Do zwolennikow kary smierci

1. Data: 2004-11-15 07:12:23

Temat: Re: Do zwolennikow kary smierci
Od: "Hexenmeister" <h...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marek Krużel" <h...@g...pl> napisał w wiadomości

> mogę zrobić z tego sygnaturkę? ;)

To tylko parafraza klasyka.

HM

1. Data: 2004-11-15 17:27:08

Od: "Pyzol " <p...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

jbaskab <j...@o...pl> napisał(a):

> Jaki bezposredni związek ze zniesieniem kary śmierci miałby spadek liczby
> morderstw? Nie może to być bardziej efekt skuteczniejszej pracy policji,
> rozwoju metod śledczych i tym samym większej pewności kary?

Zwiazku bezposredniego to raczej nie ma, tak, zreszta, jak w przypadku
aktualnosci kary smierci. Faktem jest tylko, ze w spolecznosciach
niepraktykujacych kary smierci, ilosc zbrodni 1 stopnia jest mniejsza niz w
tych, ktore ja praktykuja, i ma tendencje znizkowa. Mimo to, zwolennicy kary
smierci upieraja sie, iz niesie ona ze soba element odstraszajacy.

Posredni zwiazek moze wynikac z tego, ze spolecznosc niepraktykujaca KS bierz
e na siebie wieksza odpowiedzialnosc za te jej jednostki, ktore m o g a
popelnic zbrodnie i intensywniej prowadzi wobec nich polityke prewencji:
resocjalizacji srodowisk uposledzonych spolecznie, wsrod ktorych wyrastana
wiecej przestepcow w ogole oraz potencjalnych mordercow. Wskazywalby na to
inny statystyczny fakt - zmniejszania sie ilosci przestepstw wszelkiego
rodzaju.

Bardzo rzadko kto rodzi sie morderca,ale nawet wsrod psychopatow odpowiednio
uswiadomiona spolecznosc z odpowiednio wypracowanymi instytucjami reagowania,
wykryje takich zanim popelnia zbrodnie. Ten proces zaczyna sie juz w szkole.
Dziecko o sklonnosciach do okrucienstwa rzadko umknie obserwacji uwanego i
odp. wyksztalconego nauczyciela. Dziecko molestowane i dreczone w domu tez.
Wtedy zajmuje sie nim szkolny psycholog, ktory rozpoczyna proces
diagnozowania, kieruje na badania psychiatryczne, jak rowniez bada srodowisko
rodzinne i socjalne klienta.

Wraz z nabywaniem doswiadczen, spolecznosc nieustannie doskonala narzedzia
wykrywania zagrozen, jak rowniez reagowania na nie. W tej chwili np. w
Kanadzie ruszyla wielka kampania adresowania tzw. bullyingu: emocjonalnego
znecania sie nad jednostka przez osobnikow zrzeszonych w nieformalne grupy (
grupe kolegow ze szkoly, podworka, klubu etc.), jak rowniez pojedynczych
chetnych do takiego postepowania. Zero tolerancji dla przemocy fizycznej,
praktycznie usunelo juz stosowanie jej na terenie szkoly,czy osrodkach dla
dzieci i mlodziezy.

> Czy wraz ze zniesieniem kary śmierci nie dokonano i innych zmian w kodeksie
> karnym?

Dokonano. Przede wszystkim, ustanowiono alternatywe dla KS: life without
parole. Przeciwnik kary smierci jest tak samo zbulrwerowany morderstwem, jak
jej zwolennik i bynajmniej nie uwaza,ze nie powinno byc karane!

Przede wszystkim, jednak, swiadomosc,ze nieuchronnosc kary jest
skuteczniejsza niz jej surowosc, powoduje doskonalenie pracy wszelkich
zawodowcow, ktorzy z przestepca moga miec, czy maja do czynienia: od
nauczycieli po policje i system wymierzania kar. Tzw. zero tolerancji dla
przestepstw znacznie istotniej wplynelo na fakt, iz Nowy Jork jest dzis
najmniej zagrozona przemoca metropolia w USA, niz przywrocenie kary smierci.
Wiekszosc przestepstw dokonanych z uzyciem przemocy i tak nie kwalifikuje sie
do niej. A Nowy Jork jest dzis zupelnie innym miastem niz byl 10 lat temu.
Np. uzywanie spolecznych srodkow lokomocji ( metro) jest dzis calkowicie
bezpieczne: udoskonalono system obserwacji,szybkosc reagowania, jak i ogolne
zasady zachowywania sie w metrze ( palic nie wolno nawet na peronach!). Te
ostatnie sluza egzekwowaniu pozytecznej, z punktu widzenia spolecznosci,
dyscypliny.

Oczywicie, pojawiaja sie inne problemy - np. jak cywilna spolecznosc ma
reagowac zanim pojawia sie sily porzadkowe, no, ale zycie to nie bajka:)

> No i czy na pewno jest dobre to, że jak napisałaś "system niezagrozony
> nieodwracalnoscia kary smierci jest bardziej otwarty na orzekanie o
> winie". To może w ten sposób i więcej niewinnych siedzi w więzieniach?

Moze. Ale zyja i ciagle maja szanse na zwolnienie. Np. wraz z
upowszechnieniem badan DNA,juz w kilku przypadkach udowodniono,ze skazanie
bylo tragiczna pomylka i skazanemu anulowano kare, wraz z przyznaniem
milionowego odszkodowania. Cacy? Nie, ale czlowiek zyje, zas system
ostrozniej traktuje watpliwosci.
> Wszystko to, o czym piszesz wskazywałoby własnie na surowość i konsekwencję
> prawa w Kanadzie.

Bardziej konsekwencje niz surowosc i to konsekwencje swiadomosci spolecznej,
w jak ogromnym stopniu sami wychowujemy przestepcow. Oczywiscie, i tutaj sa
przeciwnicy takiej postawy, ironicznie nazywajac jej zwolennikow "krwawiacymi
sercami". Ja swego serca z pewnoscia nie nazwalabym "krwawiacym" - w wyzej
sugerowanym sensie - ale popieram zniesienei KS, jak i dzialania prewencyjne
oraz doskonalenie pracy policji ( w co wliczam uwazny spoleczny monitoring
tej pracy).

Kaska

1. Data: 2004-11-16 23:26:17

Od: Marek Krużel <h...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mon, 15 Nov 2004 08:12:23 +0100 "Hexenmeister" <h...@g...pl>
w:<cn9kot$176g$1@news2.ipartners.pl> ma tyle do powiedzenia:

> To tylko parafraza klasyka.

bez analogii do kontekstu? ;)

1. Data: 2004-11-17 11:24:43

Od: Marek Krużel <h...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mon, 15 Nov 2004 17:27:08 +0000 "Pyzol " <p...@g...SKASUJ-TO.pl>
w:<cnaotc$ar0$1@inews.gazeta.pl> ma tyle do powiedzenia:

> [...] jak i ogolne zasady zachowywania sie w metrze ( palic nie wolno
> nawet na peronach!). Te ostatnie sluza egzekwowaniu pozytecznej, z
> punktu widzenia spolecznosci, dyscypliny.

albo po to, żeby psy się nie nudziły

> [...]
> Oczywiscie, i tutaj sa przeciwnicy takiej postawy, ironicznie
> nazywajac jej zwolennikow "krwawiacymi sercami".

proponuję opisać oba typy, a następnie zmierzyć ich udział
w populacji przestępców. fuck.

Zachowanie asertywne.
Czego i dlaczego sie boje
Link dla bluzgacza