Re: Czym doświetlać?

Date: Fri, 26 Oct 2012 09:40:47 +0200
From: Witek <j...@...lodz.pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: Czym doświetlać?

W dniu 2012-10-26 06:35, HGW pisze:
> [...]
Podobno ze względu na zmniejszone wydzielanie ciepła
> [...]

rd-w-oswietleniu/

> Jeśli musisz koniecznie z tych to ja bym radził tę:
> 827 (2700K) - "żarówkowa",
>
> ale w sprzedaży są świetlówki do roślin, często mają w nazwie "Flora",
> np: http://www.bajcik.pl/product_info.php?products_id=27
89

Ja także proponuję Ci poszukać raczej świetlówek w sklepach
akwarystycznych przykład:
http://www.rybarium.pl/swietlowka-grolux-t5.html

T5 mają mniejszą średnice od T8, a różnice w wydzielaniu ciepła są
minimalne - oba typy niestety solidnie grzeją.
Pamiętaj, że w przypadku świetlówek ich moc jest realizowana poprzez
zmianę długości - więc mocniejsze są po prostu dłuższe.
W akwariach, szczególnie tzw. holenderskich(nastawionych na hodowlę
roślin) stosuje się często zestawy świetlówek o różnych parametrach, ale
nie wiem czy masz na to miesce - przykład ze strony:
http://www.rybarium.pl/swietlowka-t5-life-glo-ii.htm

"LIFE-GLO II+ POWER-GLO = Duża energia świetlna + wysoka temperatura
barwy (efekt jasnego, zimnego światła) W celu stymulacji wzrostu
wzdłużnego roślin na drugim planie można zastosować dodatkowo świetlówkę
FLORA GLO"

Bardzo fajne efekty, także w hodowli roślin dają żarniki, ale to już
spory wydatek:
http://www.rybarium.pl/category/akwarystyka-slodkowo
dna-oswietlenie-lampy-hqi

Masz jeszcze jedną opcję - lampy LED, kontrowersyjna, ale sporo jest
tego typu prób opisanych na forach akwarystycznych, a to często są
pasjonaci potrafiący korygować parametry wzrostu roślin czy ryb kilka
razy dziennie - oczywiście w celu optymalizacji ;-)
Witek