Pasternak zachwyca.

1. Data: 2016-12-24 01:53:54

Temat: Pasternak zachwyca.
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Zrobiłam tradycyjną sałatkę jarzynową z gotowanych warzyw spełniając zamiar
dodania pasternaku zamiast pietruszki. Strzał w dziesiątkę.
Okazało się, że pasternak ugotowany bez obierania jest delicją. Krojąc
zjadłam połowę zanim trafił do sałatki. Na szczęście przewidziałam to,
gotując go więcej. Bardzo mi przypadł do gustu przyrządzony w ten sposób -
bez żadnych dodatków, bez soli itp., sam z siebie jest przepyszny: słodki,
aromatyczny, o aksamitnej konsystencji i czysto kremowym jasnym kolorze.
Szarawa po ugotowaniu i niewyszukana w smaku pietruszka idzie w tzw.
odstawkę. W przyszłym roku zwiększam uprawę pasternaku trzykrotnie, bo jak
dotąd fajnie się przechowuje, więc jest sens go uprawiać na przechowanie.

--
XL

2. Data: 2016-12-24 10:41:55

Temat: Re: Pasternak zachwyca.
Od: wolim <n...@p...tu> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2016-12-24 o 01:53, Ikselka pisze:
> [...]
> dotąd fajnie się przechowuje, więc jest sens go uprawiać na przechowanie.

A to polecam dodanie pasternaku do puree ziemniaczanego. Też ciekawa
odmiana.

Wesołych!

Pozdrawiam,
MW

3. Data: 2016-12-24 22:04:10

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

wolim <n...@p...tu> wrote:

> A to polecam dodanie pasternaku do puree ziemniaczanego. Też ciekawa
> odmiana.

O to ro! Spróbuję jutro.
Myślę też o kremowej zupie.

> Wesołych!

Wzajemnie!

--
XL

4. Data: 2016-12-24 22:06:36

Od: wolim <n...@p...tu> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2016-12-24 o 22:04, Ikselka pisze:

> O to ro! Spróbuję jutro.
> Myślę też o kremowej zupie.

O! Bardzo dobra zupa krem z białych korzeniowych z oliwą truflową.
Polecam :)

Pozdrawiam,
MW

5. Data: 2016-12-24 22:43:56

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

wolim <n...@p...tu> wrote:

> O! Bardzo dobra zupa krem z białych korzeniowych z oliwą truflową.
> Polecam :)

Skąd wziąć tę oliwę?

--
XL

6. Data: 2016-12-24 23:22:31

Od: stefan <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2016-12-24 o 22:43, Ikselka pisze:

> Skąd wziąć tę oliwę?

Ostatnio widziałem w Orvieto naprzeciwko Duomo jest uliczka Via Lorenzo
Maltani . Szyld "Enoteca" ale oliwy też mają :)
Pozdr
Stefan

7. Data: 2016-12-25 00:44:38

Od: wolim <n...@p...tu> szukaj wiadomości tego autora

> Skąd wziąć tę oliwę?

Kupisz w dobrych sklepach albo zrobisz sama :) Możesz też pojechać w
rejony chorwackiej Istrii. Tam tego na pęczki, chociaż też trzeba
wcześniej posmakować, bo turystom potrafią wcisnąć wszystko.

A z zupą z białych korzeniowych świetnie komponuje się szynka sous vide
z żurawiną i puree z tychże korzeni. Z pasternakiem, a jakże! Ja do
takiego puree bardzo lubię dodać duże ilości natki z pietruszki. Sous
vide można zastąpić konfitowaniem. Ach!

A propos konfitowania. Ostatniej wielkiej nocy zamiast, tradycyjnie,
sparzyć białą kiełbasę, zalałem ją smalcem i wstawiłem do piekarnika na
90 stopni na jakieś 2 godziny. Zupełnie inny smak. Rozpływała się w
ustach. A po wystudzeniu można chleb smarować. Polecam.

No i jeszcze a propos puree. Polecam do ziemniaków dodać trochę bobu.
Niebo w ustach.

A jeszcze z korzeniowych białych - zwykły burak cukrowy wyszorowany i
wstawiony do piekarnika - małmazja. Pomyśleć, że nasze babki podawały to
jako substytut słodyczy.

Pozdrawiam,
MW

8. Data: 2016-12-25 01:21:21

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

wolim pisze:

> A jeszcze z korzeniowych białych - zwykły burak cukrowy
> wyszorowany i wstawiony do piekarnika - małmazja. Pomyśleć,
> że nasze babki podawały to jako substytut słodyczy.

Za szczenięcych lat takie buraki piekło się w żarze ogniska.
Tyle że niekoniecznie wyszorowane.

Jarek

--
A jak juz mioł co przepedzieć, to zacynoł tak: "Nie bede wóm duzo godoł, bo
i ni ma do kogo". Pote wywodziył krótko a nie długo: "Wiedź-cie se, ze syćko

9. Data: 2016-12-25 09:58:52

Od: stefan <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Za szczenięcych lat takie buraki piekło się w żarze ogniska.
> Tyle że niekoniecznie wyszorowane.
>
> Jarek

Za cielęcych lat u ciotek na Pogórzu Ciężkowickim w modzie były karpiele
- vel brukiew. O jej myciu przed użyciem - nie pamiętam :)
pozdr
Stefan

10. Data: 2016-12-25 13:03:36

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

stefan <s...@w...pl> wrote:

> Za cielęcych lat u ciotek na Pogórzu Ciężkowickim w modzie były karpiele
> - vel brukiew. O jej myciu przed użyciem - nie pamiętam :)

Brukwi mam pełną taczkę. Pierwszy raz uprawiałam. Jak na razie nie zachwyca
saute, ale w postaci surówki, z jabłkiem i śmietaną/jogurtem, jest całkiem
smaczna. Przede wszystkim zdrowa i długo można przechować, a o to mi w jej
uprawie chodziło.

PS. Tylko gdzie ja to wszystko w przyszłym sezonie będę uprawiać i
przechowywać, jak ja sobie właśnie 40 odmian dalii zamówiłam u jednego
miłośnika tychże, co ma ich 700, a większość z nich docelowo chciałabym
mieć :-)))

--
XL

Jakie nietypowe dania robicie?