Bezkrwawa medycyna

1. Data: 2000-03-05 16:09:25

Temat: Bezkrwawa medycyna
Od: "bolek" <s...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich.

Jestem Świadkiem Jehowy. Chciałbym poznać Waszą opinię na temat
leczenia bez zastosowania transfuzji krwi.

Co sądzicie o poniższym artykule z październikowego WPROST ( 99r. )

------------------------
Krew na indeksie
Rozmowa z dr. ARYEHEM SHANDEREM,
z Institute for Advancement of Bloodless Medicine and Surgery
Program Englewood Hospital and Medical Center w New Jersey

,,Wprost": - Dlaczego przeprowadza pan zabiegi oszczedzajace krew
zamiast powszechnie stosowanej transfuzji?

Aryeh Shander: - Zaczelo sie to wiele lat temu. Chcialem zaproponowac
moim pacjentom najlepszy sposób leczenia. Czesto korzystalismy z banku
krwi, ale ta metoda terapii okazywala sie w wielu sytuacjach nie najlepsza.
Obserwujac naszych podopiecznych, coraz bardziej zdawalismy sobie
sprawe z zagrozen, jakie niesie z soba transfuzja. Niekiedy lamalismy
takze prawa pacjenta, niektóre religie zabraniaja bowiem swoim wyznawcom
przyjmowania cudzej krwi.

- Pana decyzja byla zatem podyktowana bardziej wzgledami
medycznymi czy etycznymi?

- Pacjenci bez wzgledu na rase, wyznanie i poglady polityczne
musza miec prawo odmówic lub zaakceptowac proponowana im
przez lekarzy metode. To samo dotyczy medyków. Gdy przychodzi
do mnie pacjent i mówi, ze jest uczulony na penicyline, musze
zaoferowac mu inny sposób leczenia.
Tak samo jest w wypadku transfuzji. Musze uszanowac nie tylko
przekonania religijne chorego, lecz takze jego strach przed
ewentualnymi powiklaniami.

- Jakie zagrozenia wiaza sie z transfuzja krwi?

- Najwieksza komplikacja po przetoczeniu krwi jest wstrzas
hemolityczny. Mimo ze badamy zgodnosc immunologiczna krwi
dawcy i biorcy, do smierci pacjenta dochodzi raz na 600 tys.
jednostek przetoczonej krwi.
Testy oceniajace bezpieczenstwo stosowanej krwi sprawdzaja,
czy obecne sa przeciwciala wirusów wywolujacych wirusowe
zapalenie watroby i AIDS.
Na tym koniec. Tymczasem we krwi dawcy moga sie znajdowac
inne bakterie lub wirusy i wywolywac choroby, których sobie
nawet nie uswiadamiamy.
Na przyklad od kilku lat w Stanach Zjednoczonych ogromnym
problemem jest malaria. Coraz wiecej osób podrózuje po Afryce.
Wracaja do kraju zakazeni pierwotniakiem powodujacym te chorobe.
Tymczasem testów na jego obecnosc sie nie wykonuje. Z moich
informacji wynika, ze juz kilkadziesiat osób zarazilo sie malaria
wskutek transfuzji krwi. Tymczasem oficjalne
dane pokazuja, ze co najmniej co czwarta transfuzje przeprowadzono
w Stanach Zjednoczonych niepotrzebnie.

- Czy to oznacza, ze zabiegi oszczedzajace krew sa calkowicie
bezpieczne?

- Na razie nie wiemy o jakichkolwiek zwiazanych z nimi
zagrozeniach. Nie stwierdzono powiklan po zabiegu. Nie istnieje grozba
przeniesienia chorobotwórczych bakterii, wirusów czy pierwotniaków.
Od kilku lat wykonujemy rocznie ponad tysiac operacji, w których zamiast
transfuzji stosujemy metody oszczedzajace krew. Dotychczas tylko jeden
nasz pacjent nie przezyl zabiegu. Przyczyna jego smierci byla jednak
choroba (pamietam, ze byl to nowotwór), a nie powiklania zwiazane
z operacja.

- Od kiedy wykonywane sa zabiegi oszczedzajace krew?

- Niektóre techniki stosowano juz w latach 50. Z czasem zostaly
udoskonalone. Dzis mamy skuteczniejsze leki, lepsza aparature,
lecz jesli chodzi o sama zasade takich zabiegów, niewiele sie
ona zmienila. Nie mozemy zapominac, ze krew jest organem.
Stosujemy ja jak lek, ale ona nim nie jest.

- Dlaczego wiec powszechnie stosuje sie transfuzje, nie zas
zabiegi oszczedzajace krew?

- Srodowisko medyczne jest niezmiernie konserwatywne. Wszelkie
zmiany w medycynie nalezy wprowadzac powoli. Gdyby nagle
pewnego dnia wszyscy lekarze zastosowali inne metody, mogloby
sie to okazac niebezpieczne dla pacjentów. Ponadto podanie krwi
nie wymaga zbyt wiele wysilku w odróznieniu od leczenia bez krwi.

- Nawet najlepsza metoda moze jednak nie zostac powszechnie
przyjeta ze wzgledu na koszty.

- Zgadza sie, ale operacje oszczedzajace krew sa nie tylko
bezpieczniejsze od transfuzji, lecz takze tansze. W cene przetaczanej
krwi musimy bowiem wliczyc koszty jej pobrania, wykonania testów i
przechowywania w banku krwi. W Stanach Zjednoczonych siegaja
one ok. 500 USD za jednostke przetoczeniowa krwi. Nie mozemy
jednak zapominac o ukrytych kosztach transfuzji zwiazanych
z leczeniem powiklan spowodowanych zakazeniem pacjenta po
przetoczeniu. Na terapie takich chorych przeznacza sie niekiedy
miliony dolarów. Ponadto pacjent, którego poddano operacji
oszczedzajacej krew, krócej lezy na sali intensywnej opieki medycznej
i krócej - srednio o dwa dni - przebywa w szpitalu. Krócej trwa tez
sam zabieg. Szacujemy, ze róznica w cenie obu tych metod wynosi
tysiace dolarów - na korzysc zabiegów bez uzycia obcej krwi.

Bohater medycyny
Jesienia 1997 r. tygodnik ,,Time" nadal dr. Aryehowi Shanderowi
tytul bohatera medycyny. W uzasadnieniu tej decyzji napisano,
ze ludzi jego pokroju cechuje ,,nieustanna ciekawosc, zdolnosc
do wytrwalej pracy i pragnienie przeciwstawiania sie stereotypom".

Metody oszczedzajace krew poprawiaja jej morfologie. Niepotrzebna
jest wówczas krew dawców. Mozna je takze stosowac przy powaznych
operacjach, na przyklad na otwartym sercu, w których nie wykorzystuje
sie krwi obcej. Najczesciej uzywa sie do tych zabiegów erytropoetyny
(lek dzialajacy na szpik kostny i stymulujacy proces tworzenia
czerwonych krwinek) oraz stosuje hemodylucje (polega na sródoperacyjnym
pobraniu, rozcienczeniu i ponownym przetoczeniu wlasnej krwi pacjenta)
i autotransfuzje (polega na pobraniu krwi pacjenta przed zabiegiem
w dziewieciodniowych odstepach po 400 ml i wykorzystaniu jej podczas
operacji). Krew przetaczana jest ponownie po zakonczeniu zasadniczej
czesci zabiegu i podczas wybudzania chorego. Doswiadczeni chirurdzy
wykonuja precyzyjne ciecia minimalizujace ryzyko krwotoku
sródoperacyjnego.

- Czy uwaza pan zatem, ze w przyszlosci tego typu operacje calkowicie
zastapia transfuzje?

- Sadze, ze za piec, dziesiec, a moze wiecej lat bedziemy miec
wystarczajaco duzo srodków medycznych, miedzy innymi leków
i sprzetu, co pozwoli nam zrezygnowac z transfuzji. W tym samym
czasie musi sie takze zmienic mentalnosc lekarzy. Powszechna
dostepnosc zabiegów oszczedzajacych krew zalezy wiec od dwóch
czynników: odpowiedniego wyposazenia placówek sluzby
zdrowia oraz wiedzy i swiadomosci lekarzy.

- Jak popularne sa w Stanach Zjednoczonych zabiegi wykonywane bez
uzycia obcej krwi?

- W USA w 80 szpitalach oferuje sie dzis pacjentom specjalne programy
opieki medycznej bez stosowania transfuzji krwi. Kiedy w 1994 r.
wprowadzalismy u nas taki program, naszymi pacjentami byli wylacznie
swiadkowie Jehowy. W tym roku po raz pierwszy liczba wyznawców
tej religii poddawanych operacjom bez uzycia krwi byla mniejsza od
liczby pozostalych chorych leczonych w ten sposób.

- Czy kazdy pacjent w Stanach Zjednoczonych ma szanse skorzystania
z takiego programu?

- Sadze, ze tak. Przybywa szpitali, gdzie przeprowadzane sa zabiegi
bez uzycia krwi, nie tylko w Stanach Zjednoczonych. Pacjenci domagaja
sie zmian. Wplynelo na to kilka swiatowych skandali. W Wielkiej
Brytanii byly one zwiazane z choroba szalonych krów, we Francji
- z krwia kupowana w Afryce, w Japonii - z nowym typem wirusa
wywolujacym zapalenie watroby.
W Irlandii krwia zanieczyszczona wirusem powodujacym zapalenie
watroby zarazily sie 2 tys. osób. W Kanadzie, gdzie ponad 60 tys.
pacjentów zostalo zakazonych w wyniku transfuzji wirusowym
zapaleniem watroby, przeprowadzono ankiete na temat stosowania
krwi do zabiegów.
Prawie 90 proc. Kanadyjczyków stwierdzilo, ze chce korzystac
z operacji oszczedzajacych krew. Osoby poszkodowane powolaly
organizacje, która domaga sie miedzy innymi tego, by erytropoetyna
- podobnie jak krew i preparaty krwiopochodne - finansowana byla
z budzetu panstwa. W ankiecie przeprowadzonej w Stanach
Zjednoczonych jedno z pytan brzmialo: czy zgodzilbys sie na
przetoczenie krwi podczas zabiegu? Dwie grupy jednoglosnie
wypowiedzialy sie przeciwko takim operacjom: swiadkowie Jehowy
i lekarze. Ci pierwsi odmawiaja uzycia obcej krwi ze wzgledów religijnych.
My zas zdajemy sobie sprawe z zagrozen, jakie wiaza sie z takimi zabiegami.

Rozmawiala Dorota
Romanowska

bolek.

2. Data: 2000-03-05 17:33:42

Temat: pusta wiadomosc
Od: "Boa" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

proba, test
Użytkownik bolek <s...@p...com> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:89u0se$1va$...@s...icm.edu.pl...

3. Data: 2000-03-05 23:45:48

Temat: Odp: Bezkrwawa medycyna
Od: "SG" <n...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

[ ciach ]

Hey,

Jest wiele racji w tym opisanym przez Ciebie artykule. Problemem w Polskich
warunkach sa oczywiscie pieniadze i koniecznosc zmian procedur, co wydaje mi
sie nie do przeskoczenia przez najblizsze lata. Z drugiej stony w wiekszosci
przypadkow faktycznie wystarcza przetoczenie preparatow krwiozastepczych.
Problem tkwi jednak w tym, ze one tylko wypelniaja lozysko naczyniowe, nie
przenosza natomiast tlenu. Owszem, mozna operowac z bardzo dokladna
hemostaza, ale co z takimi zabiegami, jak np ciecie cesarskie ( tu sie nie
klemowac naczyn macicy ), a przede wszystkim z ofiarami urazow ( np wypadki
samochodowe ).

Jesli chodzi o nie udzielenie zgody na transfuzjie to oczywiscie masz pelne
prawo, ale gdyby chodzilo o ratowanie zycia twojego dziecka i bys odmowil,
to bym cie najchetniej udusil.

Tak przez ciekawosc, jak z punktu widzenia twojej religii wyglada sprawa
autotransfuzji ( czyli pobiera sie twoja krew przed operacja, a po niej w
razie koniecznosci jest ci ona z powrotem przetaczana) ?

Pozdrawiam,
SG

4. Data: 2000-03-06 07:52:39

Od: "Marta" <m...@e...elblag.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik bolek <s...@p...com> w wiadomości

> Jestem Świadkiem Jehowy. Chciałbym poznać Waszą opinię na temat
> leczenia bez zastosowania transfuzji krwi.

Ja nie jestem SJ, ale mam podobne podejście do transfuzji.
Kilka lat temu moje dziecko (wtedy 2,5 roku) było operowane (wycinany
kawałek jelita - wgłobienie Meklego czy jakoś tak) - podpisałam
oświadczenie, że nie zgadzam się na podawanie dziecku krwi. Operacja trwała
długo , po czym chirurg prowadzący wytłumaczył nam, że gdyby nie
oświadczenie, to poszło by szybciej, a tak musieli bardzo uważać żeby
dziecko nie straciło zbyt dużo krwi (o ile pamiętam ubytek był ok. 50ml). To
potwierdziło słuszność naszej decyzji.

Mam pytanie - kiedy świadomie idę do szpitala na jakiś zabieg, to mogę
podpisać oświadczenie i nie ma problemu, ale co gdy trafię do tam
nieprzytomna po jakimś wypadku - czy mogę wcześniej jakoś to zastrzec? W
jaki sposób i gdzie?

5. Data: 2000-03-06 08:09:40

Temat: Re: Bezkrwawa medycyna
Od: "Mała Mi" <t...@k...chip.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Marta napisała:

> [...]
> oświadczenie, to poszło by szybciej, a tak musieli bardzo uważać żeby
> dziecko nie straciło zbyt dużo krwi (o ile pamiętam ubytek był ok. 50ml).

Przy całym szacunku dla Twojej decyzji, nie bardzo rozumiem.
Dlaczego uznałaś fakt znacznego przedłużenia się operacji za za tak
korzystny ?

Pozdrawiam !
Mała Mi

6. Data: 2000-03-06 08:43:06

Od: "Marta" <m...@e...elblag.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Mała Mi <t...@k...chip.pl> w wiadomości

50ml).

> Przy całym szacunku dla Twojej decyzji, nie bardzo rozumiem.
> Dlaczego uznałaś fakt znacznego przedłużenia się operacji za za tak
> korzystny ?

Nie przedłużenie operacji, tylko większą uwagę lekarzy i małe straty krwi u
dziecka.

7. Data: 2000-03-06 08:59:01

Od: "Mała Mi" <t...@k...chip.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Marta napisała:

> Nie przedłużenie operacji, tylko większą uwagę lekarzy i małe straty krwi
> dziecka.

Ale kosztem dłuższego pozostawania małego dziecka pod wpływem narkozy.

Pozdrawiam !
Mała Mi

8. Data: 2000-03-06 23:17:29

Od: k...@p...onet.pl (Krzysztof P. Jasiutowicz) szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 06 Mar 2000 20:49:44 -0800, Bleys <b...@h...com> wrote:
>Wspolczuje dziecku tak "logicznie" rozumujacego rodzica.
Abstrahując od tego konkretnego przypadku, uważam że unikanie
niepotrzebnych transfuzji i przetaczania środków krwiopochodnych
za bardzo uzasadnione i sensowne.
Wirus HCV był sobie zanim wymyślono testowanie krwi w jego kierunku,
kiedy testy wprowadzono ich wiarygodność była dość mała, a i teraz nie
jest 100%.
O ile pamiętam jest w USA kilka milionów nosiscieli HCV, a jest to wirus
mało sympatyczny, częściej niż HBV dający przewlekłe zapalenie wątroby,
a stamtąd do cirrozy i ca już blisko.
--
Krzysztof P. Jasiutowicz, M.D | k...@p...onet.pl
Strona o Transmeta http://www.free.net.pl/~kpjas/transmeta_story.html

9. Data: 2000-03-07 03:36:45

Temat: Re: Odp: Bezkrwawa medycyna
Od: Bleys <b...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

Marta wrote:

> Nie przed?u?enie operacji, tylko wi?ksz? uwag? lekarzy i ma?e straty krwi u
> dziecka.

Wspolczuje dzieku tak "logicznie" rozumujacego rodzica.

Bleys

10. Data: 2000-03-07 04:49:44

Od: Bleys <b...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

Marta wrote:

> Nie przed?u?enie operacji, tylko wi?ksz? uwag? lekarzy i ma?e straty krwi u
> dziecka.

Wspolczuje dziecku tak "logicznie" rozumujacego rodzica.

Bleys

LSD-25
Akupresura
Silowanie na reke