Czerwony barszcz kiszony - coś nie tak z nim ;-(

1. Data: 2006-06-10 18:59:28

Temat: Czerwony barszcz kiszony - coś nie tak z nim ;-(
Od: "dodo" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Kilak tygodni temu (jakieś 3-4) ukisiłam barszcz. Tzna przyszła do mnie
ciocia i zrobiła to dla mnie. Buraczki pokrojone, czosnek, słona woda. Po
kilku godzinach buraczki trochę napęczniały i dolałam trochę wody żeby je
przykryło. Barszcz wyszedł przepyszny. Wypiłam cały, na zimno bez żadnych
dodatków ( bo ja to tak w celu uzupełnienia braków żelaza piłam)
Od razu ciocia nastawiła drugą kiszonkę. Wszystko było tak samo tylko nie
dolałam później wody i trochę buraczków wystawało. Po takim samym czasie
barszcz był okropny - na mój gust wcale się nie skisił tylko po prostu
zepsuł. I pokrytu był pleśnią. Fujjj wylałam całość. Przygotowałyśmy barszcz
trzeci raz. Tak samo jak poprzednio, ale tym razem wody tyle że buraki nie
wypłynęły. Dzisiaj mija tydzień (tamte zlewałam po 9 dniach ) i widzę grubą
warstwę pleśni i zapach taki niefajny.

Czy może mi ktos powiedzieć co robie nie tak?? I jakim sposobem pierwszy
wyszedł taki dobry a następne do niczego??

pzdr
Dodo

2. Data: 2006-06-11 01:49:41

Temat: Re: Czerwony barszcz kiszony - coś nie tak z nim ;-(
Od: l...@w...pdi.net (Dariusz K. Ladziak) szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 10 Jun 2006 20:59:28 +0200, "dodo" <m...@p...onet.pl>
wrote:

>Czy może mi ktos powiedzieć co robie nie tak?? I jakim sposobem pierwszy
>wyszedł taki dobry a następne do niczego??

Temperatura? Jesli solone bylo tak samo to pozostaje kwestia
temperatury. Kiszenie barszczu to fermentacja mlekowa. Bakterie kwasu
mlekowego sa bardziej odporne na sol od drozdzy i bardziej odporne na
zimno od grzybow - zatem kluczem do powodzenia w kiszeniu jest
wlasciwe zasolenie i odpowiednio niska temperatura. Jak jest slono i
nisko - bakterie kwasu mlekowego ruszaja pierwsze a jak srodowisko
dostatecznie zakwasza to juz i na cieplo ani bakterie octowe(ktore
potrzebuja etanolu wczesniej przez drozdze yprodukowanego) ani drozdze
czy inne grzyby nie maja szans.

--
Darek

3. Data: 2006-06-11 07:33:54

Od: "dodo" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dariusz K. Ladziak" <l...@w...pdi.net> napisał w wiadomości

> [...]
> dostatecznie zakwasza to juz i na cieplo ani bakterie octowe(ktore
> potrzebuja etanolu wczesniej przez drozdze yprodukowanego) ani drozdze

Dzięki za odpowiedź
Czyli że było im za ciepło??
Za kazdym razem buraki stały w tym samym miejscu, a szczerze powiedziawszy
powiedziano mi że mają w cieple stać (cieplejszego miejsca nie znalazłam niż
kuchnia)
pzdr
Dodo

It has removed 222 spam emails to date.
Get the free SPAMfighter here: http://www.spamfighter.com/len

4. Data: 2006-06-11 07:33:54

Od: "dodo" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

5. Data: 2006-06-11 08:19:52

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"dodo" <m...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
> powiedziano mi że mają w cieple stać (cieplejszego miejsca nie znalazłam

A jak myślisz, skąd wzięły się zarodniki pleśni? Naczynie nie
wydezynfekowane.

6. Data: 2006-06-11 09:42:22

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <e6gjr0$8e6$1@nemesis.news.tpi.pl>,
"Panslavista" <p...@w...pl> wrote:

> A jak myślisz, skąd wzięły się zarodniki pleśni?

Pełno ich w powietrzu wokół nas.

Władysław

7. Data: 2006-06-11 12:17:21

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Wladyslaw Los" <w...@o...pl> wrote in message

> Pełno ich w powietrzu wokół nas.
>
> Władysław

Prawda, ale nie musiał tak daleko szukać...

8. Data: 2006-06-12 21:38:21

Od: l...@w...pdi.net (Dariusz K. Ladziak) szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 11 Jun 2006 09:33:54 +0200, "dodo" <m...@p...onet.pl>
wrote:

> [...]
>powiedziano mi że mają w cieple stać (cieplejszego miejsca nie znalazłam niż

To zle powiedziano. Fermentacja mlekowa (a o taka nam chodzi w
przypadku kiszenia barszczu) calkiem dobrze idzie w temperaturze
kilkunastu stopni Celsjusza - w ktorej to temperaturze ani drozdze ani
grzyby zbyt zwawo nie pracuja. Dlatego, jak napisalem, dwoma glownymi
czynnikami przewazajacymi na korzysc fermentacji mlekowej jest lekkie
zasolenie (drozdzom przeszkadza znacznie bardziej) i obnizenie
temperatury.

--
Darek

mam do sprzedania szuflady i półki do lodówki Indesit C 233 L
KAPUSTKA
ratunku - młoda kapusta
truskawki, serko homo, galaretka+biszkopt-plizz z jakis prosty przepis
zakwaszanie barszcu z botwinki