PSYCHOLOGIA kontra FILOZOFIA

1. Data: 2003-02-08 22:17:49

Temat: Re: PSYCHOLOGIA kontra FILOZOFIA
Od: "cbnet" <c...@w...pl=NOSPAM=> szukaj wiadomości tego autora

d.v.:
> Dlaczego filozofia i PSYCHOLOGIA dla wielu osób to prawie to samo?
> Przecież różnica jest potężna!

To zalezy...
Na pewnym poziomie abstrakcji - niezbyt wielka.
Wszak niezbywalnym rdzeniem obu tych logii jest to co zwiazane
zarowno z poznaniem jak tez z czlowiekiem.

Czarek

1. Data: 2003-02-08 22:40:25

Temat: Re: Odp: PSYCHOLOGIA kontra FILOZOFIA
Od: Marek Kruzel <h...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jesteś niereformowalny.:) Żeby uprościć jeszcze bardziej ujmę to inaczej.
Wszystko co utrudnia funkcjonowanie w rzeczywistości jest dysfunkcją,
chorobą, upośledzeniem, czy nałogiem, czy to będzie kamica nerkowa,
paraliż, depresja, nieumiejętność wnioskowania, nieśmiałość, przesądność,
alkoholizm, czy aspołeczność. Różne są przyczyny, zakres występowania,
uciążliwość dla jednostki i społeczeństwa, wskazania, możliwości i metody
leczenia, chęć pacjantów na leczenie. Pomijając przypadek, wszystkie mają
swoje źródło w patologiach (rozwoju) organizmu społecznego, te zaś są
z kolei sumą jednostkowych patologii. I tak to się jakoś kręci.;)

Najgorsza jest sytuacja, gdy patologia stają się lokalną normą, co
zachodzi głównie w sytuacji, gdy problem jest uciążliwy społecznie,
a społeczeństwo nie potrafi sobie z nim poradzić, dlatego spycha
dotkniętych na margines. Tak było dawniej z zarazami, do dziś zaś
funkcjonują slumsy. W tego typu lokalnej społeczności problem jest
przeważnie przekazywany z pokolenia na pokolenie. Należy zauważyć
że takie skupiska są głównie w interesie tych, którzy uważają, że
mają wyjątkowo dużo do stracenia.:>

Pozdrawiam
Marek

--
Nie oszukujmy się. Wszyscy jesteśmy jak dzieci.:)

1. Data: 2003-02-08 22:50:49

Od: "Optymista" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

No coz ja moge w tej chweili tylko powiedziec, ze nauka i filozofia w
teorii nauki to pojecia tozsame. Filozofia = Nauka.
Biorac pod uwage fakt, iz wszystko co wytwarza czlowiek (teorie,
narzedzia) jest tylko wynikiem reakcji chemicznych w mozgu to psychologia
bedzie "krolowa nauk", lecz tu tkwi jeszcze inna polapka. Wiele osob w ten
sam sposob uzna wlasnie teologie za "krolowa nauk", ze niby uczy o tym,
ktory stowrzyl nas, a wiec u nasz umysl:))))
Z tego punktu widzenia i ci ludzie z (ostatnie odkrcie) przed bodajrze 6
czy 7 mln lat tez cos mysleli itd.

Moze nieco a priori ale ja sie bede upieral przy tym, ze filozofia jest
najwyzej. Umilowanie madrosci - to wyznawcom tej zasady zawdzieczamy
najwiecej, wszystkie nauki (podstawy, teorie, religie, narzedzia, prawa itd)
gdyby nie owi mysliciele nie bylo by nic.
Uzurpowanie sobie prawa przez psychologie do bycia na gorze - jest nie
doprzyjecia i calkowicie sie nie zgadzam tez, ze sa to pojecia rowne. Ja je
ososbiscie rozrozniam :))))))

1. Data: 2003-02-08 23:00:32

Od: "cbnet" <c...@w...pl=NOSPAM=> szukaj wiadomości tego autora

Optymista:
> Uzurpowanie sobie prawa przez psychologie do bycia na
> gorze - jest nie doprzyjecia...

Taaa... tym bardziej ze 'nad nimi' i tak znajduje sie matematyka. :)))

Czarek

1. Data: 2003-02-08 23:39:52

Od: "patix" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

cbnet wrote in message ...
>Optymista:
>
>Taaa... tym bardziej ze 'nad nimi' i tak znajduje sie matematyka. :)))

czyli "Krolowa Sniegu" a Ty w tej bajce jako .... ?

patix

1. Data: 2003-02-09 09:19:35

Od: "Ndziorl" <n...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Slawek [am-pm]" <sl_d[SPAM_JEST_BE]@poczta.gazeta.pl> napisał w
wiadomości news:b23ql5$but$1@atlantis.news.tpi.pl...

A fizjologia? Fizjologia CUN?

1. Data: 2003-02-09 13:27:13

Od: "bazyli4" <b...@p...nospam.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "cbnet" <c...@w...pl=NOSPAM=> napisał w wiadomości

> Taaa... tym bardziej ze 'nad nimi' i tak znajduje sie matematyka. :)))

Owszem, przydatna w filozofii, przydatna, nieco mniej niż logika, ale
czasami bierze się i to narzędzie do ręki :->>>

Pzdr
Paweł

1. Data: 2003-02-09 13:30:27

Od: "cbnet" <c...@w...pl=NOSPAM=> szukaj wiadomości tego autora

patix:
> czyli "Krolowa Sniegu" a Ty w tej bajce jako .... ?

Obawiam sie ze wyroslem juz bajek. :)))

Czarek

1. Data: 2003-02-09 13:52:09

Od: "cbnet" <c...@w...pl=NOSPAM=> szukaj wiadomości tego autora

bazyli4:
> ... czasami bierze się i to narzędzie do ręki :->>>

Np kiedy ma sie ochote wyslac posta na psp i psf. :)))

Czarek

1. Data: 2003-02-09 18:02:10

Od: eta minus zero <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 8 Feb 2003 21:51:35 +0100, "Slawek [am-pm]"
<sl_d[SPAM_JEST_BE]@poczta.gazeta.pl> wrote:

>Niby tak, ale... Już ponad 250 lat temu był taki gość, który
>nazywał się David Hume. W swoim "Traktacie o naturze ludzkiej"
>usiłował zgłębić "mentalną naturę bytu ludzkiego" - czyli
>psychologię - ukazując faktyczny proces, dzięki któremu
>powstaje nasza "rzekoma wiedza".
>
>Nauka oraz wszystkie jej dyscypliny (filozofia, matematyka,
>fizyka, itd.) są dziełem ludzi, dlatego Hume sugeruje, że
>dzięki zrozumieniu, jak funkcjonuje umysł ludzki, możemy
>dowiedzieć się czegoś istotnego o samej naturze wiedzy,
>którą ludzie tworzą i rozwijają.

filozofia nigdy nie była dyscypliną nauki. w pewnym momencie nauki
szczegółowe wyszły z łona filozofii. tylko tyle.

tak, ale Hume dotyka kwestii umysłu filozoficznego, nie
psychologicznego.

>Chronologicznie rzecz biorąc pewnie masz rację, ale postawmy
>sprawę na nogi. Moim zdaniem interdyscyplinarnie potraktowana
>psychologia jest "królową nauk".

w takim razie, czemu jest traktowana przez praktyczną epistemologię
(nauki kognitywne) jako wiedza podporządkowana?

widzisz, dyscyplina by być królową nauk, musi być od nich niezależna.
tylko matematyka spełnia ten warunek. wszystkie inne nauki są zależne.

>Zadajemy sobie określone pytania nie dlatego, że "obiektywnie"
>są istotne, tylko dlatego, że tak skonstruowany jest nasz
>mózg. Inaczej po prostu nie chce lub nie potrafi ich zadawać.

a ta konstrukcja nie jest "obiektywna"?
i dlaczego dziwny pomysł, że mózg jest - skonstruowany?

czy prawa matematyki i logiki obowiązują tylko dlatego, że nasz mózg
jest taki, czy też mózg jest taki, bo istnieją prawa matematyki i
logiki wszechświata w jakim powstawał?

fakt, że można użyć komputerów - systemów obliczeniowych o zupełnie
innej architekturze od mózgu do rozwiązywania pewnych klas problemów
świadczy, że to jednak reguła jest pierwotna względem implementacji.

>Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na coś, o czym nie mógł
>wiedzieć Hume. Oprócz wiedzy o funkcjonowaniu mózgu bardzo
>istotne jest moim zdaniem badanie samego procesu ewoluowania
>mózgu człowieka w czasie ostatnich setek tysięcy lat. Posługując
>się gigantyczną przenośnią - zrozumienie, "po co" powstawał
>i w jakich warunkach komplikował się mózg człowieka pozwala
>zrozumieć zaskakująco wiele zagadek ludzkiego bytu.

zagadek psychologii. niekoniecznie metafizyki.

>Przykładowo, odwieczne pytanie o "sens istnienia" nie musi być
>wyłączną domeną filozofii czy religii, jak sądziło do tej pory
>wielu ludzi. Całkiem zręczne i satysfakcjonujące wyjaśnienie
>na to pytanie można odnaleźć na gruncie psychologii ewolucyjnej.

nie, to są odpowiedzi o sens biologicznego, lub psychicznego życia. to
nie są odpowiedzi na pytanie o sens istnienia.

>trochę ludziska różne sprawy. Nawet jednak w "klasycznym"
>znaczeniu pojęć "filozofia" i "psychologia" wiele problemów lokuje

absolutnie nie. istnieje oczywiście filozofia psychologii, tak jak
filozofia matematyki, ale psychologia zajmuje się psychiką. filozofia
bytem. a to nie jest to samo :)

>się na wspólnym obszarze zainteresowania tych dziedzin. PowerBox
>o tym już sporo napisał.

tak, tani materialista z niego. żeby chociaż był marksistą, ale
gdzieżeż, tania Ayn Raynd.

pozdrowienia psychologom,

eta.
----
Ziemia jest kolebką umysłu; lecz czy
można pozostać w kolebce na zawsze?
- Konstantin Ciołkowski

Gdzie znależć książki typu e-book
zagadka (dla bardzo zaawansowanych) - rozwiazanie
takie pytanie...
rozwod+dzieci
Survival-dlaczego?????