Jak dlugo rozklada sie ludzkie cialo?

1. Data: 2002-07-09 21:19:05

Temat: Jak dlugo rozklada sie ludzkie cialo?
Od: zuko / Shark von Cygnus <shark at post.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam.
Wlasnie sobie ogladalem program o anatopomologach (moglem sie pomylic
przy pisaniu ;)). No i ciagle tam pokazuja ciala ekshumowanych ludzi.
I zaskoczylo mnie to, ze po nawet kilku latach sa one zachowane w
dobrym stanie. Myslalem, ze cialo ludzkie szybciej sie rozklada. No i
chcialem Was zapytac, ile czasu musi minac, aby ludzkie cialo sie
doszczetnie rozlozylo, tak do kosteczek?

P.S. Nie, nie planuje nikogo ukatrupic ;) Ot, po prostu taka
ciekawosc.

--
zuko / Shark von Cygnus
e-mail: shark at post.pl; http://www.zuko.prv.pl - wyciszanie wiatraków

"Dla podkreślenia wagi moich słów Siłacz palnie pięścią w stół."

2. Data: 2002-07-09 21:26:23

Temat: Re: Jak dlugo rozklada sie ludzkie cialo?
Od: "Krzysztof Pujdak" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> No i
> chcialem Was zapytac, ile czasu musi minac, aby
> ludzkie cialo sie
> doszczetnie rozlozylo, tak do kosteczek?

To zalezy od warunkow np. wilgotnosci gleby, ilosci roznych drobnoustrojow
itp. itd.
Wg podrecznika medycyny sądowej do rozkladu czesci miekkich dochodzi po
uplywie 3-5 lat, natomiast zupelne zeszkieletowanie (rozpad sciegien,
chrzastek, wiezadel) trwa 5-10 lat.
Jezeli zwloki pozostawione zostaja na wolnym powietrzu, proces ten skraca
sie do ok. 2 lat.
pozdrowienia
Krzysztof

3. Data: 2002-07-09 21:36:45

Od: "TomeK." <t...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "zuko / Shark von Cygnus" <shark at post.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> doszczetnie rozlozylo, tak do kosteczek?
>
> P.S. Nie, nie planuje nikogo ukatrupic ;) Ot, po prostu taka

anatomopatolog
to za leży od warunków w których ciało leży

4. Data: 2002-07-10 08:03:40

Od: "Ewa" <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> chcialem Was zapytac, ile czasu musi minac, aby ludzkie cialo sie
> doszczetnie rozlozylo, tak do kosteczek?

nie pamietam niestety autora, ale jest ksiązka pt. "trup" jest tam dokladny
opis tego, co dzije sie z ciałem po smierci, w jakim czasie, dlaczego itp.
jak umiesz to sobie te ksiązkę odszukaj
Ewa

5. Data: 2002-07-10 10:44:41

Od: "Tomek" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> nie pamietam niestety autora, ale jest ksiązka pt. "trup" jest tam
dokladny
> opis tego, co dzije sie z ciałem po smierci, w jakim czasie, dlaczego itp.

Szczerze polecam, są tam rowniez stadia kolonizacji rozkladanego ciała przez
grzybby i owady - ciekawe rzeczy mozna sie dowiedziec...

Tomek

6. Data: 2002-07-10 12:53:12

Od: "Ewa" <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Szczerze polecam, są tam rowniez stadia kolonizacji rozkladanego ciała
przez
> grzybby i owady - ciekawe rzeczy mozna sie dowiedziec...
>
> Tomek

a autora pamietasz moze?
Ewa

7. Data: 2002-07-10 13:04:52

Od: "Tomek" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> a autora pamietasz moze?
> Ewa

Nie wiem czy to ta ksiazka, ale...

Louis-Vincent Thomas
Trup. Od biologi do antropologii

wydawnictwo: Ethos

ISBN: 83-85268-93-6

nie ma zdjecia okladki, a wtedy bym skojarzyl

8. Data: 2002-07-11 09:12:57

Od: "Adamus" <a...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Na zachodzie jest normą balsamowanie ciał, dlatego są w tak dobrym stanie po
wielu nawet latach. Czasami moze dojsc do samoistnego zakonserwowania
ciala - np. mumifikacji, gdy grob jest suchy, gdy cialo lezy w torfie, gdy
ulegnie zmydleniu (w kontakcie z wodami gruntowymi bogatymi w sole wapnia)
itp.

Nara,

AB

Użytkownik zuko / Shark von Cygnus <shark at post.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:i...@4...com..
.

9. Data: 2002-07-11 09:14:13

Od: "Adamus" <a...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Na okladce jest pokazane cwiartowanie zwlok - czyli pogrzeb w Tybecie, gdzie
cialo rzucza sie na pastwe scierwojadow a nie grzebie.

Nara,

AB

Użytkownik Tomek <t...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:aghbdh$qmj$...@n...tpi.pl...

10. Data: 2002-07-11 10:15:56

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 11 Jul 2002, Adamus wrote:

> Na zachodzie jest normą balsamowanie ciał, dlatego są w tak dobrym stanie po
> wielu nawet latach. Czasami moze dojsc do samoistnego zakonserwowania

moja propozycja, moze dajmy pokoj z tym tematem albo stworzyc grupe
pl.sci.tanatologia

P.
----
Piotr Kasztelowicz <P...@a...torun.pl>