NA DZISIAJ, CZYLI 09.02.10

1. Data: 2010-02-09 06:35:20

Temat: Re: NA DZISIAJ, CZYLI 09.02.10
Od: Janusz <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Prawusek wrote:
> [...]
> Sól - odrobina aby nie było mdłe.
> Cukier - jak kto lubi
> Sok, konfitury - jak kto lubi.
>
> Na gotujące się mleko w nieprzypalającym się garnku wlewamy rozrobioną w
> mleku mąkę, jajka i sól. Chwilkę gotujemy, póki zupa nie straci smaku
> surowości. Gorącą wlewamy na talerze, na środek kładziemy swieże masło. Dla
> tych niejadków i grymaśników masło możemy dodać do gotowania i wymieszać aż
> zniknie... :-))))
> Podajemy ze świeżym chlebem, można z wdrobionym - dla dzieci i
> staruszków. Można też podać gęstszą, polaną sokiem lub z konfiturami a nawet

Fuj!

3. Data: 2010-02-09 19:52:42

Od: "wolim" <n...@t...pisz> szukaj wiadomości tego autora

Przecież to zwykłe proste kluski lane na mleku.
Jedyna różnica w stosunku do tych jadanych w moim domu (odkąd pamiętam), to
dodatek masła.

Pzdry,
/\/\\/\/

4. Data: 2010-02-09 22:55:16

Od: "Prawusek" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"wolim" <n...@t...pisz> wrote in message
> Przecież to zwykłe proste kluski lane na mleku.
> Jedyna różnica w stosunku do tych jadanych w moim domu (odkąd pamiętam),
> [...]

Żadne kluski lane - to jest leciutko słonawy budyń, który można także jeść
na zimno.

5. Data: 2010-02-10 08:02:54

Od: "Neko" <miglce@_bez_spamu.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Prawusek" <p...@i...pl> napisał

> Żadne kluski lane - to jest leciutko słonawy budyń, który można także jeść
> na zimno.

Obrzydliwe!

Taka jest Wasza kuchnia zydowska ?

6. Data: 2010-02-10 08:21:42

Od: Bbjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Neko pisze:

> Obrzydliwe!
>
> Taka jest Wasza kuchnia zydowska ?

Jest to typowa polewka mączna "słodka" ( w odróżnieniu od kwaśnych),
którą gotowała w XIX w. chłopska ludność w południowo-wschodniej Polsce
(i sitarze biłgorajscy), a wyrobnicy dworscy i sezonowi pracownicy rolni
przenieśli później do Wielkopolski, zwana również czyrem lub zamieszką -
może być rzadsza, lub gęsta jak klej. Przyrządzano ją z mąki żytniej,
pszennej, jęczmiennej, a nawet kukurydzianej. Odmianą tej polewki jest
"gzica" czyli "bzica", którą robiono z dojrzałych jagód bzu czarnego,
zaprawiając mlekiem z mąką, popularna w Miechowskim i Pińczowskim.
Wspominał o tych potrawach Kolberg w swym dziele: Lud. Jego zwyczaje,
sposób życia... etc, zamieścił tam wiele wiadomości, dotyczących
pożywienia codziennego i obrzędowego chłopstwa polskiego. Współcześnie
tematem kulinariów ludu polskiego zajmuje się m.in. etnograf, dr Piotr
Dekowski, ciekawa jest lektura jego prac, polecam.
--
BBjk
http://bajarka.fotolog.pl/

7. Data: 2010-02-10 08:28:46

Od: "Neko" <miglce@_bez_spamu.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bbjk" <b...@q...pl> napisał

> [...]
> tematem kulinariów ludu polskiego zajmuje się m.in. etnograf, dr Piotr
> Dekowski, ciekawa jest lektura jego prac, polecam.

Gratuluje wiedzy! :)

8. Data: 2010-02-10 08:54:15

Od: Bbjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Neko pisze:
> Gratuluje wiedzy! :)

Każdy coś tam wie :)
A "kuchni żydowskiej" nie ma jednolitej, choć funkcjonuje taka opinia,
jeśli chcesz poznać, co jadali (jadają) ortodoksyjni Żydzi, to polecam:
Rebeka Wolff z domu Heinemann, Kuchnia kosszerna (można dostać
reprint, to stara książka z 1869 r.) lub Barbary Adamczewskiej Kuchnia
żydowska wg Rebeki Wolff.
--
BBjk

9. Data: 2010-02-10 08:57:21

Od: "Prawusek" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Neko" <miglce@_bez_spamu.wp.pl> wrote in message
> Użytkownik "Prawusek" <p...@i...pl> napisał

> Obrzydliwe!
>
> Taka jest Wasza kuchnia zydowska ?

podobna do waszej - kisielka z Nekuśki

10. Data: 2010-02-10 09:29:49

Od: "Prawusek" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Bbjk" <b...@q...pl> wrote in message

> [...]
> tematem kulinariów ludu polskiego zajmuje się m.in. etnograf, dr Piotr
> Dekowski, ciekawa jest lektura jego prac, polecam.

Ogólnie to nie tylko kuchnia chłopska czy biedoty, ale i w dworach
jadano na codzień podobnie i w skład tych potraw karpackich mlecznych
dochodzi ścieranka i hałuszki (galuski, haluski), ogólnie kluski - także
kładzione i lane ciasto - czyli lane kluski - lane to nie tylko dlatego, że
lane, ale lane cienką strugą to lany - czyli po węgiersku włosy. Kasze też,
a gdy przybyła kukurydza - dołączyła do kasz i mąk - a więc mamałyga i
różne wyroby piekarnicze z mąki kukurydzianej.
Nie jestem żydem, ani Żydem, ani Chazarem. Moja wiedza na temat
Moise-Chazarów pochodzi od starych ludzi, którzy pamiętali "żydów" sprzed
wojny a nawet obu wojen. Tam faktycznie na pograniczu narodów i kultur
zachodziło przenikanie się kultur w tym i kulinariów. A potrawy to taże
wpływ kuchni węgierskiej, rumuńskiej, mołdawskiej, tureckiej i austriackiej,
no i koszernej.
Ścieranka to nie zacierki czyli gęste ciasto starte na tarce o grubych
oczkach, a zrobione w misie małe twarde kuleczki o różnej średnicy z razowej
mąki powstałe przez nalanie odrobiny wody do mąki i tarcie dłonią tego
ciasta aż otoczyło się mąką i odkleiło się od dłoni. Można było te kluski
wysuszyć i gotować w potrzebie, ale częściej wsypywano na wrzące mleko i
gotowano. Hałuszki czyli gałuszki - kuleczki z dołkiem mogły być z
ziemniaków jak i mąki, lub ich mieszaniny też ręcznie robione, później
doszły różnego rodzaju sprzęty do ich szybkiego wykonania i zatraciły
kształt kulek ale nazwa pozostała.
Z koszernej jadłem jedynie nadziewane w szyjki drobiowe kiszki z kaszy
jaglanej obsmażone do chrupkości, oraz strucle - wyłącznie będąc "w
gościnie". Nasza domowa kuchnia była polska i łemkowska, czasem rumuńska -
prababka mieszkała sporo czasu w Rumunii, a babka tam się urodziła - do
Polski rodzina jej wróciła, gdy babka miała 12 lat. Ciekawe było gdy babka
spotkała w Polsce dwie studentki z Rumunii, były zachwycone jej starym, ale
dziecięcym językiem rumuńskim, przez długi czas pisały do niej. Babka miała
Biblię (ST i NT) po rumuńsku, ale nie wiem, co się z nią stało. Wszelkie
zdjęcia z tego okresu dostała ulubienica babki - jej wnuczka Renata.

Re: Wykrawacze/foremki do wykrawania ciastek
Parowar
sos sojowy, ile rosolu a ile sosu?
owoce morza u chinczyka, jak to robia+ surówka:)??
HA !!!