Koniec roku to o ocenach ;-)

41. Data: 2008-06-14 12:06:03

Temat: Re: Koniec roku to o ocenach ;-)
Od: "Hermiona" <b...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dorota ***" <d...@W...op.pl> napisał w wiadomości
news:g2uju1$rp8$1@news.onet.pl...
> Jakoś tak odnoszę wrażenie, że problemem nie jest odrabianie lekcji, tylko
> matematyczka... Dziecko, które lubi swojego nauczyciela odrobi nawet
> lekcje pt. 2+2.
Wiesz, niekoniecznie. Corka lubi matematyczke, a zadania domowe odrabia z
koszmarnym marudzeniem, bo dla nie zbyt nudne. A robi je tylko dlatego, ze z
natury jest osoba obowiazkowa - nie pojdzie do szkoly bez zadania i koniec.
Po cichu zgadzam sie z nia, ze to strata czasu, wiem, ze wiecej zyskalaby,
gdyby zawsze byly zadania do wyboru, bo wtedy wybiera te z gwiazdkami i robi
je z przyjemnoscia.

Kasia

42. Data: 2008-06-14 21:56:09

Od: Maseł <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Agnieszka wrote:
[...]
> [...]
> przedmioty matematyka-fizyka-chemia. Z dwóch spośród tych przedmiotów
> dziecko dostało oceny adekwatne do wiedzy, z jednego - obniżoną za brak prac
> domowych. Pani od tego przedmiotu kilka razy w ciągu roku raczyła wyrazić
> zdziwienie "ja naprawdę nie rozumiem, jak to się dzieje, że masz piątki z
> klasówek, jak nie odrabiasz lekcji". Niezależnie od tego, jakie mam zdanie
> na temat obniżania oceny końcowej, niezależnie od tego, że spotkałam się z
> opiniami absolutnie skrajnymi z obu końców, na temat tej pani mam złe

Jak dziecko ma takie samo zdanie o pani i o ocenie, ktora dostalo - to
proponuje zaliczenie komisyjne. Jak dzieciak dobry i sukcesami
konkursowymi, to z palcem w ... podwyzszy sobie ocene i zapewni sobie
spokoj z zadaniami domowymi do konca szkoly :-) A jestem przekonany, ze
w 99% przypadkow to zadziala pozytywnie na nauczyciela. Z autopsji znam
kilka takich przypadkow i zawsze konczylo sie to zwiekszeniem szacunku
nauczyciela do takiego ucznia "indywidualisty".

Pozdro

Maseł

43. Data: 2008-06-14 22:36:54

Od: "Harun al Rashid" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Maseł"

> [...]
> kilka takich przypadkow i zawsze konczylo sie to zwiekszeniem szacunku
> nauczyciela do takiego ucznia "indywidualisty".

Twój pomysł ma jedną, ale za to wielką wadę.
Brak egzaminów komisyjnych dla oceny wyższej, niz niedostateczny. Te się
zresztą nazywa egzaminami poprawkowymi.

EwaSzy

44. Data: 2008-06-15 00:10:24

Od: Maseł <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Harun al Rashid wrote:
> Użytkownik "Maseł"
>>
> Twój pomysł ma jedną, ale za to wielką wadę.
> Brak egzaminów komisyjnych dla oceny wyższej, niz niedostateczny. Te się
> zresztą nazywa egzaminami poprawkowymi.

Serio?
Czyli cos sie zmienilo w tej materii przez ostatnie 15 lat (z czasow
swojej nauki to pamietam u kologow i zaliczenia 4->5 i 2(mierny)->4)?

To oznaczaloby, ze uczen nie ma szansy na odwolanie sie i udowodnienie,
ze on jednak umie na ocene wyzsza niz ta, ktora dostal od nauczyciela?
W koncu ocena koncowa oznacza, ze uczen opanowal jakis zakres materialu
i juz.

O ile pałę za brak zadania domowego jestem w stanie zrozumiec (sam
niejedna z tego tytulu dostalem), to piatke na koniec roku musi dostac
uczen ktory opanowal tyle ile wynika z zalozen programowych (mozna go
oczywiscie szykanowac jakims dodatkowym zaliczeniem, bo: "z ocen
czastkowych nie wychodzi").

Osobiscie szukalbym w:
- regulaminie szkoly,
- "szkolnym systemie oceniania" (ten system to wogole ciekawie w googlu
wyglada),
- czy jakis ustawach
prawa do tego zaliczenia komisyjnego...

zobacz na przyklad tu: http://8lo.pl/index.c.php?strona=wso
SZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
VIII Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej-Curie w Katowicach
Szkolny system oceniania stanowi integralną część Statutu VIII Liceum
Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej-Curie w Katowicach. System
uwzględnia przepisy Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30
kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania
i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i
egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr80, poz. 543) oraz
rozporządzenia z dnia 13lipca 2007 r. zmieniające rozporządzenie w
sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w
szkołach publicznych (Dz.U. Nr 130, poz.906).
[...]
§ 15
Tryb odwoławczy
1. Uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) mają prawo
odwołać się
1. od projektu oceny okresowej w ciągu pięciu dni od
ogłoszenia tej propozycji przez nauczyciela,
2. od ustalonej przez nauczyciela lub w wyniku egzaminu
klasyfikacyjnego rocznej oceny lub z przedmiotów nauczania lub
zachowania jeśli uznają, że została ona ustalona niezgodnie z przepisami
prawa. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni po zakończeniu
zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
3. od rocznej oceny klasyfikacyjnej z przedmiotów nauczania
uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego jeśli uznają, że została ona
ustalona niezgodnie z przepisami prawa. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone
w terminie 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego.
2. Odwołanie w formie odpowiednio umotywowanego pisma uczeń lub jego
rodzice (prawni opiekunowie) przedstawiają dyrektorowi szkoły w terminie
jak w ust. 1.
3. Dyrektor szkoły po zapoznaniu się z treścią pisma odwoławczego
wyjaśnia motywy w nim przedstawione i podejmuje decyzję o sposobie
załatwienia odwołania.
4. Uznając motywy odwołania dyrektor:
1. w przypadku uwzględnienia odwołania od propozycji oceny
okresowej zarządza komisyjne sprawdzenie wiadomości ucznia. W tym celu
powołuje komisję złożoną z nauczyciela proponującego ocenę oraz dwóch
nauczycieli tego samego lub pokrewnych przedmiotów. Ocena wystawiona
przez zespół jest ostateczna i nie może być niższa niż proponowana.
[...]

A ponizej kilka kwiatkow z:
http://prawa-ucznia.pl/front/index.php/o-bpuir/dekla
racja-praw-ucznia-i-rodzica/

e. wykonywanie prac domowych jest dobrowolne, a oceny za nie nie mogą
być bez zgody ucznia wliczane jako ocena cząstkowa przy klasyfikacji
semestralnej, lub rocznej.
(Konstytucja RP art 31 - brak ustawowych uprawnień szkoły do zadawania
prac domowych.)

c. Masz prawo do sprawiedliwej oceny, oraz zaliczania wszystkich
wymaganych w toku nauki przedmiotów w formie sprawdzianów
przeprowadzanych przez instytucje niezależne,
(stanowisko RPUiR)

d. Masz prawo do niezależnej oceny zachowania i nauki,
(rozporządzenie Dz.U. 2007/83/562, 130/906 Par.13 pkt 5, Par.15 ptk 7
pptl 1)

Pozdro

Maseł

45. Data: 2008-06-15 06:56:31

Od: Szerr <n...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 15 Jun 2008 02:10:24 +0200, Maseł napisał(a)
w:<news:11a8583a16833421ec5426d8ef8a96af@masel.cs.pu
t.poznan.pl>:

> Serio?
> Czyli cos sie zmienilo w tej materii przez ostatnie 15 lat

Owszem.

> To oznaczaloby, ze uczen nie ma szansy na odwolanie sie i udowodnienie,
> ze on jednak umie na ocene wyzsza niz ta, ktora dostal od nauczyciela?

Nie ma szansy. Ocena jest tzw. fachową opinią rzeczoznawczą i od jej treści
nie ma odwołania.

> Osobiscie szukalbym w:
> - regulaminie szkoly,
> - "szkolnym systemie oceniania" (ten system to wogole ciekawie w googlu
> [...]

Ani regulamin szkoły, ani szkolny system oceniania nie są aktami prawa
powszechnie obowiązującego i nie wolno im wprowadzać jakichś
nieprzewidzianych ustawą czy rozporządzeniem egzaminów.

> [...]
> odwołać się
> 1. od projektu oceny okresowej w ciągu pięciu dni od
> ogłoszenia tej propozycji przez nauczyciela,

Ten zapis jest bezprawny, sprzeczny z rozporządzeniem. Ocenę roczną ustala
tylko i wyłącznie nauczyciel przedmiotu. Tylko z nim uzgadnia się warunki
poprawienia oceny.

> [...]
> zachowania jeśli uznają, że została ona ustalona niezgodnie z przepisami
> prawa. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni po zakończeniu

Ten zapis jest przepisany z rozporządzenia - ale z pominięciem kluczowych
słów; przez to staje się zapisem bezprawnym!
W rozporządzeniu jest:
"niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi TRYBU ustalania tej oceny".
Tryb to wyłącznie procedura, nie ma możliwości podważyć treści oceny.

> [...]
> ustalona niezgodnie z przepisami prawa. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone
> w terminie 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego.

I znów może chodzić wyłącznie o przepisy prawa dotyczące trybu
przeprowadzenia egzaminu. Termin 5 dni natomiast nie ma żadnego
uzasadnienia prawnego. Egzamin poprawkowy przeprowadzony niezgodnie z
procedurą można unieważnić nawet na drodze sądowej i żaden dyrektor, żaden
statut nie ma tu nic do decydowania i ograniczania terminów do 5 dni.

> [...]
> powołuje komisję złożoną z nauczyciela proponującego ocenę oraz dwóch
> nauczycieli tego samego lub pokrewnych przedmiotów.

Sprzeczne z następującymi zapisami rozporządzenia:
§ 12. 1. Śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z
obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają _nauczyciele_ prowadzący
poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne

§ 18. 1. _Ustalona_przez_nauczyciela_ albo uzyskana w wyniku egzaminu
klasyfikacyjnego roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych _jest_ostateczna_(...)

> A ponizej kilka kwiatkow z:
> http://prawa-ucznia.pl/front/index.php/o-bpuir/dekla
racja-praw-ucznia-i-rodzica/

Nie kompromituj się, cytując to "źródło" ;-)

> [...]
> semestralnej, lub rocznej.
> (Konstytucja RP art 31 - brak ustawowych uprawnień szkoły do zadawania

Rzecznik Praw Obywatelskich, do którego niedawno poskarżył się w tej
sprawie samozwańczy "rzecznik" praw ucznia i rodzica, nie podzielił tego
poglądu.

> c. Masz prawo do sprawiedliwej oceny, oraz zaliczania wszystkich
> wymaganych w toku nauki przedmiotów w formie sprawdzianów
> przeprowadzanych przez instytucje niezależne,
> (stanowisko RPUiR)

Stanowisko RPUiR ;-)
A kimże jest RPUiR, aby jego stanowisko miało jakiekolwiek znaczenie?

--
Quid leges sine moribus?

46. Data: 2008-06-15 16:14:17

Od: "Harun al Rashid" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Maseł"
> Serio?
> Czyli cos sie zmienilo w tej materii przez ostatnie 15 lat (z czasow
> swojej nauki to pamietam u kologow i zaliczenia 4->5 i 2(mierny)->4)?

Serio i to parę razy się zmieniało. Aktualny stan prawny dość dobitnie
wyraził Szerr, moge tylko potwierdzić.

> [...]
> on jednak umie na ocene wyzsza niz ta, ktora dostal od nauczyciela?
> W koncu ocena koncowa oznacza, ze uczen opanowal jakis zakres materialu i

Dokładnie, żadnych szans na podważenie oceny, za wyjątkiem błedów formalnych
w samym trybie wystawienia. Podważenie merytoryczne nie mieści się w
obecnych przepisach.

> [...]
> uczen ktory opanowal tyle ile wynika z zalozen programowych (mozna go
> oczywiscie szykanowac jakims dodatkowym zaliczeniem, bo: "z ocen

Hmmm - szykanować. Czemu tak... wrogo? Uczeń nie wróg, żeby go nękać. :)
Oceny cząstkowe mogą na przykład wskazywać na braki w opanowaniu określonego
materiału lub umiejętności. 'Jakieś dodatkowe zaliczenie' pozwala uczniowi
wykazać, że braki owe uzupełnił i na ocenę celującą zasługuje.

> Osobiscie szukalbym w:
> - regulaminie szkoly,
> - "szkolnym systemie oceniania" (ten system to wogole ciekawie w googlu
> [...]
Lektura statutu zawsze się przydaje, ale jak zauwazył już przedmówca, takie
uregulowania będą działały o tyle, o ile nauczyciel prowadzący zajęcia
zgadza się na takie rozwiązanie, ponieważ zgodnie z obowiązującym prawem
wyższym, niż wewnątrzszkolne systemy oceniania, ustalona przez niego ocena
jest ostateczna.

> A ponizej kilka kwiatkow z:
> http://prawa-ucznia.pl/front/index.php/o-bpuir/dekla
racja-praw-ucznia-i-rodzica/

(ciach bełkot)
Jako Rzecznik Praw Rzeczników i Niedorzeczników stoję na stanowisku, że
prace domowe powinni odrabiać wszyscy obecni w domu, co pozytywnie wpłynie
na jakość i częstotliwość kontaktów międzyludzkich. :DDDDD
Możesz mnie cytować, tylko nie zapomij podkreślić kapitalikami mojej
funkcji. ;)

Twoje osobiste zdanie liczy się dla mnie o niebo wyżej niż wypociny
Olędzkiego, bo przynajmniej nie próbujesz udawać kogoś, kim nie jesteś.

EwaSzy

47. Data: 2008-06-15 16:40:50

Od: Szerr <n...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

;-)

--
Quid leges sine moribus?

48. Data: 2008-06-15 23:02:30

Od: Maseł <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Harun al Rashid wrote:
> Użytkownik "Maseł"
>
> Serio i to parę razy się zmieniało. Aktualny stan prawny dość dobitnie
> wyraził Szerr, moge tylko potwierdzić.

No to mamy zmiane na gorsze (kolejna taka zmiane).
[...]
> [...]
> materiału lub umiejętności. 'Jakieś dodatkowe zaliczenie' pozwala uczniowi
> wykazać, że braki owe uzupełnił i na ocenę celującą zasługuje.

Tak, wiem - obecnie w szkole to nauczyciel musi bardzo uwazac na swoje
slowa... a za "szykanowanie" to pewnie prokurator, kurator i inne
oratory by na nauczycielu suchej nitki nie zostawily.
A do dzis pamietam jak moja mamuska instruowala w analogicznej sytuacji
moja matematyczke z licemu: "nastepnym razem sprawdz mu rozwiazanie
zadania domowego i daj pale za jego brak, druga do kompletu za brak
zeszytu i wreszcie moznaby sie pokusic o trzecia za brak wiadomosci, ale
ta trzecia to juz raczej nie przejdzie :-)" No i nastepnego dnia
zjawilem sie w szkole programowo, czyli bez zeszytow, ksiazek, tylko z
jednym notesem i drugim sniadaniem i na matematyce slysze "rozwiaz
zadanie domowe na tablicy" (a pozniej pierwsza lawka zaraportowala, ze
kobiecie wyrwalo sie niezrozumiale: "kurcze pomylilam kolejnosc tych
pał" :-)

[...]
> [...]
> na jakość i częstotliwość kontaktów międzyludzkich. :DDDDD
> Możesz mnie cytować, tylko nie zapomij podkreślić kapitalikami mojej

Przeciez napisalem ze kwiatki :-) Ciekawe, czy gosciu ma na koncie jakis
sukces (pomijajac dosc medialne swego czasu odkrycie, ze zadania domowe
sa "niekonstytucyjne")

> Twoje osobiste zdanie liczy się dla mnie o niebo wyżej niż wypociny
> Olędzkiego, bo przynajmniej nie próbujesz udawać kogoś, kim nie jesteś.

No prosze. Ktos sie ze mna liczy :-)
Zastanawia mnie tylko, jaki cel mialo zniesienie "zaliczen komisyjnych".
czyzby proba odbudowania prestizu "nieomylnego" nauczyciela? Bo jak dla
mnie to jest to dosc spory bubel prawny (zdeszta komis na ktorym nie
mozna sobie pogorszyc oceny to tez IMHO byl kiepski pomysl)

Pozdro

Maseł

49. Data: 2008-06-17 14:14:56

Od: Lolalny Lemur <shure1@nospam_o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Agnieszka pisze:

> Abstrahując od tej konkretnej sytuacji i tego konkretnego dziecka, jest
> to bardzo dobre podsumowanie - dla przeciętnego Kowalskiego. Obawiam
> się, że jest to podsumowanie wyrzucające poza nawias całkiem sporą grupę
> indywidualistów i geniuszy,

Indywidualista i geniusz też czasem musi zrobić coś nudnego. Musi też
pracować nad sobą. Być systematycznym. Bo nawet geniusz dojdzie do
poziomu, na ktorym trafi na trudność. Żeby ją pokonać potrzebna jest
systematyczność a często też obowiązkowość. "Przypadek" o którym piszesz
powinien mieć przede wszystkim indywidualny tok nauczania IMHO. Teraz
olewa szkołę i nauczycieli i ma "super" pretekst. Nie jest to IMHO dobry
sygnał ani jeżeli chodzi o dalszą pracę nad sobą ani o systematyczność
ani o (sic!) szacunek do ludzi (tutaj nauczycieli). Do roboty go pogonić
i tyle a nie szukać usprawiedliwień.

LL

--
http://pl.youtube.com/watch?v=hkqqMPPg2VI
*Lemury porozumiewaja sie za pomoca roznych dzwiekow

50. Data: 2008-06-17 14:19:34

Od: Lolalny Lemur <shure1@nospam_o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Agnieszka pisze:

> Z dwóch spośród tych przedmiotów
> dziecko dostało oceny adekwatne do wiedzy, z jednego - obniżoną za brak
> prac domowych.

No i słusznie - miał zadane - nie zrobił - pała. Nie rozumiem na prawdę
co w tym dziwnego widzisz. Jak będzie pracował naukowo i nie zrobi
jakichś obliczeń dla szefa bo to nudne to myślisz że ten szef pogłaszcze
go po głowie i powie "wiem, niniu, to dlatego żeś zdolny - masz tu
cukierka"? Co z tego że jest wybitnie uzdolniony? Jeśli będzie chciał
robić to co na prawdę lubi i na takim poziomie jak lubi będzie musiał
przejść przez wszystkie szczeble kariery - nikt go na górę windą wciągać
nie będzie.

> Pani od tego przedmiotu kilka razy w ciągu roku raczyła
> wyrazić zdziwienie "ja naprawdę nie rozumiem, jak to się dzieje, że masz
> piątki z klasówek, jak nie odrabiasz lekcji".

No, durny argument, trzeba przyznać.

LL

--
http://pl.youtube.com/watch?v=hkqqMPPg2VI
*Lemury porozumiewaja sie za pomoca roznych dzwiekow
- niektore przypominaja odglosy wielorybow i policyjna
syrene, inne, jak u lemura wari, smiech szalenca.*

technik farmaceutyczny http://medyk.zgora.pl/in dex.php?option=com_conte nt&task=view&id=83&Itemi d=38
Re: uwaga na cwaniaka rtozsyłają trojany
2letnia ziewczynka zmarła zamknięta w aucie
Po prostu szczęśliwy człowiek wraca skacząc do góry z radości.
Zastrzelić czy defenestrować?