Pojecie IE

1. Data: 2001-10-13 20:17:59

Temat: Pojecie IE
Od: "roblop" <r...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy pojęcie Inteligencji Emocjonalnej musiało powstać?

Jestem po lekturze IE wg Golemana i jakoś nie mogę tego strawić. Goleman
pisze, ze obok tradycyjnie rozumianej inteligencji jest jeszcze mnostwo
innych inteligencji min emocjonalna. Podaje przy tym mnostwo przykladow
badan (nie opisanych szczegolowo) oraz wyniki tych badan porownuje do innego
zlego pojecia - inteligencji tradycyjnej.

Inteligencja tradycyjna wielu ludziom krwi napsula bo choc pojetni,
wygadani, znajacy sie na wielu sprawach nie mogli sprostac obrazkom i
zadaniom zawartym w testach. Test na inteligencje stal sie jednym z
elementow oceny przy przyjeciu do pracy, oceny przydatnosci jednostki w
dalszej nauce, oceny osoby jako takiej w róznych sytuacjach życiowych. Test
na inteligencje sluzyl do porownan i czesto byl jednym z kryteriow
porownywania, na ogol szkodliwym. (Podobnie jak oceny w szkole na uczelnii).

Dlaczego czlowiek usiłuje wszystko mierzyć, oceniać, wartościować? Dlaczego
pojecie IE jest kolejnym krokiem w tym kierunku? Co skłania czlowieka do
takich krokow? Kolejna srednia wypadkowa tworczego umyslu ? Zadza pieniadza.
Czemu emocji nikt nie pozostawil w spokoju. Do tej pory ludzie zyli bez tego
pojecia nie musieli nazywac tego IE. Nie musieli zastanawiac sie czy jest
sie wystarczajaca inteligentnym emocjonalnie. Wedlug mnie wprowadzenie tego
pojecia niczemu nie sluzy poza kolejnymi probami oceny czlowieka i
porownania go do innej jednostki.

Czy teraz inteligencja emocjonalna bedzie podlegac ocenie podobnie jak
tradycyjnie rozumiana inteligencja? Czy teraz moja zdolnosc do spokoju,
wscieklosci, milosci, nienawisci bedzie oceniana na podstawie pytan i
odpowiedzi na nie?
Po co ktos stworzyl kolejnego pustego gniota?

Pozdrawiam Robert

1. Data: 2001-10-13 23:14:00

Temat: Re: Pojecie IE
Od: "Marsel" <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "roblop" <...>
> Po co ktos stworzyl kolejnego pustego gniota?

dla zajebistej kasy
Marsel

1. Data: 2001-10-14 08:08:09

Od: jacek <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witaj!

> [...]
> odpowiedzi na nie?
> Po co ktos stworzyl kolejnego pustego gniota?

Zastanow sie - definicji inteligencji (tej tradycyjnej) jest tak okolo
130 sztuk albo i wiecej (jakos nie mam ochoty tego kolekcjonowac).
Jest sobie facecik ktory chce zarobic kase i wyplynac na temacie
"inteligencja". Na obecnym "rynku" (te 130 sztuk) zablysnac nie moze bo
nikogo nie zainteresuje.
Tworzy wiec cos nowego i wygrywa - sam zarabia kope szmalu (chocby za
ksiazki i wyklady), porusza przy okazji dwa mrowiska: jedno roznych
zakompleksiencow ktorzy bardzo by chcieli miec jakies naukowe
wytlumaczenie ich niepowodzen, a drugie marnych psychologow ktorzy
obecnego stanu wiedzy nie obejmuja wiec probuja uciekac do przodu (w
sensie zawodowym) w rozne nowinki.
I juz.

A pozatem - IE - jakiez to latwe wytlumaczenie klientowi ze "niestety,
nie moze sie pan obwiniac ze pan nie jest dyrektorem, to przyroda pana
obdarzyla niska IE - trudno - prosze sie sprobowac realizowac gdzie
indziej". Taki klient wroci do gabinatu. A taki ktoremu sie powie "wyzej
tylka nie podskoczysz" - juz nie.

1. Data: 2001-10-14 10:19:40

Od: Straus <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 13 Oct 2001 22:17:59 +0200, "roblop" <r...@f...onet.pl>
wrote:

>Jestem po lekturze IE wg Golemana i jako? nie mog? tego strawi?. Goleman
>pisze, ze obok tradycyjnie rozumianej inteligencji jest jeszcze mnostwo
>innych inteligencji min emocjonalna. Podaje przy tym mnostwo przykladow

Posiadam ta ksiazke ale budzi we mnie mieszane uczucia, to raczej
taka beletrystyka psychologiczna a nie zadne porzadne opracowanie.

>badan (nie opisanych szczegolowo) oraz wyniki tych badan porownuje do innego
>zlego pojecia - inteligencji tradycyjnej.

Kwestia inteligencji emocjonalnej powstala, gdy sie okazalo, ze test
na IQ (czyli tradycyjna inteligencje) nie daje odpowiedzi na pytanie
jak ktos umie sobie poradzic w zyciu albo np w konkretnej pracy

Znacznie lepiej odpowiadaja temu testy takie jak np. test cukierka
(chodzi o to czy dziecie zje podarowanego cukierka od razu czy
zdecyduje sie powstrzymac sie przez chwile i dostac w nagrode drugi)
Taki test znacznie lepiej ocenia przyszle sukcesy dziecka niz test IQ

Powolujac sie na "Plec Mozgu" mozna stwierdzic, u mezczyzn bardzo
wysokie IQ jest skorelowane z brakiem pewnych umiejetnosci spolecznych
(pewnymi niedostosowaniami). U kobiet tego zjawiska "ponoc" nie ma.

>Inteligencja tradycyjna wielu ludziom krwi napsula bo choc pojetni,
>wygadani, znajacy sie na wielu sprawach nie mogli sprostac obrazkom i
>zadaniom zawartym w testach. Test na inteligencje stal sie jednym z

Mysle, ze tacy ludzie dadza sobie rade i tak bez wzgledu na wynik
testu IQ. W dzialaniach zawodowych na ogol ma sie do czynienia
z niepewnoscia okolicznosci, niepewnoscia danych i IQ jako takie
niewiele daje. NIewiele mozna policzyc i wyabstrahowac. Licza sie
zupelnie inne umiejetnosci jak np. umiejetnosc dzialania w zespole
Motywowanie siebie, motywowanie ludzi, umiejetnosc rozmowy ...

> [...]
>tradycyjnie rozumiana inteligencja? Czy teraz moja zdolnosc do spokoju,
>wscieklosci, milosci, nienawisci bedzie oceniana na podstawie pytan i

Inteligencja emocjonalna od dawna PODLEGA ocenie np. w czasie
przyjmowania do pracy nawet jesli sobie z tego nie zdajesz sprawy
ani Ty ani osoba rekrutujaca. Sprobuj przyjsc na rozmowe w dresie ;-)

>Po co ktos stworzyl kolejnego pustego gniota?

Poniewaz byl potrzebny, a ponadto Goleman napisal bestseller ;-)))

p.s. moje 58na60 w jednym z testow prawie nic nie dalo mi w zyciu

Straus

1. Data: 2001-10-14 11:21:16

Od: "roblop" <r...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Straus" <r...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci

> Posiadam ta ksiazke ale budzi we mnie mieszane uczucia, to raczej
> taka beletrystyka psychologiczna a nie zadne porzadne opracowanie.

Tez to czuje ale brak mi argumentów by potwierdzic slusznosc przypuszczen.
Tu podalbym jeszcze kilka takich tytulów. Gdzie w literaturze
psychologicznej przebiega granica pomiedzy fachowa literatura a zwyklym
czytadlem?

> Kwestia inteligencji emocjonalnej powstala, gdy sie okazalo, ze test
> na IQ (czyli tradycyjna inteligencje) nie daje odpowiedzi na pytanie
> jak ktos umie sobie poradzic w zyciu albo np w konkretnej pracy

A test IE teraz da mi odpowiedz na to czy poradze sobie w obecnej pracy ?
Test IE najwyzej da mi duze przyblizenie albo raczej mdly i znieksztalcony
obraz czlowieka. W koncu kazdy kto troche postapa po ziemi wie jak powinien
wygladac w barze, na przyjeciu o czym mowic by zaciekawic rozmowce, jak
zianteresowac przyszlego pracodawce. Podobnie w IQ gdy posiedzi sie troche
nad testami IQ latwo pozniej przychodzi ich rozwiazywanie bo wzorce sa
bardzo podobne, zmieniaja sie tylko wartosci.

> Powolujac sie na "Plec Mozgu" mozna stwierdzic, u mezczyzn bardzo
> wysokie IQ jest skorelowane z brakiem pewnych umiejetnosci spolecznych
> (pewnymi niedostosowaniami). U kobiet tego zjawiska "ponoc" nie ma.

Z tego co zauwazylem mezczyzni z wysokim IQ maja braki w umiejetnosciach
spolecznych bo nie sa zainteresowani ich rozwijaniem.

> [...]
> zupelnie inne umiejetnosci jak np. umiejetnosc dzialania w zespole
> Motywowanie siebie, motywowanie ludzi, umiejetnosc rozmowy ...

Czyli wykorzystywanie testow na IQ podczas rekrutacji jest zbednym jej
elementem.

Pozdrawiam Robert

1. Data: 2001-10-14 12:10:34

Od: Straus <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 14 Oct 2001 13:21:16 +0200, "roblop" <r...@f...onet.pl>
wrote:

>Czyli wykorzystywanie testow na IQ podczas rekrutacji jest zbednym jej
>elementem.

Sadze, ze tak. No chyba, ze jest to rekrutacja do MENSY ;-))

Natomiast odpowiednikiem testu EQ (takim pojeciem poslugiwal
sie chyba Goleman) sa coraz powszechniej stosowane ankiety
i testy psychologiczne stosowane przy rekrutacji pracownikow.

Przy czym ich miarodajnosc pewnie jest bardzo dyskusyjna ...

Straus

1. Data: 2001-10-14 13:04:05

Od: Daga Gorczyńska <z...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Straus <r...@p...onet.pl> w artykule
news:v30jstg8dbac18ihjomsmlb2n0p61i1qr9@4ax.com pisze...

> [...]
> i testy psychologiczne stosowane przy rekrutacji pracownikow.
>
> Przy czym ich miarodajnosc pewnie jest bardzo dyskusyjna ...

Podejrzewam, że dość skuteczna, skoro wielkie firmy rekrutujące
pracowników takie testy zazwyczaj przeprowadzają...

Mają swoich specjalistów od SR. Mają psychologów zatrudnionych na
wyłączność, a ci psychologowie tworzą własne narzędzia, często
ukierunkowane na profil firmy zamawiającej usługę. Bazy danych są
monstrualnych rozmiarów magazynami wiadomości o ludziach
(nie)zatrudnionych, przebadanych, o ich wynikach, kwalifikacjach,
predyspozycjach. Chyba nie takie to złe, skoro łowcy głów funkcjonują
prężnie. :)

Swego czasu (jakieś 6 lat temu) w Polsce wystandaryzowano amerykański
(i niezły) test predyspozycji zawodowych, który teraz wykorzystują
urzędy "diagnozując" młodych bezrobotnych. Pamiętam, wyszło mi, że
powinnam być zatrudniona w kierunku naukowo-artystycznym, co by się
zgadzało z moimi aspiracjami i zainteresowaniami. :)) Żałuję, że nie
pamiętam, jak się test dokładnie nazywał. :(

Pozdrawiam,
Daga

1. Data: 2001-10-14 16:02:42

Temat: Odp: Pojecie IE
Od: "**** glabaska ****" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> odpowiedzi na nie?
> Po co ktos stworzyl kolejnego pustego gniota?

Moze ktos tylko ja nazwal i okresil jasniej...znamy przeciez to
z naszego zwyklego zycia !

--
Agnieszka
g...@p...pl

1. Data: 2001-10-14 16:52:54

Od: "cbnet" <c...@w...pl=NOSPAM=> szukaj wiadomości tego autora

roblop:
> Z tego co zauwazylem mezczyzni z wysokim IQ maja braki
> w umiejetnosciach spolecznych bo nie sa zainteresowani
> ich rozwijaniem.

Wlasnie, cala ta sprawa z IE jest mocno jednak naciagana.
Zrozumienie, wyczucie czy umiejetnosc ksztaltowania emocji
otoczenia, lub poziom empatii nie mozna IMO utozsamiac
w bezposredni sposob z mozliwosciami manipulacyjnymi
jednostki wobec otoczenia.
To spore naduzycie IMO i takiego naduzycia dopuszczaja sie
obecni badacze zjawiska tego co zostalo okreslone jako EQ.

Musi byc jeszcze cos, pewien 'walor' ktory przesadza
o ew 'sukcesach' w manipulowaniu otoczeniem, czy tam
'sile' oddzialywania na otoczenie.

Pozdrawiam,
Czarek

1. Data: 2001-10-14 18:36:25

Od: "roblop" <r...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "cbnet" <c...@w...pl=NOSPAM=> napisał w wiadomości
> [...]
>
> Musi byc jeszcze cos, pewien 'walor' ktory przesadza
> o ew 'sukcesach' w manipulowaniu otoczeniem, czy tam

Cóś jak zdjęcie. Inaczej postrzegasz osobę gdy widzisz jej twarz na zdjęciu:
śliczna buzia, uczesanie modne, lekko pucołowata twarz. Podoba Ci się.
Inaczej gdy zobaczysz ta osobę jako całość w pełnej krasie. Właściciel /
elka twarzy to osoba o garbie na plecach, nogach ulozonych w literkę X,
wyrazna nadwaga, taki pan / pani gruszka. Odrzuca Cię.

Pozdrawiam Robert

motywacja
Nie ogłaszaj pochopnie końca uzależnienia
materialy do magisterki potrzebne
Praca z psychologii
KOCHAM CIE