Fobie i lęki.

1. Data: 2003-04-12 11:03:21

Temat: Re: Fobie i lęki - tako rzecze PowerBox
Od: "Slawek [am-pm]" <sl_d[SPAM_BE]@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Amnesiac" napisał:

> A według mnie, nie. To "rozpowszechnione zjawisko" potwierdza tezę, że
> człowiek nie_jest istotą zdolną do całkowitej racjonalnej
> samokontroli. Nie podejmuję się jednak wyjaśnień konkretnych form
> zachowań.

Podejrzewam drobne nieporozumienie. Zastanawia mnie tutaj racjonalne wyjaśnienie
(psychologiczne, biologiczne, ewolucyjne, behawioralne, kognitywne czy
jakiekolwiek tego typu) nieracjonalnych zachowań człowieka. Nie chodzi mi
o zdolność człowieka do całkowitej racjonalnej samokontroli. Z tym, że jest to
niemożliwe, akurat całkowicie się zgadzam.

Czasami krytykujesz moje próby wyjaśniania wszystkiego i rzekomy redukcjonizm
przebogatej złożoności świata czy ludzkich zachowań. Jednak czasami takie
działanie - o ile doprowadza do faktycznego odkrycia sterującego określonym
zachowaniem _mechanizmu_ - pozwala rozwiązać jakiś konkretny, trapiący
człowieka problem. W tym właśnie miejscu mam nadzieję dokopać się "prawdziwych"
przyczyn nieracjonalnego na pozór lęku przed wystąpieniami publicznymi.
Albo dostać namiary na gotowe opracowania, które doskonale te zagadnienie
opisały.

Pozdrawiam.

--
Sławek

1. Data: 2003-04-12 11:10:56

Od: Marsel <Marselon@p_czta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Amnesiac:

> [...]
> człowiek nie_jest istotą zdolną do całkowitej racjonalnej
> samokontroli. Nie podejmuję się jednak wyjaśnień konkretnych form

a mi przyszlo do glowy ze jest to zjawisko szczatkowe, w zaniku, czy
cos takiego, mieszaja sie i okolicznosci wystepowania i mechanizmy..
czesto przeciez u tych samych ludzi. (przy zalozeniu ze to
w jakijs przynajmniej mierze "mechanizmy")
jesli traktowac, ze leki sa z grupy postawowych funkcji psychicznych,
czyli "wbudowanych".. jesli sie ich nie uzywa zbyt czesto, to mysle ze
to kwestia czasu kiedy przestana dzialac precyzyjnie i skutecznie na
kazde ..wywolanie. Wezmy pod uwage ze dosc znaczaco i raptownie
zmienia sie nasze srodowisko, dostosowaniu wiec musza ulec tez pewne
nasze powiazania ze srodowiskiem. moze zanik, moze modernizacja
i stad pozorny balagan, trudno o wyodrebnienie jakis jasnych zasad...
ale moze co poszukam jeszcze poza swa glowa
--
Marsel

1. Data: 2003-04-12 11:15:07

Od: Marsel <Marselon@p_czta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Slawek [am-pm]:

> [...]
> o zdolność człowieka do całkowitej racjonalnej samokontroli. Z tym, że jest to
> niemożliwe, akurat całkowicie się zgadzam.

no ale czy na pewno nieracjonalne dzialania maja racjonalne
wytlumaczenie???

--
Marsel

1. Data: 2003-04-12 11:26:34

Od: "Slawek [am-pm]" <sl_d[SPAM_BE]@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Marsel" napisał:

> [...]
> czesto przeciez u tych samych ludzi. (przy zalozeniu ze to
> w jakijs przynajmniej mierze "mechanizmy")

Cały czas mówimy o lęku związanym z wystąpieniem przed większym
audytorium? Jeśli tak, to się z tym nie zgodzę. Według mnie ten lęk jest
bardzo dokładnie skrystalizowany - wręcz wyjątkowo precyzyjny.
Trudno więc mówić o "mieszaniu okoliczności i mechanizmów".

> [...]
> i stad pozorny balagan, trudno o wyodrebnienie jakis jasnych zasad...
> ale moze co poszukam jeszcze poza swa glowa

Tu bym się z Tobą zgodził, oczywiście jeśli chodzi o wszystkie inne
fobie, te mniej powszechne. Bo jaki sens jest w tym, że jedna fobia
występuje w 25% populacji, a inna w 10%. Na kogo popadnie, na
tego bęc? Coś się psuje w mechanizmach, przebudowuje, gdyż - jak
to podkreślasz - samo środowisko człowieka gwałtownie się zmienia.

--
Sławek

1. Data: 2003-04-12 11:29:05

Od: Amnesiac <amnesiac_wawa@_zero_spamu_poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 12 Apr 2003 13:03:21 +0200, "Slawek [am-pm]"
<sl_d[SPAM_BE]@gazeta.pl> wrote:

> [...]
>o zdolność człowieka do całkowitej racjonalnej samokontroli. Z tym, że jest to
>niemożliwe, akurat całkowicie się zgadzam.

Oczywiście masz rację.

> [...]
>przyczyn nieracjonalnego na pozór lęku przed wystąpieniami publicznymi.

Nie ma sporu między nami w tej kwestii. Sam chętnie zapoznam się z
naukowym wyjaśnieniem opisywanego fenomenu. Słusznie zauważyłeś, że
krytykuję Cię nieraz za "próby wyjaśniania wszystkiego" w jeden
określony sposób. Nie znaczy to, że ten "określony sposób" nie może
być użyteczny w różnych sytuacjach. Jestem też przekonany, że
zagadnienie "wystąpień publicznych" można opisywać i wyjaśniać w
sposób inny niż naukowy. Różnorodność świata przejawia się m.in. w
różnorodności ich opisów.

Amnesiac

1. Data: 2003-04-12 11:29:33

Od: "Slawek [am-pm]" <sl_d[SPAM_BE]@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Marsel" napisał:

> no ale czy na pewno nieracjonalne dzialania maja racjonalne
> wytlumaczenie???

Ależ oczywiście, drogi Watsonie! ;-)))

Podaj ze trzy przykłady nieracjonalnych zachowań człowieka,
jest duża szansa, że z którymś z nich racjonalnie się rozprawię.
Jeśli mi się nie uda, poproszę o kolejny zestaw pytań. :-)))

--
Sławek

1. Data: 2003-04-12 11:38:40

Od: Amnesiac <amnesiac_wawa@_zero_spamu_poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 12 Apr 2003 13:29:33 +0200, "Slawek [am-pm]"
<sl_d[SPAM_BE]@gazeta.pl> wrote:

>Podaj ze trzy przykłady nieracjonalnych zachowań człowieka,
>jest duża szansa, że z którymś z nich racjonalnie się rozprawię.
>Jeśli mi się nie uda, poproszę o kolejny zestaw pytań. :-)))

Doskonały Racjonalista potrafi racjonalnie wyjaśnić dosłownie każde
zachowanie człowieka. Jeśli czegoś w aktywności Kowalskiego nie
rozumie, tłumaczy to (racjonalnie, a jakże) ciemnotą Kowalskiego. :-)

Na wszelki wypadek powiadam: żadna to aluzja do Ciebie. :-)

--
Amnesiac

1. Data: 2003-04-12 11:47:53

Od: "Slawek [am-pm]" <sl_d[SPAM_BE]@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Amnesiac" napisał:

> [...]
> rozumie, tłumaczy to (racjonalnie, a jakże) ciemnotą Kowalskiego. :-)
>
> Na wszelki wypadek powiadam: żadna to aluzja do Ciebie. :-)

Eee, chyba poznałeś mnie na tyle, że nie potrzebowałeś dodawać
tego "wszelkiego wypadku".

Na wszelki wypadek napiszę, że nie miałem na myśli aż tak banalnych
wyjaśnień zachowań Kowalskiego. :-) Wyjaśnić czyjeś głupie zachowanie
jego głupotą to każdy głupi potrafi.

No niestety :))))))

--
Sławek

1. Data: 2003-04-12 11:49:00

Od: Marsel <Marselon@p_czta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Slawek [am-pm]:

> Ależ oczywiście, drogi Watsonie! ;-)))

phi. sam zuwazylem ze wyrazilem sie troche nieprecyzyjnie, ale nei
chce misie silowac z ta mysla i ja tu wyluszczac w calej okazalosci.
;)
to moze tak:
one/ "racjonalna rozprawa" nie bardzo sobie poradzi z czyms czego
zmysly (i rozumek przez to) nie obejmuje, a co przeciez byc moze
(plus jest taki ze ta droga mozna podpatrzec te "tajemnice", ale czy
od razu wyjasnic? pycha przez pana zdaja sie przemawiac, bo o
ignorancje nie posadzam ;)
two/ auto-racjonalne podejscie do sprawy to troche jak
usprawiedliwianie sie - zawsze znajdzie sie sposob ;)

> Podaj ze trzy przykłady nieracjonalnych zachowań człowieka,
> jest duża szansa, że z którymś z nich racjonalnie się rozprawię.

no cos pan, nie bede sie tu obnazal ;)

1. Data: 2003-04-12 11:52:30

Od: "Slawek [am-pm]" <sl_d[SPAM_BE]@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Marsel" napisał:

> no cos pan, nie bede sie tu obnazal ;)

Przecież nie musisz się obnażać, napisz coś o Kowalskim. ;-)

--
Sławek

test
prosba o pomoc w poszukiwaniu materialow
Schizofrenia - relacja
bibliografia a strony internetowe
metoda silvy