Gruszki z bezą (P)

1. Data: 2002-10-23 07:07:23

Temat: Gruszki z bezą (P)
Od: zGosiula <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Składniki:
masło do posmarowania foremki
4 duże, dojrzałe lecz twarde gruszki
1 cytryna
400 ml czerwonego wina (można zastąpić wodą)
25 dkg cukru pudru
1/4 łyżeczki cynamonu
2 biłaka z dużych jajek
1/4 łyżeczki esencji waniliowej
2,5 dkg płatków migdałowych troszkę cukru pudru do posypania

Rozgrzewamy piekarnik do 220 st. Płytką foremkę smarujemy masłem (musi
być na tyle duża, by zmieściły się na niej przekrojone na pół gruszki).
Do garnka (szerokiego, by te gruszki również tutaj się zmieściły)
wyciskamy sok z cytryny. Dodajemy wino (wodę), wsypujemy 6 łyżek cukru i
cynamon. Doprowadzamy do wrzenia, skręcamy gaz i gotujemy na maym ogniu.
Gruszki obieramy, kroimy na pół i usuwamy gniazdka nasienne. Wkładamy do
bulgoczącego wina i gotujemy 10 minut, aż zmiękną. Od czasu do czasu
polewamy sosem.
Z białek ubijamy pianę na sztywno (ale nie zupełnie na "sucho").
Dodajemy resztę cukru i esencję waniliową wciąż ubijając, aż piana zrobi
się lśniąca i gęsta.
Wyjmujemy ostrożnie gruszki, odsączamy i układamy na blaszce przecięciem
w dół. Na wierzch każdej układamy nieco piany i posypujemy płatkami
migdałowymi a na koniec oprószamy cukrem pudrem. Pieczemy na środkowej
półce piekarnika 5 minut, aż bezy się zrumienią.
Wino z cukrem doprowadzamy do wrzenia i odparowujemy, aż utworzy się
gęsty syrop. Przelewamy do dzbanuszka.
Ostrożnie przekadamy gruszki na talerzyki, uważając, żeby bezy się nie
ześlizgnęły. Polewamy przygotowanym syropem.

Zamiast gruszek można użyć twardych jabłek deserowych, brzoskwiń lub
plastrów świeżego ananasa.

--
Gosia
wywal "brzydkie" mailto: zgosiula(at)poczta.onet.pl

1. Data: 2002-10-23 09:44:31

Temat: Piegus bez piegow (z opisem produkcji) - chyba [P]
Od: g...@a...net (Gosia Jurczyszyn) szukaj wiadomości tego autora

Moj mi wczoraj strasznie pozazdroscil kuchennego szalenstwa i reklamowke
orzechow postanowil w jakim kawalku spozytkowac sam. Zrobil ciacho, ktore
wlasnie pogryzam i ktore naprawde bardzo dobre wyszlo:)
Trzeba wiedziec, ze moj umie tylko pieguska wyprodukowac, takiego z makiem.
Tu makiem byly orzechy wloskie, ubite na kawalki i kawaleczki tluczkiem do
miesa przez szmatke. Takich orzechow trzeba miec stara szklanke, taka na
cwierc litra. Kubki teraz tyle maja niektore:)
Zaczal od masla, ktorego kostke rozpuscil w garnuszku. Potem dowalil do tego
szklanke cukru, wymerdal. Dolozyl szklanke maki, wymerdal, potem 1,5
lyzeczki proszku do pieczenia (bo lyzeczka to mu sie wydawalo za malo, a
zreszta przeczytal przepis na odwrocie torebki i poczul sie zmacony. Chcial
nawet dac wiecej, w przepisie owym bylo bowiem trzy lyzeczki, ale mu nie
pozwolilam, dr. Oetker nie bedzie mojemu fantazji blokowal...) Dolozyl
szklanke jajek (na sztuki nie mam pojecia. Nie wiem, nie liczylem -
odpowiedz autora), znow wymerdal. Na koncu dolozyl szklanke orzechow
tluczonych, wlal calosc do blachy wysmarowanej maselkiem i posypanej bulka
(bo to dosc plynne wychodzi, mikserem mozna bez obawy), wstawilismy do
piekarnika. Pieklo sie okolo 40 minut w temperaturze nie wiemy jakiej, bo
ten piekarnik, ktory mamy do dyspozycji, nie ma ani termometru, ani
instrukcji obslugi, gdzie by te cyferki przy pokretle byly opisane. W skali
od 1 do 8 ciacho zaczynalo od 6, potem przeszlo na 5, by ostatnie 10 minut
pracowac na 3:)))
Pachnialo pieknie i juz wczoraj troche zostalo podzarte, mimo pory
niekonsumpcyjnej (23.30). Dzis tez juz troche poszlo:)
A ciacho robi sie piegowate, przez te drobinki orzechow, ale to ponoc nie sa
TE piegi:)
smacznego
Gosia
PS Ciacho jest rehabilitacja za zupke pomidorowa bez roznych, ktorej metode
produkcji moj zapomnial na smierc.

dzień dobry ...... mam nadzieję że będzie
Olej/ oliwa
Królik na biało (P)
Pizza z pieczarkami
Zmywarka BOSCH