Niekatolicki katolik. (was: Literatura)

Data: 2008-11-29 11:54:45
Temat: Niekatolicki katolik. (was: Literatura)
Od: Ikselka <i...@g...pl>

Dnia Sat, 29 Nov 2008 12:15:15 +0100, Ikselka napisał(a):

Bazyli pisze:
> [...]

Ja:
> [...]
> swego grzechu, aniejednokrotnie nawet przystępują z tym grzechem do Komunii
> Św. To najcieższy grzech.
> Osoby popierające zabójstwo i permanentnie żyjące w świadomym grzechu są
> wykluczone z Kościoła i podlegaja ekskomunice. Jesli im się wydaje, że tak
> nie jest, to dowiedzą się o tym najpóźniej w dniu Sądu Ostatecznego. ja
> weeem, wieeem, dla wielu to zbyt daleka perspektywa, aby sie tym TERAZ
> przejmowac... ale wystarczy spojrzeć, ile pogrzebów odbywa się bez
> księdza... Prawie żaden. Tak więc pod koniec życia wszyscy się z reguły

"Niekatolicki katolik ze śmiercionośnym kompromisem w tle.

Przy okazji problemu metody zapłodnienia in vitro i projektu finansowania
jej z budżetu państwa po raz kolejny rządząca partia próbuje zafałszować
myślenie wierzących Polaków, wmawiając im, że wiara to sprawa prywatna.

. Nie tak dawno przy okazji tematu aborcji urzędująca minister zdrowia
głosiła, że osoba wierząca, która zostaje ministrem, powinna zostawić swoje
przekonania religijne i moralne przed gabinetem. Wczoraj poseł Platformy
Obywatelskiej i członek władz tej partii Jarosław Gowin stwierdził w
Polskim Radiu: "Ja - niezależnie od tego, jakie są moje własne przekonania
religijne - jako polityk nie mogę się kierować doktryną religijną, muszę
kierować się przesłankami moralnymi i jakimś moim poczuciem
odpowiedzialności za wypracowanie kompromisu społecznego". Wygląda na to,
że ten tak chętnie odgrywający rolę autorytetu w sprawach kościelnych poseł
na czas bycia politykiem w praktyce zawiesił swą przynależność do Kościoła.
Jednocześnie postawa, którą przyjął, pozbawia sensu postulowany tak często
przez Ojca Świętego i biskupów aktywny udział katolików świeckich w życiu
społeczno-politycznym. Bo jeśli mają żyć, działać, głosować, decydować
inaczej, niż postuluje to wyznawana przez nich wiara, to po co to komu?
"Znam Twoje czyny, że ani zimny, ani gorący jesteś. Obyś był zimny albo
gorący. A tak, skoro jesteś letni - ani gorący, ani zimny - chcę Cię
wyrzucić z mych ust" (Ap 3, 15-16).(...)"

Czyli ekskomunika.

A co do samej ekskomuniki w odniesieniu do udziału katolika w zabójstwie:
http://prasa.wiara.pl/index.php?grupa=6&art=12149038
49&dzi=&katg=1157578844

"Minister ekskomunikowana?

Dariusz Kowalczyk SJ
Dyskusję trzeba jednak prowadzić odpowiedzialnie, a nie w taki sposób, jak
np. Cezary Michalski z ,,Dziennika", który napisał tekścik pod głupawym
podtytułem: ,,Jeśli Kościół ekskomunikuje Kopacz, w polityce zostanie mu
tylko Giertych".
Idziemy, 29 czerwca 2008
Media podały, że 14-letnia Agata z Lublina dokonała ponoć aborcji. W
znalezieniu szpitala i medyka, który to wykonał, miała skutecznie pomóc Ewa
Kopacz, minister zdrowia. W tej sytuacji została zainicjowana akcja
wysyłania listów do biskupa Zygmunta Zimowskiego, do którego diecezji
należy pani minister. W liście można m.in. przeczytać: ,,Z uwagi na
możliwość zgorszenia (Ewa Kopacz podaje się za katoliczkę) pokornie proszę
o zbadanie, czy pani minister Kopacz zaciągnęła ekskomunikę oraz w
przypadku pozytywnego orzeczenia - o publiczne zadeklarowanie jej
zaciągnięcia stosownym dekretem".

Czy tego rodzaju podejrzenie to jedynie wymysł ,,fundamentalistów"
katolickich, czy też rzeczywisty problem z punktu widzenia nauki Kościoła?
Kodeks Prawa Kanonicznego stwierdza: ,,Kto powoduje przerwanie ciąży, po
zaistnieniu skutku podlega ekskomunice wiążącej mocą samego prawa" (kan.
1398). Wyrażenie ,,wiążącej mocą samego prawa" oznacza, że nie chodzi tu o
taką sytuację, w której jakiś biskup orzeka i nakłada karę ekskomuniki, ale
o wpadnięcie w ekskomunikę niejako automatycznie po skutecznym spowodowaniu
aborcji, ,,przez sam fakt popełnienia przestępstwa" (kan. 1314). W
Katechizmie Kościoła Katolickiego czytamy: ,,Formalne współdziałanie w
przerywaniu ciąży stanowi poważne wykroczenie. Kościół nakłada kanoniczną
karę ekskomuniki za to przestępstwo przeciw życiu ludzkiemu. [...] Kościół
nie zamierza przez to ograniczać zakresu miłosierdzia. Ukazuje ciężar
popełnionej zbrodni, szkodę nie do naprawienia wyrządzoną niewinnie
zamordowanemu dziecku, jego rodzicom..." (nr 2272).

Czym jest ekskomunika? Otóż Kościół ma prawo wymierzania sankcji karnych
wiernym (czyli należącym do wspólnoty Kościoła) popełniającym przestępstwo
(które z punktu widzenia prawa świeckiego nie musi być przestępstwem).
Jedną z sankcji karnych jest właśnie ekskomunika. Osoba ekskomunikowana nie
może m.in. sprawować i przyjmować sakramentów. W tym sensie znajduje się
poza wspólnotą wierzących, dopóki nie zostanie z niej zdjęta ekskomunika,
co może dokonać się np. podczas spowiedzi sakramentalnej.

Arcybiskup Gocłowski, zapytany o możliwość zaistnienia w omawianym
przypadku ekskomuniki, odpowiedział: ,,Nie wiem, dlaczego pani minister
wskazała któryś ze szpitali gdańskich. Jeśli rzeczywiście wskazała, to
bezpośrednio uczestniczyła w tym fakcie, który powoduje tego typu
konsekwencje". Jednak interpretacja kanonu dotyczącego aborcji, a
szczególnie wyrażenia ,,kto powoduje przerwanie ciąży", nie jest wcale
jednoznaczna, a ponadto rzeczywisty udział pani minister w całej sprawie
też nie jest jasny, stąd nikt poważny na podstawie samych doniesień
prasowych nie będzie publicznie wydawał ostatecznych wyroków.
Prawdopodobnie sprawa zostanie wyjaśniona na tzw. forum wewnętrznym, czyli
podczas sakramentu spowiedzi. Z drugiej strony, sprawa ma wymiar publiczny,
gdyż o 14-latce z Lublina dyskutowała cała Polska. Dyskusję trzeba jednak