GOLONKA

1. Data: 2001-11-20 10:13:58

Temat: GOLONKA
Od: "KALIGULA" <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Bardzo chciałbym poraz pierwszy zrobić sam wyśmienitą golonkę, czy możecie
mi w tym pomóc???
Proszę o przepisy na tą pyszną rzecz :)
Tom.

1. Data: 2001-11-20 10:35:13

Temat: Re: GOLONKA
Od: "Mabu" <m...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "KALIGULA" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
> Bardzo chciałbym poraz pierwszy zrobić sam wyśmienitą golonkę, czy możecie
> mi w tym pomóc???
> Proszę o przepisy na tą pyszną rzecz :)
> Tom.
Cześć !!!
Ja ostatnio zrobiłem ją tak.
Golonkę około 1,2 kg wyczyściłem szczoteczką pod bieżącą wodą następnie na
dużym ogniu i małej ilości oleju obsmażyłem z każdej strony (około 5 minut
cała) następnie wrzuciełem do gara z wodą i dodałem wszelkie ziele jakie
miałem pod ręką czyli marchew, pietruszkę, kalarepkę, por, natkę pietruszki
liść kapusty, liść laurowy pieprz czarny w ziarenkach i wegetę. Całość
gotowałem około 1,5 godziny aż mięsko zaczeło odchodzić od kości.
Nie chwaląc się mojej żonie bardzo smakowało a z wywaru na drugi dzień
miałem pyszny barszczyk biały z ziemniakami.

Mariusz Buchliński
www.cyfrokom.prv.pl

1. Data: 2001-11-20 10:44:48

Od: AgataW <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

"KALIGULA" <k...@g...pl> wrote:

>Bardzo chciałbym poraz pierwszy zrobić sam wyśmienitą golonkę, czy możecie
>mi w tym pomóc???
>Proszę o przepisy na tą pyszną rzecz :)

Z grupy :

"2 golonki, liść laurowy, ziele amgielskie, pieprz, chili, sól.
Włożyć golony do wrzącego wywaru i gotować około 2 godzin.
Potem wyjąć i
wystudzić.
Zaprawa:
1/2 do 1 szklanki piwa
na każdą golonkę: 1 łyżka miodu, 1 łyżka octu winnego, 1 łyżka
musztardy z
gorczycą, płaska łyżeczka grznulowanego czosnku (uważam że to
za mało i po
co granulowany?), trochę warzywka, pieprz, majeranek, rozmaryn, kminek,
trochę oliwy. Wymieszać składniki, golonę ponacinać,
zamacerować i piec w
piekarniku około 40 min." Mirek

"moj maz robi golonke tak: Wrzuca sie golonke do wody z
warzywami typu marchew i korzen pietruszki, dodaje troche jakiejs
przyprawy rosolowej typu:Wegeta, Kucharek, albo sproszkowanego
bulionu i gotuje sie, gotuje, gotuje, gotuje... az golonka bedzie
bardzo miekka, ale jeszcze nie odchodzaca od kosci. Na samym
koncu dodaje sie troche pieprzu i soli. Mozna wrzucic ze 2
filizanki kapusty kiszonej to od razu zrobi sie pycha kapusniak. Po
ugotowaniu golonke wyjmuje sie i nieco studzi a nastepnie obsmaza
w niewielkiej ilosci oleju, aby skorka zbrazowiala (uwaga,
tluszcz pryska!). Zamiast obsmazac mozna podobno podpiec." Ewa

"W zależności od ilości osób kupujemy po jednej golonce z
kością na twarz - jeśli sami faceci to pow 1 kg sztuak, jeśli dla
kobiet to ok. 70 dag :) Do tego potrzbna będzie brytfanna, pół
litra piwa, ok. kilograma kapusty kiszonej, średnio kwaśnej,
kilka śliwek suszonych, parę suszonych grzybków, poza tym
standardowo, sól i pieprz oraz ziele ang. pieprz ziar. czar ?:) i liście
laurowe zwane bobkowymi. Grzybki zaparzamy, po wsytudzeniu
kroimy na kawałki, wywar zostawiamy, śliwki kroimy na kwałki,
jeśli kapusta jest bez marchewki dobrze byłoby utzrć ze dwie
dorodne, no i jeszcze odrobina kminku :) Golonkę obsmażamy na ostrym
ogniu ( oczywiście w tłuszczu :), zdejmujemy zpatelni i
wystudzamy ( pzrepis czasochłonny ale wiecie jak to jest - no payn no
fun - lub jak mówią narciarze ekstremalni do or die :)))).
Następnie lasujemy - dla niewtajemniczony "uwalniamy z kości"
golonkę, zwijamy ją ( taka jakby rolada - BTW można ten środek
roladki czymś wysmarować lub faszerować - czemu nie?:) - jak jak
pamiętam wysmarowałem musztardą ). Po zwinięciu spinamy
szpikulcami lub zwijamy nićmi spożywczymi - to nie znaczy takimi, które
można jeść :) - poczym ponownie pogrzewamy tłuszczyk na patelni
( zdecydowanie swojski smalec lub tłuszcz wytopiony z wędzonego
boczku :), smażymy na tym tłuszczu golonkę ( a będąc dosłownym
roladkę naszą :), po ostrym przesmażeniu podlewamy piwem,
wyjmujemy mięcho nasze powszednie, wrzucamy grzybki, śliwki i
marchew, wlewamy resztę piwa o ile jeszcze jakaś reszta została :),
zagotowujemy i wyłączamy gaz ( prąd ?:). Do brytfanki na dno
wykładamy równą warstwę kapusty, zalewamy ją "sosem" piwnym z
patelni, wkłdamy koszyczek z zielem ang., piprzem czar ziar oraz
liściem bobkowym, dodajemy kminku, układamy na tym golonki,
delikatnie je solimy i pieprzymy. Przykrywamy i wstawiamy do
piekarnika ( ok. 250 st. ), co jakiś czas dolewamy ubytek płynu ( wg.
uznania ). Jak już ocenisz, że goloneczkja będzie ok. za 30
min. to wody dolej tylae aby cała został wchłonięta lub
wyparowana. W ten sposób mamy golonkę + przystawkę ( kapusta kiszona ) -
można jeszcze do tego podać ziemniaczki ale po co się opychać
?:) Ja moej piekłem ok 6 h." Ostry

"Oto przepis na pawdziwa golonke po bawarsku (bayerische
Schweinhaxe): 2 tylne golonki po ok. 0,8 - 1 kg. sol, bialy pieprz 30
g smalcu 1/4 litra goracej wody 1 cebula 1 lisc bobkowy 2
gozdziki 2 jagody jalowca 1/8 l ciemnego piwa, np. porteru zasmazka
ze smalcu i maki Golonki oczyscic i ostrym nozem ponacinac
skorki w ukosna kratke. Obficie posolic i popieprzyc. W brytfannie
roztopic smalec i obsmazyc w nim golonki. Podlac 1/8 l. wody.
Cebule obrac i przeciac na pol. Jedna polowe naszpikowac
gozdzikami, druga kawlkami liscia bobkowego. Wlozyc do bratfanny wraz
z kawalkami jalowca. Piec golonki ok. 2 godz. w piecu o temp.
200 stopni C. podlewajac od czasu do czasu woda. Po godzinie
pieczenia opedzlowac golonki piwem, dzieki czemu uzyskamy
chrupiaca skorke. Po upieczeniu wyjmujemy golonki z brytfanny, sos z
dna brytfanny przecedzamy przez sito i nieco zageszczamy
zasmazka. Sos podajemy do golonki w sosjerce." Mariusz Marczak

1. Data: 2001-11-20 11:16:28

Od: "batory" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ja robię wyłącznie wg przepisu pana Wladyslawa Losa w piwie, jest
przewspaniala. Przepis jest pod adresem
http://www.kuchnia.3miasto.pl/6794.htm , ja robię tylko taką modyfikację iż
przed pieczeniem lekko golonkę obgotowywuję - wtedy łatwo można naciąć te
kratki na skórce.
Pozdrawiam - Agnieszka

Użytkownik KALIGULA <k...@g...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:9tdade$k42$...@n...tpi.pl...