaleje na goraco.
Zalewa bedzie slonawa i slodkawa, a dla kontrastu chyba dorzuce zabek
czosnku.....
I juz!

1. Data: 2003-09-15 22:22:44

Temat: Re: Co z dyni? Oraz sezonowe warzywa :)
Od: "ms" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

sorry ale któraj dzisiaj dzień tego pięknego września ??

--
pzdr
ms

1. Data: 2003-09-16 08:20:37

Od: Sabinka <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 16 Sep 2003 12:36:36 +0200, "g...@k...pl" <g...@k...pl>
wrote:

>Mam ktos pomysl na dynie, raczej pochodzacy z kuchni rodziemnomorskiej.
>A co z patisonow, kabaczkow i innych darow jesieni mozna zrobic?

Chyba nie jadlam lepszej zupy niz wloska dyniowa z ricotta... ale
przepisu nie znam.
Super rzecz - delikatna, przepyszna...

--
Pozdrawiam, Sabina

1. Data: 2003-09-16 10:36:36

Temat: Co z dyni? Oraz sezonowe warzywa :)
Od: "g...@k...pl" <g...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam ktos pomysl na dynie, raczej pochodzacy z kuchni rodziemnomorskiej.
A co z patisonow, kabaczkow i innych darow jesieni mozna zrobic?
pzdr
greg

odnośnie omletów
Re: [WRC] Dobre mięcho