Jałowiec "Rigida" - m.in. do B. Radzimierskiego

1. Data: 2002-02-27 09:44:44

Temat: Jałowiec "Rigida" - m.in. do B. Radzimierskiego
Od: "Lech" <k...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam !

Nie ukrywam, że przepadam za formami płaczącymi drzew i krzewów liściastych
i iglastych. W tym roku myślę o zakupie jałowca pospolitego "Horstman" i "
Rigida". Widzialem je na zdjęciach, ale mówiąc szczerze nie dostrzegam
różnicy między nimi. Na stronie B. Radzimierskiego jest fotografia jałowca
"Rigida", ale jeśli porównam ją ze zdjęciem jałowca "Horstman" w książce
Jerzego Zająca "Iglaki w pigułce", http://iglaki.agrosan.pl/fram1.htm
to są bardzo podobne. Chyba ,że jałowiec na stronie
http://www.ogrod-botaniczny.pl/naszogrod.html
przy opisie "Środkowa część ogrodu" to nie Rigida (nie ma podanej nazwy ,
więc nie wiem).
Doczytałem gdzieś tam jeszcze , ze Horstman dorasta do 2 m , a Rigida (tak
podaje Bugała) do 10 m.
Może ktoś coś dopowiedzieć w sprawie tych odmian ?

pozdrawiam Lech

2. Data: 2002-02-27 10:21:26

Temat: RE: Jałowiec "Rigida" - m.in. do B. Radzimierskiego
Od: a...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

Behalf Of Lech

[...]

Witam.
Klasyfikacja wyglada w ten sposob.
Juniperus rigida (Korea, Japonia) bardzo podobny jest do niego
Juniperus communis 'Oblonga Pendula' -roznice mozna wychwycic tylko z bliska
(inna grubosc igly)
I trzeci z placzacych jalowcow to Juniperus communis 'Horstman' o zupelnie
innym placzacym pokroju.
Chce zaznaczyc ze rigida nie nalezy do grupy Juniperus communis(jalowiec
pospolity)
tylko jest to gatunek Juniperus rigida (jalowiec sztywny)
U mnie w srodkowej czesci ogrodu jest zdjecie Juniperus rigida opisane w
Index Plantarum.
Z tej grupy najszybciej rosnie Juniperus rigida i faktycznie on osiaga
najwieksze rozmiary.Piekny okaz w Krynicy do 8 m wysokosci.
Mam wszystkie trzy w ogrodzie i zdecydowanie moja sympatie budzi Juniperus
rigida ,przepiekne male drzewo.
Pozdrawia z Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich
Boguslaw Radzimierski.

http://www.ogrod-botaniczny.pl

3. Data: 2002-02-27 14:22:13

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> szukaj wiadomości tego autora

"Bogusław Radzimierski" <a...@o...pl> wrote in message
czny.pl...

> [...] z placzacych jalowcow [...]
> tylko jest to gatunek Juniperus rigida (jalowiec sztywny)

Sztywny czy placzacy? Widze tu jakas sprzecznosc w nazewnictwie.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

4. Data: 2002-02-28 23:21:00

Od: "Sławosz" <s...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

Do milosniko jalowcow
Jestem posiadaczem jalowca: pospolitego (odm.Gold Cone), rozeslanego,
posredniego(odm.Gold Star).Moje pytanie brzmi: kiedy je przyciac w celu
lepszego krzewienia?
Pozdrawia Slawosz

5. Data: 2002-03-03 00:09:51

Od: "P.Siciarski" <p...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jestem posiadaczem jalowca: pospolitego (odm.Gold Cone), rozeslanego,>
posredniego(odm.Gold Star).Moje pytanie brzmi: kiedy je przyciac w celu>
lepszego krzewienia?

Przycinając "Gold Cone" stracisz pokrój stożka na kilka lat co najmniej.
Płożące można przyciąć już teraz, ale uwaga, mam wrażenie(?), że wiosenne
cięcie pobudza je także do szybszego wzrostu. (Jesienne wzrost na szczęście
hamuje:-))

Co do J.rigida to wg. mnie rośnie zdecydowanie wolniej niż pospolity
"Horstmann". No i "Horstmann" ma tendencje do płożenia.

A ten rigida Bogusława, to ma ze 200lat, nie dajcie się nabrać!!!

:-)))Pozdrowienia
p...@r...pl

6. Data: 2002-03-04 15:03:00

Od: a...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

Behalf Of Michal Misiurewicz

> [...]
> tylko jest to gatunek Juniperus rigida (jalowiec sztywny)

Sztywny czy placzacy? Widze tu jakas sprzecznosc w nazewnictwie.

Nie ma Michale zadnej sprzecznosci, Juniperus rigida ma z natury placzacy
pokroj

7. Data: 2002-03-04 15:10:22

Od: a...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

> [...]

pokroj

Pozdrawia z Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich

Stopka gdzie sie zawieruszyla,oczywiscie pozdrawiam :-))

8. Data: 2002-03-04 22:03:42

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> szukaj wiadomości tego autora

"Bogusław Radzimierski" <a...@o...pl> wrote in message
czny.pl...

> Nie ma Michale zadnej sprzecznosci, Juniperus rigida ma z natury placzacy
> pokroj

To dlaczego nazywa sie sztywny? Sztywny a placze???

Pozdrowienia,
Michal

9. Data: 2002-03-05 06:44:43

Od: a...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> pokroj

To dlaczego nazywa sie sztywny? Sztywny a placze???

No faktycznie,jak sztywny to czemu placze:-))

10. Data: 2002-03-05 09:12:04

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> To dlaczego nazywa sie sztywny? Sztywny a placze???

Może to wam ułatwi sprawę:
http://www.conifersociety.org/images/JuniperusRigida
2.jpg

Pozdrowienia, Jerzy