Nadczynność tarczycy i badania wykluczające nowotwór.

1. Data: 2005-02-13 10:49:47

Temat: Nadczynność tarczycy i badania wykluczające nowotwór.
Od: a...@a...pl szukaj wiadomości tego autora

W wieku dorastania leczyłam się na nadczynność tarczycy.Skonczylam leczeni gdy
przez jakiś czas utrzymywął sie odpowiedni poziom hormonów.Miałam przyjśc na
kolejne konsultacje gdyby coś sie dział- bezsenność , dusznosci itp.MIneło
sporo lat hm , moze z 10? Nie bylam do tej pory na badaniu bo nie mialam
zadnych niepokojących obawów.Obawiam sie natomiast o to czy nie powinnam
zrobic jakis badan- usg itd.by wykluczyc np powstawnie guzków - raka tarczycy
itp.itd.Inna rzecz ze jestm nadpobudliwa i mam baaardzo szybką przeminę materi
ale to juz tez oprocz byc moze cechy charakterologiczne no i nie uwiera mnie to
w jakis sposob.
Dzieki pozdr.

2. Data: 2005-02-13 11:09:13

Od: piotrtr <p...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 13 Feb 2005 11:49:47 +0100, agga_s napisał(a):

> [...]
> zadnych niepokojących obawów.(...) Inna rzecz ze jestm nadpobudliwa i
> mam baaardzo szybką przeminę materi (...) nie uwiera mnie to

to są właśnie objawy nadczynności. nie szkodzi, że "nie uwierają"
Cię, nieleczona nadczynność tarczycy wpływa bardzo niekorzystnie na
cały organizm

> Obawiam sie natomiast o to czy nie powinnam zrobic jakis badan- usg
> itd.by wykluczyc np powstawnie guzków - raka tarczycy itp.itd.

nie każdy guzek tarczycy jest guzkiem nowotworowym,
pierwotne raki tarczycy występują stosunkowo rzadko. każdy wykryty
guzek tarczycy powinien być jednak zbadany przez histologa - wykonuje
się tzw. biopsję cienkoigłową: zmianę nakłuwa się bardzo cienką
igłą (taką jaka jest stosowana przy robieniu szczepionek - 0,5mm),
uzyskany w ten sposób materiał bada się pod mikroskopem

poproś lekarza rodzinnego o wykonanie podstawowych badań tarczycy
(poziom TSH, fT3, fT4, usg, ewentualnie biopsja cienkoigłowa wykrytych
guzków) a jeszcze lepiej o skierowanie do poradni endokrynologicznej lub
chirurgii endokrynologicznej.

powodzenia, pozdrawiam,
piotr

3. Data: 2005-02-13 13:19:37

Od: a...@a...pl szukaj wiadomości tego autora

> to są właśnie objawy nadczynności. nie szkodzi, że "nie uwierają"
> Cię, nieleczona nadczynność tarczycy wpływa bardzo niekorzystnie na
> cały organizm
a w jaki sposob np.?Bo to ze jestem , blada , chuda i szybka czyli chyba
objawy nie przeszkadza mi.

> nie każdy guzek tarczycy jest guzkiem nowotworowym,
no tak ale z tego co pamietam to pani jak mi badała tarczyće dotykowo to to co
wyczuwała nazywała galaretką czy też jakos tak wa to w istocie chyba sa jakiies
guzki? Ja oczywiście nie twierzde ze nowotworowe od razu :) ale chyba jakies
ryzyko ze takie mogą byc albo sie zamienić moze byc, prawda.

> każdy wykryty guzek tarczycy powinien być jednak zbadany przez histologa -
wykonuje
a ta "galaretka" to nie sa własnie guzki?

Bardzo by mi zalezało na konkretach - w jaki sposob taki brak leczenia moze sie
odbijać na organizmie.
dzieki

4. Data: 2005-02-13 14:12:40

Od: piotrtr <p...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 13 Feb 2005 14:19:37 +0100, agga_s napisał(a):

> a w jaki sposob np.?Bo to ze jestem , blada , chuda i szybka czyli chyba
> objawy nie przeszkadza mi.(...) > Bardzo by mi zalezało na konkretach
> - w jaksposob taki brak leczenia moze sie odbijać na organizmie.

przy nadczynności tarczycy cała maszyneria metaboliczna organizmu
pracuje na zwiększonych obrotach - możesz mieć podwyższony poziom
cukru we krwi, bo Twoje rezerwy energetyczne są w stanie permanentnej
mobilizacji, możesz być osłabiona, możesz nabawić się osteoporozy i
kamieni nerkowych ze względu na mobilizację zapasów wapnia
zgromadzonego w kościach (jest on z nich "wypłukiwany" do osocza,
wydalany przez nerki w nadmiarze), mogą wystąpić skurcze dodatkowe
serca, migotanie przedsionków lub poważniejsze nawet zaburzenia rytmu,
różnica między ciśnieniem skurczowym a rozkurczowym jest większa niż
w normie - układ naczyniowy jest niepotrzebnie obciążony.

w skrajnych przypadkach (operacja, poważna choroba) może dojść do
przełomu tarczycowego - niewydolności krążenia, niewydolności kory
nadnerczy (produkują hormony niezbędne do życia), śpiączki i śmierci.

to są konkrety.

> no tak ale z tego co pamietam to pani jak mi badała tarczyće dotykowo to to co
> wyczuwała nazywała galaretką czy też jakos tak wa to w istocie chyba sa jakiies
> guzki?

najprawdopodobniej "pani" wyczuła torbiele koloidowe, one też mogą
złośliwieć, dlatego przy wykryciu takiej zmiany "pani" powinna Cię
skierować na biopsję aspiracyjną - wyciągnięto by (bezboleśnie!)
trochę tej galaretki i sprawdzono by (z dość dużym
prawdopodobieństwem), czy nie ma tam raka.

czy będzie to miało dla Ciebie jakieś znaczenie jeśli napiszę, że
nowotwór może się rozwinąć w 0,2% torbieli koloidowych? to rzadko,
prawda, nigdzie nie jest jednak powiedziane, że nie jesteś akurat tym
0,2 procentem, mówiąc brzydko.

zadbaj o wykonanie odpowiednich badań - hormony (tsh, fT3, fT4), usg,
biopsja, scyntygrafia - skutki nadczynności o których napisałem to raz,
niewyjaśniona do końca natura wybadanej "galaretki" - to dwa.

powodzenia,
piotr

5. Data: 2005-02-13 15:18:41

Od: a...@a...pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> przełomu tarczycowego - niewydolności krążenia, niewydolności kory
> nadnerczy (produkują hormony niezbędne do życia), śpiączki i śmierci.

no to mnie trochę nastraszyłes - dzięki.W końcu się zmobilizuję.

> [...]
> trochę tej galaretki i sprawdzono by (z dość dużym
> prawdopodobieństwem), czy nie ma tam raka.
Pani to niestety lekarz w Państwoewej przychodni endokkrynologicznej a ja
niestety w jakośc tam usług oferowanych nie wierzę wiec sie udam tym razem
prywatnie.A tak przy okazji moze przypadkiem znasz cos godnego polecenia w
Gdańsku lub Poznaniu?

> [...]
> nowotwór może się rozwinąć w 0,2% torbieli koloidowych? to rzadko,
> prawda, nigdzie nie jest jednak powiedziane, że nie jesteś akurat tym
jasne, własnie to chce wykluczyć bo mowotwory w mojej rodzinie niestety sa
czeste - nie tarczycy ale to tez moze być obciązające.

dzieki

6. Data: 2005-02-13 19:30:31

Od: piotrtr <p...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 13 Feb 2005 16:18:41 +0100, agga_s napisał(a):

[ciach]

> A tak przy okazji moze przypadkiem znasz cos godnego polecenia w
> Gdańsku lub Poznaniu?

niestety nie, jedynie Wrocław

> jasne, własnie to chce wykluczyć bo mowotwory w mojej rodzinie niestety sa
> czeste - nie tarczycy ale to tez moze być obciązające.

może, ale nie musi. nie martw się na zapas, biopsja jest standardem
diagnostycznym - diagnostyki zmian guzowatych tarczycy nie kończy się
dziś na ich pomacaniu...

pozdrawiam Cię,na 99,8% wszystko będzie ok :]
piotr

7. Data: 2005-02-17 14:18:51

Od: a...@a...pl szukaj wiadomości tego autora

> pozdrawiam Cię,na 99,8% wszystko będzie ok :]
dzięki .Mam jeszcze tylko jedno pytanie - czy do badań musz esie jakos
przygotowac bo juz nie pamiętam .Iść na czczo, nie pić alkoholu :)itp.itd?

dzikei

8. Data: 2005-02-17 14:47:01

Od: Piotr Trymecki <p...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 17 Feb 2005 15:18:51 +0100, agga_s napisał(a):

> dzięki .Mam jeszcze tylko jedno pytanie - czy do badań musz esie jakos
> przygotowac bo juz nie pamiętam .Iść na czczo, nie pić alkoholu :)itp.itd?

wszystkie badania, chyba że ktoś wyraźnie zaznaczy, że ma być inaczej
robi się na czczo.

pozdrawiam,
piotr

9. Data: 2005-02-17 23:13:31

Od: a...@a...pl szukaj wiadomości tego autora

> wszystkie badania, chyba że ktoś wyraźnie zaznaczy, że ma być inaczej
> robi się na czczo.
hm no gdzieś w googlach znalazłam włsnie ze po lekkim śniadaniu (analiza krwi)
to teraz juz nie wiem

nowotwór
krwawienie z nosa
Z czystej ciekawości
Epidemia Grypy ---Onet znowu szuka sensacji albo nie
czy to jest ozebna ?