Czym doświetlać?

1. Data: 2012-10-25 21:37:42

Temat: Czym doświetlać?
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam kilkadziesiąt fiołków afrykańskich, które stoją na 2 regałach
5-półkowych. Czyli 10 powierzchni do doświetlenia.
Zimą planuję doświetlać rośliny w dzień, ponieważ muszą dać sobie radę w
warunkach, w których światło z zewnątrz będzie docierało w stanie
szczątkowym, czyli prawie wcale, bo daleko od okien.
Z uwagi na sporą liczbę półek oraz minimalizację kosztów muszę wybrać
świetlówki, tyle że na ich parametrach znam się tyle, co kura na pieprzu, a
tylko z grubsza wiem, o co biega, bo w domu nie używałam nigdy tego typu
oświetlenia. Podobno ze względu na zmniejszone wydzielanie ciepła lepsze są
T5 od T8. Chodzi jednak także o barwę światła czyli ilość K - czyli jaka
najlepsza do ww celów, a także do doświetlania rozsady pomidorów wiosną?
Nie oczekuję spektakularnych parametrów, byleby starczyły.

Bardzo proszę o podpowiedź (najlepiej konkretny link lub typ świetlówki),
jeśli ktoś się orientuje/stosuje/stosował.

(by XL)

2. Data: 2012-10-25 21:46:11

Temat: Re: Czym doświetlać?
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 25 Oct 2012 23:37:42 +0200, Ikselka napisał(a):

> [...]
>
> Bardzo proszę o podpowiedź (najlepiej konkretny link lub typ świetlówki),
> jeśli ktoś się orientuje/stosuje/stosował.

Tu są zebrane właściwości T5:
http://www.lumina.sklep.pl/swietlowki-t5-nowy-standa
rd-w-oswietleniu/

Które świetlówki wybrać (vide powyższy link)??
(by XL)

3. Data: 2012-10-26 04:35:48

Od: HGW <h...@h...abuse> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2012-10-25 23:46, Ikselka pisze:

> Tu są zebrane właściwości T5:
> http://www.lumina.sklep.pl/swietlowki-t5-nowy-standa
rd-w-oswietleniu/

> Które świetlówki wybrać (vide powyższy link)??

Jeśli musisz koniecznie z tych to ja bym radził tę:
827 (2700K) - "żarówkowa",

ale w sprzedaży są świetlówki do roślin, często mają w nazwie "Flora",
np: http://www.bajcik.pl/product_info.php?products_id=27
89

4. Data: 2012-10-26 07:40:47

Od: Witek <j...@...lodz.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2012-10-26 06:35, HGW pisze:
> [...]

> 827 (2700K) - "żarówkowa",
>
> ale w sprzedaży są świetlówki do roślin, często mają w nazwie "Flora",

Ja także proponuję Ci poszukać raczej świetlówek w sklepach
akwarystycznych przykład:
http://www.rybarium.pl/swietlowka-grolux-t5.html

T5 mają mniejszą średnice od T8, a różnice w wydzielaniu ciepła są
minimalne - oba typy niestety solidnie grzeją.
Pamiętaj, że w przypadku świetlówek ich moc jest realizowana poprzez
zmianę długości - więc mocniejsze są po prostu dłuższe.
W akwariach, szczególnie tzw. holenderskich(nastawionych na hodowlę
roślin) stosuje się często zestawy świetlówek o różnych parametrach, ale
nie wiem czy masz na to miesce - przykład ze strony:
http://www.rybarium.pl/swietlowka-t5-life-glo-ii.htm

"LIFE-GLO II+ POWER-GLO = Duża energia świetlna + wysoka temperatura
barwy (efekt jasnego, zimnego światła) W celu stymulacji wzrostu
wzdłużnego roślin na drugim planie można zastosować dodatkowo świetlówkę
FLORA GLO"

Bardzo fajne efekty, także w hodowli roślin dają żarniki, ale to już
spory wydatek:
http://www.rybarium.pl/category/akwarystyka-slodkowo
dna-oswietlenie-lampy-hqi

Masz jeszcze jedną opcję - lampy LED, kontrowersyjna, ale sporo jest
tego typu prób opisanych na forach akwarystycznych, a to często są
pasjonaci potrafiący korygować parametry wzrostu roślin czy ryb kilka
razy dziennie - oczywiście w celu optymalizacji ;-)
Witek

5. Data: 2012-10-26 10:46:05

Od: Jacek <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Niedawno pytałem tu o wybór roślin do doświadczenia (pamiętasz, to się
darłaś na mnie?).
Oświetlenie miałem ze świetlówek Osram 23 W w sumie 12 sztuk i powiem
tylko tyle, że kiepsko się sprawdziło. Rośliny, nawet te naświetlane po
14 godzin dziennie były w dużo dużo gorszej kondycji, od tych rosnących
na słońcu.
Tak więc podsumowując:
1. nie licz na to, że zwykłe świetlówki domowe coś pomogą
2. licz się z poborem mocy rzędu minimum 500 W (100W na półkę)
3.
http://owocewarzywakwiaty.pl/warzywa/artykuly/a/poka
z/c/artykul/art/doswietlanie-asymilacyjne-pomidorow.
html
to poczytaj

Jacek

6. Data: 2012-10-26 15:26:28

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 26 Oct 2012 06:35:48 +0200, HGW napisał(a):

> [...]
> 827 (2700K) - "żarówkowa",
>
> ale w sprzedaży są świetlówki do roślin, często mają w nazwie "Flora",

Bardzo dziękuję wszystkim Odpowiadającym za cenne sugestie. Ponadto
znalazlam o, takie coś, moze przyda się komuś:
http://tropicjungle.blox.pl/2010/02/Doswietlanie-ros
lin.html
Czyli co - pozostaje mi już tylko znalezienie odpowiednich świetlówek :-)

PS. Do Jacka - strasznie histeryzujesz, a gdzież to ja się "darłam" na
Ciebie? Wyraziłam wątpliwość co do watpliwego efektu ze znalezieniem
odpowiednich roślin, które odbywają cały cykl w tak krótkim czasie, jak
miałeś (he he) zadany oraz co do wykonywania pracy domowej za dziecko.
O oświetleniu nie dyskutowaliśmy 333-)
(by XL)

7. Data: 2012-10-26 15:33:29

Od: Jacek <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2012-10-26 17:26, Ikselka pisze:
> PS. Do Jacka - strasznie histeryzujesz, a gdzież to ja się "darłam" na
> Ciebie? Wyraziłam wątpliwość co do watpliwego efektu ze znalezieniem
> odpowiednich roślin,
Zupełnie, jak moją ślubną Małżonką. Najpierw drze się, a jak ją
upomnieć, to mówi, że tylko "zwracała uwagę".
Miłego wieczoru
Jacek

8. Data: 2012-10-26 15:48:32

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 26 Oct 2012 17:33:29 +0200, Jacek napisał(a):

> Zupełnie, jak moją ślubną Małżonką. Najpierw drze się, a jak ją
> upomnieć, to mówi, że tylko "zwracała uwagę".
> Miłego wieczoru
> Jacek

Miłego. To może w ramach własnej satysfakcji nad moją niewiedzą doradź, czy
do zestawu oprawa_t8+świetlówka_t8+kabel+wtyczka potrzebuję czegoś tam
jeszcze typu jakies tam startery czy te inne cuda? - miej satysfakcję i
doradź, z góry dziękuję :-)

PS. A Twą Ślubną też pozdrawiam, ma baba cierpliwość :-)
(by XL)

9. Data: 2012-10-26 16:31:46

Od: Jacek <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2012-10-26 17:48, Ikselka pisze:

> [...]
> do zestawu oprawa_t8+świetlówka_t8+kabel+wtyczka potrzebuję czegoś tam
> jeszcze typu jakies tam startery czy te inne cuda? - miej satysfakcję i
Chciałaś? - Masz:

http://tinyurl.com/8n2an6d

tu jest pokazany układ zapłonowy świetlówki. Oprawa powinna mieć to już
"w sobie". Przy okazji poczytaj, jak możesz wykorzystać nadmiar światła
(to co będzie Twoim fiołkom zbywać) ;-)
Jacek

10. Data: 2012-10-26 16:47:51

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 26 Oct 2012 18:31:46 +0200, Jacek napisał(a):

> Chciałaś? - Masz:
>
> http://tinyurl.com/8n2an6d
>
> tu jest pokazany układ zapłonowy świetlówki. Oprawa powinna mieć to już
> "w sobie".

Uff, dzięki :-)

Dotarłam do "(...)Starter jest małą lampą jażeniową(...)" - oko mi się
zwichnęło i chyba dalsze czytanie odłożę na potem ;-)

W końcu wybiorę chyba coś gotowego z Allegro:
http://allegro.pl/oprawa-swietlowkowa-2x18w-belka-i2
682613472.html
wraz z:
http://allegro.pl/ShowItem2.php/itemNotFound/?item=2
226097756&title=swietlowka-liniowa-25-szt-18w-6500k-
zimna-t8-60cm
6500K chyba bedzie wystarczające, a i długość opraw idealna dla moich
regałów.
Pomnożone przez 10 będzie to trochę kosztowało, ale co tam, jeśli się nie
sprawdzi do fiołeczków, pójdzie do przyszłego budynku gospodarczego, mąż
będzie zadowolony przynajmniej ;-)

> Przy okazji poczytaj, jak możesz wykorzystać nadmiar światła
> (to co będzie Twoim fiołkom zbywać) ;-)

Apage, Satanas! - gdzieś TY mnie wysłał, jeszcze mnie Policja ścignie za
grzebanie w tym g...nie 333-)
Nie wchodzę w te "klimaty", życie jest dla mnie dostatecznie (czyt.
pozytywnie) odurzające :-)

(by XL)

choroba śliwy
Pszczoły, jesień - zima
pestkowanie owoców
pomoc w identyfikacji
ze wszystkich cudów natury poważam jedynie trawy