Mikrokrazenie?

1. Data: 2003-10-05 08:59:42

Temat: Mikrokrazenie?
Od: "janek" <f...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Swego czasu ktoś polecił mi systematyczne zażywanie Aspiryny. Widzę, że ten
bardzo popularny lek działa w moim przypadku jak żaden inny! Już wcześniej
zauważyłem, że mam kłopot ze wszystkimi błonami śluzowymi, jednak w medycynie
panuje daleko idąca specjalizacja i jak dotąd żaden z lekarzy, u których
bywałem, nie przywiązywał do tego wagi. Laryngolog leczył swoje (błona śluzowa
nosa), proktolog swoje (odbyt) i okulista swoje (spojówki). Niestety, na
niewiele to wszystko się zdało. Otóż po stosowaniu Aspiryny (tabletki powlekane
w małych dawkach), świąd odbytu się zmniejszył, poprawiło się oddychanie przez
nos oraz zmniejszyło się uczucie pieczenia oczu.
W związku z powyższym nurtuje mnie pytanie, jak to wszystko powiązać. Gdzie
tkwi mój problem? Wydaje mi się, że coś nie tak może być z moimi naczyniami
włosowatymi, mikrokrążeniem - tylko co ;-)?
Za wszelkie sugestie będę bardzo wdzięczny.

Pozdrawiam serdecznie,

2. Data: 2003-10-05 09:13:06

Temat: Re: Mikrokrazenie?
Od: "agatka" <A...@i...com> szukaj wiadomości tego autora

Nie umiem Ci odpowiedzieć, ale ponieważ sama mam podone problemy ze
spojówkami, nosem i jeszcze krążeniem w palcach, chciałabym wiedzieć w
jakich dawkach tą aspirynę i czy poradził ci to lekarz?
agata

3. Data: 2003-10-05 17:48:12

Od: "SzM" <m...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Otóż po stosowaniu Aspiryny (tabletki powlekane
> w małych dawkach), świąd odbytu się zmniejszył, poprawiło się oddychanie
przez
> nos oraz zmniejszyło się uczucie pieczenia oczu.
Aspiryna jest lekiem przeciwzapalnym , zmniejsza produkcję tzw. mediatorów
reakcji zapalnych, pewnie stąd ustąpienie dolegliwości. Czy jednocześnie
przyczynę? A to zależy...

SzM

4. Data: 2003-10-05 18:37:08

Od: "janek" <f...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Specjaliści, którym wspominałem, że pomaga mi aspiryna, nie bardzo w to
wierzyli ;-). Zażywanie aspiryny polecił mi lekarz z internetowego forum.
Czytałem wiele jego wypowiedzi i moim zdaniem jest to bardzo kompetentna osoba.
On wspominał o działaniu przeciwzapalnym, ale widzę, że dawki małe, stosowane
zwykle przy zapobieganiu zawałom serca są w moim przypadku również skuteczne. Z
tego co się orientuję, to aspiryna ma dwa główne działania - w większych
dawkach przeciwzapalne, a w małych zapobiega agregacji płytek krwi.

Aby się upewnić, czy to rzeczywiście pomaga mi kwas acetylosalicylowy,
zażywałem tabletki, następnie robiłem przerwę i po pewnym czasie znowu
zażywałem, obserwując objawy. Obecnie zażywam Acard - jedną tabletkę, co drugi
dzień. Są to tabletki powlekane 75 mg (normalna aspiryna jest w tabletkach 500
mg). Później spróbuję jeszcze mniejszej dawki - na przykład 30 mg (Bestpiryn
lub Acesan).

Pozdrawiam, janek

PS. W przypadku kłopotów ze spojówkami i nosem, pierwsze podejrzenie pada
zwykle na alergię. Kobieta i marznięcie palców - tu znowu chyba warto zbadać
tarczycę ;-).

5. Data: 2003-10-05 18:45:24

Od: "janek" <f...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> reakcji zapalnych, pewnie stąd ustąpienie dolegliwości. Czy jednocześnie

Tego też nie wiem - poczekamy zobaczymy ;-). Jednak nie miałem innego wyjścia.
Leki oferowane przez specjalistów nie zawsze leczyły nawet dolegliwości. Poza
tym, mi pomagają nawet małe dawki, których raczej się nie stosuje (nie są
skuteczne) w przypadku stanów zapalnych - tak przynajmniej mówili mi lekarze.

Interesuje mnie, co tutaj jest pierwotne a co wtórne? Czy zapobieganie
agregacji płytek krwi pomaga zwalczać zapalenie, czy może agregacja płytek
powoduje zapalenie? A może zachodzi tutaj sprzężenie zwrotne?
Poza tym ciekawi mnie to, czy fakt, że naczynia włosowate błon śluzowych
znajdują się bliżej "świata zewnętrznego", może mieć wpływ na ich zwiększoną
wrażliwość na zapalenia.

Pozdrawiam serdecznie,

6. Data: 2003-10-05 19:28:55

Od: "SzM" <m...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Interesuje mnie, co tutaj jest pierwotne a co wtórne? Czy zapobieganie
> agregacji płytek krwi pomaga zwalczać zapalenie, czy może agregacja płytek
> powoduje zapalenie? A może zachodzi tutaj sprzężenie zwrotne?
Oooojjjj... Na temat reakcji zapalnej i jej powiązania z krzepnięciem
napisano już "tony" literatury. Trudno tak w kilku zdaniach.
Każda reakcja zapalna (nawet zwykły katar, skaleczenie - no to oczywiste,
ale to też zapalenie, itp.) aktywuje krzepnięcie w miejscu choroby. Dzieje
się tak poprzez: a) uszkodzony śródbłonek, który odsłania leżący pod nim
kolagen b) uwalniany z uszkodzonych tkanek czynnik tkankowy, c) składniki
dopełniacza, inne mediatory/cytokiny d) bezpośrednią stymulację przez
aktywne komórki zapalne (neutrofile, makrofagi, limfocyty) płytek krwi.
Wszystkie te mechanizmy mają znaczenie ochronne - zapobiegają utracie krwi
przez uszkodzone okolice ciała. Ale organizm broni się przed uogólnieniem
krzepnięcia. Więc równocześnie z krzepnięciem aktywne stają się mechanizmy
fibrynolizy ("rozpuszczania skrzepu") oraz hamowanie pobudzonej kaskady
krzepnięcia, które ograniczają krzepnięcie do uszkodzonego miejsca. Dzięki
temu z powodu banalnego zakażenia lub drobnego urazu nasza krew nie zmienia
się w galaretę. Ustąpienie zapalenia i wygojenie tkanek = brak przyczyn do
nadmiernego krzepnięcia. Tak w duuuużym uproszczeniu to wygląda.
Dlaczego podaje się aspirynę chorym z chorobą wieńcową lub narażonym na
udar? Ano dlatego, że zawał serca/udar mózgu = zakrzep w naczyniu.
Zmniejszając agregację płytek zmniejsza się szansę na powstanie takiego
zakrzepu. Aspiryna ma także kilka innych korzystnych działań w miażdżycy -
niech koledzy kardiolodzy/interniści napiszą!
Co do działania p-zapalnego aspiryny. To działanie odbywa się poprzez
hamowanie metabolizmu kwasu arachidonowego w komórkach. To z tego kwasu
powstają substancje prozapalne i prozakrzepowe zarazem.
Identycznie w płytkach jest hamowane powstawanie metabolitów tego kwasu
(np. tromboksan), które sa potrzebne do wzajemnego połączenia się płytek i
utworzenia skrzepu.
A więc aspiryna działa p-zapalnie w kazdej dawce. Tylko miejsce i nasilenie
zapalenia decyduje o tym czy dana dawka jest skuteczna czy nie. Zwykle jako
dawki p-zapalne lekarze rozumieją takie, które są skuteczne w reumatoidalnym
zapaleniu stawów i pewnie stąd to nieporozumienie.
Uffff!

> Poza tym ciekawi mnie to, czy fakt, że naczynia włosowate błon śluzowych
> znajdują się bliżej "świata zewnętrznego", może mieć wpływ na ich
zwiększoną
> wrażliwość na zapalenia.
Jasne,że tak. Ale wynika to nie tyle ze zwiększonej wrażliwości naczyń tylko
z roli jaką pełni błona śluzowa w organiźmie. Katar czy biegunka zdarza nam
sie częściej niż zapalenie płuc, mózgu czy serca.

SzM

7. Data: 2003-10-05 19:44:58

Od: "Robert" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

3...@n...onet.pl,
janek <f...@W...onet.pl>:
> [...]
> to wierzyli ;-). Zażywanie aspiryny polecił mi lekarz z internetowego
> forum. Czytałem wiele jego wypowiedzi i moim zdaniem jest to bardzo

... tez zauwazylem, ze lekarze w internecie sa jakos bardziej niz srednio
kompetentni.
Nie wiem, czy tutejsi lekarze sie z tym zgodza ;)

Ja sobie to tlumacze tak, ze ich obecnosc tutaj czesto koreluje pozytywnie z
przynajmniej jakims podzbiorem z pozostalych:
-motywacja
-checia do ksztalcenia
-umiejetnoscia wykorzystania internetu do poszerzania wiedzy
-szerokimi zainteresowaniami

--
Robert

8. Data: 2003-10-05 19:48:21

Od: "janek" <f...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> dopełniacza, inne mediatory/cytokiny d) bezpośrednią stymulację przez
> aktywne komórki zapalne (neutrofile, makrofagi, limfocyty) płytek krwi.

Ależ też jesteśmy niewyobrażalnie skomplikowani - fizycznie i psychicznie ;-)

> [...]
> Uffff!
> [...]

Ogromne dzięki za wspaniały wykład!!! Czytalem z wielką przyjemnością ;-).

Serdecznie pozdrawiam, janek

9. Data: 2003-10-05 19:51:39

Od: "Robert" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

blpscn$oke$...@t...icpnet.pl,
Robert <u...@o...pl>:

> Ja sobie to tlumacze tak, ze ich obecnosc tutaj czesto koreluje
> pozytywnie z przynajmniej jakims podzbiorem z pozostalych:

mialo byc z "nastepujacych"
bardzo przepraszam, ale jestem strasznie niewyspany

10. Data: 2003-10-05 21:19:52

Temat: Nowe dane
Od: "janek" <f...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Osobiście - jako laik - ustępowanie objawów tłumaczyłem sobie zdolnością
aspiryny do zmniejszania agregacji płytek krwi, a tym samym poprawiania
krążenia w naczyniach włosowatych. To znowu nasunęło mi pytanie, czy
przypadkiem u mnie nie występuję skłonność do "zlepiania" się płytek krwi. Otóż
zapomniałem, że przebyłem kilka operacji i przed nimi musialem wykonać badanie
czasu krzepnięcia. Oto wyniki, które udało mi sie odszukać:

Czasu kaolinowo-kefalinowego:

1994-12-03 - 37 sek
1995-10-03 - 37 sek
1997-03-03 - 34" , Norma (50-60)

Są to czasy krótsze od normy, ale nie mam pojęcia na ile jest to istotne? Czy
można to wiązać z moimi kłopotami zdrowotnymi?

Pozdrawiam serdecznie,

ginekolog wawa
znamie - usuwac?
Porazenie pradem
test news
GArdnerella vaginalis- co to za cholera??