Czym doświetlać?

następny post »
From: Ikselka <i...@g...pl>
Subject: Czym doświetlać?
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Date: Thu, 25 Oct 2012 23:37:42 +0200

Mam kilkadziesiąt fiołków afrykańskich, które stoją na 2 regałach
5-półkowych. Czyli 10 powierzchni do doświetlenia.
Zimą planuję doświetlać rośliny w dzień, ponieważ muszą dać sobie radę w
warunkach, w których światło z zewnątrz będzie docierało w stanie
szczątkowym, czyli prawie wcale, bo daleko od okien.
Z uwagi na sporą liczbę półek oraz minimalizację kosztów muszę wybrać
świetlówki, tyle że na ich parametrach znam się tyle, co kura na pieprzu, a
tylko z grubsza wiem, o co biega, bo w domu nie używałam nigdy tego typu
oświetlenia. Podobno ze względu na zmniejszone wydzielanie ciepła lepsze są
T5 od T8. Chodzi jednak także o barwę światła czyli ilość K - czyli jaka
najlepsza do ww celów, a także do doświetlania rozsady pomidorów wiosną?
Nie oczekuję spektakularnych parametrów, byleby starczyły.

Bardzo proszę o podpowiedź (najlepiej konkretny link lub typ świetlówki),
jeśli ktoś się orientuje/stosuje/stosował.

(by XL)