Czy moj dom gnije?

1. Data: 2012-04-14 09:17:23

Temat: Czy moj dom gnije?
Od: "Majka" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Objaw:
środek domu, otór przejsciowy, niezabudowany drzwiami - sciana - wokół tego
otworu drzwiowego / przejścia powstają bąble.
Bąble te to takie jakby wykwity w tynku. sciana jest pomalowana farba
olejną, a pod farba olejną jest tynk. I ten tynk wybrzusza sie, bable
wielkosci od 1 do 5 centymentór. Po dotknięciu lub nakłuciu sypie sie biały
proszek.
Bąble wystepuja nisko, od poziomu pdłogi do okolo 50 cm wyżej.

Co to może być?
"Chory", źle położony tynk? "Spalony" / "odparzony" czy jak to nazywają?

Czy tez gniją ściany, woda podsiąka od dołu?

Jak to sprawdzić, jak rozpoznać czy to coś złego z konstrukcją nośną czy
tylko źle położony tynk?

Majka

2. Data: 2012-04-14 12:41:33

Temat: Re: Czy moj dom gnije?
Od: "kogutek" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Majka <m...@g...pl> napisał(a):

> [...]
>
> Czy tez gniją ściany, woda podsiąka od dołu?
>
> Jak to sprawdzić, jak rozpoznać czy to coś złego z konstrukcją nośną czy

Wpisz w google " wykwity na ścianie". Wiem co to są wykwity i skąd się biorą.
Z ciekawości poszukałem czy w necie są jakieś informacje. Jest tam dużo na
dużo wyższym poziomie niż ktokolwiek tutaj Ci napisze.

3. Data: 2012-04-14 13:20:39

Od: mal <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 14 Kwi, 11:17, "Majka" <m...@g...pl> wrote:
> [...]
>
> Czy tez gniją ściany, woda podsiąka od dołu?
>
> Jak to sprawdzić, jak rozpoznać czy to coś złego z konstrukcją nośną czy

Dom jest nowy czy stary? Ogrzewany czy nie? Jaka wentylacja? Jak
wykonana izolacja przeciwwilgociowa? Czy dom jest na stoku, jeśli tak
to czy jest drenaż od strony stoku?

Odpowiedź na te pytania jest niezbędna, by cokolwiek podpowiedzieć.

Pozdr.

mal

4. Data: 2012-04-14 14:25:55

Od: "Majka" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dom jest nowy czy stary? Ogrzewany czy nie? Jaka wentylacja? Jak
> wykonana izolacja przeciwwilgociowa? Czy dom jest na stoku, je=B6li tak
> to czy jest drena=BF od strony stoku?
>
> Odpowied=BC na te pytania jest niezb=EAdna, by cokolwiek podpowiedzie=E6.

Dom zamieszkany jest od 2008, wybudowany rok wcześniej.

Ogrzewanie piec miałowy, palę węglem kamiennym oraz nieznaczne ilości drewna
sosnowego (suszone pod dachem przez conajmniej rok). Kominek uzytkowany
bardzo rzadko.

Wentylacja naturalna, grawitacyjna, dwa "ciągi":
- kuchnia i jedna z łazienek jeden ciąg
- pokoj kominkowy, druga z łazieniek oraz kotłownia/garaż stanowią drugi
ciąg, we wspolnym kominie z przewodami spalinowymi.

Izolacja - nie wiem, nie widziałam domu podczas budowy.

Dom nie jest na stoku.

Drenażu nie ma, dom jest na płaskim terenie, bez pochylenia.

Jeśli to ma zanczenie:

1. Kanalizacji jeszcze nie ma - w tym roku będzie.
2. Rynny oddają wodę na czterech rogach domu, 50 cm od muru - ale ściana z
bąblami/purchlami jest częścią centralną, w samym środku budowli (na
gruncie).
3. Bąble, tzn wykwity są suche, po dotknięciu lub nakłuciu sypie się z nich
proszek, nie wiem czy wapno czy gips, wygląda jak mąka. A sama ściana w
dotyku nie jest ani zimna ani wilgotna.
4. Bąble są w przejsciu między garażem a kotłownią, temperatura nawet w
największe mrozy to 6 stopni celsjusza (tyle o 7:00 rano po nocy -15°
pokazuje termometr w garażowanym samochodzie).
5. Otwór przejściowy między garazem a kotłownią (tu wystepują bąble) jest w
permanentnym, delikatnym przeciągu - powietrze zasysane jest do garażu przez
bramę garażową, nagrzewane wokól pieca i wyciagane przez wentylację nad
piecem w kotłowni - więc powietrze wciąż "owiewa" miejsce z wykwitami.

Majka

5. Data: 2012-04-14 14:28:20

Od: "Majka" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Z ciekawości poszukałem czy w necie są jakieś informacje. Jest tam dużo na
> dużo wyższym poziomie niż ktokolwiek tutaj Ci napisze.

Nie znalazłam podobnych bąbli z wyglądu. Zobacz proszę też moją odpowiedź na
post użytkownika 'mal'.
Będę jeszcze szukac "chory tynk"...

Majka

6. Data: 2012-04-14 14:43:34

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 14 Apr 2012 09:17:23 +0000 (UTC), Majka napisał(a):

> Bąble wystepuja nisko, od poziomu pdłogi do okolo 50 cm wyżej.

Ograniczenie obszaru zmian do pewnej wysokości NIEWĄTPLIWIE świadczy o
zawilgoceniu tynku (ściany głębiej?):
a) przez skraplającą się parę pochodzącą z wnętrza domu (para skrapla się
tam, gdzie sciana jest najzimniejsza)
b) przez podsiąkową wilgoć

Ręką tego nie wyczujesz, póki zawilgocenie nie jest duże i nie spowoduje
grzyba.

Ściana/budynek wychładza się od dołu <= brak lub wada izolacji termicznej
poziomej i/albo chłonie wilgoć z podłoża <= brak lub wada izolacji
wilgociowej poziomej.
http://ladnydom.pl/budowa/1,106572,6989002,Izolacja_
fundamentow___izolacja_pionowa_i_pozioma.html
http://www.abc-izolacje.pl/index2.php?site=art&id=55
oraz do postudiowania linki związane z "Muratorem":
http://tiny.pl/hp1m6
--

XL wiosenna

7. Data: 2012-04-14 15:17:15

Od: mal <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 14 Kwi, 16:25, "Majka" :

> [...]
> pokazuje termometr w garażowanym samochodzie).
> 5. Otwór przejściowy między garazem a kotłownią (tu wystepują bąble)

To może wskazywać na skraplanie się wilgoci powstającej z różnicy
temperatur pomiędzy jednym a drugim pomieszczeniem.

8. Data: 2012-04-14 17:43:19

Od: "kogutek" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Majka <m...@g...pl> napisał(a):

> biorą.
>
> Nie znalazłam podobnych bąbli z wyglądu. Zobacz proszę też moją odpowiedź na
> [...]
Bo to raczej nie o wygląd idzie tylko o właściwości. jak takie wybrzuszenie
potrzesz i będzie się sypał pył to znaczy że z wykwitami masz do czynienia.
Specjalnego doświadczenia nie mam ale zawsze jak się z tym spotykałem to
robiły się na tynku cementowym lub wapienno cementowym. I zawsze miało to
związek z wodą albo wilgocią. Z gniciem nie ma nic wspólnego bo żadnych
zjawisk biologicznych tam nie ma. Czysta chemia w najprostszej postaci.
najpierw jest woda, rozpuszcza się w niej coś co jest w cegle, pustaku. Potem
siły kapilarne zaciągają roztwór i przemieszcza się on również w kierunku
pomieszczenia. Tam wysycha w tynku. To co było rozpuszczone ma większą
objętość po wyschnięciu niż jak było roztworem i rozsadza tynk na poziomie
cząsteczkowym.

9. Data: 2012-04-14 17:48:49

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 14 Apr 2012 08:17:15 -0700 (PDT), mal napisał(a):

> On 14 Kwi, 16:25, "Majka" :

> To może wskazywać na skraplanie się wilgoci powstającej z różnicy
> temperatur pomiędzy jednym a drugim pomieszczeniem.

Gdyby chodziło różnicę temperatur "między pomieszczeniami", to cała sciana
byłaby zajęta zmianami, a nie tylko jej dolna część.
--

XL wiosenna

10. Data: 2012-04-14 19:13:52

Od: mal <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 14 Kwi, 19:48, Ikselka :
> Gdyby chodziło różnicę temperatur "między pomieszczeniami", to cała sciana
> byłaby zajęta zmianami, a nie tylko jej dolna część.

Nie masz racji. Na dole jest najzimniej.

dobre piekarniki
kupno jednego pokoju
gdzie kupie takie kafle?
Jak to z ubezpieczeniami...