Jak się robi Śliwowicę ?

81. Data: 2004-01-08 00:51:42

Temat: Re: Jak się robi Śliwowicę ?
Od: "Moon" <r...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dirko <d...@w...pl> wrote:
> W wiadomości news:bte22v$n47$1@atlantis.news.tpi.pl jolaB

> Hejka. Ja jestem właśnie na etapie kupażowania nalewek. ;-)

No właśnie, "nalewek" bo śliwki zalane spirytem to nie śliwowica, to
najwyżej nalewka.
śliwowicę, trzeba destylować!
albo po prostu 'pędzić',
;)
moon

82. Data: 2004-01-08 10:25:59

Od: Anna Kowalska <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 7 Jan 2004 14:06:11 +0100, "Dirko" <d...@w...pl>
wrote:

>P.S. Wobec zaskakująco pozytywnych rezultatów produkcji prototypowej nalewki
>tarninowej metodą przyśpieszoną organizuję wkrótce kolejną ekspedycję nad
>Bug po owocki tarniny. :-)

A do tej nalewki to dawałeś świeżutką tarninę, zmrożoną tarninę
czy ususzoną tarninę i czy coś oprócz tarniny? No chyba że to
tajemnica twórcy...

Pozdrawiam,
Anka

83. Data: 2004-01-08 15:59:51

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:4rbqvvk6la5l7c44brcrr5jqogpqj9du0f@4ax.com Anna Kowalska
<a...@p...onet.pl> napisał(a):

> A do tej nalewki to dawałeś świeżutką tarninę, zmrożoną tarninę
> czy ususzoną tarninę i czy coś oprócz tarniny? No chyba że to
> tajemnica twórcy...

Hejka. Tarnina była prosto z krzaka, ale oczywiście już przemarznięta,
bo została zebrana w ostatnią niedzielę ubiegłego roku (28 XII 2003). Jak
napisałem nalewka jest prototypowa, bo robiona bardzo szybko. Ciekaw byłem
jak będzie smakować, bo nalewki śliwkowe mi zupełnie nie podchodzą. :-(
Okazało się, że po opłukaniu owocków tarniny było około 2/3 słoika 0,9 ltr.
Wsypałem kilka łyżeczek cukru i postawiłem na kaloryferze. Po dwóch dniach
rozczarowany tym, że tarnina nie puszcza soku (może dlatego, że nie nakłułem
owocków), wlałem do słoika przegotowaną wodę (na równo z owocami) i słoik
wrócił na kaloryfer. Po trzech dniach oczekiwania z obawy, że zawartość
słoika zapleśnieje czy skiśnie rozgniotłem owoce i zamiast oczekiwanego soku
w słoiku zrobiła się marmelada. :-( Trzeba było działać zdecydowanie -
zalałem ten klajster około 400 ml. rozcieńczonego spirytusu (do 0,5 ltr
spirytusu ze sklepu dolałem pół szklanki wody) - zrobił się płynny i zajął
półtora słoika. :-) Wytrzymałem chyba ze cztery dni (często mieszając) i
przefiltrowałem tę breję przez młyńską gazę do butelki. Wyszło za mocne, ale
ciekawe w smaku. Żeby osłabić dolałem szklankę wody do wytłoków i ponownie
przefiltrowalem. Było zbyt wytrawne, to dosypałem do butelki kilkanaście
rodzynek i sam nie wiem dlaczego suszoną morelę (pewnie dlatego, że była w
zasięgu wzroku i rąk) i teraz z bardzo rzadka degustując, poczekam do
wiosny, co z tego wyjdzie.
Pozdrawiam oczekująco Ja...cki

84. Data: 2004-01-08 16:53:01

Od: "Dziadek" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W news:btjupo$lgc$1@korweta.task.gda.pl,

--
Pozdrawiam czkająco, Dziadek

85. Data: 2004-01-09 09:39:55

Od: Anna Kowalska <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 8 Jan 2004 16:59:51 +0100, "Dirko" <d...@w...pl>
wrote przepis na prototypową nalewkę:

> Hejka. Tarnina była prosto z krzaka, ale oczywiście już przemarznięta,
(...) (aż szkoda ciąć :))

A toś mnie ubawił, świetny przepis :)))
To ja jestem cierpliwsza, ale zalewałam suszone owoce, właśnie
zdałam sobie sprawę że mija im 6-ty tydzień, czyli niebawem czas
na dalsze działania :) O ile będzie co zlewać, bo jakoś suszone
owocki napuchły i niewiele cieczy wokół nich zostało, hmm.

Pozdrawiam również oczekująco,
Anka

86. Data: 2004-01-09 10:06:07

Od: "Irek" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Anna Kowalska" <a...@p...onet.pl> schrieb im Newsbeitrag

> [...]
> na dalsze działania :) O ile będzie co zlewać, bo jakoś suszone
> owocki napuchły i niewiele cieczy wokół nich zostało, hmm.

Nie trzeba bylo spirytusu zalowac, to cieczy nie byloby zal. A moze gdyby
Anka te sliwki wprzody winem gronowym bialym zalala do specznienia a potem
mocna wodka lub spirytusem, to cieczy byloby wiecej a i smak
oryginalniejszy. Najlepiej sliwki wodka ze sliwek zalewac.

Irek, nadal chodzacy za tarnina

87. Data: 2004-01-09 10:24:35

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:btluik$6gg$1@news.onet.pl Irek
<k...@p...onet.pl> napisał(a):

> Irek, nadal chodzacy za tarnina

Hejka. Może interesują Cię nasiona (pestki) tarniny?
Pozdrawiam mroźnie Ja...cki

88. Data: 2004-01-09 10:40:29

Temat: Re: Jak się robi ?liwowicę ?
Od: Anna Kowalska <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 9 Jan 2004 11:06:07 +0100, "Irek"
<k...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
>mocna wodka lub spirytusem, to cieczy byloby wiecej a i smak
>oryginalniejszy. Najlepiej sliwki wodka ze sliwek zalewac.

Irek, ja tam początkuję, najpierw próbuję przepis oryginalny bez
zmian wprowadzić w czyn.
Smutne sie wydaje tylko to, że np. z wiśni po nalewce miałam
przyjemny deser na parę następnych dni po zlaniu, a z takiej
suszonej tarniny z suszonym głogiem i suszonymi śliwkami nie
sądze żeby coś smacznego zostało, buu. Może mimo wszysko coś tam
tego płynu wycisnę. Zdaje się że to co zleję to ma być podstawa
do dalszych manipulacji, muszę sprawdzić w przepisie.

Pozdrawiam,
Anka

89. Data: 2004-01-09 11:13:24

Od: "Irek" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Dirko" <d...@w...pl> schrieb im Newsbeitrag
> W wiadomości news:btluik$6gg$1@news.onet.pl Irek

> Hejka. Może interesują Cię nasiona (pestki) tarniny?
> Pozdrawiam mroźnie Ja...cki

Dziekuje bardzo ale ja rok w rok wykopuje siewki lub rozlogi w kindersztubie
mojego synka. W sasiedztwie jest tarnina i zawsze mam zajecie zeby to
powykopywac, bo dzieci sie kalecza. Wykopuje i sadze gdzie sie da. Ale
kochany Dirko, gdybys mogl zdobyc rosyjska odmiane tarniny o duzych i
slodkich owocach, to dopiero mialbys plusy. Ponoc w Niemczech tez jest
ichnia wlasna ale jeszcze nie trafilem na to. Sa to hybrydy czy cos
takiego. Lagodniejsze w smaku i niby nie to samo ale ciekawe by bylo miec.
Gdybys mial za duzo owocow, to mozesz zamrozic a ja kiedys odbiore. Wlasnie
sie nosze z zamiarem wypadu na Mazowsze.

Irek

90. Data: 2004-01-09 11:17:21

Od: "Irek" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> tego płynu wycisnę. Zdaje się że to co zleję to ma być podstawa
> do dalszych manipulacji, muszę sprawdzić w przepisie.

Nalewki mozna zrobic na dwa zalewy. Potem albo oba polaczyc albo ten gorszy
przeznaczyc do dalszego przetworstwa. Np. mozesz dodac suszonych sliwek i
wyjdzie taka tarninowo sliwkowa nalewka. Do drugiego zalewu uzywa sie zwykle
tylko wodki. Ja dostalem kiedys likier morelowy na koniaku. Slodkie
paskudztwo ale zapach byl mily. Polaczylem to z drugim zlewem tarninowki i
wyszlo pyszne. Ale czekalem chyba trzy lata az sie przegryzie.

Buzka,

Irek

Pachnące rośliny
Zima idzie