Kiedy i jak mówić dziecku o śmierci mamy?

1. Data: 2010-10-06 20:15:43

Temat: Kiedy i jak mówić dziecku o śmierci mamy?
Od: "Szaulo" <z...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Trochę wybiegam w przyszłość, ale faktycznie nie bardzo wiem, kiedy i jak
powiedzieć synkowi, że jego mama nie żyje.

Czy taki problem w ogóle się pojawi przed jego kontaktami i porównaniami z
innymi dziećmi?

Jak mówić dziecku dwu-trzyletniemu o śmierci, jeżeli w ogóle?

Szaulo

2. Data: 2010-10-06 20:23:34

Temat: Re: Kiedy i jak mówić dziecku o śmierci mamy?
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 6 Oct 2010 22:15:43 +0200, Szaulo napisał(a):

> [...]
> innymi dziećmi?
>
> Jak mówić dziecku dwu-trzyletniemu o śmierci, jeżeli w ogóle?

Nie wydaje Ci się, że Twoja prywata w necie jest znacznie lepsza (gorsza)
od mojej?
Pytanie jest porządkowe, stricte.

3. Data: 2010-10-06 20:26:35

Od: "Szaulo" <z...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie wydaje Ci się, że Twoja prywata w necie jest znacznie lepsza (gorsza)
> od mojej?
> Pytanie jest porządkowe, stricte.

A w sprawie, o którą pytam, masz coś do powiedzenia?

Szaulo

4. Data: 2010-10-06 20:36:40

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 6 Oct 2010 22:26:35 +0200, Szaulo napisał(a):

> A w sprawie, o którą pytam, masz coś do powiedzenia?

Tak: właściwy moment i sposób sam nadejdzie, nie masz możliwości zaplanować
go. Ponieważ zależy od wielu, wielu okoliczności. I jest nie do obgadania
tutaj. Kazdy powie Ci cos innego, albo wszyscy to samo, a i tak nikt nie da
Ci uniwersalnej rady. Musisz wiedzieć sam.

5. Data: 2010-10-06 22:15:50

Od: "Chiron" <c...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Szaulo" <z...@p...pl> napisał w wiadomości

> A w sprawie, o którą pytam, masz coś do powiedzenia?
>
> Szaulo
Ty-musisz być gotowy to powiedzieć. Dziecko- musi być gotowe to usłyszeć.
Jeśli nie- będzie strasznie. Szaulo- to są bardzo poważne sprawy. Jeśli
naprawdę chcesz pomocy- mam taki pomysł- zwróć się do poradni rodzinnej. Nie
znam nikogo z Wrocławia- ale mogę popytać, jak chcesz.

--
Prawda, Prostota, Miłość

Chiron

6. Data: 2010-10-06 22:23:46

Od: "Veronika" <veronika_veronika@spam_op.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> innymi dziećmi?
>
> Jak mówić dziecku dwu-trzyletniemu o śmierci, jeżeli w ogóle?

Nie wiem... nie wiem... nie wiem...
Więc napiszę tylko to, co mi się wydaje.
Raczej później, niż wcześniej.
Im później tym lepiej.
Może nawet nie wtedy, kiedy zapyta o mamę po raz pierwszy.
Malutkie dzieci zapamiętują na całe życie traumatyczne wydarzenia ze swojego
maleńkiego świata, ze swojego malutkiego życia.
Tylko te straszne rzeczy pamiętają.
Całe beztroskie dzieciństwo mija jak sen, w pamięci zostaje to, co złe.

V-V

7. Data: 2010-10-07 01:34:39

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Szaulo" <z...@p...pl> wrote in message news:i8ilbt$e06$1@news.onet.pl...
> [...]
> innymi dziećmi?
>
> Jak mówić dziecku dwu-trzyletniemu o śmierci, jeżeli w ogóle?

Dziecko od początku powinno uczestniczyć w całym życiu rodziny więc i
być obecne na pogrzebie, wtedy będzie to traktowac jako coś normalnego, jako
część życia - będzie pamiętać i radości i smutki i żal. Najgorsza jest
izolacja - to jest okradanie dziecka z jego kawałka pamięci. Macocha to
tylko substytut matki. Podobnie jak ojczym.

8. Data: 2010-10-07 01:38:41

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Panslavista" <p...@i...pl> wrote in message

> [...]
> jest izolacja - to jest okradanie dziecka z jego kawałka pamięci. Macocha
> to tylko substytut matki. Podobnie jak ojczym.
Problem jest tylko z dorosłymi, będą próbowali wylewać żale i współczucie
nad małym i wtedy stworzą mu traumę.

9. Data: 2010-10-07 06:50:24

Od: "Szaulo" <z...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Veronika" <veronika_veronika@spam_op.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> Tylko te straszne rzeczy pamiętają.
> Całe beztroskie dzieciństwo mija jak sen, w pamięci zostaje to, co złe.

Może... może... może...
Tylko nie wiem, czy dam radę okłamywać dziecko.

Z dzieciństwa pamiętam głównie beztroskie rzeczy.
Ale szczęśliwe mocno było.

Szaulo

10. Data: 2010-10-07 06:58:11

Od: medea <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-10-06 22:15, Szaulo pisze:
> [...]
> z innymi dziećmi?
>
> Jak mówić dziecku dwu-trzyletniemu o śmierci, jeżeli w ogóle?

Moim zdaniem mówić, jak tylko o to zapyta. No bo co mu powiesz, jeśli
zapyta? Skłamiesz, a potem będziesz brnąć w kłamstwo? IMO najlepszym
sposobem jest po prostu udzielanie prawdziwych odpowiedzi na pytania
dziecka, dostosowując oczywiście odpowiedzi do możliwości percepcji dziecka.

Dużo też zależy od sytuacji - czy będziesz wychowywał syna sam, czy z
kimś, bo przecież to możliwe.

Ewa

Kiedy umrę...
DO WAS !!!
Będziecie zmuszane do badań ginekologicznych.
Coś nowego dla obrońców rodziców Róży
Co z nami jest nie tak, z perspektywy innych?