Jak wyleczyc rwe kulszowa??

1. Data: 2003-05-14 18:54:58

Temat: Jak wyleczyc rwe kulszowa??
Od: "filut" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!!!
Zwracam sie do Was z pytaniem, jak wyleczyc rwe kulszowa?? Tzn chyba mnie
spotkalo to nieszczescie. Mysle ze to bedzie rwa kulszowa. Objawy sa takie:
poczatek to schylilem sie aby podniesc klucze i jak mnie cos nie rabnie w
kregoslupie zaraz kolo kosci ogonowej. Wczesniej mialem takie objawy ale bol
mijal po kilku dniach plastry naklejane na bolace miejsce zalatwialy sprawe.
Dzisiaj mija poltora tygodnia od zdazenia i w kregoslupie nic nie boli(samo
przeszlo)ale zostaly mi takie dziwne bole w nodze schodzace az do palcow.
Czuje jakby palce byly zdretwiale. Szlak mnie trafia bo w dzien jeszcze
mozna wytrzymac ale najgorzej jest w nocy. Moze jakas masc lub cos innego
(oprocz zastrzykow bo sie bardzo boje hehe).
Bede wdzieczny za kazda rade.
pzdr
Filut

2. Data: 2003-05-14 20:32:26

Temat: Re: Jak wyleczyc rwe kulszowa??
Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 14 May 2003, filut wrote:

> [...]
> mozna wytrzymac ale najgorzej jest w nocy. Moze jakas masc lub cos innego
> (oprocz zastrzykow bo sie bardzo boje hehe).

raczej diagnozowalbym to -> ew. rtg kregoslupa i konsultacja neurologa?
Ma ktos lepszy pomysl?

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz

3. Data: 2003-05-14 21:21:29

Od: a...@f...pl (Rafal Ochowiak) szukaj wiadomości tego autora

Wiele wskazuje na chorobe krazka miedzykregowego. Dokladne badanie
kliniczne powinno du?o wyjasnic. W razie watpliwosci - CT (rtg nie wniesie
wiele nowego). Jezeli badania potwierdza wstepna dizgnoze - leczenie i
profilaktyka, najlepiej wedlug metody McKenzie-go.

Wyslano z serwisu FizjoNet. http://fizjo.pl

4. Data: 2003-05-14 21:23:38

Od: "Agati\(Aga\)" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> raczej diagnozowalbym to -> ew. rtg kregoslupa i konsultacja neurologa?
> Ma ktos lepszy pomysl?

no tak, najpierw postawienie diagnozy (moze tomografia ? szybko i
dokladnie), a potem 2 wyjscia
1- zastrzyki i czekac az minie
2 - cwiczyc zgodnie z zaleceniami rehabilitanta (np. metoda Mc Kenziego),
poddac sie innym zabiegom rehabilitacyjnym - np. tzw. wyciagi (troche jak na
sali tortur- 10 minut rozcigaja kregoslup, 2 godziny lezysz bez ruchu :-) na
mnie to dzialalo ), magnetoterapia (bardzo lagodzi ból).

Po stanie ostrym warto wziac sie (na stale) za cwiczenia wzmacniajce miesnie
brzucha i pleców i pomyslec o schylaniu i ponoszeniu ciezarów w odpowiedniej
pozycji ciala. Z moich rad takich na teraz - po lezeniu calonocnym w lózku,
od razu nie siadaj do wstania, przeloz sie na bok i delikatnie "skulnij", do
pozycji pionowej przechodz bardzo powoli. Pozycja do lezenia ktora pomaga -
duzy walek (np. z klodry) pod kolana (nogi sa wyzej), jak mozesz to polecam
delikatne cwiczenia typu "kocie grzebiety" (robione wolno, ale dokladnie).

Agata (taka co sama tego doswiadczyla na wlasnej skórze)

5. Data: 2003-05-15 10:06:59

Od: Marek Bieniek <m...@p...wytnij.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 14 May 2003 23:23:38 +0200, Agati(Aga) wrote:

> no tak, najpierw postawienie diagnozy (moze tomografia ? szybko i
> dokladnie)

A właśnie, że niespecjalnie.
TK jest badaniem bez wątpienia szybkim i łatwiej dostepnym, niż takie na
przykład MRI. Problem polega na tym, że TK pozwala na wykonanie
'przekrojów' kręgosłupa na kilku poziomach. Przede wszystkim więc trzeba
wiedzieć które poziomy prześwietlać, a do tego potrzebne jest badanie
neurologiczne...
Inną sprawą jest to, czy istnieją w ogóle wskazania do badań
radiologicznych innych, niż RTG. A takie wskazania istnieją z grubsza w
sytuacjach kiedy badanie podmiotowe, przedmiotowe i RTG nie pozwolą na
ujawnienie przyczyny bólu (abstrahując już od faktu, że wywiad u tego
konkretnego pacjenta wskazuje na typowy postrzał) LUB stan kliniczny
wymaga leczenia operacyjnego (czyli mamy świeży niedowład lub zaburzenia
zwieraczy, albo ból miesiącami nie reagujący na leczenie farmakologiczne
/ rehabilitację / fizykoterapię). A wtedy raczej lepsze jest MRI niż TK.

> , a potem 2 wyjscia
> 1- zastrzyki i czekac az minie
> 2 - cwiczyc zgodnie z zaleceniami rehabilitanta (np. metoda Mc Kenziego),

A właśnie, że nie.
W ostrym okresie ćwiczenia czynne są niewskazane.
Kiedy minie okres ostry, to stosuje się dla odmiany i jedno i drugie.

> poddac sie innym zabiegom rehabilitacyjnym - np. tzw. wyciagi (troche jak na
> sali tortur- 10 minut rozcigaja kregoslup, 2 godziny lezysz bez ruchu :-) na
> mnie to dzialalo )

Chyba trochę przesadzasz.
BTW - działanie wyciągów wcale nie polega na rozciąganiu kręgosłupa.
Żeby naprawdę rozciągnąc kręgosłup trzeba by go obciążyć ciężarem
kilkuset kilogramów. Wyciągi mają za zmniejszyć patologicznie wzmożone
napięcie mięśni przykręgosłupowych, czyli przerwać bólowe błędne koło.

>, magnetoterapia (bardzo lagodzi ból).

Zależy od pacjenta.
Ja na przykład lubię diadynamik i jonoforezy, a niektórym pomaga
niebieski sollux.

> Po stanie ostrym warto wziac sie (na stale) za cwiczenia wzmacniajce miesnie
> brzucha i pleców i pomyslec o schylaniu i ponoszeniu ciezarów w odpowiedniej
> pozycji ciala.

Pełna zgoda.

> [...]
> pozycji pionowej przechodz bardzo powoli. Pozycja do lezenia ktora pomaga -
> duzy walek (np. z klodry) pod kolana (nogi sa wyzej),

Ja mówię pacjentom o leżeniu w pozycji odbarczającej. Polega to na
leżeniu w pozycji 'krzesełkowej' (mały asciiart poniżej;) )

__|
o___| <- a tu krzesło/taboret, cokolwiek, przykryte
############## poduchą, kocem, czymkolwiek.

> jak mozesz to polecam
> delikatne cwiczenia typu "kocie grzebiety" (robione wolno, ale dokladnie).

A to akurat bym zdecydowanie odradzał.

m.
Marek Bieniek (mbieniek (at) poczta onet pl)
/Wilder Penfield/

6. Data: 2003-05-15 10:09:46

Od: a...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

Czasami niezlyjest solux. Ja kupilem to w sklepie medycznym za 60zl (Philipsa)
i pomoglo.

7. Data: 2003-05-15 17:51:00

Od: "Agati\(Aga\)" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> 'przekrojów' kręgosłupa na kilku poziomach. Przede wszystkim więc trzeba
> wiedzieć które poziomy prześwietlać, a do tego potrzebne jest badanie

masz racje

> [...]
> zwieraczy, albo ból miesiącami nie reagujący na leczenie farmakologiczne
> / rehabilitację / fizykoterapię). A wtedy raczej lepsze jest MRI niż TK.

tak sie złozyło, ze bylam w takim stanie, o maly włos skonczyłoby sie
operacją. Zrobiono mi tylko RTG, a TK tuz przed wyjsciem ze szpitala (w
sumie bylam tam 3 miesiace)

Kenziego),

> A właśnie, że nie.
> W ostrym okresie ćwiczenia czynne są niewskazane.

Nie wiem czy stanem ostrym nazwac stan opisywany w poscie głownym. Ja z bólu
w ogóle nie chodziłam, a wskazane przez lekarza ćwiczenia robiłam. Zresztą
własnie dzięki ćwiczeniach metoda Mc Kenziego w ogóle cos "ruszyło" w
kierunku poprawy.

> [...]
> kilkuset kilogramów. Wyciągi mają za zmniejszyć patologicznie wzmożone
> napięcie mięśni przykręgosłupowych, czyli przerwać bólowe błędne koło.

mój opis wyciagu, to opis pacjenta którym byłam... wskazałam to jako
skuteczną metodę w walce z bólem

> A to akurat bym zdecydowanie odradzał.

jak wiesz, nie dyskutujesz z lekarzem, ale z pacjentem. Bardzo długo po
ostrym bólu, towarzyszyły mi takie dolegliwosci jak opisywane w poście.
Ćwiczenia przynosiły mi wraźną ulgę.

Pozdrawiam Agata

8. Data: 2003-05-15 21:34:10

Od: "shape" <a...@w...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> / rehabilitację / fizykoterapię). A wtedy raczej lepsze jest MRI niż TK.
czy MRI to rezonans magnetyczny?
mam problemy z rwa kulszowa(chyba) juz od jakis 3,4 lat :( mam 24 lata i
wogole przestalem grac w pilke, koszykowke, nie moge biegac, ostatnio nawet
z rowerem mam problem, coraz czesciej zdarzaja mi sie ostre stany, 3
tygodnie temu mialem taki postrzal ze nie moglem nawet po domu sie poruszac,
lezalem tylko w wyrku :( teraz jest na tyle lepiej ze sie nawet niezle
poruszam ale co chwila lapie mnie mocniej i ledwo chodze, jestem juz
naprawde tym zmeczony
, normalnie bylem aktywny fizycznie, bardzo lubie sportowy tryb zycia a
teraz coraz mniej sportow moge uprawiac, 2 lata temu robilem rezonans
magnetyczny, rtg, bylem u neurologa, neurochirurga, reumatologa i chyba
ortopedy i praktycznie zaden mi nie pomogl, nic nie zmienili, wynik badania
rezonansem mialem bardzo dobry, nic nie wykazalo, wszystko bylo prawidlowe a
ja nadal nie moge biegac :(, blagam poradzcie mi cos

Kenziego),
na czym polega ta metoda? czy mozliwa jest taka rehabilitacja w domowych
warunkach?

chce ponownie pochodzic po lekarzach, badaniach itd.
czy powinienem uaktualnic badanie rezonansem czy te sprzed dwoch lat
wystarczy?(wtedy tez czulem sie fatalnie a nic nie wykazalo)

pozdrawiam serdecznie...

p.s. oprocz tego ze staram sie uprawiac ze sportow co sie da to duzo siedze
niestety(taka szkola, taka praca)

9. Data: 2003-05-17 11:27:08

Od: "kinga" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Rafal Ochowiak napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]
>wiele nowego). Jezeli badania potwierdza wstepna dizgnoze - leczenie i
>profilaktyka, najlepiej wedlug metody McKenzie-go.

Metoda ta nie jest dobra dla wszystkich cierpiacych na bóle krzyza. Zalecane
cw. przeprostne nie zawsze sie sprawdzaja, czasami wrecz szkodza. Przede
wszystkim nalezaloby najpierw zrobic rezonans magnet. aby okreslic w jakim
kierunku i na jakim poziomie (poziomach) nastapilo wysuniecie krazka
miedzykregowego. Dopiero wtedy mozna decydowac jaka metoda prowadzic
pacjenta. Metoda McKenzie-go opiera sie na bardzo szczególowej diagnozie i
tylko doswiadczony terapeuta potrafi ocenic w jakich pozycjach nastepuje
tzw. centralizacja bólu i tym samym doprowadzic do jego ustapienia. Jednak
nie wszystkie zespoly korzeniowe nadaja sie do prowadzenia ta metoda. Z
doswiadczenia wiem, ze w wiekszosci przypadków skuteczne sa pozycje
zgieciowe odbarczajace odc. ledzwiowy (pólpodwieszenie) oraz w nastepnym
etapie cw. izometryczne mm. brzucha. Dodatkowo mozna stosowac miejscowo
krioterapie no i glównie o okresie ostrym leki z grupy NLPZ.
Pozdr. -kinga

10. Data: 2003-05-17 11:35:58

Od: "kinga" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Zgadzam się z Tobą . To tzw. "wstawanie bokiem"- mniej obciążające dla
kręgoslupa lędźwiowego.

> [...]
>
> __|
> o___| <- a tu krzesło/taboret, cokolwiek, przykryte
>############## poduchą, kocem, czymkolwiek.

... inaczej- pozycja Perschla. / ładny "szkic"! ;)) /

Siemie lnu
wyniki moczu-kobieta w ciąży
edukacja pacjenta
Szukam dobrego onkologa