Czy leczyc zeby u 5-latka?

1. Data: 2000-02-06 00:26:00

Temat: Czy leczyc zeby u 5-latka?
Od: "Robert" <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy leczyc mleczne zeby u 5 latka? Czy dac im spokojne wypasc?
Czy sa na grupie stomatolodzy?

2. Data: 2000-02-06 05:09:44

Temat: Re: Czy leczyc zeby u 5-latka?
Od: "Iwonka" <i...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Robert <z...@p...onet.pl> w artykule news:sc3n4.44860$Hi2.966816@news.tpnet.pl
pisze...
> Czy leczyc mleczne zeby u 5 latka? Czy dac im spokojne wypasc?
> Czy sa na grupie stomatolodzy?

Jestem stomatologiem i z całym przekonaniem mówię TAK.
Leczyć zęby nie tylko 5-latkowi ale wszystkim dzieciom
niezależnie od wieku (no oczywiście kiedy już ma zęby).
Niestety pokutuje u nas w Polsce przekonanie, ze skoro
i tak zęby wypadają to po co je leczyć. Otóż trudno mi tu
robić wykład, ale tak w skrócie po pierwsze nieleczone
zęby kończą się najczęściej ich wyrwaniem (mówiąc językiem
ludu) co pociąga za sobą późniejsze problemy ortodontyczne,
bo gdzie nie ma zęba zanika kość a wiec nie ma miejsca
dla później większego zęba stałego. Często jeszcze przed
wyrwaniem dochodzi do zapaleń najczęściej ropnych,
które często przenoszą się na okolice okołowierzchołkową
gdzie nieopodal są zawiązki zębów stałych, i te często potem
maja np. zaburzoną budowę, zminelralizowanie właśnie przez to
toczące się w ich okolicy zapalenie.
Często tez jeśli dziecko zbyt wcześnie straci ząb mleczny kość
nad zawiązkiem zęba stałego jest tak twarda, ze ząb stały
nie ma "siły" się wydostać i dochodzi do zatrzymania zęba,
co objawia się ze ząb stały w buzi się nie pojawia.
Poza tym jeśli w buzi są bakterie prochnicotwórcze to od razu
ząb stały (bo pierwsze zwykle pojawiają się 6-stki, za zębami
mlecznymi) jest atakowany cala horda wyhodowanych bakterii
i wtedy jak to ludzie mówią "zepsuł się ząb jak wyrastał".
Oczywiście nie wspomnę tu o ogólnozdrowotnych efektach takich
zębowych chorób, zepsuty ząb to dla organizmu stale źródło
zakażenia, to prowadzi do tzw. chorób odogniskowych,
spowodowanych właśnie takim "ogniskiem" z mnóstwem bakterii
i ich toksyn.
Dlatego uważam, ze i tak za późno wziąłeś się za twoje dziecko
w sprawach zębowych skoro jeszcze w tym wieku nie byłeś z nim
u dentysty. Powiem ci ze największy błąd jaki robią rodzice
to przychodzą z dzieckiem do dentysty kiedy dziecko boli ząb.
Po pierwsze dziecko już jest w stresie bo go boli ząb,
po drugie po raz pierwszy idzie od dentysty, którym nota bene
jest straszone: "jak nie będziesz myl zębów to ci się zepsują
i pójdziesz do dentysty" - prawie jak do Baby Jagi, po trzecie
najczęściej wtedy zabieg jest bolesny.
Dlatego zachęcam wszystkich do chodzenia z dzieckiem do dentysty,
w Polsce mówi się żeby zacząć w wieku 2-3 lat ale np. w Stanach już
1-latki siedzą na fotelu (w ogóle wizyty kontrolne w przypadku
dzieci i młodzieży powinny odbywać się co 3 miesiące ze względu
na szybkość próchnicy w tym wieku).
Taka pierwsza wizyta dzięki temu jest przyjemna, bo to głównie
zapoznanie się i czyszczenie ząbków.
Potem można pomyśleć o profilaktyce, bo lepiej ZAPOBIEGAĆ niż leczyć.
Trzeba tez pamiętać, ze dziecko powinno być przyzwyczajane
do szczoteczki jak najwcześniej - już 1-latek powinien wiedzieć
do czego to służy!
Trzeba też pamiętać, że dziecko ma słabe zdolności manualne i zawsze
po dziecku należy samemu wziąć się do roboty i wymyć mu zęby.
Ok 7 roku życia dziecka nabywa wystarczających manualnych zdolności
aby już mogło samo SKUTECZNIE machać szczoteczką.

Ale sorry, odbiegłam od tematu...
Kończę więc i zachęcam: lecz swojemu dziecku zęby i chodź
z nim regularnie do dentysty, nawet jeśli masz usłyszeć,
że wszystko w porządku, a może właśnie po to...
Iwona.

3. Data: 2000-02-06 10:04:38

Od: "K.A. Rysch" <a...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

My z naszym Tomkiem bylismy u dentysty gdy mial 4 miesiace. Jeszcze nie ma
do tej pory zabkow, ale z czystej psychologicznej strony - chcielismy go
zapoznac z dentysta. Nastepnie chodzilismy z nim co tydzien miedzy innymi
dlatego, ze ja z mezem mielismy terminy. Wybieramy sie z Tomkiem na kolejna
wizyte dentystyczna gdy dostanie pierwszy zabek. Dla nas bardzo wazne jest
aby dziecko znalo dentyste (zanim usiadzie pierwszy raz na fotel) i zeby sie
nie balo ze zaraz nastapi cos okropnego, tylko zeby sie czulo bezpieczne.
Kilkumiesiecznego bobasa (gdy otrzyma pierwszy zabek) powinno sie
przyzwyczaic od samego poczatku do mycia zabkow. Powinno sie owinac na palec
kawalek czystej szmatki, nastepnie umoczyc ja w cieplej wodzie i przecierac
przynajmniej wieczorem zabek lub zabki. Jezeli dziecko nie nabierze nawyku
mycia mlecznych zebow to na pewno bedzie mu trudno pozniej tego nawyku
nabyc.
Pozdrawiam
Krystyna Rysch

4. Data: 2000-02-06 20:16:05

Od: "Wojciech Radliński" <w...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jak najbardziej, chociaz to i tak zbyt pózno.
Pozdrawiam
Wojtek

5. Data: 2000-02-07 07:05:49

Od: m...@c...med.pl (Marek Wasilewski) szukaj wiadomości tego autora

In article <sc3n4.44860$Hi2.966816@news.tpnet.pl>, "Robert" <z...@p...onet.pl>
wrote:
>Czy leczyc mleczne zeby u 5 latka? Czy dac im spokojne wypasc?
Leczyć. Chore mleczne zęby to chore stałe zęby (a trzecie zęby trzeba co
pewien czas dokupować).

Marek Wasilewski
Wojewódzki Szpital ZakaŸny
Warszawa

6. Data: 2000-02-07 13:04:43

Od: "jacek" <o...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Przestan zywic dzieciaka slodyczami i kaszkami na slodzonym mleku, daj mu
miesa i tluszczu przy odrobinie weglowodanów a bedzie mial sporą szansę mieć
zdrowe drugie zęby.
Bo to ze chorują mu pierwsze nie świadczy o jego zywieniu dobrze
Jacek

7. Data: 2000-02-07 13:21:24

Od: Dariusz Rak <d...@a...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

jacek wrote:

> [...]
> zdrowe drugie zęby.
> Bo to ze chorują mu pierwsze nie świadczy o jego zywieniu dobrze

Hmm, a jedzenie tluszczu jest niby takie zdrowe ?

Dariusz Rak

--

Contact:

icq : #31868030
e-mail : d...@a...com.pl

8. Data: 2000-02-07 16:54:31

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"Dariusz Rak" <d...@a...com.pl> wrote in message news:389EC62A.E7B27E00@ars.com.pl...

> Hmm, a jedzenie tluszczu jest niby takie zdrowe ?

Przy minimalnej ilości węglowodanów?
Tak - nie obserwuje się żadnych negatywnych objawów.

9. Data: 2000-02-07 19:36:57

Temat: Odp: Czy leczyc zeby u 5-latka?
Od: "Adrianna Buks-Ziółkowska" <a...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik K.A. Rysch <a...@t...de> w wiadomooci do grup
dyskusyjnych napisał:87jh3i$iv8$...@n...btx.dtag.de...
> My z naszym Tomkiem bylismy u dentysty gdy mial 4 miesiace. Jeszcze nie ma
[...]

My z Emiskiem wybralismy sie do dentysty gdy tylko wyrznely mu sie dolne
jedynki, czyli w wieku 6 -ciu mies. Z drugiej w jego zyciu wizyty u
stomatologa wrocilismy 2 godziny temu :) Emil siedzial na fotelu u mnie na
kolanach, pani doktor z nim "porozmawiala", "pojezdzilismy" fotelem w gore i
w dol, zabki (6 sztuk)zostaly obejrzane i maly dostal naklejke - ktora
najpierw usilowal oddac p.dr , a pozniej zjesc ;)))
Uwazam, ze dzieki takim "wizyta" dzidzia bedzie przyzwyczajona do dentystki
i w przyszlosci nie bedzie sie jej bala.
Pozdrawiam,
Ada
Emil (11 mies)
a...@a...net
http://ada.astercity.net

10. Data: 2000-02-07 20:48:41

Od: "Iwka" <i...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Sa!
Zeby mleczne trzeba leczyc- i to koniecznie.
Wybor metody pozostawiam lekarzowi do ktorego traficie.
Pozdrawiam-Iwka
Użytkownik Robert <z...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:sc3n4.44860$H...@n...tpnet.pl...
> Czy leczyc mleczne zeby u 5 latka? Czy dac im spokojne wypasc?
> Czy sa na grupie stomatolodzy?
>
> Pozdrawiam

REWELACYJNE srodki przeciw luszczycy skory
Wózki inwlidzkie !!
Re: zalozenia czumizmu - cd. cz.III
USTALANIE OJCOWSTWA
Zawartosc apteczki pierwszej pomocy?