Padaczka- EEG

1. Data: 2005-06-02 07:41:33

Temat: Padaczka- EEG
Od: "Romek" <r...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam nieczynną padaczę. Od dwunastu latn nmniej wiecej mam robione EEG. Co
oznacza zapis w orzeczeniu:

DYSKRETNE ZNIANYY w okolicach skroniowych, czynnosc podstawowa fal alfa,
sporadycznie wystepuja fale theta. o czest 40-70 Hz

Nie pamietam dokladnie tego.

Pozdrawiam

Romek

2. Data: 2005-06-02 10:07:21

Temat: Re: Padaczka- EEG
Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On 2 Jun 2005 09:41:33 +0200, Romek wrote:

> [...]
>
> DYSKRETNE ZNIANYY w okolicach skroniowych, czynnosc podstawowa fal alfa,
> sporadycznie wystepuja fale theta. o czest 40-70 Hz

Bardzo się cieszę. A poza tym, ze chciałeś się tym pochwalić, to miałeś
jakieś inne zamiary?

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)

3. Data: 2005-06-02 10:14:55

Od: r...@v...pl szukaj wiadomości tego autora

"Chcialem wiedziec co to "znaczy dyskretne zmiany w okolicach skroniowych" Bo z
tego opisu nie wynika czy te niewielkie zmiany sa dobre czy zle.

4. Data: 2005-06-02 11:53:06

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On 2 Jun 2005 12:14:55 +0200, r...@v...pl wrote:

> "Chcialem wiedziec co to "znaczy dyskretne zmiany w okolicach skroniowych" Bo z
> tego opisu nie wynika czy te niewielkie zmiany sa dobre czy zle.

Zmiany z definicji reguły są "złe", czyli stanowią odchylenie od normy.
W tym przypadku jednak nie dopatrywałbym się w tym niczego potencjalnie
groźnego.
Tak czy inaczej ostateczna ocena należy do lekarza, który zna pacjenta i
wie, jak wyglądały poprzednie zapisy.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)
Tylko uogólnienia mogą tworzyć naukę, nie pojedyńcze fakty.
/Claude Bernard/

5. Data: 2005-06-02 11:54:39

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On 2 Jun 2005 12:14:55 +0200, r...@v...pl wrote:

> "Chcialem wiedziec co to "znaczy dyskretne zmiany w okolicach skroniowych" Bo z
> tego opisu nie wynika czy te niewielkie zmiany sa dobre czy zle.

Zmiany z definicji są "złe", czyli stanowią odchylenie od normy.

6. Data: 2005-06-02 16:09:51

Od: "taora" <t...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Zmiany z definicji są "złe", czyli stanowią odchylenie od normy.

Marek, a czy jest mozliwe nabyc urazowo w okresie noworodkowym padaczke
skroniowa i silnymi lekami ja wyleczyc? i w jaki sposob potem to
kontrolowac? czy wystarczy tylko eeg, ktore jest robione raz na rok i
wychodzi wszystko w normie? czy taki dorosly pacjent powinien pojawiac sie
co jakis czas u lekarza - i no wlasnie - jakiej specjalnosci - neurolog? czy
jest mozliwe, ze ta choroba zaburzyla (mimo, ze ponoc jej juz nie ma) pamiec
krotka?

7. Data: 2005-06-03 07:56:35

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 2 Jun 2005 18:09:51 +0200, taora wrote:

> Marek, a czy jest mozliwe nabyc urazowo w okresie noworodkowym padaczke
> skroniowa i silnymi lekami ja wyleczyc?

Odpowiedź zasadniczo jest twierdząca.
Padaczka pourazowa to typowa sprawa, a postać "skroniowa", czyli napady
częściowe złożone w jej przebiegu też jak najbardziej mogą występować.

> i w jaki sposob potem to
> kontrolowac?

Chodzi o kontrolę napadów? Lekami.

> czy wystarczy tylko eeg, ktore jest robione raz na rok i
> wychodzi wszystko w normie?

Szczerze mówiąc zastanawiam się, czy to EEG ma większy sens.

Uraz to sprawa przebyta, stabilna, wiadomo że jest i że ma konsewencje.
To nie guz który rośnie, nie tętniak, który może pęknąć. Jeśłi nie ma
napadów i nowej neurologii, to moim zdaniem nie ma potrzeby jakiejś
szczególnej kontroli.

> czy taki dorosly pacjent powinien pojawiac sie
> co jakis czas u lekarza - i no wlasnie - jakiej specjalnosci - neurolog?

Tak. Co czas jakiś. Co rok (o ile nie ma napadów) wydaje mi się
rozsądnym kompromisem, ale trudno tu mówić o konretnym schemacie.

> czy
> jest mozliwe, ze ta choroba zaburzyla (mimo, ze ponoc jej juz nie ma) pamiec
> krotka?

Nie choroba, a przebyty uraz, czyli organiczne uszkodzenie mózgu.
Owszem, możliwe.

8. Data: 2005-06-03 15:37:48

Od: "taora" <t...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Odpowiedź zasadniczo jest twierdząca.

dzieki:)

> napady częściowe złożone w jej przebiegu też jak najbardziej mogą
występować.

to zdanie jest dla mnie zbyt trudne - nie zrozumialam... tu nigdy nie
wystepowaly takie typowe padaczkowe ataki, konwulskie, polaczone z utrata
przytomnosci.

> Chodzi o kontrolę napadów? Lekami.

nieeee - czy jak juz eeg wychodzi dobrze, tzn. zapomniec o chorobie i nigdy
wiecej, jak nic sie nie dzieje, nie zajmowac sie tym? bo np. przy wycietym
kamieniu lekarz kazal co rok robic usg i mocz-bad. ogolne. szukam podobnej
analogii przy wyleczonej padaczce.

> To nie guz który rośnie, nie tętniak, który może pęknąć.

a wlasnie - jak sie diagnozuje tetniaka mozgu? czy sa jakies objawy i skad
sie robi? bo jesli juz slyszalam o tej chorobie, to w stylu "kilka dni
bolala go glowa, p[o czym zemdlal i pekl mu tetniak".

9. Data: 2005-06-04 11:34:49

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 3 Jun 2005 17:37:48 +0200, taora wrote:

> to zdanie jest dla mnie zbyt trudne - nie zrozumialam... tu nigdy nie
> wystepowaly takie typowe padaczkowe ataki, konwulskie, polaczone z utrata
> przytomnosci.

:) Nie istnieją "typowe padaczkowe ataki". Istnieją co najwyżej napady
typowe dla danego rodzaju napadów:)

Takie napady jakie opisujesz to napady maskymalne uogólnione (pierwotnie
lub wtórnie). Napady określane kiedyś mianem skroniowych (czyli
częściowe złożone) też są typowymi napadami padaczkowymi.

> a wlasnie - jak sie diagnozuje tetniaka mozgu?

Za pomocą badań obrazowych.

> czy sa jakies objawy

Właściwie nie. Chyba, że taki tetniak coś uciska lub pęka.

> i skad
> sie robi? bo jesli juz slyszalam o tej chorobie, to w stylu "kilka dni
> bolala go glowa, p[o czym zemdlal i pekl mu tetniak".

Tu pomylono przyczynę ze skutkiem. "Pękł mu tętniak i zemdlał" - to tak.
Bóle głowy mogą, ale nie muszą mieć żadnego związku.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)
/Wilder Penfield/

Prozac+Mianserin