Re: Pojecie IE

From: Straus <r...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Pojecie IE
Date: Sun, 14 Oct 2001 12:19:40 +0200
Sender: r...@p...onet.pl@ph179.krakow.cvx.ppp.tpnet.pl

On Sat, 13 Oct 2001 22:17:59 +0200, "roblop" <r...@f...onet.pl>
wrote:

>Jestem po lekturze IE wg Golemana i jako? nie mog? tego strawi?. Goleman
>pisze, ze obok tradycyjnie rozumianej inteligencji jest jeszcze mnostwo
>innych inteligencji min emocjonalna. Podaje przy tym mnostwo przykladow

Posiadam ta ksiazke ale budzi we mnie mieszane uczucia, to raczej
taka beletrystyka psychologiczna a nie zadne porzadne opracowanie.

>badan (nie opisanych szczegolowo) oraz wyniki tych badan porownuje do innego
>zlego pojecia - inteligencji tradycyjnej.

Kwestia inteligencji emocjonalnej powstala, gdy sie okazalo, ze test
na IQ (czyli tradycyjna inteligencje) nie daje odpowiedzi na pytanie
jak ktos umie sobie poradzic w zyciu albo np w konkretnej pracy

Znacznie lepiej odpowiadaja temu testy takie jak np. test cukierka
(chodzi o to czy dziecie zje podarowanego cukierka od razu czy
zdecyduje sie powstrzymac sie przez chwile i dostac w nagrode drugi)
Taki test znacznie lepiej ocenia przyszle sukcesy dziecka niz test IQ

Powolujac sie na "Plec Mozgu" mozna stwierdzic, u mezczyzn bardzo
wysokie IQ jest skorelowane z brakiem pewnych umiejetnosci spolecznych
(pewnymi niedostosowaniami). U kobiet tego zjawiska "ponoc" nie ma.

>Inteligencja tradycyjna wielu ludziom krwi napsula bo choc pojetni,
>wygadani, znajacy sie na wielu sprawach nie mogli sprostac obrazkom i
>zadaniom zawartym w testach. Test na inteligencje stal sie jednym z

Mysle, ze tacy ludzie dadza sobie rade i tak bez wzgledu na wynik
testu IQ. W dzialaniach zawodowych na ogol ma sie do czynienia
z niepewnoscia okolicznosci, niepewnoscia danych i IQ jako takie
niewiele daje. NIewiele mozna policzyc i wyabstrahowac. Licza sie
zupelnie inne umiejetnosci jak np. umiejetnosc dzialania w zespole
Motywowanie siebie, motywowanie ludzi, umiejetnosc rozmowy ...

>Czy teraz inteligencja emocjonalna bedzie podlegac ocenie podobnie jak
>tradycyjnie rozumiana inteligencja? Czy teraz moja zdolnosc do spokoju,
>wscieklosci, milosci, nienawisci bedzie oceniana na podstawie pytan i
>odpowiedzi na nie?

Inteligencja emocjonalna od dawna PODLEGA ocenie np. w czasie
przyjmowania do pracy nawet jesli sobie z tego nie zdajesz sprawy
ani Ty ani osoba rekrutujaca. Sprobuj przyjsc na rozmowe w dresie ;-)

>Po co ktos stworzyl kolejnego pustego gniota?

Poniewaz byl potrzebny, a ponadto Goleman napisal bestseller ;-)))

p.s. moje 58na60 w jednym z testow prawie nic nie dalo mi w zyciu

Straus