Grzyby grzybobranie

11. Data: 2003-10-03 15:30:52

Temat: Re: Grzyby grzybobranie
Od: "calvi" <c...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Za jakiś miesiąc zobaczymy,
kto tu jeszcze fun(gi)kcjonuje.

POZDRAWIAM calvi

12. Data: 2003-10-03 15:35:14

Temat: Odp: Grzyby grzybobranie
Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Marzenna Kielan <m...@s...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:blk3p2$9ed$...@a...news.tpi.pl...

> i jadłam też coś > dziwnego, co nazywane jest "szmaciakiem". Ten grzyb
przypomina bardziej taką > pomarszczoną gąbkę leżącą na mchu. Na pewno nie
wzięłabym go do ręki, gdybym
> zbierała sama. Jak poleży trochę w solance jest po prostu pyszny. Kroi się
> go na chleb z masłem tak jak pomidory czy żółty ser :) Niestety nie mam >
pojęcia jaką to może mieć nazwę łacińską. Może Ty Jaunusz wiesz?

Szmaciak gałęziasty - Sparassis crispa.
Smaczny grzyb jadalny. Ma zapach korzenny i orzechowy smak.
Bywaja okazy ważące do 6 kg!!! :-)
Nie jestem tego pewien, ale gdzieś mi sie o uszy obiło, ze ten grzyb jest
pod ochroną! I nie jestem pewien czy nie powinnas mieć wyrzytów sumienia z
powodu przestepczego obżarstwa :-)))
Pozdrawiam :-)
Janusz

13. Data: 2003-10-03 17:25:29

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

Serdecznie radze wszystkim nie jesc grzybow, ktorych sie nie zna.
Nawet, jezeli porownalo sie z obrazkiem w atlasie i wyglada taki na
jadalny. Czy tez ktos na grupie pisze, ze jadalny. Wlasciwy sposob, to
byc wprowadzonym w arkana sztuki grzybiarskiej przez kogos, kto
na grzybach sie zna. I nie wystarczy tu jedna wycieczka do lasu.

Oprocz grzybow jadalnych i trujacych jest spora grupa grzybow tzw.
jadalnych warunkowo. Mozna je jesc, ale dopiero po odpowiedniej
obrobce.

I podstawowa rzecz - nauczyc sie rozpoznawac muchomora
sromotnikowego. To jest najsilniej trujacy grzyb w Polsce i wlasciwie
wszystkie przypadki zatruc smiertelnych (no, moze prawie wszystkie?)
sa za jego sprawa.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

14. Data: 2003-10-03 18:01:05

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> go na chleb z masłem tak jak pomidory czy żółty ser :) Niestety nie mam
> pojęcia jaką to może mieć nazwę łacińską. Może Ty Jaunusz wiesz?
:)
u nas ten grzyb nazywaja 'krowia morda'
w smaku przypomina rozgotowanego kalafiora
:)
z pozdrowieniami i usmiechami
_hehehe

--
Zaloz prywatne forum:
http://forum.onet.pl

15. Data: 2003-10-03 18:15:18

Od: "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Katarzyna Tkaczyk <k...@e...com.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:blk38f$li2$...@n...news.tpi.pl...

> Użytkownik Janusz Czapski <j...@t...pl> w wiadomości do grup
> dyskusyjnych napisał:blk2rg$k7o$...@n...news.tpi.pl...

chropowata,
> tak
>
> No to ja teraz grzcznie pójdę do ogródka i zobaczę co tam rośnie.

Moje purchawki nie mają nóżek. Znaczy się tęgoskór u mnie rośnie. Nie będzie
jajecznicy :(
--
Pozdrawiam, Kaśka

16. Data: 2003-10-03 18:35:34

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> I podstawowa rzecz - nauczyc sie rozpoznawac muchomora
> sromotnikowego.

Po co ???
Żaden grzyb jadalny nie jest do niego podobny.

Pozdrawia boletus

17. Data: 2003-10-03 19:02:04

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"boletus" <b...@o...pl> wrote in message news:blkfj4$5mu$1@atlantis.news.tpi.pl...

> Po co ???
> Żaden grzyb jadalny nie jest do niego podobny.

Jak ktos jest grzybiarz, tak jak Ty, to faktycznie.
Ale to po prostu znaczy, ze nauczyles sie rozpoznawac.
Niestety sa ludzie, ktorzy nie rozpoznaja i stad sa
przypadki zatruc. A mlode muchomory sromotnikowe
i mlode pieczarki sa w jakims stopniu podobne.

Pozdrowienia,
Michal

18. Data: 2003-10-03 20:35:50

Od: j...@c...pl (Jan P. Ciecinski) szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> pod ochroną! I nie jestem pewien czy nie powinnas mieć wyrzytów sumienia z

Zgodnie z najnowszym rozporządzeniem Ministra Ochrony Środowiska
(http://www.lkp.org.pl/prawo_html/rozporzadzenie_ros
liny_chronione_2001.htm
), wszystkie gatunki grzybów wielkoowocnikowych są objęte ochroną gatunkową
częściową, a wymienione poniżej ochroną ścisłą: ...
ciąg dalszy na mojej stronie.

--
Pozdrawiam, Jan
http://members.chello.pl/j.ciecinski

--
Zaloz prywatne forum:
http://forum.onet.pl

19. Data: 2003-10-03 20:49:50

Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Jan P. Ciecinski <j...@c...pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:035701c389ed$e7a2b380

> ), wszystkie gatunki grzybów wielkoowocnikowych są objęte ochroną
gatunkową
> częściową, a wymienione poniżej ochroną ścisłą: ...
> ciąg dalszy na mojej stronie.

No to dobrze mi się zapamiętało. :-) Szmaciak gałęziasty - pod ścisłą
ochroną.
Pozdrawiam ;-)
Janusz

20. Data: 2003-10-03 21:06:38