Re: Czeskie a może Słowackie pysznosci (P)

From: AgataW <a...@g...com.pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Czeskie a może Słowackie pysznosci (P)
Date: Fri, 24 May 2002 06:58:36 GMT

"Anna" <a...@p...onet.pl> wrote:

>A jezeli juz jestesmy przy tym kraju to zna ktos moze przepis na knedle??
>mam pól gara gulaszu, a najlepszy gulasz to przeciez z knedlami (Podczas
>dlugiego weekendu bylam na Slowacji - i tam sie tego tyle
>najadlam....pysznosci, wiec pora zrobic wlasne).

"Czeskie knedliki
30 dag mąki krupczatki
3 czerstwe bułki kajzerki
3 łyzki masła
1 jajo
szklanka zimnego mleka
1 dag drożdży
sól
łyżeczka mielonego pieprzu
tłuszcz do smarowania
Zetrzeć uczciwie skórkę z kajzerek i pokroić białą część bułki
w drobną kostkę i podrumienić na maśle (łyzka). Ostudzić. Do
miski przesiać make, wlć jajo rozmieszane z mlekiem, dodać
drożdże, sól, pieprz i stopione masło (2 łyżki). drewnianą łyzka
wyrabiać ciasto tak długo aż lśniące i gładkie zacznie odchodzić od
łyżki. Teraz wrzucić grzanki, dokładnie wymieszać i oprószyć
lekko mąką, przykryć ściereczką i zostawić w ciepłym miejscu na
30 minut. Potem robimy wałek z ciasta - dość gruby. W płaskim
rondlu gotujemy dużo wody osolonej i wkładamy ciasto na 25 minut
i niech na małym ogniu gotuje się. W tym czasie przekręcamy je
drewnianą łyżką. Po wyjęciu kroimy na plastry i obsmażamy na
tłuszczu (?) Propozycje zamian : mleko - lekkim bulionem lub
wodą sodową, do ciasta pododawanie mielonej i smażonej wątróbki z
cebulka, albo pokrojonego boczku, szynki lub bekonu." Szymanderska

"O knedlikach dyskutowalismy kolejny raz doslownie tydzien
temu, ale nie o "bramborowych" czyli ziemniaczanych. Tych sa dwa
rodzaje -- z ziemniakow gotowanych i z surowych. Te ostatnie
nazywane sa "chlupate" czyli kudlate, a takze wystepuja wystepuja w
roznych odmianach i pod roznymi nazwami. Na poczatek
bramborove knedliky z ciasta gotowanego wg. M. Ulehlovej-Tilschovej:
Zwane sa w okolicach Polic "pobozne buchty" by odroznic je od
knedlikow chlupatych. Najlepsze i najlzejsze sa, gdy oprocz maki
damy tez nieco kazy manny. Ugotowane, obrane i ostudzone
ziemniaki mielimy w maszynce do miesa dodajemy do nih 1/3 wagi
ziemniakow grubej maki, przy czym polowe maki dobrze jest zastapic
kasza manna. Solimy , dodajemy jajko i wyrabiamy. Z ciasta
formujemy mniejsze knedliki i gotujemy w slonej wodzie wg. wielkosci
10-12 min. Ugotowane zaraz ponakluwamy widelcem, by wyszla z nich
para i zostaly pulchne." Wladyslaw

"(4-5 porcji)
1. Czeskie knedle

40 dag maki
2 czerstwe bulki
2,5 dag masla
1 jajko lub 2 zoltka
1 szklanka przegotowanego zimnego mleka lub 1 szklanka wody sosowej
3 g proszku do pieczenia
3 dag tartej bulki
6 dag tluszczu
sol
Bulki otrzyj ze skorki, pokroj w kostke i zrumien na masle.
Przesiana make wsyp do miski, dodaj mleko lub wode sodowa,
rozmieszane jajko lub zoltka, proszek do pieczenia i sol. Mieszaj
drewniana lyzka tak dlugo, az powstanie gladkie ciasto odchodzace
od lyzki. Do wyrobionego ciasta wsyp zrumieniona bulke, oprosz
ciacho maka i odstaw na 30 minut (przykryj przedtem jakas
sciereczka). Stolnice wysyp maka i uformuj na niej z ciasta gruby
walek, wloz go do odpowiednio duzego garnka z wrzaca lekko
osolone woda i gotuj na malutkim ogniu przez 30 minut. Po 15 minutach
gotowania odwroc knedel drewniana lyzka. Po wyjeciu z wody
pokroj w plastry i polej tluszczem ze zrumieniona tarta bulka.

2. Knedel -gigant

4 czerstwe bulki
5 dag wedzonego boczku
8 dag cebuli
5 jajek
pol szklanki mleka
2 lyzki posiekanej natki pietruszki
3 dag masla do wysmarowania serwetki
galka muszkatolowa
pieprz sol
Bulki pokroj w kostke i zrumien w piekarniku. pokrojony w
kostke boczek stop, a w wytopionym tluszczu podrumien obrana i
pokrojona w kostke cebule. Jajka rozkloc, wymieszaj z mlekiem, dodaj
sol, pieprz, galke muszkatolowa. Wlej do miski, dodaj kostki
bulki, zrumieniona cebule z boczkiem i natke, wszystko razem
dokladnie wymieszaj. Czysta, lniana serwetke lekko nasmaruj
stopionym maslem, aby masa nie przywarla do serwety. Ta serweta wyloz
miske (zeby uformowac okragly knedel) i naloz mase. Zbierz
rogi serwety i zwiaz nicmi tak, zeby latwo bylo rozwiazac goraca
serwete. Knedel wloz do duzego naczynia z wrzaca osolona woda i
gotuj ok. godziny. Ugotowany zsun z serwety na polmisek, pokroj
w plastry."Herbatka