[Naukowe] Pytanie o definicję zjawiska psychologicznego

1. Data: 2007-06-20 07:38:17

Temat: [Naukowe] Pytanie o definicję zjawiska psychologicznego
Od: "Trejder" <tomasz_to-trzeba-usunac_.trejderowski@polsl_to-tez_.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam serdecznie,

To mój pierwszy post na tej grupie dyskusyjnej, dlatego mam nadzieję, że
nikogo nie urażę treścią, pytaniem, ani nie naruszę FAQ grupy, czy dobrego
tonu! :)

Dobra kultura wykazuje, że zanim zada się pytanie, najpierw należy
przeszukać archiwum grupy, by sprawdzić, czy ktoś wcześniej już tego samego
pytania nie zadał i nie uzyskał na nie odpowiedzi. Problem jest jednak
dwojakiej natury:

* nie mam BLADEGO pojęcia, czy i ew. pod jakim adresem jest dostępne
archiwum grupy,

* nie wiem, czego "się uchwycić", czyli jak przeszukiwać, żeby znaleźć to
czego szukam.

Dlatego czuję się rozgrzeszony i zadaję pytanie. Po tym przydługim wstępie
przechodzę do konkretów! :)

Szukam nazwy, definicji, czegokolwiek na temat zjawiska psychologicznego,
które polega na tym, że ludzie widzą to, co chcą widzieć (pod wpływem
emocji) lub w co wierzą (aspekt mitologiczny) pomimo tego, że to coś
naprawdę nie istnieje. Jeśli wyrażam się zbyt enigmatycznie, to poniżej
podaję dwa przykłady, które być może nie co rozjaśnią, o co mi chodzi.

a) aspekt mitologiczny - Potwór z Loch Ness.: Ludzie są przekonani, że to co
tam na tym jeziorze widzą to są znaki obecności potwora, bo głęboko wierzą w
jego istnienie i po prostu chcą go tam zobaczyć. Mimo, że są to fale, smugi
po przepływającym statku, widziani z dużej odległości pływacy, plastikowe
modeli i w ogóle wszystko, co na pewno potworem z Loch Ness nie jest.

b) aspekt emocjonalny - Zestrzelenie irańskiego Airbusa [tu będzie dłużej]:
W trakcie Pierwszej Wojny w Zatoce (początek lat 90. XX w.) irański
pasażerski Airbus znalazł się w rejonie działań wojennych. Został
zaklasyfikowany przez załogę amerykańskiego niszczyciela jako samolot
wojskowy i wobec braku reakcji na wezwania do podania identyfikacji oraz
zmiany kursu - zestrzelony. W toku postępowania śledczo-wyjaśniajacego
okazało się, że załoga (a w szczególności kapitan niszczyciela) do samego
momentu wystrzelenia rakiet mieli ogromne wątpliwości, czy jest to na pewno
samolot wojskowy przygotowujący się do ataku na amerykański niszczyciel, czy
może maszyna cywilna? W krytycznym momencie szalę w kierunku podjęcia
decyzji o zestrzeleniu przechylił nerwowy i pełen emocji komunikat oficera
radiolatarni, który zgłosił kapitanowi, że samolot rozpoczął gwałtowne
obniżanie wysokości i przeszedł w lot nurkowy. Bezpośrednio po tym
komunikacie, kapitan przekonany, że ma do czynienia z atakującą jego statek
wrogą maszyną, nakazał zestrzelenie. W trakcie postępowania wyjaśniającego
okazało się jednak, że zapisy z radarów niszczyciela, jednostek
sąsiadujących oraz z samych czarnych skrzynek zestrzelonego samolotu
wyraźnie wskazywały na to, że w momencie przekazania nerwowego komunikatu o
obniżaniu wysokości lotu, działo się coś dokładnie przeciwnego - maszyna
ostro nabierała wysokości, aby osiągnąć pułap przelotowy dla samolotów
cywilnych - czyli ok. 10 000 m w tym rejonie. Badania psychologiczne oficera
radaru wykazały niezbicie, że stał się on ofiarą właśnie tego mechanizmu,
czy zjawiska psychologicznego, o które pytam. Pod wpływem bardzo silnych
emocji (wszak życie jego i kilkuset kolegów - marynarzy z "zaatakowanego"
niszczyciela wisiało na włosku) widział on na ekranie radaru to, co chciał
widzieć - czyli wykres maszyny obniżającej lot i szykującej się do ataku, a
nie to co faktycznie się tam pojawiło - czyli informacja, że samolot nabiera
wysokości.

Jeśli ktoś mógłby mi pomóc podając nazwę tego zjawiska psychologicznego lub
jakiś namiar, gdzie mogę tego szukać, to byłbym ogromnie wdzięczny. Z góry
za wszelką pomoc dziękuję!

--
Trejder

2. Data: 2007-06-20 16:35:04

Od: gazebo <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Trejder napisał(a):
> [...]
> nikogo nie urażę treścią, pytaniem, ani nie naruszę FAQ grupy, czy dobrego

czuje sie lekko zaniepokojony

> Dobra kultura wykazuje, że zanim zada się pytanie, najpierw należy
> przeszukać archiwum grupy, by sprawdzić, czy ktoś wcześniej już tego samego
> pytania nie zadał i nie uzyskał na nie odpowiedzi.

teraz gosciu to przegiales i to zdrowo

--
The Gnome

cień śmierci...