Czy z mąki owsianej wyjdzie chleb?

1. Data: 2015-04-04 00:23:58

Temat: Czy z mąki owsianej wyjdzie chleb?
Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

Zmieliłem w młynku do kawy trochę (100g) kaszy owsianej
i dodałem do 500g mąki pszennej... W przepisie było 550g
mąki pszennej i 50g otrębów owsianych lub mąki razowej...

Ciasto w czasie zarabiania było bardziej suche niż zwykle,
łatwiej pękało, jakby brakowało mu glutenu, czy co.
Nie było ciągliwe, elastyczne - raczej przypominało takie
gdy kiedyś zrobiłem ciasto z mąki żytniej.

Czy zawaliłem dając za dużo składniku owsianego czy może
coś innego zrobiłem źle?

2. Data: 2015-04-04 19:00:10

Temat: Re: Czy z mąki owsianej wyjdzie chleb?
Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> gdy kiedyś zrobiłem ciasto z mąki żytniej.
>
> Czy zawaliłem dając za dużo składniku owsianego czy może

Obczaiłem chyba sam co się stało: przez pomyłkę użyłem
500g mąki pszennej RAZOWEJ zamiast białej...
Ale chleb i tak dał się zjeść :-)

3. Data: 2015-04-06 19:45:26

Temat: Odp: Czy z mąki owsianej wyjdzie chleb?
Od: "@" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> "Pszemol" <P...@P...com> wrote in message

A propos braku glutenu - ostatnio pieklam nie chleb co prawda, tylko
ciasto - z mieszanek maki kokosowej, ryzowej i owsianej. Chyba przesadzilam
z kokosowa (wszystko "na oko"), bo masa, ktora miala byc ciastem, byla
dziwnym rozpadajacym sie, bardzo wilgotnym i bardzo "grudkowatym", nie
chcacym sie kleic tworem. Mialam szczera ochote wylac wsio w rury, ale
przewazylo podejscie empiryczne i postanowilam jednak paciaje upiec.
Poniewaz nie chcialam juz dosypywac mąki i od nowa bawic sie w miksowanie
brei, dla zmniejszenia wilgotnosci wsypalam troche nasion chia,
przemieszalam i do piekarnika.
Efekt mnie zaskoczyl - mimo calkowitego braku glutenu i zadnych (w moim
przekonaniu) szans na udany wypiek, ciasto bardzo ladnie sie polaczylo i
pieknie wyroslo (dodalam 1 plaska lyzeczke proszku do pieczenia). Malo tego,
o dziwo nie rozpadalo sie, bylo w sam raz wilgotne i co najbardziej mnie
zdumialo - pozostawiony w porannym pospiechu ukrojony kawalek, przetrwal do
popoludnia w formie zjadliwej, tzn. mozna bylo skonsumowac bez obawy, ze sie
polamie zeby.

Byc moze "spoiwo" laczace ciasto uaktywnilo sie dopiero pod wplywem
temperatury - nie wiem, nie mam jeszcze dostatecznego doswiadczenia z
wypiekami bezglutenowymi, ale jak sie okazuje, sam gluten nie jest
niezbedny, zeby ciasto (pewnie chleb takze) bylo zwarte i trzymalo forme :)

Pozdrawiam
@

---
Avast.

4. Data: 2015-04-06 20:31:54

Temat: Re: Odp: Czy z mąki owsianej wyjdzie chleb?
Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"@" <s...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
> mnie zdumialo - pozostawiony w porannym pospiechu ukrojony kawalek,
> przetrwal do popoludnia w formie zjadliwej, tzn. mozna bylo skonsumowac

Tak się rodzą właśnie przypadkiem najlepsze wynalazki :-)
Szkoda, że robiłaś "na oko", bo wtedy ciężko sukces powtórzyć...
Ja się staram odważać na wadze składniki, aby w razie rzadkiego sukcesu
z przypadku można było wydarzenie powtórzyć ;-)

> [...]
> wypiekami bezglutenowymi, ale jak sie okazuje, sam gluten nie jest
> niezbedny, zeby ciasto (pewnie chleb takze) bylo zwarte i trzymalo forme

Być może gluten, w sumie będący mieszaniną wielu protein pszenicznych,
został tu zastąpiony w swojej roli bogatymi w inne proteiny nasionami chia?
Te nasiona chia które wsypałaś były zmielone czy w postaci całych nasion?

> ---
> antywirusowe Avast.

Czy możesz jakoś tego antywirusa ustawić aby tych bzdur reklamowych
nie doklejał do Twoich wiadomości?

5. Data: 2015-04-07 10:48:39

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .04.2015 o 19:45 @ <s...@p...onet.pl> pisze:

(...)
> [...]
> wypiekami bezglutenowymi, ale jak sie okazuje, sam gluten nie jest
> niezbedny, zeby ciasto (pewnie chleb takze) bylo zwarte i trzymalo forme

Skoro to było słodkie ciasto, to pewnie zawierało jajka lub inne białka?
To one przejęły rolę siatki glutenowej.

Dlatego dla ciast z jajkami doradzam bardzo delikatne wyrabianie ciasta,
żeby nie sprowokować tworzenia siatki glutenowej (jeśli mąka glutenowa).
Na przykład pączki. Albo to będzie słodki chleb (fuj!), jeśli zgodnie z
wieloma przepisami namiętnie i dokładnie będziemy wyrabiać ciasto. Albo
wyrobimy delikatnie i ciasto będzie mięciutkie, delikatne i o strukturze
"kłaczkowatej".
To dotyczy wszelkich słodkich wypieków na mące z glutenem.
O zakazie przebijania ciasta na słodkie wypieki nawet nie wspomnę (bo to
przerasta lokalne, tradycyjne "wierzenia" dot. ciast).

--
Trefniś

6. Data: 2015-04-07 10:48:45

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

7. Data: 2015-04-07 10:49:00

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

8. Data: 2015-04-07 18:04:08

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 6 Apr 2015 19:45:26 +0200, @ napisał(a):

> sam gluten nie jest
> niezbedny, zeby ciasto (pewnie chleb takze) bylo zwarte i trzymalo forme :)

Wystarczy mieć ze dwa jaja :-))
--

Ikselka
pewni siebie."

9. Data: 2015-04-07 21:17:41

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .04.2015 o 18:04 Ikselka <i...@g...pl> pisze:

> Wystarczy mieć ze dwa jaja :-))

Wszyscy czekają na opinię Jarosława "WszechobecnieIWeWszystkiemObcykanego"
jak mu tam...

--
Trefniś

10. Data: 2015-04-08 10:03:18

Od: "Piotr" <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Trefniś" <t...@m...com> napisał w wiadomości
W dniu .04.2015 o 18:04 Ikselka <i...@g...pl> pisze:

Wszyscy czekają na opinię Jarosława "WszechobecnieIWeWszystkiemObcykanego"
jak mu tam...

==============

Nie, nie, nie.... Jarosław jest "WeWszystkoSwojeTrzyGroszeMuszęWtrącający"
dodatkowo "JakToPiękniePrawieLiterackoPoetyckoFormułujący"
oraz co sam w tekstach niejednokrotnie pisze
"NaTymAkuratNieZnającySięAleWiedzącyZdecydowanieLepi
ejNiżPrzedmówca/Wątkotwórca"
oraz co widać po efektach jego wypowiedzi
"ZnakomicieZbijającyWątekNaBoczneŚcieżkiNieMająceNic
WspólnegoZTematem"

:))
Właściwie to gdyby na grupie zostali Wszystkowiedząca, Jarosław i Stokrotka
to nikt inny nie byłby im do szczęścia potrzebny.

Piotr

Ikselko!! Zakupiłem sem syropa klonowego
BPA
Pojemniki z tworzywa a kontakt z tłuszczami.
Mazurki
Puszysta marchewkowa