Oznaczenia w badaniu moczu

1. Data: 2001-11-26 10:24:21

Temat: Oznaczenia w badaniu moczu
Od: "Sark" <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Proszę ow yjaśnienie co oznczają poniższe skt\róty w badaniu moczu (części
się domyślam):

GLU - glukoza
BIL - ?
KET - (ciała ketonowe ?)
SG =1.020 ? (czy wynik dobry ?)
PRO - ?
UBG = 3,2 umol/L ? (czy wynik dobry ?)
NIT - ?
BLD - ?
LEU - (lekukocyty ?)

oraz jeszcze pytanie do wyniku z badania krwi:
MCV = 95 fL i jest trochę zawyżony (norma 77-93 fL) co to za parametr i co
oznacza ten podniesiony poziom ?

TIA

Sark

2. Data: 2001-11-26 18:02:26

Temat: Re: Oznaczenia w badaniu moczu
Od: "Robert Wojciechowski" <k...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> GLU - glukoza negatywny
> BIL - Bilirubina negatywny
> KET - ciała ketonowe negatywny
> SG =1.020 ciężar właściwy
> PRO - białko negatywny
> UBG = 3,2 umol/L urobilinogen <17
> NIT - azotyny negatywny
> BLD - krew?
> LEU - lekukocyty /uL 0-40
negatywny tzn że nie powinno być
to co napisałem przepisałem ze swoich badań sprzed 2 tyg

> MCV = 95 fL i jest trochę zawyżony (norma 77-93 fL) co to za parametr i co
> oznacza ten podniesiony poziom ?

za http://www.onkohem.med.pl/static/hem_2.html
Oznaczenie średniej objętości krwinki czerwonej (ŚOK; MCV = mean corpuscular
volume). Jeśli MCV jest powyżej normy mówimy wówczas o makrocytozie,
natomiast jeśli wartość MCV jest poniżej dolnej granicy normy - o
mikrocytozie. Najczęstszą przyczyną obniżonej objętości krwinki czerwonej
jest niedobór żelaza w organizmie, natomiast przy podwyższonej wartości
często mamy niedobór kwasu foliowego lub witaminy B12.
norma 80 - 94 fl (femtolitry)

np na http://zdrowie.medicentrum.pl/ed/0/do/examinations/b
lood/
jest trochę informacji a normy trochę inne niż podajesz
u mnie np było 80-97

MCV; MCH; MCHC -musisz spojrzeć na wszystkie 3
Normy

MCV: 80 do 95 femtolitra
MCH:27 do 31 pg/ w komórce
MCHC: 32 do 36 gm/dl

MCV określa ilość, natomiast MCH i MCHC określa stężenie hemoglobiny w
poszczególnej krwince. Wartości te są niezbędne do diagnozowania
poszczególnych rodzajów anemii.
Anemie można podzielić ze względu na rozmiar MCV i kolor (zawartość
hemoglobiny) MCHC.

MCV w krwince jest poniżej normy krwinkę nazywa się mikrocytem
MCV w granicach normy to normocyt
MCV większe niż norma, krwinkę nazywamy makrocytem
MCHC poniżej normy, krwinkę nazywamy hypochromiczną
MCHC w granicach normy krwinkę nazywamy normochromiczną
MCHC większe niż norma, krwinkę nazywamy hyperchromiczną

O czym świadczą wartości nieprawidłowe?

Jeżeli stwierdzimy występowanie normocytów/ normochromicznych to anemia może
być spowodowana:
Ostrym krwawieniem
Anemą aplastyczną (zatrucie chloramfenikolem)
Sztuczną zastawką serca
Posocznicą
Nowotworem
Mikrocyty/hypochromiczne:
Niedoborem żelaza
Zatruciem ołowiem
Talasemia
Mikrocyty/normochromiczne:
Niedobory erytropoetyny, w niewydolności nerek
Mikrocyty/normochromiczne:
Chemioterapia
Niedobory kwasu foliowego
Niedobory witaminy B12
Uwagi
Krwinki czerwone transportują tlen w połączeniu z hemoglobiną. Ilość
dostarczonego tlenu zależy od ilości i sprawności krwinek czerwonych.
Wartości MCV, MCH, MCHC odzwierciedlają zawartość hemoglobiny i rozmiar
krwinek.

Kret

3. Data: 2001-11-26 18:16:40

Od: "Robert Wojciechowski" <k...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Mikrocyty/normochromiczne:
> Niedobory erytropoetyny, w niewydolności nerek
> [...]

Tu chyba powinno być Makrocyty. Sorry
Kret

4. Data: 2001-11-26 18:33:19

Od: "Robert Wojciechowski" <k...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

>Mikrocyty/normochromiczne:
> Chemioterapia
> Niedobory kwasu foliowego
> Niedobory witaminy B12

tu powinno być makrocyty
Przepraszam że podałem za zdrowie.medicentrum.pl
bez zastanowienia.

Kret

5. Data: 2001-11-26 21:17:40

Od: "Robert Wojciechowski" <k...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Sark" napisał:
> Proszę ow yjaśnienie co oznczają poniższe skróty
> oraz jeszcze pytanie do wyniku z badania krwi:
> MCV = 95 fL i jest trochę zawyżony (norma 77-93 fL) co to za parametr i co
> oznacza ten podniesiony poziom ?

a pod tym adresem trzeba trochę poklikać dla każdego
badania oddzielnie :
http://www.luxmed.pl/html/poradnik/laboratoryjne.htm

tu na przykład 106mg/dL LDL jest określone jako poniżej
wartości referencyjnych a na moim badaniu miesci sie w normie.
:(

Kret

Co na blizny pooperacyjne?
grupy krwi
Koncert Edyty Geppert oraz Grupy Przechowalnia
CITRO - ACTIV a stosowanie wewnętrzne
Co sądzicie o NISIM?