Czeskie a może Słowackie pysznosci

1. Data: 2002-05-23 19:42:51

Temat: Czeskie a może Słowackie pysznosci
Od: "puszka78" <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich
kiedys w czechach (jeszcze byly razem ze słowacja) jadłem takie placuszki.
Cos jak omlet moze suflet. z tego co pamiętam były wielkości prawie talerza
i były dość tłuste. No i jadłem to w jakiejś budzie z hamburgerami itp.
Czy ktos wie o co mi chodzi i czy ma ktos może przepis na ten przysmak.
Puszka

1. Data: 2002-05-23 20:22:32

Temat: Re: Czeskie a może Słowackie pysznosci
Od: AgataW <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

"puszka78" <p...@g...pl> wrote:

> [...]
>i były dość tłuste. No i jadłem to w jakiejś budzie z hamburgerami itp.
>Czy ktos wie o co mi chodzi i czy ma ktos może przepis na ten przysmak.

..moze wegierski Langosz......? (dosc mocno tluste, zlamane na
pol i na przyklad nafaszerowane startym serem z czosnkiem ?) W
Warszawie na Banacha byla (jest ?) tak buda co specjalizowala
sie w tych langoszach. Ciotka ma taki zryw do nauki, ze kiedys
malo im przez to okienko nie wlazla, tak prosila o
przepis....Dali.....ale zanim go zdobede (a jest taka szansa, ze tak...) to
minie masa czasu.......Zostawiam pod rozwage...Langosze wedlug
tego przepisu byly doskonale.....

AgataW.

1. Data: 2002-05-23 20:38:35

Temat: Re: Czeskie a może Słowackie pysznosci (OT)
Od: AgataW <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

AgataW <a...@g...com.pl> wrote:

..znaczy moja ciotka......rodzona......

AgataW.

1. Data: 2002-05-24 05:39:57

Od: kw <k...@a...wbc.lublin.pl.NOSPAM> szukaj wiadomości tego autora

juz ktos kiedys podawal przepis na Langosza

1. Data: 2002-05-24 06:38:22

Od: "Anna" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

A jezeli juz jestesmy przy tym kraju to zna ktos moze przepis na knedle??
mam pól gara gulaszu, a najlepszy gulasz to przeciez z knedlami (Podczas
dlugiego weekendu bylam na Slowacji - i tam sie tego tyle
najadlam....pysznosci, wiec pora zrobic wlasne).

pozdrowienia
Anka

Uzytkownik "kw" <k...@a...wbc.lublin.pl.NOSPAM> napisal w wiadomosci
.

1. Data: 2002-05-24 06:58:36

Temat: Re: Czeskie a może Słowackie pysznosci (P)
Od: AgataW <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Anna" <a...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
>dlugiego weekendu bylam na Slowacji - i tam sie tego tyle
>najadlam....pysznosci, wiec pora zrobic wlasne).

"Czeskie knedliki
30 dag mąki krupczatki
3 czerstwe bułki kajzerki
3 łyzki masła
1 jajo
szklanka zimnego mleka
1 dag drożdży
sól
łyżeczka mielonego pieprzu
tłuszcz do smarowania
Zetrzeć uczciwie skórkę z kajzerek i pokroić białą część bułki
w drobną kostkę i podrumienić na maśle (łyzka). Ostudzić. Do
miski przesiać make, wlć jajo rozmieszane z mlekiem, dodać
drożdże, sól, pieprz i stopione masło (2 łyżki). drewnianą łyzka
wyrabiać ciasto tak długo aż lśniące i gładkie zacznie odchodzić od
łyżki. Teraz wrzucić grzanki, dokładnie wymieszać i oprószyć
lekko mąką, przykryć ściereczką i zostawić w ciepłym miejscu na
30 minut. Potem robimy wałek z ciasta - dość gruby. W płaskim
rondlu gotujemy dużo wody osolonej i wkładamy ciasto na 25 minut
i niech na małym ogniu gotuje się. W tym czasie przekręcamy je
drewnianą łyżką. Po wyjęciu kroimy na plastry i obsmażamy na
tłuszczu (?) Propozycje zamian : mleko - lekkim bulionem lub
wodą sodową, do ciasta pododawanie mielonej i smażonej wątróbki z
cebulka, albo pokrojonego boczku, szynki lub bekonu." Szymanderska

"O knedlikach dyskutowalismy kolejny raz doslownie tydzien
temu, ale nie o "bramborowych" czyli ziemniaczanych. Tych sa dwa
rodzaje -- z ziemniakow gotowanych i z surowych. Te ostatnie
nazywane sa "chlupate" czyli kudlate, a takze wystepuja wystepuja w
roznych odmianach i pod roznymi nazwami. Na poczatek
bramborove knedliky z ciasta gotowanego wg. M. Ulehlovej-Tilschovej:
Zwane sa w okolicach Polic "pobozne buchty" by odroznic je od
knedlikow chlupatych. Najlepsze i najlzejsze sa, gdy oprocz maki
damy tez nieco kazy manny. Ugotowane, obrane i ostudzone
ziemniaki mielimy w maszynce do miesa dodajemy do nih 1/3 wagi
ziemniakow grubej maki, przy czym polowe maki dobrze jest zastapic
kasza manna. Solimy , dodajemy jajko i wyrabiamy. Z ciasta
formujemy mniejsze knedliki i gotujemy w slonej wodzie wg. wielkosci
10-12 min. Ugotowane zaraz ponakluwamy widelcem, by wyszla z nich
para i zostaly pulchne." Wladyslaw

"(4-5 porcji)
1. Czeskie knedle

40 dag maki
2 czerstwe bulki
2,5 dag masla
1 jajko lub 2 zoltka
1 szklanka przegotowanego zimnego mleka lub 1 szklanka wody sosowej
3 g proszku do pieczenia
3 dag tartej bulki
6 dag tluszczu
sol
Bulki otrzyj ze skorki, pokroj w kostke i zrumien na masle.
Przesiana make wsyp do miski, dodaj mleko lub wode sodowa,
rozmieszane jajko lub zoltka, proszek do pieczenia i sol. Mieszaj
drewniana lyzka tak dlugo, az powstanie gladkie ciasto odchodzace
od lyzki. Do wyrobionego ciasta wsyp zrumieniona bulke, oprosz
ciacho maka i odstaw na 30 minut (przykryj przedtem jakas
sciereczka). Stolnice wysyp maka i uformuj na niej z ciasta gruby
walek, wloz go do odpowiednio duzego garnka z wrzaca lekko
osolone woda i gotuj na malutkim ogniu przez 30 minut. Po 15 minutach
gotowania odwroc knedel drewniana lyzka. Po wyjeciu z wody
pokroj w plastry i polej tluszczem ze zrumieniona tarta bulka.

2. Knedel -gigant

4 czerstwe bulki
5 dag wedzonego boczku
8 dag cebuli
5 jajek
pol szklanki mleka
2 lyzki posiekanej natki pietruszki
3 dag masla do wysmarowania serwetki
galka muszkatolowa
pieprz sol
Bulki pokroj w kostke i zrumien w piekarniku. pokrojony w
kostke boczek stop, a w wytopionym tluszczu podrumien obrana i
pokrojona w kostke cebule. Jajka rozkloc, wymieszaj z mlekiem, dodaj
sol, pieprz, galke muszkatolowa. Wlej do miski, dodaj kostki
bulki, zrumieniona cebule z boczkiem i natke, wszystko razem
dokladnie wymieszaj. Czysta, lniana serwetke lekko nasmaruj
stopionym maslem, aby masa nie przywarla do serwety. Ta serweta wyloz
miske (zeby uformowac okragly knedel) i naloz mase. Zbierz
rogi serwety i zwiaz nicmi tak, zeby latwo bylo rozwiazac goraca
serwete. Knedel wloz do duzego naczynia z wrzaca osolona woda i
gotuj ok. godziny. Ugotowany zsun z serwety na polmisek, pokroj
w plastry."Herbatka

1. Data: 2002-05-24 07:04:06

Od: "puszka78" <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> przepis....Dali.....ale zanim go zdobede (a jest taka szansa, ze tak...)
> minie masa czasu.......Zostawiam pod rozwage...Langosze wedlug

To może być rzeczywiście to. Był bym bardzo wdzięczny za ten przepis.

1. Data: 2002-05-24 07:31:00

Od: "Anna" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> "O knedlikach dyskutowalismy kolejny raz doslownie tydzien
> temu, ale nie o "bramborowych" czyli ziemniaczanych.

Oj, nie zauwazyła. pewnie nie czytałam ostatni zbyt dokładnie....nadmiar
obowiązków
dlatego też bardzo, bardzo dziękuję.
pozdrawiam
Anka

P.S.
mam nadzieję, że dzisiaj po południu będe miała czas, żeby je zrobić.....i
do gulaszu siup!

1. Data: 2002-05-24 07:37:05

Od: "Anna" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> ..nie nie nie - to byl wklejony caly post - nie chcialam ciac

> Juz dawno nie gaworzylismy o knelikach.......:))

Uff...

Anka

1. Data: 2002-05-24 07:38:20

Od: AgataW <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

"puszka78" <p...@g...pl> wrote:
>To może być rzeczywiście to. Był bym bardzo wdzięczny za ten przepis.
>Pozdrawiam

..okey...jutro jestem u ciotki.....zagadam do niej.....jak
znajdzie to okolo poniedzialku wbijam !

(patrzylam na grupie w przepisach na Langosz'a - jest taki
przepis z ziemniakow...chyba nie taki jednak jak w tej budzie.....a
generalnie to smiesznie szukac langosza bo tak sie nazywa
trener i wyszukiwarka jest monotematyczna)

agataW.

potrawa irlandzka
oscypek
młoda kapusta
Eureka, czyli rewelacyjne blachy do ciasta
Wok w praktyce - dylematy