Fenkuł

1. Data: 2014-10-28 19:09:54

Temat: Fenkuł
Od: "J." <j...@j...pl> szukaj wiadomości tego autora

Poratujcie proszę przepisami.

Lubię fenkuła i na surowo, i gotowanego.
i do ryby, i do mięsa, i do sałatek
i nawet mi ten anyz nie przeszkadza.

ale dostałam takie ilości, że ... szukam inspiracji

Nawet nie wiem, jak długo może poleżeć, bo u mnie nigdy długo nie leżał.

Podpowiedzcie w czym Wam smakuje.

--
j.

2. Data: 2014-10-28 20:44:18

Temat: Re:Fenkuł
Od: sztolec <s...@s...org> szukaj wiadomości tego autora

"J." <j...@j...pl> Wrote in message:
> [...]
>
> ale dostałam takie ilości, że ... szukam inspiracji
>
> Nawet nie wiem, jak długo może poleżeć, bo u mnie nigdy długo nie leżał.

Poczekaj aż dorośnie, one chyba jedzą sałatę i zboża. Później
normalnie, cios w głowę, wypatrosz, do środka farsz i na 2-3
godziny do piekarnika.
--
sztolec

3. Data: 2014-10-28 22:12:14

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 28 Oct 2014 19:09:54 +0100, J. napisał(a):

> [...]
>
> ale dostałam takie ilości, że ... szukam inspiracji
>
> Nawet nie wiem, jak długo może poleżeć, bo u mnie nigdy długo nie leżał.

Posiekany cieniutko, lekko zmacerowany z solą i przyrzadzony wg przepisu na
sałatkę Waldorf.

4. Data: 2014-10-29 17:22:10

Od: "J." <j...@j...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 28.10.2014 o 22:12, XL pisze:

> Posiekany cieniutko, lekko zmacerowany z solą i przyrzadzony wg przepisu na
> sałatkę Waldorf.

Nie wiem, ktory przepis na te salatke jest oryginalny.
Kiedyś (na święta) jadłam ją z rodzynkami i cynamonem
a że za cynamonem nie przepadam, i mięsem na słodko to sałatka nie
weszła do mojego menu.

No ale...anyż z cynamonem przecież się nie gryzą
hmmm...

przemyślę temat, dziękuję.

--
j.

5. Data: 2014-10-29 17:40:34

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 29 Oct 2014 17:22:10 +0100, J. napisał(a):

> Nie wiem, ktory przepis na te salatke jest oryginalny.
> Kiedyś (na święta) jadłam ją z rodzynkami i cynamonem

Pierwsze słyszę o cynamonie w sałatce Waldorf. A oto moja wersja, którą już
lata temu tu zamieściłam (w wersji fenkułowej oczywiście nie ma parzenia, a
cukru dać połowę):

1 duży seler bez zbrązowień i skorkowaceń wewnątrz (selery są
dobre na tę sałatkę tylko do pocz. lutego
2 duże lub 3 mniejsze jabłka (tylko renety lub boskop lub
landsberska)
orzechy włoskie - 7 do 10 dag
rodzynki - 5 do 7 dag (najlepiej te wielkie, jasne)
1/2 niewielkiej cytryny
majonez
śmietana kwaśna gęsta
sól, cukier

Seler obrać, włożyć do czegoś głębokiego, aby mógł być cały
zalany wrzątkiem.
Zalać go tym wrzątkiem, oczywiście, ale tylko na 1 minutę.
Odcedzić, włożyć do zimnej wody, wystudzić całkowicie. Odcedzić,
osuszyć, zetrzeć na drobniutkie wiórki-makaronik. Skropić cytryną
(zużyć wszystek sok z 1/2 cytryny), wymieszać, lekko ubić w
naczyniu.
Rodzynki umyć, sparzyć wrzątkiem w kubku, odcedzić i osuszyć w
ściereczce, wrzucić do selera.
Jabłka obrać, pozbawić gniazd nasiennych, zetrzeć na grubsze
wiórki, dodać do selera, lekko wymieszać i znowu trochę uklepać,
aby cytryna też na nie podziałała (nie pociemnieją).
Orzechy wypłukać i sparzyć jak rodzynki, osuszyć. Posiekać niezbyt
drobno, mogą pozostać większe kawałki wielkości 1/2 cm (ja robię
to krajaczem do cebuli - świetny sposób). Wsypać do reszty
składników.
Wsypać cukier (ok. 3 płaskie łyżeczki) i sól (np. 1/2 płaskiej
łyżeczki) - jak kto lubi, ale nie za dużo. Sól nie może
dominować. Sałatka ma być słodko-kwaśno-selerowa z przewagą cukru
nad kwasem.
1/2 szkl. śmietany (lub greckiego jogurtu) wymieszać z 1/2 szkl. majonezu
(ja używam
Kielecki, inne są zbyt łagodne, więc w przypadku innych można
dodać 1 łyżeczkę musztardy) i dodać do sałatki, wymieszać
dokładnie.
Przełożyć do ładnej salaterki, lekko ubić, przykryć szczelnie
folią spożywczą, wstawić do lodówki przynajmniej na 3 godziny.
Przed podaniem ładnie "rozwichrzyć" sałatkę widelcem, bo tak
ładniej wygląda.

Poza tym na pewno super byłoby coś takiego:
http://www.twardyszparag.pl/dania-glowne/lasagne-z-l
ososiem-fenkulem-i-suszonymi-pomidorami/

6. Data: 2014-10-29 19:19:28

Od: "J." <j...@j...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 29.10.2014 o 17:40, XL pisze:

> Pierwsze słyszę o cynamonie w sałatce Waldorf. A oto moja wersja, którą już
> lata temu tu zamieściłam (w wersji fenkułowej oczywiście nie ma parzenia, a
> cukru dać połowę):

nie ma parzenia czego?
sory bo nie zrozumialam.
selera czy rodzynek czy i tego, i tego?

p.s Na razie 2 fenkuły poszły :) do kapusty
a jeszcze ich tyle... :(

--
j.

7. Data: 2014-10-29 20:06:54

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 29 Oct 2014 19:19:28 +0100, J. napisał(a):

> nie ma parzenia czego?
> sory bo nie zrozumialam.
> selera czy rodzynek

No przecież zamiast selera jest fenkuł - i to jego właśnie nie parzymy, bo
to zielne jest, a nie korzeniowe warzywo :-)

8. Data: 2014-10-29 20:50:43

Od: "J." <j...@j...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 29.10.2014 o 20:06, XL pisze:

> No przecież zamiast selera jest fenkuł - i to jego właśnie nie parzymy, bo
> to zielne jest, a nie korzeniowe warzywo :-)

eeee seler z fenkułem mnie się dobrze kojarzy
Spróbuę ich połączyć... w tej sałatce :)

Dziekuję

--
j.

9. Data: 2014-10-29 20:55:36

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 29 Oct 2014 20:50:43 +0100, J. napisał(a):

> eeee seler z fenkułem mnie się dobrze kojarzy
> Spróbuę ich połączyć... w tej sałatce :)

Bardzo dobry pomysł.

> Dziekuję

Nie ma za co. Uwielbiam "gotować w głowie" - i zawsze mi się to potem w
praktyce sprawdza, jak własnie ta sałatka :-)

10. Data: 2014-10-30 11:49:25

Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

Am 28.10.2014 um 19:09 schrieb J.:
> [...]
>
> ale dostałam takie ilości, że ... szukam inspiracji
>
> Nawet nie wiem, jak długo może poleżeć, bo u mnie nigdy długo nie leżał.

Moje ulubione, to podgotowane w rosole i zapiekane żółtym serem.

Waldek

Kaczka pieczona rozpływająca się w ustach - po ikselsku :-)
Puree grochu i jabłek - do golonki (przypomnienie).
Sola pod beszamelem.
kiszenie korzenia selera
Ratunku, wegańska uczta